20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder te kunnen helpen. Lees het interview met deze daadkrachtige dames.

Suzan Bongers werkte 25 jaar bij verschillende schoonmaakbedrijven voordat ze haar eigen bedrijf startte. Wat haar bij haar voormalige werkgevers tegen de borst stootte was dat ze overal in Nederland naar klanten toe moest reizen en ze vanwege een lange reisafstand de klant niet altijd goed kon bedienen. “Ik zei vijftien jaar geleden: als ik mijn bedrijf opricht, dan wil ik korte lijntjes. Ik woon in Lith en ben hier echt begonnen, maar sinds enkele jaren zijn we ook actief in de regio, waaronder Oss, Den Bosch en Zaltbommel. Voordeel hiervan is dat je om 20:00 uur nog snel naar een bedrijf of organisatie toe kan als daar een calamiteit is. Dat je er op die manier voor je klant kunt zijn, is wat dat betreft de kracht van ons bedrijf.”

Mannenwereld
Monique Bongers, die oorspronkelijk etaleuse van beroep is, merkte zes jaar geleden dat ze bij een grote kledingketen geen doorgroeimogelijkheden meer had. “Ik vroeg me af of ik het niet leuk zou vinden om voor mijn moeder te komen werken. Ik vond wel dat ik het vijf jaar moest proberen. Ik heb het hier ongelofelijk naar mijn zin, dit wordt mijn zesde jaar en sinds eind 2021 ben ik mede-eigenaar. De combinatie van ons tweeën werkt gewoon erg goed. Ik weet bijvoorbeeld veel van digitale technieken en sociale media. Mijn moeder heeft er niks mee, maar laat mij hier wel helemaal vrij in. We vullen elkaar wat dat betreft dus goed aan.”

Of de schoonmaak op leidinggevend niveau een mannenwereld is? “Ja absoluut”, zegt Suzan. “Bij mijn voormalige werkgevers waren de rayonmanagers soms vrouw, maar de laag daarboven waren eigenlijk altijd wel mannen. Ik heb dus grotendeels tussen de mannen gestaan en mijn ervaring is dat je er lang niet altijd doorheen kwam. Dan werd er van alles beloofd, terwijl het personeel dat niet altijd waar kon maken.” Monique vult aan: “Je merkt dat vrouwen bij het maken van een offerte veel beter kunnen inschatten hoelang bepaalde taken duren. Een wc schoonmaken is niet ‘even een doekje erover heen halen en dan klaar’. Ook verschilt de tijd per toilet, je komt wc’s nu eenmaal niet altijd in dezelfde staat tegen. Mannen schatten dat vaak iets te makkelijk in.”

Feeling
Zelf helpen Suzan en Monique regelmatig mee met de schoonmaak. “Is iemand ziek of is er een noodgeval, dan springen wij altijd in de bres”, zegt Suzan. “Op die manier zie je veel sneller wat er nodig is bij een klant en als je als leidinggevende alleen maar achter je bureau blijft zitten, dan verdwijnt je feeling.” Ook gaan ze regelmatig naar de klant om op persoonlijk vlak bij te praten. Monique: “We brengen aan het einde van het jaar een fles wijn of wat lekkers om de klant te bedanken voor de samenwerking van dat jaar. Of zoals nu bij onze klant Vigor, een restaurant dat onlangs een Michelinster kreeg, gaan we langs met mooie bloemen omdat we zo trots op ze zijn.” Daarnaast wordt het personeel niet vergeten. “Medewerkers krijgen op hun verjaardag een bosje bloemen, met kerst een kerstpakket en op De Dag van de Schoonmaker hebben we leuke tasjes laten samenstellen met een doosje bonbons erin. We vinden het belangrijk om op die manier onze betrokkenheid en waardering te tonen.”

