20 november 2025

De brede waarde van Gom komt bij dochteronderneming Nelis tot bloei

Gom Schoonhouden, onderdeel van Facilicom Group, focust zich met haar herpositionering op drie pijlers: kwaliteit van werk, open samenwerking en de brede waarde voor de samenleving. Die laatste pijler, brede waarde, gaat over het creëren van maatschappelijke meerwaarde: kansen bieden, mensen helpen ontwikkelen, en duurzaamheid benaderen in de breedste zin van het woord. Bij dochteronderneming Nelis in Den Haag krijgt die visie een gezicht. We spreken erover met relatiemanager Daan Krijger, die dagelijks ziet wat brede waarde in de praktijk betekent.

Van maatschappelijk werk naar sociaal ondernemen
“Sinds twee jaar werk ik bij Nelis, in mijn geboortestad Den Haag”, vertelt Daan Krijger. Hiervoor was ik actief in het maatschappelijk werk, bij verschillende goede doelen. Daar ging het vaak óver mensen, maar hier werk ik mét mensen. Dat directe contact maakt het verschil. Elke ochtend komen onze jongens binnen, en je ziet met eigen ogen wat werken bij Nelis met hen doet.”

Nelis is een kleine organisatie met een groot hart. “We hebben een hecht team van zo’n vijfentwintig mensen: leermeesters, leerlingen, glazenwassers, en een paar collega’s op kantoor. Iedereen kent elkaar. De sfeer is energiek, soms een beetje chaotisch, maar altijd positief. Aan het eind van de dag gonst het hier van de verhalen.”


Kansen creëren en perspectief bieden
Nelis bestaat al meer dan honderd jaar (sinds 1918!) en is diep geworteld in Den Haag. “We werken samen met allerlei instanties,” legt Daan uit. “Van praktijkonderwijs en beschermd wonen tot de reclassering en het UWV. We krijgen jongeren binnen die vaak geen opleiding of baan hebben gehad, maar wel de motivatie om iets van hun leven te maken. Die motivatie is voor ons het belangrijkste.”

De leermeesters spelen een cruciale rol. “Zij stappen elke ochtend met plezier in de bus. Ze hebben hart voor deze gasten en willen hun vakkennis én levenslessen doorgeven. Je ziet de leerlingen groeien, soms letterlijk van uitzichtloosheid naar trots. Dat is precies waar die brede waarde over gaat.”

Duurzaam in de betekenis van mensen
Volgens Daan draait duurzame inzetbaarheid niet alleen om werk, maar om het leven daaromheen. “Veel jongens bij ons krijgen voor het eerst structuur in hun leven. Na twee of drie jaar hebben ze werkervaring, een diploma hoogwerker, misschien hun rijbewijs, en vaak ook hun schulden afbetaald. Ze hebben hun leven op orde. Dát is duurzame ontwikkeling. Het gaat niet alleen om opleiden, maar om het meegeven van een basis voor de toekomst.”

Nelis helpt waar nodig. “We ondersteunen bij praktische dingen, zoals zaken regelen rondom een operatie of papierwerk. Maar we geloven ook sterk in eigen verantwoordelijkheid. Uiteindelijk moet iemand zelf de stap zetten. Wij bieden de kans, maar zij moeten hem grijpen.”

Een groeiende maatschappelijke impact
De meeste klanten van Nelis zijn bedrijven die bewust kiezen voor maatschappelijke impact. “We werken voor vaste klanten die ons al jaren steunen, en voor organisaties met een social return-verplichting. Dat past perfect bij onze missie: werk bieden aan mensen die nu nog buitenspel staan,” zegt Daan. “Ik heb gelezen dat in Den Haag één op de acht jongeren geen werk of opleiding heeft. Die groep verdient kansen. Wij kunnen daar verschil maken.”

Ook inhoudelijk groeit Nelis. “We hebben net een nieuwe locatie geopend voor Nelis Refurbished. Dat is een sociale werkplaats waar we materialen zoals materiaalwagens van Gom een tweede leven geven. Het is een pilot van twee jaar, waarmee we duurzaamheid nog concreter maken. Ons doel? Verdubbelen binnen vijf jaar, zodat we nog meer jongeren kunnen helpen.”

