26 april 2022

“Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden”

Bianca Smink studeerde sociaalpedagogisch werk, maar kon na haar studie niet zo snel een baan in het sociale domein vinden. Ze startte haar loopbaan als schoonmaakster en kwam na enkele jaren bij schoonmaakbedrijf Augias terecht waar ze nu kwaliteitsmanager is.

Augias is een familiebedrijf, hoe lang bestaat de organisatie inmiddels?
Augias is ruim 35 jaar geleden door Carl Timmermans opgericht. Bijzonder is dat hij destijds al gebruik maakte van ecologische schoonmaakmiddelen. Momenteel is er veel aandacht voor duurzaamheid, maar dat was bijna veertig jaar geleden toch nog wel anders. Ongeveer acht jaar geleden nam zijn zoon Maurits het bedrijf over en kreeg de organisatie een nieuwe missie: geliefd.”

Geliefd als missie, die heb ik nog niet eerder gehoord. Leg eens uit.
“We vinden het belangrijk dat zowel klanten als medewerkers zich geliefd voelen en daar doen we vanuit ons team alles aan om dat te realiseren.”

Hoe gaat dat in zijn werk?

“Ik ben als kwaliteitsmanager enerzijds verantwoordelijk voor de kwaliteit van de schoonmaak en heb hiervoor regelmatig overleg met de klant en leg werkbezoeken af, waarin ik aandacht heb voor de wensen en behoeften van de klant. Maar ik stuur ook mensen op de werkvloer aan. Ik vind het vanuit onze missie belangrijk dat zij zich gehoord voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Daarom luister ik goed naar hun verhaal en ondersteun ik hen waar nodig.”

Staan er bij Augias veel vrouwen aan het roer?

“Ja, bij ons in het management is vijftig procent vrouw, de helft dus. Ik sta er zelf eigenlijk niet zoveel bij stil, maar er is inderdaad een mooie balans van mannen en vrouwen.”

Denk je dat er een verschil is tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap?
“Natuurlijk hangt het van de persoon af, maar als ik naar mezelf kijk dan staat het menselijke aspect in mijn manier van leidinggeven centraal. Ik vind het heel belangrijk dat medewerkers kunnen groeien. Als ik zie dat iemand zich echt kan ontwikkelen en zich geliefd voelt dan voelt dat voor mij als een beloning van mijn werk. Natuurlijk wil het niet zeggen dat mannen hier niet mee bezig zijn. Maar als je naar grote bedrijven kijkt waar vaak vooral mannen aan de top staan, dan ben je al gauw een nummer. Ze zeggen wel eens dat alles dat aandacht geeft, groeit. Dat is zeker zo op de werkvloer. Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden.”

Je vindt groei belangrijk, waar wil je zelf naar toe groeien?
“Ik ben bezig om de planning uit te breiden, zodat de juiste mensen op de juiste plekken komen en we hiermee onze diensten kunnen blijven verbeteren. En mijn ambitie is om op een zekere dag door te groeien naar de functie van regiomanager, omdat het mij een mooie uitdaging lijkt om nog meer medewerkers aan te mogen sturen en hopelijk geliefd te laten voelen.”

Wat zou je andere vrouwelijke leidinggevenden willen meegeven?
“Hou het bij jezelf, heb begrip voor elkaar en luister. Natuurlijk luisteren we allemaal naar het verhaal van een ander, maar hoor wat die persoon zegt en ga er echt op in. Die aandacht is voor mij is dit het belangrijkste van goed leiderschap.”

Meer lezen over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche?
Laat je inspireren:
Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche
– Interview Ellen Dekkers (RAS): “Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”
– Interview Kim Luiten (Beercoo Schoonmaakgroep): “Ik wil vooral waardevol in mijn werk zijn.”

– Interview Belinda Dekkers: ‘We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

11 december 2023

Veranderingen taaltrajecten per 1 januari 2024

In de schoonmaaksector werken veel mensen met verschillende achtergronden en vanuit verschillende culturen. Niet iedereen daarvan beheerst de Nederlandse taal voldoende. Om goed redzaam te zijn en professioneel bekwaam...

26 september 2022

MAS Dienstverleners lanceert MAS Fonds

MAS Dienstverleningsgroep lanceert het Mas Fonds. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe stap in het sociaal ondernemerschap. Met als doelstelling: ondersteuning voor medewerkers en hun gezinnen in tijden van...

05 mei 2023

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023 van start

Vandaag, 5 mei 2023, gaat de vlag in top: schoonmaakbedrijven en eigen diensten kunnen vanaf vandaag tot 15 juni 2023 hun uitblinker(s) aanmelden voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing...

04 oktober 2022

SIEV organiseert ALV op 11 oktober

Experience, Entertainment, Elkaar ontmoeten, Exquise en Energie. Dat belooft SIEV tijdens de Algemene Ledenvergadering op 11 oktober aanstaande. Ben jij aanwezig? “Hoe fijn is het om elkaar weer te...

30 december 2018

Blog: Oh, wat een jaar!

Anna Nooshin, Alexander Klöpping, Art Rooijakkers, Berget Lewis, Joseph Oubelkas, Lucille Werner, Maarten Bouwhuis, Maarten van der Weijden, Nico Dijkshoorn, Prinses Laurentien, Rens de Jong; deze BN’ers en andere...

26 februari 2024

Blog Jacco Vonhof: “Wat we in elk geval nodig hebben, is meer positivisme”

“Ik ben klaar met alle dystopische wereldbeelden die we met regelmaat krijgen voorgeschoteld”, schrijft MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in zijn blog op De Ondernemer. “Het idee dat de wereld vergaat...

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

23 oktober 2025

Schoonmaakinnovatie in de horeca: slim, duurzaam en gastgericht

In de horeca draait alles om beleving. En dat begint niet pas bij het eten of de service, het begint bij een brandschone zaak. Schoonmaak is allang geen klus...

06 november 2024

Financial Times erkent Essity opnieuw als diversiteitsleider

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity is voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot diversiteitsleider door de Britse zakelijke krant Financial Times. Deze erkenning is tot stand gekomen dankzij een...