20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder te kunnen helpen. Lees het interview met deze daadkrachtige dames.

Suzan Bongers werkte 25 jaar bij verschillende schoonmaakbedrijven voordat ze haar eigen bedrijf startte. Wat haar bij haar voormalige werkgevers tegen de borst stootte was dat ze overal in Nederland naar klanten toe moest reizen en ze vanwege een lange reisafstand de klant niet altijd goed kon bedienen. “Ik zei vijftien jaar geleden: als ik mijn bedrijf opricht, dan wil ik korte lijntjes. Ik woon in Lith en ben hier echt begonnen, maar sinds enkele jaren zijn we ook actief in de regio, waaronder Oss, Den Bosch en Zaltbommel. Voordeel hiervan is dat je om 20:00 uur nog snel naar een bedrijf of organisatie toe kan als daar een calamiteit is. Dat je er op die manier voor je klant kunt zijn, is wat dat betreft de kracht van ons bedrijf.”

Mannenwereld
Monique Bongers, die oorspronkelijk etaleuse van beroep is, merkte zes jaar geleden dat ze bij een grote kledingketen geen doorgroeimogelijkheden meer had. “Ik vroeg me af of ik het niet leuk zou vinden om voor mijn moeder te komen werken. Ik vond wel dat ik het vijf jaar moest proberen. Ik heb het hier ongelofelijk naar mijn zin, dit wordt mijn zesde jaar en sinds eind 2021 ben ik mede-eigenaar. De combinatie van ons tweeën werkt gewoon erg goed. Ik weet bijvoorbeeld veel van digitale technieken en sociale media. Mijn moeder heeft er niks mee, maar laat mij hier wel helemaal vrij in. We vullen elkaar wat dat betreft dus goed aan.”

Of de schoonmaak op leidinggevend niveau een mannenwereld is? “Ja absoluut”, zegt Suzan. “Bij mijn voormalige werkgevers waren de rayonmanagers soms vrouw, maar de laag daarboven waren eigenlijk altijd wel mannen. Ik heb dus grotendeels tussen de mannen gestaan en mijn ervaring is dat je er lang niet altijd doorheen kwam. Dan werd er van alles beloofd, terwijl het personeel dat niet altijd waar kon maken.” Monique vult aan: “Je merkt dat vrouwen bij het maken van een offerte veel beter kunnen inschatten hoelang bepaalde taken duren. Een wc schoonmaken is niet ‘even een doekje erover heen halen en dan klaar’. Ook verschilt de tijd per toilet, je komt wc’s nu eenmaal niet altijd in dezelfde staat tegen. Mannen schatten dat vaak iets te makkelijk in.”

Feeling
Zelf helpen Suzan en Monique regelmatig mee met de schoonmaak. “Is iemand ziek of is er een noodgeval, dan springen wij altijd in de bres”, zegt Suzan. “Op die manier zie je veel sneller wat er nodig is bij een klant en als je als leidinggevende alleen maar achter je bureau blijft zitten, dan verdwijnt je feeling.” Ook gaan ze regelmatig naar de klant om op persoonlijk vlak bij te praten. Monique: “We brengen aan het einde van het jaar een fles wijn of wat lekkers om de klant te bedanken voor de samenwerking van dat jaar. Of zoals nu bij onze klant Vigor, een restaurant dat onlangs een Michelinster kreeg, gaan we langs met mooie bloemen omdat we zo trots op ze zijn.” Daarnaast wordt het personeel niet vergeten. “Medewerkers krijgen op hun verjaardag een bosje bloemen, met kerst een kerstpakket en op De Dag van de Schoonmaker hebben we leuke tasjes laten samenstellen met een doosje bonbons erin. We vinden het belangrijk om op die manier onze betrokkenheid en waardering te tonen.”

