27 februari 2025

Chantal van Amerongen (Raggers): “Leiderschap draait om aanvulling en gelijkwaardigheid”

Voor de reeks over Vrouwelijk Leiderschap interviewde onze redactie Chantal van Amerongen, commercieel directeur van G. Raggers & Zn bv. Voor haar draait vrouwelijk leiderschap niet om verschil, maar om samenwerking en aanvulling. Lees dit inspirerende interview over haar reis van receptioniste tot commercieel directeur en haar kijk op de toekomst van de schoonmaakbranche.

Met 25 jaar ervaring binnen het familiebedrijf Raggers en als commercieel directeur sinds 2021, weet Chantal van Amerongen als geen ander hoe het is om in de schoonmaakbranche te groeien. Schoonmaakbedrijf G. Raggers & Zn. bv werd in 1935 opgericht en viert dit jaar haar 90-jarig bestaan. Opgegroeid binnen het bedrijf van haar vader en Gitta, heeft Chantal vrijwel alle facetten van de organisatie doorlopen. Leiderschap ziet ze niet als een kwestie van man of vrouw, maar als een samenspel van kwaliteiten waarin iedereen doet waar hij of zij goed in is. In dit interview deelt Chantal haar visie op leiderschap, samenwerking en de kracht van een familiebedrijf.

Van receptioniste tot commercieel directeur
“Ik ben letterlijk in het bedrijf gegroeid,” vertelt Chantal. “Van het helpen van de receptioniste tot het ondersteunen van de administratie, personeelszaken en de commerciële afdeling. Op een gegeven moment begon ik met sales: ik reed rond om foto’s te maken van panden, maakte mailings en leerde zo het commerciële vak. Dat ging steeds verder, totdat ik samen met mijn broer de directie vormde.” In januari 2021 namen Chantal en haar broer Peter officieel het stokje van hun vader en Gitta over. “Dat was spannend, midden in de coronaperiode. Gelukkig blijven zij betrokken en ondersteunen ze ons met advies. We staan er niet alleen voor.”

De kracht van een familiebedrijf
Raggers viert dit jaar haar 90-jarig bestaan en telt inmiddels 350 medewerkers. “Wat ons echt een familiebedrijf maakt, is het samenhorigheidsgevoel. We hebben een sterk beleidsteam en betrokken medewerkers. Problemen lossen we samen op, er is een echt teamgevoel. Dat maakt ons sterk.” De specialisatie van Raggers ligt naast regulier schoonmaakonderhoud ook in technisch schoonmaken: “Denk aan bagageafhandelingssystemen, transportbanden, liften en roltrappen. Dat is een niche waarin wij echt uitblinken.”

Geen wollige verhalen, maar eerlijk zaken doen
Chantal is een leider die dichtbij haar mensen staat. “Ik zit het liefst tussen de jongens in. Natuurlijk ben ik verantwoordelijk voor offertes en klantcontact, maar ik ken mijn team en weet dat ze het werk écht waarmaken. Wij beloven niets wat we niet kunnen nakomen. Geen wollige verhalen, gewoon eerlijk zaken doen.”

Vrouwelijk leiderschap: aanvullen in plaats van onderscheiden
“Mijn broer en ik vullen elkaar perfect aan. Hij is zakelijk, kan knopen doorhakken, terwijl ik meer het empathische deel op mij neem. Medewerkers moeten zich gehoord voelen, hun zorgen kunnen delen. Maar als het nodig is, hak ik ook de knopen door.”

Chantal ziet vrouwelijk leiderschap daarom niet per se als iets dat losstaat van goed leiderschap in het algemeen. “Voor mij draait het niet om nadruk op vrouw-zijn in leiderschap, maar om de kracht van samenwerking en aanvulling. Bij ons is de directie altijd 50/50 geweest: eerst mijn vader en Gitta, nu mijn broer en ik. We benutten elkaars sterke punten, en juist die balans maakt ons

succesvol. Iedereen heeft zijn of haar eigen talenten, en door die op de juiste plek in te zetten, haal je het beste uit een team.”

Veranderingen in de branche
De schoonmaakbranche verandert, mede door de arbeidskrapte. “We zien een verschuiving naar dagschoonmaak, wat zorgt voor meer beleving en interactie met klanten. Onze servicemedewerkers doen meer dan schoonmaken: ze verzorgen ook technisch onderhoud, begeleiden rondleidingen of brengen de post rond.” Ook is Chantal trots op de nieuwe aanwinsten, jonge vrouwen die in de branche komen werken. “We hebben een tweeling in dienst, twee pittige dames die hun ‘mannetje’ staan. De jongere generatie weet goed wat ze wil. Als je hen een gevoel van waardering geeft, bloeien ze op.”

