15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig of niet realistisch werkgeluk voor de ‘pragmaten’ onder ons mag klinken, deze cijfers liegen er niet om. Zo ook de kostenreductie die met werkgeluk volgens onderzoeken worden bereikt: 51% lager personeelsverloop, 50% minder veiligheidsincidenten, 66% minder ziekteverzuim.   

Werkgeluk heeft wel ‘iets’. Niet voor niets opent BNR Zakendoen elke vrijdag om 13.15 uur haar Ondernemersdesk Werkgeluk. “Gelukkig op weg naar succes. Niet alleen voor de happy few”, kondigt de 24/7 nieuwsradio voor ondernemend Nederland aan. Zo was er een uitzending over de Ontwikkeling van vakMENSschap, met Vebego aan de Ondernemersdesk over betekenisvol werk. Of het experiment van ING met onbeperkt verlof en leverde de BNR-desk het antwoord op deze vraag: welke invloed heeft het salaris van de baas op werkgeluk?

Geld maakt niet gelukkig
Dat laatste – de beloning voor je werk – blijkt slechts tot op zekere hoogte van invloed. Werkgeluk zit niet in geld volgens een onderzoek naar de drijfveren van mensen om te werken door gezondheidseconoom Lieven Annemans van de universiteit van Gent: “Ons geluk bereikt een piek bij een inkomen van € 4000 à € 4500, vanaf dan daalt het zelfs weer lichtjes. Er is dus een duidelijke bovengrens aan de positieve effecten van materiële welstand”, aldus Het Laatste Nieuws. Waar draait werkgeluk dan wel om? Autonomie, betrokkenheid en competentie. Een abc’tje, concludeert het Belgische dagblad.  

De hamvraag wat is werkgeluk eigenlijk? is niet zo 1-2-3 beantwoord. Het vermoeden bestaat dat het bloeit en groeit, zo meldt CIEP Training & Coaching. Met uitdaging, betekenis en relaties als bases en positieve emoties, flow, betrokkenheid, gezondheid en prestaties als de bloeiers van werkgeluk.

Niet te onderschatten factor
Werkgeluk is een niet te onderschatten factor voor ondernemerschap, concludeert MT. We citeren: “Gelukkige en gewaardeerde werknemers werken harder, hebben meer liefde voor hun bedrijf, leveren meer productiviteit, zorgen voor meer innovatie en winst, verlaten minder vaak het bedrijf (minder personeelsverloop). Werkgeluk en medewerkerstevredenheid is meer dan een goed salaris, secundaire voorwaarden en een bedrijfsborrel. Verantwoordelijkheid en het gevoel hebben dat hun werk ertoe doet.”

Betrokken bij en betekenisvol werk
Betekenisvol werk is dus belangrijk. Vebego nam hiertoe het initiatief voor haar 36.000 medewerkers. “Wat is Betekenisvol Werk en waarom is dit belangrijk? Deze vraag hebben wij ons als Vebego gesteld. Maar belangrijker vinden wij wat werken voor jou betekent! Betekent het dat je plezierig samenwerkt met je collega’s, je aandacht krijgt van je leidinggevende of dat jij je als vakman of –vrouw kan ontwikkelen. En weet je eigenlijk waarom je het werk doet?”, kondigt Vebego op haar speciale website Betekenisvol werk aan.  

Om je werk meer betekenis te geven, jezelf te ontplooien, geeft AFAS Software haar medewerkers jaarlijks een budget van € 1.000 voor persoonlijke ontwikkeling, schrijft Menno Braakman van Inner Kompas in zijn gastblog over AFAS: De high-performance familiecultuur. Heeft deze persoonlijke geste en secundaire arbeidsvoorwaarde invloed op de gemiddelde omzet per fte van meer dan € 300.000? Vast en zeker! Dat AFAS überhaupt een uitzondering in betrokken medewerkers is, blijkt uit het onderzoek van Gallup. Betrokken medewerkers maken namelijk het verschil. En daar ligt een grote uitdaging in ons kleine landje, want slechts 9% van de medewerkers in Nederland voelt zich betrokken bij haar werkgever. Op dinsdagmiddag 1 oktober gaat jongerenplatform FM Next Generation ideeën opdoen voor betrokkenheid, verbinding, bedrijfssuccessen, co-creatie en meer bij AFAS tijdens het inspiratie-event Verbinding.

