9 september 2025

CSU en Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht blijven samenwerken

CSU laat weten ook de komende jaren verantwoordelijk te blijven voor de schoonmaakdienstverlening bij Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Daarmee zet ze haar rol voort bij een van de meest veelzijdige evenementenlocaties van Nederland, waar in korte tijd wordt geschakeld tussen uiteenlopende evenementen als KreaDoe en de Kamasutra beurs.

Twee werelden: Jaarbeurshallen en Beatrixgebouw

De samenwerking beslaat zowel de Jaarbeurshallen als het Beatrixgebouw. In de hallen ligt de nadruk op flexibiliteit en snelheid: in 2024 draaiden er 68 beurzen en evenementen, variërend van eendaagse bijeenkomsten tot meerweekse producties. Dit vraagt om een vast team en een dynamische schil van schoonmaakprofessionals en servicemedewerkers die dag en nacht klaarstaan – van opbouw en oplevering tot tussenschoonmaak en eindschoonmaak. In het Beatrixgebouw, waar onder meer de medewerkers van Jaarbeurs zijn gevestigd, ligt de focus juist op representatieve kantoren en congresruimtes die altijd in topconditie moeten zijn.

Afstemming en dynamiek
De dynamiek bij Jaarbeurs begint al vóór een event. Chris van de Graaf, projectmanager CSU bij Jaarbeurs: “CSU stemt weken vooraf intensief af met eventmanagers, zodat schoonmaak en zaalindeling naadloos aansluiten op de planning. Tijdens evenementen wordt non-stop gewerkt: ’s ochtends instructies en briefing, overdag zichtbare servicemedewerkers op de vloer, en ’s nachts grote schoonmaakploegen die zorgen dat de locatie er de volgende dag weer als nieuw uitziet.”

Duurzaam en innovatief

Jaarbeurs streeft ernaar de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. CSU ondersteunt die missie met duurzame oplossingen als chemieloze middelen zoals ozonwater, ergonomische machines zoals i-mops, en een elektrische veegmachine. Ook sociale innovatie krijgt aandacht, bijvoorbeeld door inzet van vertaalapps en -oortjes, zodat medewerkers met diverse achtergronden optimaal kunnen meedraaien. Menno Overtoom, directeur venue & operations bij Jaarbeurs: “Onze ambitie vraagt om partners die niet alleen meebewegen, maar ook vooruitdenken. CSU laat zien dat duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan met sociale betrokkenheid. Dankzij hun inzet kunnen wij onze bezoekers een schone, gastvrije en toekomstbestendige omgeving bieden, elke dag opnieuw.”

Trots op samenwerking
De dynamiek bij Jaarbeurs vraagt om flexibiliteit, hospitality en teamwork. Chris: “Onze schoonmaak- en servicemedewerkers zijn zichtbaar aanwezig, herkenbaar en getraind in gastvrijheid, zodat bezoekers en exposanten zich welkom voelen. Dankzij de jarenlange schoonmaakervaring binnen ons team en het actief betrekken van medewerkers bij vernieuwing, blijven we kwaliteit leveren.” Marcel Mansveld, districtsmanager bij CSU, is trots op het partnership met Jaarbeurs: “De dynamiek van deze bijzondere locaties haalt het beste in ons naar boven. Samen zorgen we dat bezoekers elk event optimaal beleven.”

Op de foto: Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs en Esmée Ficheroux, Lid Raad van Bestuur Total Care.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 januari 2025

21-jarige samenwerking Asito en winkelcentrum Hoog Catharijne wederom verlengd

Het drukste winkelcentrum van Nederland, Hoog Catharijne, werkt al 21 jaar samen met Asito als vertrouwde schoonmaakpartner. Per 1 januari 2025 is deze samenwerking opnieuw verlengd voor drie...

26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

07 april 2023

NVZ 75 jaar!

De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) bestaat 75 jaar! Een bijzonder moment om bij stil te staan. NVZ zegt over dit jubileum:“Op 1 april 1948 werd de NVZ opgericht...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

11 januari 2023

“Iets voor de nabestaanden kunnen betekenen, geeft veel voldoening”

Twintig jaar geleden richtte Maurits Knegt het schoonmaakbedrijf Knegt Dienstverlening op nadat hij bij zijn werkgever was weggegaan. Het mondde uiteindelijk uit in een in sterfgevallen gespecialiseerde onderneming, waarover...

18 december 2024

Effektief en B2-Cleaning doen stof opwaaien met STOF SCHOONMAAK

Effektief en B2-Cleaning lanceren samen STOF SCHOONMAAK, een nieuw schoonmaakbedrijf dat exclusief is ontwikkeld voor de aanbesteding van de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Met deze lancering geven zij...

31 maart 2020

EW vlogs van de frontlinie: objectleider Kim over andere werkomgeving en omstandigheden

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan op dit moment aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair...

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...

11 maart 2020

Blog: Handhygiëne en het coronavirus: desinfecteren of wassen?

Met de komst van het coronavirus staat handhygiëne extra in de aandacht. Handhygiëne is immers een van de belangrijkste manieren om de verspreiding van ziektes en infecties te voorkomen....