24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met kikkers is biodiversiteit in goed gezelschap. We dragen die verantwoordelijkheid met fierheid.

Als Duits familiebedrijf met meer dan 150 jaar ervaring op de teller, is Werner & Mertz bij het grote publiek bekend onder de merknaam “Frosch”. De focus op de professionele schoonmaak kwam er begin jaren ’70. Met ons gamma ‘Green Care Professional’ streven we ernaar om pionier te zijn én te blijven in integrale duurzame professionele schoonmaak. Deze producten zijn gericht op gebouwenreiniging, keukenhygiëne, industrie en linnenwas.

Samen met onze partners – professionele schoonmaakbedrijven en groothandels – helpen we onze eindklanten in de zorgsector, horeca, recreatie en ook steden en scholen, om vol vertrouwen en op een veilige en doeltreffende manier de overstap te maken naar circulair schoonmaken, in harmonie met de natuur. En dit zonder in te boeten op kwaliteit.

Ons bedrijf onderschrijft met veel enthousiasme het nieuwe actieplan voor de circulaire economie als onderdeel van de Europese Green Deal. Zo zijn we in 2021 ook toegetreden tot de Green Deal Duurzame Zorg 2.0 om verduurzaming in de zorg aan te moedigen en te versterken.

“De uitdaging in de schoonmaak gaat veel verder dan duurzame producten claimen.”

Een integraal circulair beleid gaat uiteraard over waar en hoe je produceert en over milieuveilige ingrediënten. Maar het gaat evengoed over hoe je producten verpakt, transporteert, bij gebruik correct doseert, de veiligheid van de gebruiker vooropstelt én over hoe je daarna recycleert en hergebruikt.

Onze filosofie rond circulariteit dragen we onder meer uit op de EMAS-gecertificeerde productiesites in Mainz (Duitsland) en Hallein (Oostenrijk). Zo is er bijvoorbeeld een volledig waterbeheersysteem uitgebouwd, met eigen bron en waterbehandelingsstation. In 2012 behaalden we al de duurzame bouwnorm LEED Platinum. En met het Green Care Professional productgamma kregen we meteen het Cradle to Cradle® Gold certificaat voor zowel de producten als voor de verpakkingen, waarmee wij productieprocessen omzetten in een positieve kracht voor maatschappij, economie en planeet.

Neem nu alcohol. Dit is een belangrijk ingrediënt voor schoonmaakmiddelen. Wij zetten resoluut in op cellulose ethanol van resten strostoppels. Deze resten zijn niet meer bruikbaar voor diervoeding, er is geen extra landbouwgrond voor nodig en het stro wordt regionaal opgehaald. De CO2-uitstoot van deze manier van werken ligt ruim 95% lager in vergelijking met ethanol uit aardolie.

“We houden de cirkel rond en maken deze ook groter.”

De uitdaging van ons ganse Benelux Team is niet alleen om zelf de cirkel rond te houden, maar deze tegelijk ook groter te maken! Ons doel is dan ook om de bewustwording rond het belang van een circulair beleid ook bij onze klanten, partners en eindgebruikers te doen toenemen en hen te overtuigen om de uitdaging samen aan te gaan. Alleen zo kunnen we de duurzame kringloop verstevigen.

Chris De Vuyst
General Manager Benelux Werner & Mertz Professional

Meer weten? Volg Werner & Mertz Benelux op LinkedIn en ontdek het volledige Green Care Professional gamma

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

19 september 2021

Minder plastic flesjes op World Cleanup Day

Het vermoeden is bevestigd; het op 1 juli van dit jaar ingevoerde statiegeld op plastic flesjes heeft inderdaad meteen resultaat geboekt. Het aandeel flesjes in het gevonden zwerfafval op...

25 november 2021

OptiGroup neemt Avodesch Nederland over

OptiGroup heeft 100% van de aandelen van Avodesch B.V. in Nederland verworven. De overgenomen onderneming zal onder haar huidige merknaam blijven opereren en wordt onderdeel van de business area...

30 juni 2022

Landal biedt schoonmakers betere reiskostenregeling

Hoge brandstofprijzen zorgen voor grote problemen bij werknemers die afhankelijk zijn van eigen vervoer om op hun werk te komen. Dat geldt bijvoorbeeld voor schoonmakers op vakantieparken, die vaak...

18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in...

08 februari 2023

Toiletonderhoud gaat verder dan een toiletborstel

Toon mij uw toilet, dan zeg ik of u een viespeuk bent, luidt een oud gezegde. Niemand weet meer wie in het facilitair management dit spreekwoord ooit heeft bedacht,...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

27 april 2022

Oproep treinschoonmakers Koningsdag

Neem op Koningsdag het afval mee de trein uit. Deze oproep doen de treinschoonmakers dit jaar aan de treinreizende feestvierders. Hago Rail Services meldt in haar nieuwsbericht dat Koningsdag...

03 november 2022

Deelname Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023 geopend

Hoe innovatief is facilitair Nederland? Dat onderzoekt schoonmaakbedrijf CSU voor het vijfde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023. In welke mate spelen innovaties en duurzaamheid...

01 november 2021

Online Talkshow Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Ben jij ook bij de Online Talkshow van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op 9 november om 15.30 uur? Khadija Tahiri-Hyati (president FNV Schoonmaakparlement en lid van het platform #Wereldvrouwen) is co-host...