27 februari 2019

Gerrit Malipaard over groei MTS Euro Products: “Familiewaarden, service en innovaties”

In onze nieuwe themaserie ‘Blurring of Blokker-syndroom?’ gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie. De deeleconomie met impact. Met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen komen. Of niet? We zoeken het antwoord op de vraag: wordt het blurring – vervaging van de grenzen tussen branches? Of wordt het vechten tegen het Blokker-syndroom: ontwikkelingen zien, vasthouden aan tradities en over enkele jaren het bedrijfsimperium in de etalage? Als eerste sprak de redactie met Gerrit Malipaard, CEO van MTS Euro Products uit Maassluis, daags na de bekendmaking van de imposante nieuwbouw, over de groei van zijn bedrijf vanuit familiewaarden, met service en innovaties. Is het een kwestie van groot worden door klein te blijven?

“27 jaar geleden begon ik samen met twee medewerkers ons bedrijf”, vertelt Gerrit. “Vanaf de start tot nu toe hebben we groei doorgemaakt. Als kennispartner en leverancier voor hygiëneproducten, zoals toilet- en handdoekpapier, dispensers, poetspapier, poetslappen, nonwovendoeken, zepen en absorptiematerialen, zetten wij momenteel € 65 miljoen per jaar om. Dit is onze afzet in Nederland en onze export naar 27 landen.” Over 5 jaar wil het bedrijf een omzet van € 100 miljoen behalen.

Service met hoofdletter S
Wat doet MTS Euro Products goed dat zij deze groei blijft doormaken?  “Wij geven service met een hoofdletter S aan onze klanten”, antwoordt Gerrit. “Het klinkt zo simpel, maar dat valt op in de markt. Als Hollands familiebedrijf bezitten we een andere mentaliteit dan die je vaker bij internationaal georiënteerde, beursgenoteerde bedrijven ziet. We denken mee, adviseren en koppelen terug. We leveren altijd via de groothandel. Geen push- en pull-strategie richting eindgebruiker.”

“Ons standpunt is samen met de groothandel”

Een trend is dat leveranciers via groothandels en rechtstreeks aan eindgebruikers leveren. Volgt MTS Euro Products deze trend? “Nee”, reageert Gerrit beslist. “Ons standpunt is samen met de groothandel. Het lijkt wel een soort hebberigheid van bedrijven om snel de order binnen te halen en dan te bepalen op welke manier de beste marge behaald kan worden, via de groothandel of rechtstreeks. Wij doen daar niet aan mee. We geven aandacht, zijn flexibel, hanteren korte lijnen en doen wat we afspreken. Voor ons onze gewone manier van handelen. Blijkbaar niet voor ieder bedrijf, we horen verhalen dat eindgebruikers er soms wel drie dagen over doen om een leverancier te kunnen bereiken.”

Een vaste waarde
MTS Euro Products is een familiebedrijf. Er wordt gezegd dat binnen familiebedrijven een andere werksfeer heerst dan in andere bedrijven. Geldt dat ook voor MTS Euro Products? “Ja”, bevestigt Gerrit. “Binnen ons bedrijf is de betrokkenheid groot, er heerst openheid, een no-nonsense mentaliteit en iedereen is gelijk. Of je nu vrachtwagenchauffeur of commercieel directeur bent, je bent allemaal even belangrijk voor het bedrijf. Ik heb toch iedere schakel nodig in ons proces!”

“We werken keihard en zijn volhardend. Dat is de basis van ons succes.”

Gerrit praat gedreven verder: “We werken keihard en zijn volhardend. Dat is de basis van ons succes. We hebben de juiste mensen op de juiste plek, medewerkers krijgen kansen en groeien mee. Het verloop is laag, we hebben en houden veel kennis in huis. Het ziekteverzuim binnen MTS Euro Products ligt onder het landelijk gemiddelde. Dat zijn toch wel de positieve kenmerken van ons familiebedrijf, die wij ook uitstralen. De groothandel weet dat wij via hen handelen, een vaste waarde. Zij zijn de specialist die het hele pakket verkopen. Wij zijn een onderdeel en kunnen helpen en service verlenen.”

Ambitie om te groeien
“Over vijf jaar willen we de € 100 miljoen omzet bereikt hebben. Vooral met onze huidige klanten. Het gaat immers niet altijd om de hoeveelheid klanten, maar om de intensiteit. Onze omzet in Nederland zal zeker nog doorgroeien, we investeren op dit moment veel in de medische sector.”

“Wij hechten meer waarde aan kwaliteitskeurmerken, ik denk dat dat in andere landen gaat aantrekken.”

