24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met kikkers is biodiversiteit in goed gezelschap. We dragen die verantwoordelijkheid met fierheid.

Als Duits familiebedrijf met meer dan 150 jaar ervaring op de teller, is Werner & Mertz bij het grote publiek bekend onder de merknaam “Frosch”. De focus op de professionele schoonmaak kwam er begin jaren ’70. Met ons gamma ‘Green Care Professional’ streven we ernaar om pionier te zijn én te blijven in integrale duurzame professionele schoonmaak. Deze producten zijn gericht op gebouwenreiniging, keukenhygiëne, industrie en linnenwas.

Samen met onze partners – professionele schoonmaakbedrijven en groothandels – helpen we onze eindklanten in de zorgsector, horeca, recreatie en ook steden en scholen, om vol vertrouwen en op een veilige en doeltreffende manier de overstap te maken naar circulair schoonmaken, in harmonie met de natuur. En dit zonder in te boeten op kwaliteit.

Ons bedrijf onderschrijft met veel enthousiasme het nieuwe actieplan voor de circulaire economie als onderdeel van de Europese Green Deal. Zo zijn we in 2021 ook toegetreden tot de Green Deal Duurzame Zorg 2.0 om verduurzaming in de zorg aan te moedigen en te versterken.

“De uitdaging in de schoonmaak gaat veel verder dan duurzame producten claimen.”

Een integraal circulair beleid gaat uiteraard over waar en hoe je produceert en over milieuveilige ingrediënten. Maar het gaat evengoed over hoe je producten verpakt, transporteert, bij gebruik correct doseert, de veiligheid van de gebruiker vooropstelt én over hoe je daarna recycleert en hergebruikt.

Onze filosofie rond circulariteit dragen we onder meer uit op de EMAS-gecertificeerde productiesites in Mainz (Duitsland) en Hallein (Oostenrijk). Zo is er bijvoorbeeld een volledig waterbeheersysteem uitgebouwd, met eigen bron en waterbehandelingsstation. In 2012 behaalden we al de duurzame bouwnorm LEED Platinum. En met het Green Care Professional productgamma kregen we meteen het Cradle to Cradle® Gold certificaat voor zowel de producten als voor de verpakkingen, waarmee wij productieprocessen omzetten in een positieve kracht voor maatschappij, economie en planeet.

Neem nu alcohol. Dit is een belangrijk ingrediënt voor schoonmaakmiddelen. Wij zetten resoluut in op cellulose ethanol van resten strostoppels. Deze resten zijn niet meer bruikbaar voor diervoeding, er is geen extra landbouwgrond voor nodig en het stro wordt regionaal opgehaald. De CO2-uitstoot van deze manier van werken ligt ruim 95% lager in vergelijking met ethanol uit aardolie.

“We houden de cirkel rond en maken deze ook groter.”

De uitdaging van ons ganse Benelux Team is niet alleen om zelf de cirkel rond te houden, maar deze tegelijk ook groter te maken! Ons doel is dan ook om de bewustwording rond het belang van een circulair beleid ook bij onze klanten, partners en eindgebruikers te doen toenemen en hen te overtuigen om de uitdaging samen aan te gaan. Alleen zo kunnen we de duurzame kringloop verstevigen.

Chris De Vuyst
General Manager Benelux Werner & Mertz Professional

Meer weten? Volg Werner & Mertz Benelux op LinkedIn en ontdek het volledige Green Care Professional gamma

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 juni 2019

Nieuwe Nilfisk schrobzuigmachines helpen kosten besparen en productiviteit verhogen

Als pandeigenaar of beheerder verwacht je altijd te kunnen vertrouwen op de inzet van een schrobzuigmachine. Niet zo gek, als je bedenkt dat je met zo’n machine effectiever vloeronderhoud...

02 april 2024

Top 10 meest gelezen artikelen januari t/m maart 2024

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in het eerste kwartaal van 2024 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Eindrapport onderzoek fysieke belasting glazenwassers beschikbaar...

13 juli 2022

Treinschoonmaker wordt commissaris bij Rd4

Tim Edwards werkte 40 jaar als treinschoonmaker en deed daarnaast bestuurservaring op in de vakbond en bij een pensioenfonds. Voor het gemeentebestuur van Heerlen alle reden om hem voor...

08 februari 2022

Duurzaamheid terug als belangrijkste prioriteit voor Facilitair Nederland

Duurzaamheid is terug als nummer 1 prioriteit van facilitair verantwoordelijken in Nederland. Dit blijkt uit het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2022. De duurzaamheidsprestaties van organisaties kunnen beter. Facilitair managers...

15 januari 2019

Ton Rooijakkers over Vakbeurs Facilitair: “Van startup tot volwassen beurs”

“Jij doet iets met potloden en pennen, wij moeten maar eens gaan samenwerken.” Met deze woorden belde Peter Latjes zijn relatie Ton Rooijakkers in 1996. Deze legendarische zin betekende...

28 juni 2023

Partnership CSU en Villa Pardoes voelt als familie

Vlak bij het mooiste sprookjespark van de wereld ligt een bijzondere vakantieverblijf. In Villa Pardoes komen dromen van ernstig zieke jonge kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes uit....

05 december 2018

Numatic sluit Hetty jubileumactie af met donatie aan Pink Ribbon

We vieren vandaag, 5 december 2018, de verjaardag van Sinterklaas. Een dag dat velen worden verblijd met kadootjes. Numatic is geen Sinterklaas, maar geeft wel een mooi kado weg...

21 december 2023

Kärcher Belux neemt verdeler Kärcher Center Van Mol over 

Kärcher Belux kondigt de onmiddellijke overname aan van het failliete Kärcher Center Van Mol,  dealer in Oost- en West-Vlaanderen, welke zekerheid en een verbeterde service belooft. Kärcher Belux met...

20 januari 2025

Blog Edgar van Engelen(Qualis Insight): ‘Samenwerking is nodig op elk niveau’

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): 'De schoonmaakbranche is een multiculturele branche, waarin samenwerking essentieel is. Samenwerking tussen verschillende culturen, verschillende schoonmaakbedrijven, en schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Als je elkaar...

02 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari...