24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met kikkers is biodiversiteit in goed gezelschap. We dragen die verantwoordelijkheid met fierheid.

Als Duits familiebedrijf met meer dan 150 jaar ervaring op de teller, is Werner & Mertz bij het grote publiek bekend onder de merknaam “Frosch”. De focus op de professionele schoonmaak kwam er begin jaren ’70. Met ons gamma ‘Green Care Professional’ streven we ernaar om pionier te zijn én te blijven in integrale duurzame professionele schoonmaak. Deze producten zijn gericht op gebouwenreiniging, keukenhygiëne, industrie en linnenwas.

Samen met onze partners – professionele schoonmaakbedrijven en groothandels – helpen we onze eindklanten in de zorgsector, horeca, recreatie en ook steden en scholen, om vol vertrouwen en op een veilige en doeltreffende manier de overstap te maken naar circulair schoonmaken, in harmonie met de natuur. En dit zonder in te boeten op kwaliteit.

Ons bedrijf onderschrijft met veel enthousiasme het nieuwe actieplan voor de circulaire economie als onderdeel van de Europese Green Deal. Zo zijn we in 2021 ook toegetreden tot de Green Deal Duurzame Zorg 2.0 om verduurzaming in de zorg aan te moedigen en te versterken.

“De uitdaging in de schoonmaak gaat veel verder dan duurzame producten claimen.”

Een integraal circulair beleid gaat uiteraard over waar en hoe je produceert en over milieuveilige ingrediënten. Maar het gaat evengoed over hoe je producten verpakt, transporteert, bij gebruik correct doseert, de veiligheid van de gebruiker vooropstelt én over hoe je daarna recycleert en hergebruikt.

Onze filosofie rond circulariteit dragen we onder meer uit op de EMAS-gecertificeerde productiesites in Mainz (Duitsland) en Hallein (Oostenrijk). Zo is er bijvoorbeeld een volledig waterbeheersysteem uitgebouwd, met eigen bron en waterbehandelingsstation. In 2012 behaalden we al de duurzame bouwnorm LEED Platinum. En met het Green Care Professional productgamma kregen we meteen het Cradle to Cradle® Gold certificaat voor zowel de producten als voor de verpakkingen, waarmee wij productieprocessen omzetten in een positieve kracht voor maatschappij, economie en planeet.

Neem nu alcohol. Dit is een belangrijk ingrediënt voor schoonmaakmiddelen. Wij zetten resoluut in op cellulose ethanol van resten strostoppels. Deze resten zijn niet meer bruikbaar voor diervoeding, er is geen extra landbouwgrond voor nodig en het stro wordt regionaal opgehaald. De CO2-uitstoot van deze manier van werken ligt ruim 95% lager in vergelijking met ethanol uit aardolie.

“We houden de cirkel rond en maken deze ook groter.”

De uitdaging van ons ganse Benelux Team is niet alleen om zelf de cirkel rond te houden, maar deze tegelijk ook groter te maken! Ons doel is dan ook om de bewustwording rond het belang van een circulair beleid ook bij onze klanten, partners en eindgebruikers te doen toenemen en hen te overtuigen om de uitdaging samen aan te gaan. Alleen zo kunnen we de duurzame kringloop verstevigen.

Chris De Vuyst
General Manager Benelux Werner & Mertz Professional

Meer weten? Volg Werner & Mertz Benelux op LinkedIn en ontdek het volledige Green Care Professional gamma

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 maart 2023

Captains of cleaning 30 maart

Op 30 maart word je tijdens de nieuwe uitzending van Captains of Cleaning bijgepraat over het laatste nieuws in de schoonmaak en facilitaire dienstverlening. In deze uitzending komen de...

15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide...

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...

29 oktober 2019

31 oktober: Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie in Store van de Toekomst

Op donderdagmiddag 31 oktober organiseert het team van Schoonmaakjournaal – Esther, Henk en Petra – in de Paardekooper Store 2.0 Rotterdam een PizzaMarketingSessie met een kleine club relaties met...

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

06 december 2023

SIEV en Klien-IT zetten zich samen in voor het MKB

MKB branchevereniging SIEV en Klien-IT-Systems BV tekenden op de Schoonmaak Vakdagen samen voor een partnerschap dat ten goede komt van de leden.  Antonio Kouwenberg van Klien-IT is trots op...

11 februari 2022

‘Klinie’ in de zorg

Anthony Van Dyck deelde onlangs trots op social media het bericht over ‘Klinie’. ‘The big boy’, de Nilfisk reinigingsmachine LibertySC50, was afgeleverd bij AZ Klina in Brasschaat in België....

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Nieuwe generatie aan zet

“Vakantie werk in schoonmaak? Natuurlijk zeggen mijn kinderen zie hier de volgende generatie aan het werk bij Bumé Bouw en Onderhoud.” deelt Richard Hommerson, commercieel directeur/mede-eigenaar bij Hommerson Schoonmaakbedrijf,...

12 april 2019

Automatiseringsman in hart en nieren Herman Schrijver neemt afscheid van Nocore

Van bouw naar melkboeren en uitzendwezen. Tijdens zijn werkleven maakte Herman Schrijver een omschakeling van leerlingprogrammeur in de betonsector, via servicebeheer automatisering SRV en oprichting eigen automatiseringsbedrijf Schrijver Automatisering...

09 juni 2023

Tijd voor een make-over!

Na vele (gewijzigde) herdrukken en duizenden exemplaren van het lesboek ‘Schoonmaken is een Vak’ vond SVS Opleidingen het tijd voor een totale make-over. Afgelopen maand mochten de eerste cursisten...