De grootste groeiwinst verwacht Gerrit in export te behalen. MTS Euro Products heeft klanten in Noorwegen, Zweden en IJsland. Zij nemen private label producten als ook MTS Euro Products producten af. Zij kiezen voor het bedrijf vanwege de logistieke ligging, dichtbij zee, om continu te kunnen verschepen en leveren. “We krijgen bestellingen van wel 30 verschillende producten van servet, toiletrol tot zeep en dispenser”, vult Gerrit aan. Deze handelswijze wil MTS Euro Products graag inzetten voor meer internationale klanten.

Uitbreiding in meters
Groei in omzet betekent ook meer productie en hogere voorraad. Hoe gaat MTS Euro Products hiermee om? Het antwoord is een nieuw pand. Gerrit tekende onlangs voor de bouw van een nieuw pand ter grootte van 30.000 m2. In het nieuwe pand zal het hoofdkantoor en nieuwe logistieke centrum worden gevestigd. De huidige vestiging aan Heldringstraat 39 (10.000 m2) wordt ingericht voor de productie en levering van poetsdoeken. Twee andere panden worden naar verwachting gesloten. De start van de bouw van het volledig klimaatneutrale pand is gepland in juli 2021.

Uitdagingen blijven aanpakken
MTS Euro Products werkt vanuit een familiebasis met vaste waarden. Dit zou bij een veranderende markt kunnen opbreken. Hoe voorkomt MTS Euro Products dat zij ‘in de etalage’ komt? “Door altijd uitdagingen aan te pakken”, reageert Gerrit direct. “We zijn altijd op zoek naar innovaties, bezoeken beurzen, verdiepen ons in nieuwe technieken en kijken natuurlijk ook met een schuin oog naar wat collega’s doen. We zetten nu in op circulair ondernemen. In Nederland lopen we op dat gebied voorop ten opzichte van andere landen in Europa. Wij hechten meer waarde aan kwaliteitskeurmerken, ik denk dat dat in andere landen gaat aantrekken. We hebben onze eerste klant gescoord om papier op te halen. Wij brengen deze weer terug naar de papierfabriek om te recyclen tot wc-papier of handdoek.”

“En natuurlijk onze omzetgroei in Europa. We hebben een unieke locatie in Rotterdam waar veel internationale bedrijvigheid heerst en dat trekt aan. Tijdens de crisisjaren bleken we in staat onze omzet te verdubbelen met ons eigenlijk laagwaardig commodity-product. Er wordt gezegd dat we nu op een heuvel zitten, dat we nog moeilijke jaren gaan krijgen. Mensen zijn meer kostenbewust. Daarom zeg ik: reken goed door en betaal voor wat je gebruikt. Het is als facilitair manager gemakkelijk om één handtekening voor een volledig contract te zetten, maar het verleden heeft bewezen dat dit niet altijd iets oplevert. Zorg dat je krijgt wat je afspreekt!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 april 2022

‘Het Klokhuis’ bij Dolmans Calamiteiten Diensten

“Brandlucht verwijderen, hoe doen ze dat?”, dat is de vraag die maandag 4 april werd gesteld in NTR TV-programma ‘Het Klokhuis’. Om het antwoord te krijgen op die vraag,...

07 maart 2019

Zorgtotaal: prikkel je kennis met deze activiteiten die je niet mag missen

“Elke dag staan meer dan een miljoen mensen weer met hart en ziel voor ons klaar om te zorgen dat wij verzorgd worden, onze medicijnen krijgen, weer gezond worden...

28 april 2022

Bezoek het BOMA C@FE op Interclean

Heel wat jaren terug heeft Boma al eens met een heus café aan Interclean Amsterdam deelgenomen. Dit jaar gebeurt dat opnieuw. Een bijzondere manier om deel te nemen aan...

11 mei 2020

Sebastiaan van der Vinne (Leviy): “Corona forceert volgende, magische stap in schoonmaak”

“De afgelopen jaren is de positie van de schoonmaker in Nederland in veel opzichten sterk verbeterd. Ik ben er ook van overtuigd dat het grote merendeel van de schoonmaakbedrijven...

05 september 2024

Bert van Boggelen: Meld je aan om de Werkdrukmeter te testen

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak volgt op de voet wat er gebeurt in de schoonmaakbranche. Zeker als het gevolgen heeft voor de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer...

03 mei 2019

Wecovi toont duurzame oplossingen op Bunzl Belgium Expo

Wecoline is een van de merken van Wecovi – een innovatief familiebedrijf dat, naar eigen zeggen, de markt sinds 1971 verrast met de beste schoonmaakmaterialen. Duizenden professionele schoonmakers werken...

03 mei 2023

World Hand Hygiene Day: Tork introduceert nieuwe virtuele training voor de langdurige zorg

De World Hand Hygiene Day (WHHD), die op 5 mei plaatsvindt, is de jaarlijkse oproep van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan zorgwerkers om sneller te handelen op het gebied van...

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...

12 december 2019

Charles Scholte (SVS) over toekomst schoonmaak: “Eisen aan schoonmaker nemen steeds verder toe”

Vijf jaar geleden ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...