28 mei 2023

ISS Facility Services doneert met Soupalicious 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken

Facilitair dienstverlener ISS Facility Services is een unieke samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit partnerschap levert de Nederlandse voedselbanken maar liefst 1 miljoen kommen soep op per jaar. Een prachtige stap om honger door armoede tegen te gaan.

Vice-voorzitter van Voedselbanken Nederland, Tom Hillemans, is heel blij met de extra soepen. “Dit is een geweldige doorbraak voor klanten van de voedselbanken. Als voedselbanken kampen we met een groot gebrek aan voedsel voor een groeiend aantal klanten. Wekelijks helpen we 120.000 mensen. De laatste maanden was er een groei van 30 procent. Soupalicious doneert heel gezonde soepen en deze miljoen extra kommen zijn echt heel belangrijk voor ons en dus meer dan welkom.”

One for One
Soepmaker Soupalicious werkt volgens de one-for-one formule wat inhoudt dat wie een kom Soupalicious ook een kom soep doneert aan de voedselbank. Tot op heden doneerde de sociale onderneming samen met zijn klanten al meer dan 2.5 miljoen kommen soep. Afnemers zijn onder meer Albert Heijn en SPAR, horeca en steeds meer cateraars die de soepen serveren in bedrijfsrestaurants van instellingen en bedrijven als SHELL, Heineken, PwC, APG, Accenture en vele anderen.

Voedselverspilling & CO2-uitstoot
De soepen voor de voedselbanken, merknaam Souprise, worden bereid met hoogwaardige reststromen waardoor er jaarlijks ook vele duizenden kilo’s goed voedsel van vernietiging worden gered. Aangezien elke vernietigde kilo reststromen 1 kilo CO2-uitstoot oplevert, wordt hiermee heel veel CO2-uitstoot voorkomen.

Soupalicious: 2 miljoen kommen soep in 2023
Volgens oprichter/directeur Milco Aarts is de samenwerking met ISS Facility Services ‘een geweldige stap om honger door armoede aan te pakken’. Aarts: “We werken samen met steeds meer cateraars waardoor we ook steeds meer soepen kunnen doneren aan de voedselbanken, maar ISS is de eerste facilitair dienstverlener die er uit duurzaamheidsoverwegingen voor kiest om alle vloeibare soepen bij Soupalicious te bestellen. Dat is een ongekende boost, want dat betekent minimaal 200.000 liter soep extra per jaar voor de voedselbanken. Dit komt bij de huidige 200.000 liter die we dit jaar via andere klanten doneren. Dat is bij elkaar 2 miljoen kommen soep voor de voedselbanken in 2023.”

ISS: Sociaal ondernemen en duurzaamheid
Jerry van Ulden, Chief Commercial Officer en Directeur Food Services a.i. van ISS Nederland vertelt: “De krachtenbundeling tussen Soupalicious en ISS bestaat al enige jaren en wordt nu verder uitgebreid. Met het volume van ruim 1 miljoen kommen soep per jaar voor de voedselbanken in Nederland kunnen we nu een nog grotere impact maken. De gasten van onze bedrijfsrestaurants leveren via dit social sharing principe zelf ook een bijdrage aan mensen die het zwaar hebben in onze maatschappij. Dit initiatief sluit goed aan bij onze andere initiatieven op het gebied van sociaal ondernemen en duurzaamheid.”

Op de foto onder van links naar rechts: Milco Aarts (Soupalicious), Jerry van Ulden (ISS Facility Services) en Tom Hillemans (Voedselbanken Nederland)

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 januari 2024

Besparen op kosten en energie met industriële wasapparatuur

In een tijdperk waarin duurzaam ondernemen centraal staat, richten bedrijven hun aandacht steeds meer op manieren om zowel financiële als milieukosten te verlagen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de...

02 augustus 2023

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2023

De jury van de European Cleaning & Hygiene Awards hebben de finalisten voor de verkiezing van 2023 bekendgemaakt. Het zijn er 49 in 10 verschillende categorien. Wie de winnaars...

01 februari 2023

Mewa-poetsdoeken worden gemaakt in Europa

Door de covidpandemie is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de logistieke systemen van de wereldeconomie wel zijn. Een gevolg daarvan is dat meerdere ondernemingen hun bevoorradingsroutes hebben omgegooid en de...

08 mei 2019

Spreker #FMNextGen event Alicia de Graaff: “Schoonmaak als onderscheidend element van je organisatie”

Beleef de passie, maak impact met facilities! “Hoe kun je schoonmaak inzetten als onderscheidend element van je organisatie of bedrijf? Er zijn voldoende aansprekende voorbeelden en onderzoeken die bewijzen...

25 november 2022

Gratis budgetcoaching voor schoonmakers

De energierekening stijgt en ook de boodschappen kosten steeds meer geld. Schoonmakers die niet meer weten hoe zij alles moet betalen en zich wellicht zorgen maken of al schulden...

11 maart 2019

Vakbonden roepen op tot pensioenstaking op 18 maart

In de ochtendspits van maandag 18 maart gaan metro, trams en stadsbussen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 66 minuten staken. Ook in andere sectoren wordt het werk neergelegd:...

23 november 2023

Hommerson in finale Best Practice Award 2023

Hommerson Schoonmaakbedrijf is voor haar werk bij opdrachtgever Musis Sacrum genomineerd voor de Best Practice Award 2023. Het familiebedrijf is blij met deze nominatie en wacht in spanning de...

17 oktober 2021

De glimlach van een (ziek) kind

De glazenwassers van Rietbroek glas en gevelonderhoud uit Rijswijk zetten zich niet alleen in om de ramen van het Ikazia ziekenhuis te reinigen, zij toveren met hun spider- en...

12 juni 2023

Weer een record op de 8e Dag van de Schoonmaker

Bijna 250 bedrijven bedanken zo’n 200.000 (specialistische) schoonmakers op donderdag 15 juni, De Dag van de Schoonmaker. Het vak wordt meer en meer gewaardeerd, dat bewijzen al deze bedrijven....

26 februari 2023

#Favorites Poëzie over inclusiviteit

‘Iedereen heeft het tegenwoordig over diversiteit en inclusie. Maar hoe gaat het er nou aan toe bij organisaties die echt divers zijn? Dat is wat Dide van Eck wilde...