4 juni 2024

Aanmelding Best Practice Award 2024 geopend

Voor de Best Practice Awards 2024 is de Code Schoonmaak op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers aantoonbaar investeren in de schoonmakers. Want zij zijn de belangrijke schakels in de ketensamenwerking. Om deze samenwerking tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmakers goed te laten functioneren moet de schoonmaker zijn of haar vak goed en met plezier uit kunnen voeren. Alleen dan kan er kwaliteit geleverd worden, wat alle partijen ten goede komt. Wil jij kans maken op het winnen van de Best Practice Awards 2024? Meld jouw case dan aan.

Code Schoonmaak wil in 2024 de focus leggen op degenen die letterlijk het vuile werk moeten opknappen en de belofte naar de klant waar moeten maken: de schoonmakers. De mensen die ervoor zorgen dat wij een prettige werkplek hebben, in een schone trein kunnen reizen en in een smetteloze hotelkamer kunnen slapen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er in de schoonmaker wordt geïnvesteerd.

Investeren in schoonmakers
Hoe kunnen we investeren in de schoonmaker en het werk aangenamer maken, wat zijn de mogelijkheden van hun leidinggevenden, hebben zij daardoor meer plezier in het werk? Welke investeringen heeft de werkgever gedaan om de werkzaamheden voor de schoonmaker makkelijker te maken en welke kansen biedt dit? Wat kan de opdrachtgever doen om het werk voor de schoonmaker makkelijker en plezieriger te maken en hoe verandert dit de onderlinge relaties?

Het draait hierbij om samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker, waarbij er geïnvesteerd wordt in de schoonmaker, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed en met plezier uit kan voeren.

De uitreiking van de Best Practice Awards vindt plaats op 14 november 2024.

 

Wie maakt kans op het winnen van de BPA 2024? 
Om een kans te maken op de Best Practice Award moet de inzending bij voorkeur voldoen aan meerdere (onderstaande) criteria. Gebeurt dit op een bijzondere manier dan stijgen de kansen om te winnen!

Aandacht voor de schoonmaker: 
Er is aandacht voor de schoonmaker.
Er wordt naar de schoonmaker geluisterd. Er is aandacht voor werk gerelateerde zaken maar ook voor privéomstandigheden.
Er wordt gebruik gemaakt van zijn vaktechnische kennis en ideeën.

Een (sociaal) veilige werkomgeving: 
Binnen de driehoeksverhouding wordt grensoverschrijdend gedrag zoals discriminatie, pesten, fysiek geweld of seksuele intimidatie niet geduld.
De schoonmaker is zich bewust van een sociaal veilige werkomgeving, weet zich weerbaar op te stellen en weet (en durft) desgewenst hulp in te roepen van een vertrouwenspersoon.
Er is sprake van waarborgen voor sociale veiligheid.

Investeren in middelen, materialen en methoden: 
De werkgever is formeel verantwoordelijk als het gaat om de werkdruk bij de schoonmaker. Hij brengt deze in kaart, bijvoorbeeld middels het gebruik van de Werkdrukmeter Schoonmaak.
Er is sprake van investeringen in middelen, materialen en methoden om het werk aangenamer, lichter, gezonder en minder belastend te maken.
Er wordt minder gebruik gemaakt van chemicaliën of er worden producten op natuurlijke basis gebruikt.

Investering in de persoon: 
Er wordt geïnvesteerd in de persoon. De schoonmaker krijgt naast de verplichte opleidingen extra opleidingen in de diepte. Dit kunnen taaltrajecten zijn of vakinhoudelijke opleidingen.
Er zijn trajecten om de schoonmaker financiële inzichten te geven of te helpen met schulden.
Projecten die als doel hebben de vitaliteit van de schoonmaker te bevorderen.
Er zijn trajecten voor persoonlijke ontwikkeling of voor de loopbaan van de schoonmaker.