Erkenning voor duurzame inzet
Tot slot deelt Daan het winnen van de Haagse Parel in juli 2025. “Zo’n mooie erkenning voor ons en vooral voor de jongens.”

De Haagse Parel is een gemeentelijke onderscheiding voor bedrijven en personen die een bijzondere bijdrage leveren aan de Haagse economie. Met dit jaar twee winnaars die beiden kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Nelis Company won de Parel in de categorie ‘Uitzonderlijke bijdrage’. Ze kregen de award én een cheque van €5.000, in te zetten voor de groei van de onderneming. “Dankzij alle leermeesters, leerlingen, collega’s en partners. Samen bouwen we verder aan gelijke kansen. De parels liggen voor het oprapen tenslotte.”


De kracht van brede waarde
Dat Gom ‘echte aandacht’ voor mensen centraal stelt en verder kijkt dan alleen schoonmaak, zie je bij Nelis in de praktijk. “Wij zijn misschien klein, maar wat we doen, raakt aan iets groots,” zegt Daan. “We bieden jongeren niet alleen werk, maar perspectief. Dat is de kracht van brede waarde: het gaat niet om winst, maar om groei van mensen, van mogelijkheden, van betekenis.”

Lees ook:
Interview Janna Steinbusch (GOM): “Met echte aandacht maak je het verschil”
Interview Joyce Tieben (GOM): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 mei 2024

Oproep: wie test de nieuwe concepten telescopisch wassysteem?

Studenten van de TU Delft hebben nagedacht over mogelijke oplossingen voor het telescopisch wassysteem. Dit om de lichamelijke belasting te verminderen. Hiervoor hebben zij een aantal concepten ontwikkeld. Vier...

22 juli 2025

Gemiddeld verzuimpercentage in mei 2025 op 7,7%

De Marktmonitor van Schoonmakend Nederland geeft inzicht in de omzet- en ziekteverzuimontwikkeling in de schoonmaaksector. Dankzij deze MarktMonitor op schoonmaakinbeeld.nl zijn er representatieve cijfers over omzetontwikkeling en verzuim in...

05 juli 2019

#filmFriday Sterk staaltje vakmanschap met glans

RVS is stijlvol, modern en duurzaam, maar RVS is ook heel eerlijk: als het niet goed schoon is, zie je dat direct. Vieze vingers, stof of een vettige laag:...

03 oktober 2019

Primeur: Innovi schakelbandenreiniger inzetbaar tijdens foodproductie

In productie-omgevingen zet men transportbanden in om producten te vervoeren. Dit kan een transportband met een gesloten mat of een schakelband zijn. Het is belangrijk dat deze transportbanden schoon...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

20 augustus 2019

Asito stationschoonmakers Paul en Reinier: een bijzonder duo

Al vijf jaar houden ze samen Station Almelo schoon: Paul en Reinier, twee schoonmaakkrachten van Asito. “Het is ons station. En zo behandelen we het ook.” Het resultaat? Een ontzettend...

04 december 2019

Blog: De definitie van duurzaamheid: de snaren van een gitaar

Je kunt tegenwoordig niet om het begrip duurzaamheid heen. In elke branche is het een thema en je leest het dagelijks op social media terug. Wanneer je Google laat...

01 december 2021

Gom voorziet 1.944 mensen in ontwikkelingslanden van schoon drinkwater

Schoonmaakbedrijf Gom, onderdeel van Facilicom Group, mag zich officieel ambassadeur noemen van stichting Made Blue. Als deelnemer aan het programma ‘Een Liter voor een Liter’ steunt Gom waterprojecten van...

01 oktober 2025

Gezien in de media: Fabrikanten vonden de stofzuiger ‘volslagen idioot’. Nu is James Dyson miljardair.

Hij wordt wel de ‘Steve Jobs van de huishoudelijke apparaten’ genoemd. En net als Jobs kreeg James Dyson overal nee te horen. Een stofzuiger zonder zak? ‘Volslagen idioot’, vonden...

07 november 2024

Niklaas Larkens wint NK Glazenwassers 2024!

Niklaas Larkens (De Jong Facilitaire Dienstverlening) is de winnaar van het NK Glazenwassen 2024! Sven van der Burgh (Glazenwassersbedrijf Goeree-Overflakkee) werd tweede en de derde plaats was voor Michael...