SBS+ doet naast regulier schoonmaak ook de schoonmaak van sterk vervuilde woningen. “We krijgen niet echt met vooroordelen te maken omdat we als vrouwen deze klussen doen, wel krijgen we soms te horen dat het sjouwwerk wat erbij komt kijken mannenwerk is”, vertelt Monique. Haar ervaring is dat vrouwelijke schoonmakers over het algemeen meer empathie en begrip hebben voor de situatie waarin de bewoners zitten en vaker kijken of de spullen niet toch nog bruikbaar zijn. “De spullen die er staan zijn erg vervuild. Het is me opgevallen dat mannen de spullen makkelijker weggooien, terwijl vrouwen meestal kijken of een meubelstuk niet toch nog even schoongemaakt kan worden voor hergebruik.”

Betrokkenheid
Monique en Suzan willen graag meer de kant op van deze tak van schoonmaak en hopen de regio waarin ze momenteel werkzaam zijn verder te kunnen uitbreiden. “We vinden het leuk om te doen, omdat we op deze manier iemand echt kunnen helpen en zien het als een waardevolle toevoeging aan ons werk. Bovendien hebben we gemerkt dat onze schoonmaaksters dit net zo goed ervaren. Ze krijgen bovendien een toeslag omdat het intensiever werk is, wat voor hen weer prettig is.” Ook hier tonen de eigenaressen weer graag hun betrokkenheid en plaatsten wanneer de woning weer klaar is om te betrekken een bloemetje op tafel. “Het hoeft geen grote bos te zijn”, besluit Suzan. “Maar het gaat erom dat je medeleven toont, dat je zegt ‘ik hoop dat het goed met je gaat in de toekomst’. Het zijn wat dat betreft de kleine dingen die het ‘m doen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 september 2025

Effektief zet medewerkers centraal met een eigen personeelsapp van Business Apps en Nocore-koppeling

"We merkten dat het lastig was om onze 900 medewerkers te binden en bereiken. Ze werken verspreid op locaties en zijn nauwelijks op kantoor. Hoe hou je hen toch...

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....

28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook...

11 december 2023

Gradez en Siev slaan handen ineen

Gradez is officieel sponsor geworden van MKB-branchevereniging Schoonmaken is een Vak – SIEV. Leon Habraken: “We delen de overtuiging dat schoonmaken een vak is en bundelen onze kracht om...

05 september 2022

“We adviseren, inspireren en sensibiliseren over duurzaamheid”

Werken aan een schone toekomst is slim. BOMA heeft dan ook een sterke motivatie om een positieve impact te leveren, niet alleen met middelen en dienstverlening maar ook met...

18 februari 2019

Nieuwe KATRIN Master assortiment: meer prestaties voor professionals

Nieuwe producten met de hoogste kwaliteit voor iedereen: dat is het nieuwe Katrin Master Assortiment in acht woorden. Het verrassende Master-assortiment bevat vier non-woven producten: Katrin FlexMaster voor algemene...

21 december 2025

CBRE moet alle facilitair werknemers van Sodexo overnemen

Sodexo verzorgt nog tot eind 2025 de schoonmaak, catering, receptie en andere facilitaire werkzaamheden op een aantal werklocaties van Shell. Per 1 januari 2026 is het contract gegund aan...

15 november 2018

NVZ schudt Nederland wakker voor verbeteren hygiëne in strijd tegen oprukkende antibioticaresistentie

Op 14 november publiceerde de branchevereniging voor de was- en reinigingsmiddelenindustrie in Nederland (NVZ) een persbericht met als titel ‘Alledaagse hygiëne moet beter in de strijd tegen de oprukkende...

11 januari 2023

“Iets voor de nabestaanden kunnen betekenen, geeft veel voldoening”

Twintig jaar geleden richtte Maurits Knegt het schoonmaakbedrijf Knegt Dienstverlening op nadat hij bij zijn werkgever was weggegaan. Het mondde uiteindelijk uit in een in sterfgevallen gespecialiseerde onderneming, waarover...

07 mei 2023

Zwemles voor medewerkers

In het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) is een pilot gestart met zwemles voor volwassenen. Medewerkers van Hago Zorg die graag willen (leren) zwemmen, kunnen zich gratis aanmelden. Vervolgens volgen...