5 september 2024

Bert van Boggelen: Meld je aan om de Werkdrukmeter te testen

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak volgt op de voet wat er gebeurt in de schoonmaakbranche. Zeker als het gevolgen heeft voor de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en dus de schoonmakers. Een van de meest in het oog springende cao-afspraken als het gaat om samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, is de werkdrukmeter die verplicht gesteld is bij aanbestedingen met een waarde van 500.000 euro of meer per jaar. Schoonmaakbedrijven dienen in dat geval negen maanden voor en zes maanden na de contractwisseling de werkdrukmeter uit te voeren. Dit om goed te monitoren of de wisseling niet voor (onbedoelde) verhoogde werkdruk heeft geleid. En om tips te krijgen hoe het nog beter kan.

Echter horen we vanuit de branche geregeld geluiden dat de werkdrukmeter lastig te gebruiken is of veel tijd kost. In sommige gevallen wordt dan ook de keuze gemaakt om deze daarom niet te gebruiken. Dit betreur ik zeer. Dit instrument zou ons namelijk goed inzicht kunnen geven in hoe aanbestedingen effect hebben op de werkdruk van onze schoonmakers. Zij houden voor ons alles schoon en we zouden daarom goed naar ze moeten luisteren. De werkdrukmeter helpt daarbij. Hierbij daarom een oproep.

De Code is samen met de RAS momenteel bezig met een pilot om te kijken hoe de werkdrukmeter in de praktijk werkt en welke verbeteringen er mogelijk/nodig zijn. Of je nu positief, negatief of neutraal kijkt naar de werkdrukmeter: meld je in combinatie met een opdrachtgever aan en ga met elkaar de werkdrukmeter testen. Samen halen we uit dit traject wat er beter kan en hoe we dit instrument goed inzetten. Zo help je de schoonmaker, jezelf en je opdrachtgevers om dit gesprek goed te voeren. En zo maken we met zijn allen de branche nog mooier!
Je kunt je melden bij Jan-Maarten van de RAS voor meer informatie over de pilot en om je aan te melden.

Bert van Boggelen,
Voorzitter Code Schoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 oktober 2022

“Voor de toekomst van onze (klein)kinderen is het belangrijk dat we overstappen op duurzame schoonmaakmethoden”

Duurzaam reinigen: we kunnen er niet meer omheen. En in de schoonmaak valt nog veel winst te behalen. “Door efficiënter te reinigen bespaar je zowel water als chemie. En...

03 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow...

23 april 2024

Paul Fok vertelt waarom SIEV de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar steunt

De verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar krijgt steun van meerdere schoonmaak-partners. Wie zijn deze partners? Om een aantal beter te leren kennen, stelde de organisatie van de...

17 februari 2023

#FilmFriday Anne en de vuilnismannen

Doe ik er wel toe? Theatermaker Anne van der Steen ziet hoe het is om vuilnisman te zijn. Ze gaat achter op de wagen in gesprek met haar collega’s...

28 september 2023

i-team Global verschoont en vergroent wagenpark

Hoe bijzonder is het: een elektrische auto van je werkgever met een nummerbord mét jouw naam. Dat overviel Toon, Wendy, Bart, Mike en nog 12 collega’s van i‑team Global:...

18 juli 2024

Klein deel Nederlandse bedrijven al volledig klimaatneutraal

Een relatief klein deel van de bedrijven in Nederland is nu volledig klimaatneutraal, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit betekent dat er nog een lange weg...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

29 juni 2023

Vakantiebaan schoonmaak bij jongeren op 1

De vakantieperiode breekt weer aan. Jongeren grijpen deze zomertijd weer aan om wat extra bij te verdienen. Ze kunnen kiezen uit duizenden vakantiebanen. Voor ‘opgeruimde’ personen is volop werk....

07 februari 2019

2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle...

14 februari 2020

Schoonmaakjournaal contentkalender met events en thema’s

Customer Journey, Werkgeluk, Marktbalans, Toekomst schoonmaak, Arbeidsmarkt, Ziekteverzuim, New vision of cleaning en natuurlijk de vertrouwde themaseries Familiebedrijven en Zomergasten met ditmaal het podium voor start-ups. 2020 gaat veel...