28 mei 2023

ISS Facility Services doneert met Soupalicious 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken

Facilitair dienstverlener ISS Facility Services is een unieke samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit partnerschap levert de Nederlandse voedselbanken maar liefst 1 miljoen kommen soep op per jaar. Een prachtige stap om honger door armoede tegen te gaan.

Vice-voorzitter van Voedselbanken Nederland, Tom Hillemans, is heel blij met de extra soepen. “Dit is een geweldige doorbraak voor klanten van de voedselbanken. Als voedselbanken kampen we met een groot gebrek aan voedsel voor een groeiend aantal klanten. Wekelijks helpen we 120.000 mensen. De laatste maanden was er een groei van 30 procent. Soupalicious doneert heel gezonde soepen en deze miljoen extra kommen zijn echt heel belangrijk voor ons en dus meer dan welkom.”

One for One
Soepmaker Soupalicious werkt volgens de one-for-one formule wat inhoudt dat wie een kom Soupalicious ook een kom soep doneert aan de voedselbank. Tot op heden doneerde de sociale onderneming samen met zijn klanten al meer dan 2.5 miljoen kommen soep. Afnemers zijn onder meer Albert Heijn en SPAR, horeca en steeds meer cateraars die de soepen serveren in bedrijfsrestaurants van instellingen en bedrijven als SHELL, Heineken, PwC, APG, Accenture en vele anderen.

Voedselverspilling & CO2-uitstoot
De soepen voor de voedselbanken, merknaam Souprise, worden bereid met hoogwaardige reststromen waardoor er jaarlijks ook vele duizenden kilo’s goed voedsel van vernietiging worden gered. Aangezien elke vernietigde kilo reststromen 1 kilo CO2-uitstoot oplevert, wordt hiermee heel veel CO2-uitstoot voorkomen.

Soupalicious: 2 miljoen kommen soep in 2023
Volgens oprichter/directeur Milco Aarts is de samenwerking met ISS Facility Services ‘een geweldige stap om honger door armoede aan te pakken’. Aarts: “We werken samen met steeds meer cateraars waardoor we ook steeds meer soepen kunnen doneren aan de voedselbanken, maar ISS is de eerste facilitair dienstverlener die er uit duurzaamheidsoverwegingen voor kiest om alle vloeibare soepen bij Soupalicious te bestellen. Dat is een ongekende boost, want dat betekent minimaal 200.000 liter soep extra per jaar voor de voedselbanken. Dit komt bij de huidige 200.000 liter die we dit jaar via andere klanten doneren. Dat is bij elkaar 2 miljoen kommen soep voor de voedselbanken in 2023.”

ISS: Sociaal ondernemen en duurzaamheid
Jerry van Ulden, Chief Commercial Officer en Directeur Food Services a.i. van ISS Nederland vertelt: “De krachtenbundeling tussen Soupalicious en ISS bestaat al enige jaren en wordt nu verder uitgebreid. Met het volume van ruim 1 miljoen kommen soep per jaar voor de voedselbanken in Nederland kunnen we nu een nog grotere impact maken. De gasten van onze bedrijfsrestaurants leveren via dit social sharing principe zelf ook een bijdrage aan mensen die het zwaar hebben in onze maatschappij. Dit initiatief sluit goed aan bij onze andere initiatieven op het gebied van sociaal ondernemen en duurzaamheid.”

Op de foto onder van links naar rechts: Milco Aarts (Soupalicious), Jerry van Ulden (ISS Facility Services) en Tom Hillemans (Voedselbanken Nederland)

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 oktober 2023

Nocore organiseert vernieuwde Superuser-bijeenkomst voor haar klanten

Nocore kondigt de Superuser-bijeenkomst van dit jaar aan. Deze dag, gepland op dinsdag 28 november in het H20 Esports Centrum in Purmerend, belooft anders te zijn dan voorgaande jaren...

10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers...

25 april 2024

World Hand Hygiene Day: Tork benadrukt belang handhygiëne trainingen voor zorgverleners

Op 5 mei organiseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) World Hand Hygiene Day (WHHD), een jaarlijkse oproep aan zorgprofessionals om hun handhygiëne te verbeteren. Dit jaar neemt Tork voor de negende...

11 april 2024

Hoe staat het met de voorbereidingen én voorpret van Interclean?

Nog enkele weken, dan vindt Interclean 2024 plaats. Een vakbeurs dat zich heeft doorontwikkelt tot een social festival event. Waar mensen van binnen én buiten de schoonmaak, ervaringen en...

24 augustus 2023

Doe mee aan de workshop gespreksvaardigheden

Het voeren van jaargesprekken met medewerkers is enorm belangrijk. Je ontdekt wat er speelt en dus wat er goed of fout gaat. Dankzij jaargesprekken kun je vaak bijtijds bijsturen....

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

22 november 2023

Gezocht: HR-professionals voor verbeteren positie vrouwen op arbeidsmarkt

Voor een onderzoek naar de economische zelfstandigheid van vrouwen op de arbeidsmarkt worden HR-professionals van bedrijven gezocht. De onderzoekers willen van gedachten wisselen over hoe de positie van vrouwen...

18 augustus 2022

Breedweer strijdt voor behoud werk schoonmakers

De schoonmaak-cao beschermt schoonmakers tegen verlies van werk bij overname van een opdracht door een nieuwe partij. Bij de OMO-scholen In Boxtel gaat het helaas anders. De schoonmaak van...

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

02 februari 2023

4 Schoonmaaktrends voor 2023

In 2023 zal de schoonmaakbranche zich blijven ontwikkelen, aangezien we zien dat professionele schoonmaaktrends zich blijven uitbreiden en nieuwe trends opduiken. Dit meldt Interclean. Met haar nieuwe rapport ‘Cleaning...