Brengt de schoonmaak ook werkgeluk?
Als we de marketingcampagnes en missies mogen geloven wel. Neem de Facilicom slogan happy people make happy people, of die van Beercoo: ‘da’s leuk’. Verder zijn er het intern geluksprogramma happy cleaning van Numatic, maakt BOMA de schoonmaak leuk en is Greenspeed ‘crazy about cleaning’ . Kortom, Schoonmaak schenkt vreugde blogde Petra de Bruin onlangs.

Hoewel er dagelijks 150.000 vakmensen in beweging zijn in de schoonmaakbranche, blijven er natuurlijk nog zat branchegenoten over met een zittend beroep. “Meer dan de helft van de werknemers beweegt onvoldoende, blijkt uit onderzoek van TNO. Steeds meer organisaties doen er wat aan. En dat levert resultaat op.” NRC nam de LIDL onder de loep en schreef erover en concludeerde: Meer energie betekent meer werkgeluk.  

Tot slot om ook in beweging te komen
Vijf tips volgens MT waarmee jouw medewerkers graag en gelukkig naar het werk toekomen. Een inspiratiemoment ter afsluiting van dit artikel en een mogelijk startschot om direct mee te beginnen. Veel succes en geluk!

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 mei 2025

Kristina Bozic directeur Rijksschoonmaakorganisatie bij SZW

Kristina Bozic wordt met ingang van 1 augustus 2025 benoemd als directeur Rijksschoonmaakorganisatie bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Kristina Bozic werkt momenteel als plaatsvervangend directeur Stelsel...

06 maart 2023

Briefje van Peet

Beste vuilnisman, Gefeliciteerd, het principeakkoord is bereikt. Je hebt er salaris bij! Ja, het was nogal vaak en op veel plekken staken de laatste weken. Geen vuilnis ophalen; het...

13 augustus 2024

Zomer-sport-serie (3): Schoonmaak supports sport

Schoonmaak en topsport. Een eenheid. Het gaat altijd door om de beste prestaties te kunnen bereiken. De eenheid uit zich ook in betrokkenheid. Zo zijn er meerdere bedrijven die...

26 mei 2025

Nieuwe rol voor Joost Claessens bij The Good Roll

Joost Claessens is de nieuwe Managing Director van The Good Roll. Met zijn achtergrond in e-commerce, merkstrategie en duurzame FMCG krijgt hij de eind verantwoordelijkheid over de verdere groei...

20 april 2023

Veilig, intercultureel samenwerken biedt groei

“Veilig werken is werken binnen een integere sfeer waar je open kunt zijn en respect hebt voor elkaars mening of cultuur.” Maar in de praktijk blijkt dat samenwerken met...

20 december 2018

Erelid Pieta Hoogvliet behaalt SIEV-Keurmerk

Erelid van mkb-branchevereniging SIEV, Pieta Hoogvliet, heeft met haar bedrijf Hoogvliet Schoonmaakdiensten voor het eerst het SIEV-Keurmerk behaald. Pieta was destijds een van de drie initiatiefnemers en begon de...

13 maart 2020

SVS pakt coronavirus op en aan: gratis toegang tot e-learning module handhygiëne

Ook in Nederland grijpt het coronavirus razend snel om zich heen. Een goede hygiëne, waaronder handhygiëne, speelt meer dan ooit een cruciale rol, ter voorkoming en om de verspreiding...

20 oktober 2025

Interview Joyce Tieben (Gom): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Sinds een jaar is Joyce Tieben HR-directeur bij Gom Schoonhouden. Met haar achtergrond in de operatie, management en mensontwikkeling combineert ze zakelijke scherpte met oprechte betrokkenheid. In haar rol...

29 maart 2023

Aanmelding Hygiëneforum 2023 is geopend

Op woensdag 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats. Experts uit verschillende vakgebieden gaan in op het thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede...

20 juni 2025

Sopstage Tweede Kamerleden: ‘Zien, ruiken en ervaren’

Rob Rommelse, directeur Schoonmakend Nederland, liep op 13 juni 2025 mee met de Tweede Kamerlid Mariëtte Patijn tijdens een sopstage bij ISS Facility Services Nederland. Om haar het vak...