4 juni 2024

Aanmelding Best Practice Award 2024 geopend

Voor de Best Practice Awards 2024 is de Code Schoonmaak op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers aantoonbaar investeren in de schoonmakers. Want zij zijn de belangrijke schakels in de ketensamenwerking. Om deze samenwerking tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmakers goed te laten functioneren moet de schoonmaker zijn of haar vak goed en met plezier uit kunnen voeren. Alleen dan kan er kwaliteit geleverd worden, wat alle partijen ten goede komt. Wil jij kans maken op het winnen van de Best Practice Awards 2024? Meld jouw case dan aan.

Code Schoonmaak wil in 2024 de focus leggen op degenen die letterlijk het vuile werk moeten opknappen en de belofte naar de klant waar moeten maken: de schoonmakers. De mensen die ervoor zorgen dat wij een prettige werkplek hebben, in een schone trein kunnen reizen en in een smetteloze hotelkamer kunnen slapen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er in de schoonmaker wordt geïnvesteerd.

Investeren in schoonmakers
Hoe kunnen we investeren in de schoonmaker en het werk aangenamer maken, wat zijn de mogelijkheden van hun leidinggevenden, hebben zij daardoor meer plezier in het werk? Welke investeringen heeft de werkgever gedaan om de werkzaamheden voor de schoonmaker makkelijker te maken en welke kansen biedt dit? Wat kan de opdrachtgever doen om het werk voor de schoonmaker makkelijker en plezieriger te maken en hoe verandert dit de onderlinge relaties?

Het draait hierbij om samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker, waarbij er geïnvesteerd wordt in de schoonmaker, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed en met plezier uit kan voeren.

De uitreiking van de Best Practice Awards vindt plaats op 14 november 2024.

 

Wie maakt kans op het winnen van de BPA 2024? 
Om een kans te maken op de Best Practice Award moet de inzending bij voorkeur voldoen aan meerdere (onderstaande) criteria. Gebeurt dit op een bijzondere manier dan stijgen de kansen om te winnen!

Aandacht voor de schoonmaker: 
Er is aandacht voor de schoonmaker.
Er wordt naar de schoonmaker geluisterd. Er is aandacht voor werk gerelateerde zaken maar ook voor privéomstandigheden.
Er wordt gebruik gemaakt van zijn vaktechnische kennis en ideeën.

Een (sociaal) veilige werkomgeving: 
Binnen de driehoeksverhouding wordt grensoverschrijdend gedrag zoals discriminatie, pesten, fysiek geweld of seksuele intimidatie niet geduld.
De schoonmaker is zich bewust van een sociaal veilige werkomgeving, weet zich weerbaar op te stellen en weet (en durft) desgewenst hulp in te roepen van een vertrouwenspersoon.
Er is sprake van waarborgen voor sociale veiligheid.

Investeren in middelen, materialen en methoden: 
De werkgever is formeel verantwoordelijk als het gaat om de werkdruk bij de schoonmaker. Hij brengt deze in kaart, bijvoorbeeld middels het gebruik van de Werkdrukmeter Schoonmaak.
Er is sprake van investeringen in middelen, materialen en methoden om het werk aangenamer, lichter, gezonder en minder belastend te maken.
Er wordt minder gebruik gemaakt van chemicaliën of er worden producten op natuurlijke basis gebruikt.

Investering in de persoon: 
Er wordt geïnvesteerd in de persoon. De schoonmaker krijgt naast de verplichte opleidingen extra opleidingen in de diepte. Dit kunnen taaltrajecten zijn of vakinhoudelijke opleidingen.
Er zijn trajecten om de schoonmaker financiële inzichten te geven of te helpen met schulden.
Projecten die als doel hebben de vitaliteit van de schoonmaker te bevorderen.
Er zijn trajecten voor persoonlijke ontwikkeling of voor de loopbaan van de schoonmaker.

Waardering voor de schoonmaker:
De schoonmaker krijgt de waardering die hij verdient voor zijn werk. Dit kan bestaan uit een simpel compliment,
Er worden regelmatig teamuitjes of een speciale dag georganiseerd voor de schoonmaker.
De schoonmaker in het zonnetje wordt gezet.
De schoonmaker wordt gezien als onderdeel van het geheel en niet als extern.

De schoonmaker wordt betrokken bij nieuwe aanbestedingen en uitvoer van contract: 
De schoonmaker wordt als gesprekspartner aan de voorkant betrokken bij het proces van aanbestedingen of contractwisseling.
De schoonmaker wordt tijdens uitvoer van het contract bevraagd of de realiteit overeenkomst met het geschetste beeld uit het contract.
De werkdrukmeter wordt ingezet en de resultaten worden adequaat opgepakt door de ketenpartners.

Klik hier om jouw Best Practice in te dienen

Nieuwsgierig wie in 2023 de Best Practice Awards won? Klik hier.

Bron: Code Schoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 maart 2019

Vakbonden roepen op tot pensioenstaking op 18 maart

In de ochtendspits van maandag 18 maart gaan metro, trams en stadsbussen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 66 minuten staken. Ook in andere sectoren wordt het werk neergelegd:...

19 januari 2023

De volgende stap is Easy

Spectro presenteert de Easy 3.0, een nieuwe stap in de evolutie van haar Ecodos Easy, haar ‘’s werelds eerste intelligente doseersysteem voor reinigingsmiddelen’. Ben je benieuwd naar wat deze...

02 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met...

11 juni 2023

#Favorites Fotoserie voor de dag van de schoonmaker

Opnieuw zijn meerdere schoonmakers op de foto gezet door fotografe Ann-Sophie Falter. Een initiatief van Schoonmakend Nederland. Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker die op 15 juni 2023...

04 juli 2024

Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bestelbus

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij dat hun gezamenlijke inzet heeft geleid tot het langer door mogen rijden van bestuurders van zware elektrische bestelbussen met een B-rijbewijs. Die beslissing maakte...

01 november 2024

Verbeter klanttevredenheid met Tork Minimalisator Kantoorklachten™

Het Tork Office Hygiëne Pakket™ bevat ook tools en ondersteuning die bedrijven nodig hebben om de tevredenheid van medewerkers te verbeteren, waaronder de Minimalisator Kantoorklachten™. Hiermee kunnen facilitair managers...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

19 december 2023

RAS deelt uitkomsten onderzoek ‘oplopende leeftijd’ tijdens congres in 2024

Het afgelopen jaar heeft Déhora in opdracht van RAS onderzoek gedaan naar de vraag of de medewerkers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche een grotere werklast ervaren naarmate zij ouder...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

04 juni 2019

Jobalert vakantiebanen: hoe win jij deze zomer schoonmaakvakmensen?

Ook schoonmaakbedrijven staan weer voor de uitdaging om de planning in de vakantieperiode rond te krijgen en (vak)mensen te werven én winnen voor een (goed) betaalde #vakantiebaan in de #schoonmaak....