26 april 2022

“Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden”

Bianca Smink studeerde sociaalpedagogisch werk, maar kon na haar studie niet zo snel een baan in het sociale domein vinden. Ze startte haar loopbaan als schoonmaakster en kwam na enkele jaren bij schoonmaakbedrijf Augias terecht waar ze nu kwaliteitsmanager is.

Augias is een familiebedrijf, hoe lang bestaat de organisatie inmiddels?
Augias is ruim 35 jaar geleden door Carl Timmermans opgericht. Bijzonder is dat hij destijds al gebruik maakte van ecologische schoonmaakmiddelen. Momenteel is er veel aandacht voor duurzaamheid, maar dat was bijna veertig jaar geleden toch nog wel anders. Ongeveer acht jaar geleden nam zijn zoon Maurits het bedrijf over en kreeg de organisatie een nieuwe missie: geliefd.”

Geliefd als missie, die heb ik nog niet eerder gehoord. Leg eens uit.
“We vinden het belangrijk dat zowel klanten als medewerkers zich geliefd voelen en daar doen we vanuit ons team alles aan om dat te realiseren.”

Hoe gaat dat in zijn werk?

“Ik ben als kwaliteitsmanager enerzijds verantwoordelijk voor de kwaliteit van de schoonmaak en heb hiervoor regelmatig overleg met de klant en leg werkbezoeken af, waarin ik aandacht heb voor de wensen en behoeften van de klant. Maar ik stuur ook mensen op de werkvloer aan. Ik vind het vanuit onze missie belangrijk dat zij zich gehoord voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Daarom luister ik goed naar hun verhaal en ondersteun ik hen waar nodig.”

Staan er bij Augias veel vrouwen aan het roer?

“Ja, bij ons in het management is vijftig procent vrouw, de helft dus. Ik sta er zelf eigenlijk niet zoveel bij stil, maar er is inderdaad een mooie balans van mannen en vrouwen.”

Denk je dat er een verschil is tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap?
“Natuurlijk hangt het van de persoon af, maar als ik naar mezelf kijk dan staat het menselijke aspect in mijn manier van leidinggeven centraal. Ik vind het heel belangrijk dat medewerkers kunnen groeien. Als ik zie dat iemand zich echt kan ontwikkelen en zich geliefd voelt dan voelt dat voor mij als een beloning van mijn werk. Natuurlijk wil het niet zeggen dat mannen hier niet mee bezig zijn. Maar als je naar grote bedrijven kijkt waar vaak vooral mannen aan de top staan, dan ben je al gauw een nummer. Ze zeggen wel eens dat alles dat aandacht geeft, groeit. Dat is zeker zo op de werkvloer. Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden.”

Je vindt groei belangrijk, waar wil je zelf naar toe groeien?
“Ik ben bezig om de planning uit te breiden, zodat de juiste mensen op de juiste plekken komen en we hiermee onze diensten kunnen blijven verbeteren. En mijn ambitie is om op een zekere dag door te groeien naar de functie van regiomanager, omdat het mij een mooie uitdaging lijkt om nog meer medewerkers aan te mogen sturen en hopelijk geliefd te laten voelen.”

Wat zou je andere vrouwelijke leidinggevenden willen meegeven?
“Hou het bij jezelf, heb begrip voor elkaar en luister. Natuurlijk luisteren we allemaal naar het verhaal van een ander, maar hoor wat die persoon zegt en ga er echt op in. Die aandacht is voor mij is dit het belangrijkste van goed leiderschap.”

Meer lezen over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche?
Laat je inspireren:
Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche
– Interview Ellen Dekkers (RAS): “Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”
– Interview Kim Luiten (Beercoo Schoonmaakgroep): “Ik wil vooral waardevol in mijn werk zijn.”

– Interview Belinda Dekkers: ‘We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

04 oktober 2023

Sociaal akkoord Schiphol wordt verlengd

Het CNV meldt dat het Sociaal Akkoord op Schiphol wordt verlengd. Vakbonden en Schiphol zijn het hierover eens geworden. “Er ligt een mooi en zelfs verbeterd akkoord, dat grote...

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

23 september 2021

Salubris behaalt Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Salubris beleeft een primeur. De in Aalter gevestigde schoonmaakgroothandel heeft als eerste in België, het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, behaald. Hiermee toont het bedrijf aan veel waarde te hechten...

22 november 2021

Duplex introduceert draadloze vloerreinigers

Innovi, specialist in milieuvriendelijke reinigingsoplossingen, promoot het ultieme gevoel van vrijheid met haar nieuwe serie draadloze vloerreinigers van Duplex. Schrobmachines zonder kabel maar met meer power en effectievere reiniging....

28 december 2022

Podcast Women in Cleaning

Op 8 december jongstleden introduceerde Consensus Group een nieuw wereldwijd platform ‘ Women in Cleaning’ voor vrouwen in de hygiëne- en gezondheidsindustrie. Het nieuwe platform is ontworpen voor vrouwen...

10 maart 2023

#FotoFriday Schoonmaakhelden op hoogte

De schoonmaakhelden van Schoonmaakbedrijf R. Janssen tonen hun werk op grote hoogte. Dat is glazenwassen met mooi uitzicht! Heb jij ook een mooie foto van jouw werk? Wil je...

26 augustus 2022

Jubileum vieren in de lucht

Eerder dit jaar bestond All Cleaning Products vijf jaar. Dat moest nog gevierd worden. Op vrijdag 12 augustus was het dan zo ver. Het team van het in Lisse...

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....