Leiderschap gaat verder dan werk
“Als we dan toch verschillen benoemen, zitten die verschillen tussen mannen en vrouwen vaak in details. Als er iets speelt bij een medewerker, stuur ik een kleinigheidje of regel ik iets extra’s. Ik organiseer ook familiedagen en ons jubileumfeest, waarbij we rekening houden met alle culturen en gezinnen. Die betrokkenheid is belangrijk.” Binnen Raggers is gelijkheid de norm. “Equal payday is hier niet nodig. We maken geen onderscheid in salaris tussen mannen en vrouwen. Mijn broer en ik verdienen precies hetzelfde.”

Wat is jouw advies voor vrouwen in de schoonmaakbranche? “Wees jezelf en maak gebruik van je eigen kracht. En vooral: zorg dat je op de juiste plek zit en werk met plezier!”

Wil je meer interviews lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 oktober 2025

Het kennisprogramma van de Schoonmaak Vakdagen 2025

Op 18 en 19 november staat Expo Houten in het teken van kennis, inspiratie en innovatie tijdens de Schoonmaak Vakdagen 2025. Naast live demonstraties en de nieuwste innovaties kunnen...

17 september 2024

Schoonmakend Nederland blikt terug op Prinsjesdag: Een veilig, schoon, bereikbaar, slim en vitaal Nederland

“Het kabinet ziet het belang van ondernemerschap en dat we als land het geld eerst moeten verdienen voordat we het kunnen uitgeven”, blikt Tamara van Ark, voorzitter Schoonmakend...

22 mei 2025

Nieuw: de co-botic 1900 Drop & Go van i-team Global

Maak kennis met de co-botic 1900 Drop & Go, de slimme, autonome schoonmaakassistent van i-team Global. Deze nieuwe toevoeging aan de co-botische productfamilie is ontworpen voor hotelkamers, gangen en...

15 oktober 2025

Koningin Máxima bij ADG voor start Pensioen3daagse

Een bijzondere dag, 14 oktober, bij ADG: Hare Majesteit Koningin Máxima bracht een werkbezoek aan ADG in Houten, waar HEYDAY onderdeel van is. In samenwerking met Wijzer in geldzaken...

30 december 2024

Podcasts: de communicatie gamechanger, ook in de schoonmaakbranche

Podcasts hebben de afgelopen jaren een ware revival doorgemaakt. Waar vroeger geschreven artikelen en video's domineerden, kiezen steeds meer organisaties voor de kracht van het gesproken woord. Ook...

19 december 2024

BOMA blikt terug op een gouden jaar

2024 is voor de BOMA-familie een jaar om nooit te vergeten. Ze vierden  hun 50-jarig bestaan, groei en innovatie. Als hechte BOMA-familie kijken ze terug op een gouden jaar...

06 september 2024

Ineke van den Bemt: “Tork levert betere hygiëne voor betere business”

“De uitdagingen waar schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers momenteel voor staan zijn de stijgende kosten en personeelskrapte. Dit zet hun business onder druk. Het vraagt om kostenbesparing en het verbeteren...

20 juni 2025

Sopstage Tweede Kamerleden: ‘Zien, ruiken en ervaren’

Rob Rommelse, directeur Schoonmakend Nederland, liep op 13 juni 2025 mee met de Tweede Kamerlid Mariëtte Patijn tijdens een sopstage bij ISS Facility Services Nederland. Om haar het vak...

30 september 2024

Wereldprimeur: Pilot Asito zorgt voor wereldprimeur bij Universitair Dierenziekenhuis Utrecht

Het Universitair Dierenziekenhuis van de Universiteit Utrecht heeft de primeur: voor het eerst wereldwijd wordt er een UV-C desinfectierobot ingezet in een dierenziekenhuis. Deze innovatie, genaamd Robot SAM, zorgt...

30 mei 2024

Margo van der Lee (Nocore): “Dat ik een manusje van alles ben maakt mijn werk zo leuk”

Margo van der Lee studeerde personeel en arbeid, maar ontdekte tijdens haar loopbaan dat software eigenlijk helemaal haar ding is. Ze werkt inmiddels negen jaar als consultant en analist...