3 juni 2022

Ken je Sammy al?

Deze schoonmaakheld leert kinderen op een speelse manier over hygiëne en maakt hen bewust over hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas. Het doel? Een veilige, hygiënische en prettige leefomgeving.

De schoonmaakheld is als pilotproject al sinds mei actief op de Angelaschool in Boxtel en De Bolster in Sint-Michielsgestel. Hier zal hij twee keer per jaar dertig dagen in de groepen 3 en 4 zichtbaar zijn in en rond de klas. “In die leeftijd zijn kinderen volgens de experts het meest vatbaar voor onze boodschap”, vertelt Lisette Ras van Toekomst Schoonmaakbedrijven die Sammy heeft ontwikkeld. “Na twee jaar zouden kinderen zich voldoende bewust moeten zijn van hun eigen rol over het schoonhouden van hun omgeving.”

Duimpje omhoog
Sammy wordt zichtbaar gemaakt met behulp van een grote kartonnen display, daarnaast zijn verschillende attributen ontwikkeld, zoals voorleesboekjes, sleutelhangers en maskers. “Op de eerste dag wordt het verhaal van Sammy voorgelezen”, legt Lisette uit. “Vervolgens hangen we in de klas een mooie poster op, waarop iedere dag door ‘Sammy’, dat zijn onze eigen schoonmaakmedewerkers, door middel van een groen of rood duimpje wordt aangegeven of de klas alle activiteiten voor een goede hygiëne goed heeft uitgevoerd. Denk dan bijvoorbeeld aan het schoon achterlaten van de wc en kruimels of fruitafval opruimen.” Volgens Ras zal er bij een ‘rood duimpje omlaag’ ook altijd worden verteld wat er beter kan. “En wanneer er twintig ‘groene duimpjes omhoog’ zijn verzameld door de klas, ontvangt de klas een beloning, zoals een sleutelhanger, kleurplaat of masker van Sammy.”

Met de actie wil Toekomst Schoonmaakbedrijven niet alleen zorgen voor een hygiënische leeromgeving, maar ook iets bijdragen aan het sociale aspect bij kinderen. “Het doet ertoe hoe jij je omgeving achterlaat”, vervolgt Ras. “Bovendien hopen we ook het gebruik van schoonmaakmiddelen op scholen te kunnen reduceren. Hoe minder een school vervuild is, hoe minder middelen we nodig hebben. En dat is weer goed voor mens en milieu!”

Wil je als school ook impact maken op je omgeving en Sammy ontmoeten? Klik dan hier voor meer informatie of om contact op te nemen met Toekomst Schoonmaakbedrijven.

.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 november 2021

Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC) en Schoonmakend Nederland slaan handen ineen

Een financiële bijdrage voor álle (nabestaanden van) schoonmakers die door hun werk in de coronazorg op de intensive care (IC) terecht zijn gekomen of zelfs zijn overleden. Zodat zij,...

03 december 2025

Libelle lanceert Winterboek in makkelijke taal én met aandacht voor schoonmaakbranche

Libelle heeft in november het Winterboek extra makkelijk te lezen uitgebracht. Dit is een speciale editie die in samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven is ontwikkeld. Het magazine is...

04 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers...

25 oktober 2025

M-Bytes en FacilityApps gaan samen verder in de schoonmaakbranche

Twee onafhankelijke Nederlandse softwarebedrijven vormen nieuwe kracht in digitalisering van schoonmaakbedrijven. M-Bytes BV en FacilityApps hebben op 13 oktober aangekondigd hun krachten te bundelen. Deze strategische samenwerking brengt twee...

30 april 2019

KATRIN op Bunzl Belgium Expo 7-9 mei: “Ons karakter past perfect bij het eventthema Duurzaamheid”

“Wij zijn onderdeel van Metsä Group, een van oorsprong Fins bedrijf en dé voorloper in de bio- en circulaire economie. Over de gehele bedrijfskolom, van bosbouw tot en met...

28 oktober 2024

Uitnodiging netwerkborrel FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen

Kom jij, als FMNextGen’er, volgende week dinsdag, 5 november 2024, naar de Schoonmaak Vakdagen? Dan nodigen we jou graag uit voor onze FMNextGen-netwerk-borrel. Je bent die middag vanaf 16.30...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven...

15 februari 2024

Hoe integreer je jong talent, GenZ, binnen je bedrijf?

Coach en werkvelddeskundige Harry Nijland ontdekt tijdens presentaties van vierdejaarsstudenten, hoe deze generatie schoolverlaters aankijkt tegen het huidige bedrijfsleven en zich voorbereidt op de volgende fase van hun leven:...

01 november 2023

Sustainable Schoonmaaktoppers genomineerd

Jaarlijks wordt de ABN AMRO Duurzame 50 award uitgereikt aan koplopers die samenwerking, creativiteit en vernieuwing nastreven. Hoe mooi is het dat ook twee koplopers uit de schoonmaakbranche hiervoor...