SBS+ doet naast regulier schoonmaak ook de schoonmaak van sterk vervuilde woningen. “We krijgen niet echt met vooroordelen te maken omdat we als vrouwen deze klussen doen, wel krijgen we soms te horen dat het sjouwwerk wat erbij komt kijken mannenwerk is”, vertelt Monique. Haar ervaring is dat vrouwelijke schoonmakers over het algemeen meer empathie en begrip hebben voor de situatie waarin de bewoners zitten en vaker kijken of de spullen niet toch nog bruikbaar zijn. “De spullen die er staan zijn erg vervuild. Het is me opgevallen dat mannen de spullen makkelijker weggooien, terwijl vrouwen meestal kijken of een meubelstuk niet toch nog even schoongemaakt kan worden voor hergebruik.”

Betrokkenheid
Monique en Suzan willen graag meer de kant op van deze tak van schoonmaak en hopen de regio waarin ze momenteel werkzaam zijn verder te kunnen uitbreiden. “We vinden het leuk om te doen, omdat we op deze manier iemand echt kunnen helpen en zien het als een waardevolle toevoeging aan ons werk. Bovendien hebben we gemerkt dat onze schoonmaaksters dit net zo goed ervaren. Ze krijgen bovendien een toeslag omdat het intensiever werk is, wat voor hen weer prettig is.” Ook hier tonen de eigenaressen weer graag hun betrokkenheid en plaatsten wanneer de woning weer klaar is om te betrekken een bloemetje op tafel. “Het hoeft geen grote bos te zijn”, besluit Suzan. “Maar het gaat erom dat je medeleven toont, dat je zegt ‘ik hoop dat het goed met je gaat in de toekomst’. Het zijn wat dat betreft de kleine dingen die het ‘m doen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juli 2024

“Ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen maken van Young Vebego dé samenwerkende factor”

Betrokken medewerkers die willen blijven én jongere generaties binnenhalen en behouden zijn veelbesproken uitdagingen op de arbeidsmarkt. Het hebben van een specifieke samenwerking voor jongere medewerkers onderling kan voor...

13 maart 2023

Blog: Ziekmelding, en dan begint het…?

Je medewerker meldt zich ziek en dan? Een werknemer belt om zich ziek te melden. Hij kan daardoor ‘de afspraak om arbeid te verrichten’ niet nakomen. Betaal je tijdens...

20 maart 2023

Clear4Clean zet objectief kwaliteitmeetsysteem en Keurmerk Verantwoord Schoon voort als Qualis Insight C4C

”Sinds 1 september 2022 was Edgar van Engelen al operationeel verantwoordelijk voor Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon. Met trots maak ik u bekend dat Edgar van Engelen het onafhankelijke...

26 september 2022

Blog: ‘Wat is kwaliteit?’

Deze vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld, maar kan ik zo niet eenduidig beantwoorden. Kwaliteit is namelijk voor eenieder anders. Om vast te stellen wat kwaliteit is, is...

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

09 november 2023

Drop2Drink Unit wint CSU Innovatie Award 2023

De CSU Innovatie Award 2023 is gewonnen door D2D Water Solutions met hun innovatie Drop2Drink. De Drop2Drink unit filtert hemelwater tot kwalitatief en schoon drinkwater. Het systeem is compact,...

24 mei 2022

10e Schoonmaaktourdag op 10 juni gaat niet door

“Helaas moeten we onze deelnemers teleurstellen: de 10e Schoonmaaktourdag op 10 juni 2022 gaat niet door. Na twee jaar coronastilte lijkt de wereld te druk met ‘heropstarten’, omdat we...

05 september 2023

Numatic neemt AIRBO over

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic de activiteiten van AIRBO BV overgenomen. AIRBO heeft als fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers de laatste 15 jaar hard aan de...

10 mei 2022

Essity algehele winnaar Innovation Awards 2022

De jury van de Amsterdam Innovation Award maakte tijdens de eerste uren van Interclean de algehele winnaar van de Amsterdam Innovation Awards 2022 bekend. De speciale prijs gaat dit...

24 juni 2024

Blog Bert van Boggelen: ‘Aanpakken van de arbeidskrapte doe je samen’

Een grote uitdaging waar we mee worden geconfronteerd is de arbeidsmarktkrapte. Of het nu gaat over het zorgen voor ouderen, het bouwen van huizen of het schoonhouden van de...