Waardering voor de schoonmaker:
De schoonmaker krijgt de waardering die hij verdient voor zijn werk. Dit kan bestaan uit een simpel compliment,
Er worden regelmatig teamuitjes of een speciale dag georganiseerd voor de schoonmaker.
De schoonmaker in het zonnetje wordt gezet.
De schoonmaker wordt gezien als onderdeel van het geheel en niet als extern.

De schoonmaker wordt betrokken bij nieuwe aanbestedingen en uitvoer van contract: 
De schoonmaker wordt als gesprekspartner aan de voorkant betrokken bij het proces van aanbestedingen of contractwisseling.
De schoonmaker wordt tijdens uitvoer van het contract bevraagd of de realiteit overeenkomst met het geschetste beeld uit het contract.
De werkdrukmeter wordt ingezet en de resultaten worden adequaat opgepakt door de ketenpartners.

Klik hier om jouw Best Practice in te dienen

Nieuwsgierig wie in 2023 de Best Practice Awards won? Klik hier.

Bron: Code Schoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 december 2019

Blinck Schoon stelt veiligheid personeel voorop: “Belangrijke reden om voor CleanJack te kiezen”

“Dat we de veiligheid van onze schoonmakers vergroten, is een voorname reden waarom we met de terminals van CleanJack gaan werken. Als ze ‘s avonds alleen bezig zijn en...

06 mei 2025

Ontdek de schoonmaak

In de schoonmaak is altijd en voor iedereen werk. Ontdek jouw mogelijkheden om jouw vacatures goed zichtbaar te maken!

15 januari 2025

BOMA innoveert de schoonmaak met robots bij Sportbedrijf Rotterdam

Sportbedrijf Rotterdam en BOMA werken al meer dan 3 jaar samen. Een van de grootste stappen die samen zijn gezet, is de implementatie van schoonmaakrobots zoals de LeoScrub. Nel...

01 oktober 2025

#FAVORITES Van schoonmaakster tot superster

Van schoonmaakster naar superster. Wat een onvergetelijk moment op Amsterdam Business Forum: het optreden van Jay Bell. Een schoonmaakster uit Helsinki die bij toeval werd ontdekt door Hans-Peter Siefen...

31 juli 2019

Blog Opruimobers

Fields of Joy, een kleinschalig festival in het Twentse Oldenzaal; sinds dit jaar is Asito daar schoonmaakpartner. Ook al is dit een kleinschalig festival, je kunt er tot je...

09 december 2024

Schoonmaakbedrijf Rein Gaal kiest voor SchoonGarant

In navolging van CSN Diensten, DFP Schoon, Schoonmaakbedrijf SUVO, Glazenwasserij Heppen is onlangs ook Schoonmaakbedrijf Rein Gaal aangesloten bij SchoonGarant. Met de aansluiting van deze facilitair dienstverlener komt het...

10 mei 2019

Pollet wint innovatieprijs op Bunzl Belgium Expo 2019

Voor de tweede keer op rij kaapte Pollet de Innovatieprijs weg op de Bunzl Belgium Expo in Brussel (7, 8 en 9 mei). Pollet kreeg de prijs dankzij PolVita, het...

02 juli 2025

Schoonmaker valt op dak en wacht in volle zon op hulp

Een gewonde schoonmaker in Moergestel moest op 1 juli 2025 van een dak worden gered bij de tennisvereniging aan het Stokeind. De man was uitgegleden na de vondst van...

16 april 2025

Tour Facilitair 2025: fiets jij 80 km mee?

Nadat The Food Office, Vepa the furniture factory en HEYDAY Facility Management jarenlang de Tour Facilitair hebben georganiseerd, sluiten nu ook EW Facility Services en MAAS aan. “Samen zijn...

24 maart 2023

Captains of cleaning 30 maart

Op 30 maart word je tijdens de nieuwe uitzending van Captains of Cleaning bijgepraat over het laatste nieuws in de schoonmaak en facilitaire dienstverlening. In deze uitzending komen de...