15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig of niet realistisch werkgeluk voor de ‘pragmaten’ onder ons mag klinken, deze cijfers liegen er niet om. Zo ook de kostenreductie die met werkgeluk volgens onderzoeken worden bereikt: 51% lager personeelsverloop, 50% minder veiligheidsincidenten, 66% minder ziekteverzuim.   

Werkgeluk heeft wel ‘iets’. Niet voor niets opent BNR Zakendoen elke vrijdag om 13.15 uur haar Ondernemersdesk Werkgeluk. “Gelukkig op weg naar succes. Niet alleen voor de happy few”, kondigt de 24/7 nieuwsradio voor ondernemend Nederland aan. Zo was er een uitzending over de Ontwikkeling van vakMENSschap, met Vebego aan de Ondernemersdesk over betekenisvol werk. Of het experiment van ING met onbeperkt verlof en leverde de BNR-desk het antwoord op deze vraag: welke invloed heeft het salaris van de baas op werkgeluk?

Geld maakt niet gelukkig
Dat laatste – de beloning voor je werk – blijkt slechts tot op zekere hoogte van invloed. Werkgeluk zit niet in geld volgens een onderzoek naar de drijfveren van mensen om te werken door gezondheidseconoom Lieven Annemans van de universiteit van Gent: “Ons geluk bereikt een piek bij een inkomen van € 4000 à € 4500, vanaf dan daalt het zelfs weer lichtjes. Er is dus een duidelijke bovengrens aan de positieve effecten van materiële welstand”, aldus Het Laatste Nieuws. Waar draait werkgeluk dan wel om? Autonomie, betrokkenheid en competentie. Een abc’tje, concludeert het Belgische dagblad.  

De hamvraag wat is werkgeluk eigenlijk? is niet zo 1-2-3 beantwoord. Het vermoeden bestaat dat het bloeit en groeit, zo meldt CIEP Training & Coaching. Met uitdaging, betekenis en relaties als bases en positieve emoties, flow, betrokkenheid, gezondheid en prestaties als de bloeiers van werkgeluk.

Niet te onderschatten factor
Werkgeluk is een niet te onderschatten factor voor ondernemerschap, concludeert MT. We citeren: “Gelukkige en gewaardeerde werknemers werken harder, hebben meer liefde voor hun bedrijf, leveren meer productiviteit, zorgen voor meer innovatie en winst, verlaten minder vaak het bedrijf (minder personeelsverloop). Werkgeluk en medewerkerstevredenheid is meer dan een goed salaris, secundaire voorwaarden en een bedrijfsborrel. Verantwoordelijkheid en het gevoel hebben dat hun werk ertoe doet.”

Betrokken bij en betekenisvol werk
Betekenisvol werk is dus belangrijk. Vebego nam hiertoe het initiatief voor haar 36.000 medewerkers. “Wat is Betekenisvol Werk en waarom is dit belangrijk? Deze vraag hebben wij ons als Vebego gesteld. Maar belangrijker vinden wij wat werken voor jou betekent! Betekent het dat je plezierig samenwerkt met je collega’s, je aandacht krijgt van je leidinggevende of dat jij je als vakman of –vrouw kan ontwikkelen. En weet je eigenlijk waarom je het werk doet?”, kondigt Vebego op haar speciale website Betekenisvol werk aan.  

Om je werk meer betekenis te geven, jezelf te ontplooien, geeft AFAS Software haar medewerkers jaarlijks een budget van € 1.000 voor persoonlijke ontwikkeling, schrijft Menno Braakman van Inner Kompas in zijn gastblog over AFAS: De high-performance familiecultuur. Heeft deze persoonlijke geste en secundaire arbeidsvoorwaarde invloed op de gemiddelde omzet per fte van meer dan € 300.000? Vast en zeker! Dat AFAS überhaupt een uitzondering in betrokken medewerkers is, blijkt uit het onderzoek van Gallup. Betrokken medewerkers maken namelijk het verschil. En daar ligt een grote uitdaging in ons kleine landje, want slechts 9% van de medewerkers in Nederland voelt zich betrokken bij haar werkgever. Op dinsdagmiddag 1 oktober gaat jongerenplatform FM Next Generation ideeën opdoen voor betrokkenheid, verbinding, bedrijfssuccessen, co-creatie en meer bij AFAS tijdens het inspiratie-event Verbinding.

Brengt de schoonmaak ook werkgeluk?
Als we de marketingcampagnes en missies mogen geloven wel. Neem de Facilicom slogan happy people make happy people, of die van Beercoo: ‘da’s leuk’. Verder zijn er het intern geluksprogramma happy cleaning van Numatic, maakt BOMA de schoonmaak leuk en is Greenspeed ‘crazy about cleaning’ . Kortom, Schoonmaak schenkt vreugde blogde Petra de Bruin onlangs.

Hoewel er dagelijks 150.000 vakmensen in beweging zijn in de schoonmaakbranche, blijven er natuurlijk nog zat branchegenoten over met een zittend beroep. “Meer dan de helft van de werknemers beweegt onvoldoende, blijkt uit onderzoek van TNO. Steeds meer organisaties doen er wat aan. En dat levert resultaat op.” NRC nam de LIDL onder de loep en schreef erover en concludeerde: Meer energie betekent meer werkgeluk.  

Tot slot om ook in beweging te komen
Vijf tips volgens MT waarmee jouw medewerkers graag en gelukkig naar het werk toekomen. Een inspiratiemoment ter afsluiting van dit artikel en een mogelijk startschot om direct mee te beginnen. Veel succes en geluk!

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 november 2024

FAVORITES Asito viert 26 x 25 jaar: 650 jaar ervaring

Vrijdag 15 november 2024 was voor Asito een dag om trots op te zijn. Die dag vierde het bedrijf dat maar liefst 26 collega’s 25 jaar in dienst zijn....

29 december 2019

CNV onderzoek naar rouw op het werk: meer dan 50% werkgevers heeft (bijna) geen begrip

Werknemers die te maken krijgen met een ingrijpend verlies, hebben vaak veel moeite om weer op een goede manier terug aan het werk te komen. De houding van de...

26 maart 2024

Leiden cao-regelingen voor menstruatie- en overgangsklachten tot verminderde carrièrekansen?

“Zo’n 30% van de vrouwen heeft last menstruatie- of overgangsklachten die impact hebben op het dagelijks functioneren”, zegt gynaecoloog Judith Huirne in De Nieuws BV. Voor een deel van...

14 januari 2025

Doe mee aan de Workshop Interculturele communicatie

Op 23 januari organiseert Schoonmakend Nederland samen met Paradigma de workshop Interculturele Communicatie. Omdat diversiteit belangrijk is en ieder ook zichzelf mag zijn. Maar hoe organiseer je een prettige...

16 december 2025

Toiletjuffrouw Sannie 25 jaar in dienst bij Tivoli: ‘Ik ben d’r eentje van de praatjes, niet van de boekies’

Toiletjuffrouw Sannie is al 25 jaar een vaste waarde in Tivoli Vredenburg. Ontdek hoe het begon en wat ze allemaal meemaakte.

08 april 2020

CSU onderzoek: 91% Nederlanders vindt schoonmaak ook in toekomst onmisbaar

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een...

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

26 augustus 2024

𝐍𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐞𝐢𝐧𝐝𝐭𝐞𝐫𝐦𝐞𝐧 opleidingen in de maak

RAS laat weten dat er nieuwe eindtermen worden opgesteld door bedrijven uit de sector die beschrijven wat een medewerker moet kennen en kunnen om zijn/haar functie goed te kunnen...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

03 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes...