4 juni 2024

Aanmelding Best Practice Award 2024 geopend

Voor de Best Practice Awards 2024 is de Code Schoonmaak op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers aantoonbaar investeren in de schoonmakers. Want zij zijn de belangrijke schakels in de ketensamenwerking. Om deze samenwerking tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmakers goed te laten functioneren moet de schoonmaker zijn of haar vak goed en met plezier uit kunnen voeren. Alleen dan kan er kwaliteit geleverd worden, wat alle partijen ten goede komt. Wil jij kans maken op het winnen van de Best Practice Awards 2024? Meld jouw case dan aan.

Code Schoonmaak wil in 2024 de focus leggen op degenen die letterlijk het vuile werk moeten opknappen en de belofte naar de klant waar moeten maken: de schoonmakers. De mensen die ervoor zorgen dat wij een prettige werkplek hebben, in een schone trein kunnen reizen en in een smetteloze hotelkamer kunnen slapen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er in de schoonmaker wordt geïnvesteerd.

Investeren in schoonmakers
Hoe kunnen we investeren in de schoonmaker en het werk aangenamer maken, wat zijn de mogelijkheden van hun leidinggevenden, hebben zij daardoor meer plezier in het werk? Welke investeringen heeft de werkgever gedaan om de werkzaamheden voor de schoonmaker makkelijker te maken en welke kansen biedt dit? Wat kan de opdrachtgever doen om het werk voor de schoonmaker makkelijker en plezieriger te maken en hoe verandert dit de onderlinge relaties?

Het draait hierbij om samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker, waarbij er geïnvesteerd wordt in de schoonmaker, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed en met plezier uit kan voeren.

De uitreiking van de Best Practice Awards vindt plaats op 14 november 2024.

 

Wie maakt kans op het winnen van de BPA 2024? 
Om een kans te maken op de Best Practice Award moet de inzending bij voorkeur voldoen aan meerdere (onderstaande) criteria. Gebeurt dit op een bijzondere manier dan stijgen de kansen om te winnen!

Aandacht voor de schoonmaker: 
Er is aandacht voor de schoonmaker.
Er wordt naar de schoonmaker geluisterd. Er is aandacht voor werk gerelateerde zaken maar ook voor privéomstandigheden.
Er wordt gebruik gemaakt van zijn vaktechnische kennis en ideeën.

Een (sociaal) veilige werkomgeving: 
Binnen de driehoeksverhouding wordt grensoverschrijdend gedrag zoals discriminatie, pesten, fysiek geweld of seksuele intimidatie niet geduld.
De schoonmaker is zich bewust van een sociaal veilige werkomgeving, weet zich weerbaar op te stellen en weet (en durft) desgewenst hulp in te roepen van een vertrouwenspersoon.
Er is sprake van waarborgen voor sociale veiligheid.

Investeren in middelen, materialen en methoden: 
De werkgever is formeel verantwoordelijk als het gaat om de werkdruk bij de schoonmaker. Hij brengt deze in kaart, bijvoorbeeld middels het gebruik van de Werkdrukmeter Schoonmaak.
Er is sprake van investeringen in middelen, materialen en methoden om het werk aangenamer, lichter, gezonder en minder belastend te maken.
Er wordt minder gebruik gemaakt van chemicaliën of er worden producten op natuurlijke basis gebruikt.

Investering in de persoon: 
Er wordt geïnvesteerd in de persoon. De schoonmaker krijgt naast de verplichte opleidingen extra opleidingen in de diepte. Dit kunnen taaltrajecten zijn of vakinhoudelijke opleidingen.
Er zijn trajecten om de schoonmaker financiële inzichten te geven of te helpen met schulden.
Projecten die als doel hebben de vitaliteit van de schoonmaker te bevorderen.
Er zijn trajecten voor persoonlijke ontwikkeling of voor de loopbaan van de schoonmaker.

Waardering voor de schoonmaker:
De schoonmaker krijgt de waardering die hij verdient voor zijn werk. Dit kan bestaan uit een simpel compliment,
Er worden regelmatig teamuitjes of een speciale dag georganiseerd voor de schoonmaker.
De schoonmaker in het zonnetje wordt gezet.
De schoonmaker wordt gezien als onderdeel van het geheel en niet als extern.

De schoonmaker wordt betrokken bij nieuwe aanbestedingen en uitvoer van contract: 
De schoonmaker wordt als gesprekspartner aan de voorkant betrokken bij het proces van aanbestedingen of contractwisseling.
De schoonmaker wordt tijdens uitvoer van het contract bevraagd of de realiteit overeenkomst met het geschetste beeld uit het contract.
De werkdrukmeter wordt ingezet en de resultaten worden adequaat opgepakt door de ketenpartners.

Klik hier om jouw Best Practice in te dienen

Nieuwsgierig wie in 2023 de Best Practice Awards won? Klik hier.

Bron: Code Schoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 mei 2025

Cor Voogd (Vileda Professional): “De overname voelt als het beste van twee werelden”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions (FHCS), het moederbedrijf van Vileda Professional, het Duitse Vermop over. Een strategische stap die niet alleen het productassortiment verbreedde, maar...

10 maart 2023

#FotoFriday Schoonmaakhelden op hoogte

De schoonmaakhelden van Schoonmaakbedrijf R. Janssen tonen hun werk op grote hoogte. Dat is glazenwassen met mooi uitzicht! Heb jij ook een mooie foto van jouw werk? Wil je...

09 april 2025

Mediahuis Nederland en Facilicom Solutions verlengen samenwerking voor vijf jaar

In de wereld van de media is flexibiliteit cruciaal. De sector is constant in beweging, wat vraagt om een partner die kan meegroeien en zich kan aanpassen aan de...

19 november 2023

Wereld Toilet Dag 2023

19 november is een bijzondere dag, het is Wereld Toilet Dag. The Good Roll benadrukt op deze dag het belang van toegang tot schone en veilige toiletten wereldwijd. Omdat...

28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook...

09 april 2019

SIEV zet mkb schoonmaak op de kaart bij Tweede Kamerlid Wörsdörfer

De blog van Martin Bogers Leringen wekken, maar voorbeelden trekken II op Schoonmaakjournaal was aanleiding voor Tweede Kamerlid Martin Wörsdörfer (VVD) om mkb-branchevereniging SieV uit te nodigen. Op 8...

13 september 2024

#FOTOFRIDAY Nefco 40 jaar in dienst bij SMB Willems

Begin september was 𝗡𝗲𝗳𝗰𝗼 𝗽𝗿𝗲𝗰𝗶𝗲𝘀 𝟰𝟬 𝗷𝗮𝗮𝗿 i𝗻 𝗱𝗶𝗲𝗻𝘀𝘁 𝗯𝗶𝗷 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀. “𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗸𝗲𝗲𝗿 𝗶𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝗱𝗮𝗻 𝘃𝗶𝗷𝗳𝘁𝗶𝗴𝗷𝗮𝗿𝗶𝗴𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗮𝗮𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀 𝗱𝗮𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

01 mei 2015

CLP: nieuwe verordening voor gevarensymbolen op reinigingsmiddelen

Per 1 juni 2015 geldt CLP (Classification, Labelling and Packaging), een nieuwe communicatiemethode voor de gevaren van chemische stoffen en mengsels. Reeds sinds 2009 is GLP in werking getreden,...

19 februari 2025

Hoe vind je sneller dé perfecte medewerker? Leer het bij het Webinar Arbeidsmarkt Intelligence op 13 maart.

Ontdek in één uur hoe je zo effectief en efficiënt mogelijk die nieuwe medewerker voor jullie bedrijf vindt. Leer aan de hand van unieke data wat dat mag kosten...