27 december 2024

Blog Esther van der Lelie: 2024 was het jaar van vernieuwing, samenwerking én aandacht voor de mens

De kerstdagen zijn voorbij, we maken ons klaar voor het nieuwe jaar. Met een terugblik. 2024 vat ik samen als het jaar van vernieuwing, samenwerking én veel  aandacht voor de mens. Ik deel enkele highlights van de grote hoeveelheid ontwikkelingen die ik, als hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal.nl, voorbij zag komen.

Robotisering en digitalisering
Wat mij in het afgelopen jaar vooral opviel, was het grote aantal artikelen over robotisering en digitalisering. Steeds meer schoonmaakbedrijven integreerden robots in hun werk. Slimme sensoren en data-analyse maken het schoonmaakproces steeds efficiënter. Wat ik daarbij vooral zie is de aandacht voor de implementatie ervan op de schoonmaak-werkvloer. Medewerkers worden meer betrokken en zijn nu niet meer ‘angstig’ maar blij met de ondersteuning bij zware of eentonige klussen. Ze krijgen er gewoon fijne collega’s bij.  Daarnaast wordt de administratieve afhandeling op kantoor met specifieke software ook steeds efficiënter ingericht. Een mooie maar ook noodzakelijke ontwikkeling, gezien de personeelskrapte.

Duurzaamheid en gezondheid
De vraag naar milieuvriendelijke methoden werd steeds groter. Niet vreemd, gezien meer aandacht voor duurzaamheid gewenst is en ook een must  is geworden vanwegen de CSRD-wetgeving.
We zagen weer een uitbreiding van biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen. Er werd meer geïnvesteerd in circulaire projecten, om het afval te minimaliseren. Waarbij ook onderlinge samenwerking tussen schoonmaakbedrijven werd opgezocht en die met andere partijen, zoals scholen en de wetenschap. In andere media kwamen we veel voorbeelden van duurzame inzet, zoals acties voor het opruimen van zwerfafval, tegen die we ook graag met onze lezers deelden.
Deze veranderingen zijn goed voor zowel het milieu als ook de mensen die in onze mooie sector werken. Hun veiligheid en gezondheid wordt steeds meer op nummer 1 gezet. Terecht, als je het mij vraagt.

Samenwerking, scholing en feestjes
Een ander opvallende ontwikkeling die ik zag is dat er enorm veel kennis is gedeeld. Wat werden er veel bijeenkomsten, beurzen en webinars georganiseerd. Denk aan Interclean, Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, Schoonmaakvakdagen, bijeenkomsten van de brancheverenigingen Schoonmakend Nederland en SIEV, VSR en FMNextGen. Om met elkaar niet alleen kennis te delen, maar ook ervaringen en best practices uit te wisselen. Uiteraard was er ook de nodige aandacht voor scholing en certificering om de kwaliteit van schoonmaak op hoog niveau te houden. En vierden we diverse, jaarlijks terugkerende, ‘feestjes’ in de branche, met de Dag van de Schoonmaker, de verkiezing van de Best Practices, de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar én Captains of Cleaning Connect. Ik vergeet ook niet alle jubilea van medewerkers in de schoonmaakbranche. Wat waren er veel 12,5 en 25 jarige dienstverbanden. Ik vind het een eer om deze kanjers op ons platform in de schijnwerpers te zettten. En meerdere bedrijven vierden een jubileum, zoals een 50-jarig bestaan!
Met elkaar geven we op een professionele en leuke manier invulling aan het vakmanschap in de branche.

Overnames
Onze branche kent schoonmaak in vele maten, van eigen dienst, mkb tot groots. Voor ieder is er plek, want schoonmaak is altijd en overal nodig. We zagen dit jaar meerdere overnames en ook opvolgingen. De nieuwe generatie staat klaar om de bedrijven voort te zetten en nemen, zoals we lezen en zien, dan meteen het initiatief om het bedrijf te moderniseren.

Trend Kerstcommercials
Bij het naderen van het einde van het jaar viel mij  iets bijzonders op. We kennen allemaal de ‘strijd’ van de grote supermarktketens om de beste Kerst-commercial. Deze trend is nu overgeslagen naar onze eigen branche. Wat leuk om te zien dat bedrijven hun eigen kerstfilmpjes maken. En op die manier aandacht geven aan samenwerking en waardering voor hun medewerkers. Bekijk hier enkele voorbeelden. Mooi om zo het jaar op een sfeervolle manier af te sluiten.

Oog voor de mens 
Als ik alle aspecten op mij laat inwerken, zie ik dat we met elkaar vooral voor oog hebben voor de mens. We waarderen de inzet van onze collega’s. Financieel, met persoonlijke aandacht én diverse arbeidsvoorwaarden die in de nieuwe cao zijn opgenomen.
We werken samen aan een efficiënte en veilige omgeving voor iedereen. Dat maakt ons trots. En die dragen we ook uit. Ik zie ook steeds meer andere media berichten over de inzet van schoonmakers publiceren. Maar goed ook, want ieder mag gezien en gewaardeerd worden. Mijn wens voor 2025 is dat dat nog veel meer gaat gebeuren! En dat er nieuwe schoonmakers bij komen. Daar wordt door het in 2024 ontstane Ontdek de Schoonmaak hard aan gewerkt.

Tot slot dank ik jullie allemaal voor de betrokkenheid bij Schoonmaakjournaal.nl. Op naar een inspirerend 2025!

Esther van der Lelie
Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 juni 2025

B2-Cleaning gaat aan de slag bij Beeld & Geluid

Vanaf 1 oktober 2025 gaat B2-Cleaning aan de slag met het schoonmaakonderhoud bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. “We kijken uit naar de fijne samenwerking!” B2-Cleaning en...

15 januari 2025

Kärcher viert 90-jarig jubileum met 90 acties

Kärcher viert dit jaar zijn 90-jarig bestaan. In januari 1935 richtte Alfred Kärcher een klusatelier op voor verwarmingstechniek in Stuttgart. De volgende decennia groeide het kleine familiebedrijf uit tot...

15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig...

03 augustus 2023

Stichting The Wave zorgt voor circulair succes tijdens Euro Hockey League

Wie dit voorjaar de finaleronde van de Euro Hockey League in Amstelveen bezocht, kon er niet omheen: naast hockey stond ook circulariteit hier centraal. Stichting The Wave voerde een...

10 oktober 2025

OPROEP: Doe mee met de RAS fotoshoot!

RAS bouwt aan een nieuwe beeldbank met foto’s van schoonmaakbedrijven en schoonmakers in actie. Deze beelden gebruikt de organisatie voor haar website, social media en andere communicatiemiddelen. Bouw jij...

06 november 2023

Empowerment van vrouwen in de schoonmaakindustrie

Empowerment van vrouwen wint steeds meer aan populariteit en dit is ook van groot belang in de schoonmaakindustrie. Vrouwen nemen steeds vaker leidinggevende posities in op de werkvloer, in...

16 juli 2024

Chatbot helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega’s die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool...

13 september 2023

Controles op cao en pensioen blijken effectief

Het is belangrijk dat alle werkgevers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche de cao-lonen betalen en pensioenpremie afdragen. Werknemers van schoonmaakbedrijven krijgen dan waar ze recht op hebben. Dat betekent...

21 oktober 2022

1nerGiek duimt voor de bekroning van Michael Campell

Michael Campell is door zijn team van 1nerGiek aangedragen voor Glazenwasser van het Jaar: “Volstrekt logisch. Michael is goed in zijn vak, geniet van de vele contacten met zijn...

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...