24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met kikkers is biodiversiteit in goed gezelschap. We dragen die verantwoordelijkheid met fierheid.

Als Duits familiebedrijf met meer dan 150 jaar ervaring op de teller, is Werner & Mertz bij het grote publiek bekend onder de merknaam “Frosch”. De focus op de professionele schoonmaak kwam er begin jaren ’70. Met ons gamma ‘Green Care Professional’ streven we ernaar om pionier te zijn én te blijven in integrale duurzame professionele schoonmaak. Deze producten zijn gericht op gebouwenreiniging, keukenhygiëne, industrie en linnenwas.

Samen met onze partners – professionele schoonmaakbedrijven en groothandels – helpen we onze eindklanten in de zorgsector, horeca, recreatie en ook steden en scholen, om vol vertrouwen en op een veilige en doeltreffende manier de overstap te maken naar circulair schoonmaken, in harmonie met de natuur. En dit zonder in te boeten op kwaliteit.

Ons bedrijf onderschrijft met veel enthousiasme het nieuwe actieplan voor de circulaire economie als onderdeel van de Europese Green Deal. Zo zijn we in 2021 ook toegetreden tot de Green Deal Duurzame Zorg 2.0 om verduurzaming in de zorg aan te moedigen en te versterken.

“De uitdaging in de schoonmaak gaat veel verder dan duurzame producten claimen.”

Een integraal circulair beleid gaat uiteraard over waar en hoe je produceert en over milieuveilige ingrediënten. Maar het gaat evengoed over hoe je producten verpakt, transporteert, bij gebruik correct doseert, de veiligheid van de gebruiker vooropstelt én over hoe je daarna recycleert en hergebruikt.

Onze filosofie rond circulariteit dragen we onder meer uit op de EMAS-gecertificeerde productiesites in Mainz (Duitsland) en Hallein (Oostenrijk). Zo is er bijvoorbeeld een volledig waterbeheersysteem uitgebouwd, met eigen bron en waterbehandelingsstation. In 2012 behaalden we al de duurzame bouwnorm LEED Platinum. En met het Green Care Professional productgamma kregen we meteen het Cradle to Cradle® Gold certificaat voor zowel de producten als voor de verpakkingen, waarmee wij productieprocessen omzetten in een positieve kracht voor maatschappij, economie en planeet.

Neem nu alcohol. Dit is een belangrijk ingrediënt voor schoonmaakmiddelen. Wij zetten resoluut in op cellulose ethanol van resten strostoppels. Deze resten zijn niet meer bruikbaar voor diervoeding, er is geen extra landbouwgrond voor nodig en het stro wordt regionaal opgehaald. De CO2-uitstoot van deze manier van werken ligt ruim 95% lager in vergelijking met ethanol uit aardolie.

“We houden de cirkel rond en maken deze ook groter.”

De uitdaging van ons ganse Benelux Team is niet alleen om zelf de cirkel rond te houden, maar deze tegelijk ook groter te maken! Ons doel is dan ook om de bewustwording rond het belang van een circulair beleid ook bij onze klanten, partners en eindgebruikers te doen toenemen en hen te overtuigen om de uitdaging samen aan te gaan. Alleen zo kunnen we de duurzame kringloop verstevigen.

Chris De Vuyst
General Manager Benelux Werner & Mertz Professional

Meer weten? Volg Werner & Mertz Benelux op LinkedIn en ontdek het volledige Green Care Professional gamma

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 mei 2022

Bert van Boggelen nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak

Per 1 juni treedt Bert van Boggelen aan als nieuwe voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij volgt in deze functie Kees Blokland op. Blokland is voorzitter vanaf het eerste...

12 november 2021

De onzichtbare wereld in Artis Micropia

Voor wie elke dag met schoonmaken en desinfecteren bezig is. Een bezoek aan dit museum in Amsterdam laat zien wat je normaal niet ziet; overal zijn micro-organismen, zoals bacteriën,...

23 december 2021

Fiets voor Samad

Hijman Schoonmaakartikelen B.V. doet aan social return. Deze vult de schoonmaakgroothandel in met Everyday Heroes. Zo heeft Hijman bijvoorbeeld bijgedragen aan een elektrische fiets voor Samad, zodat hij makkelijker zijn...

08 april 2022

Kijktip: nieuwe docuserie ‘Niet normaal vies’

Schoonmaker Tuğrul Çirakoğlu is terug op de buis met een nieuwe reeks van ‘Niet normaal vies. Elke woensdag is op NPO3 rond 21.15 uur te zien hoe de werkdagen...

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

17 januari 2023

Energielijst 2023: meer geld beschikbaar voor duurzame investeringen van bedrijven

Wil je duurzaam investeren, maar twijfel je nog? De overheid stelt dit jaar € 249 miljoen beschikbaar aan ondernemers die willen investeren in energiezuinige technieken via de regeling Energie-investeringsaftrek...

24 november 2022

Praat met elkaar en hoor elkaar

Op 16 november vond het RAS Symposium plaats met als thema ‘In wat voor land willen wij schoonmaken?’ Met een ‘Dank aan alle mensen in de schoonmaak’ opende dagvoorzitter...

01 juni 2022

Van Interclean naar Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Een internationaal gezelschap van 669 exposanten, 25.886 bezoekers uit 125 landen: dit was de Interclean Amsterdam 2022, van 10 tot en met 13 mei in de RAI. Een geslaagde...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...

11 september 2022

Shark Attack The Game: speel met haaien en red de oceaan

Sinds enkele weken is Shark Attack The Game verkrijgbaar. Een door de Haarlemse ondernemers Toni van Dam en Jorrit Vlas geproduceerd kaartspel, dat spelers in staat stelt bij te...