27 augustus 2024

Zomer-sport-serie (5): Sportieve bedrijfsfeestjes zijn goed, vitaliteit door het jaar heen nog beter

In onze zomer-sport-serie belichten we ditmaal de sportiviteit bij bedrijven. Want hoe leuk is het om met het team een actief uitje te beleven. Het is goed voor ontspanning, teambuilding én de vitaliteit. Steeds meer schoonmaakbedrijven en toeleveranciers organiseren daarom een sportief bedrijfsevent. Maar gedurende heel het jaar aandacht hebben voor vitaliteit is nog beter. Bekijk het enthousiasme en lees de tips van vitaliteitscoach Antoinette Aris.

Sportieve uitjes
Een voorbeeld van een sportief personeelsuitje is die van Schoonmaakbedrijf Hommerson. Zij organiseerden een golfevent:
“Met stralend weer en superleuke activiteiten hebben we een topdag gehad. Van golfen tot dronevliegen, we hebben in groepjes gestreden om de winst. Aan het einde van de dag werden er prijzen geloot! En wat is een uitje zonder lekker eten? We sloten de dag af met een heerlijke barbecue. Dank aan @Landgoedwelderen voor het perfect regelen van dit uitje!

Schoonmaakgroothandel Hijman deed op 11 augustus met een team mee aan Boskalis Beach Clean up Tour 2024 op het strand van Scheveningen.” Roland Wink van Hijman laat weten waarom hij het zo belangrijk vindt om mee te doen. “Meedoen betekent….
• Milieubescherming: Door afval op te ruimen en te recyclen brengen we positieve impact op het milieu en de biodiversiteit van de oceanen.
• Bewustwording: Deelname vergroot het bewustzijn over de gevolgen van zwerfafval en plasticvervuiling voor onze planeet en de dieren.
• Community-building: Samen met gelijkgestemde individuen en organisaties werken aan een gemeenschappelijk doel vergroot de saamhorigheid.
• Persoonlijke groei: Door deel te nemen aan dit soort initiatieven kunnen we onze vaardigheden ontwikkelen, onze kennis verbreden en onze impact op de wereld vergroten.
Ook meedoen? Via deze link kun je jezelf en vrienden aanmelden: https://www.beachcleanuptour.nl/scheveningen/. Je code is Hijman.”

 

Vebego collega’s uit heel Nederland toonden sportiviteit én verbinding tijdens de Zuidas Run op 14 juni. Toen vond de 14e editie plaats, waaraan 48 medewerkers meeliepen. Naar zeggen is dit het sportiefste en gezelligste hardloopevenement op de Zuidas. “Het leuke aan de Zuidas Run is dan ook dat je samen met je collega’s actief bezig bent én daarna gezellig samen bent om je prestatie te vieren. Waarom Vebego meedoet aan dit sportieve evenement? “Wij helpen de Zuidas te transformeren tot een inclusieve werkomgeving. Het doel is dat bij elk bedrijf op de Zuidas tenminste één Aanpakker werkt. Wij noemen collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt ‘Aanpakkers’. Slaat dit aan, dan gaan we uitbreiden naar andere steden in Nederland, zodat ook daar meer inclusiviteit ontstaat. Onze collega’s doen mee aan de Zuidas Run en zorgen er mee voor dat er verbinding ontstaat tussen alle bedrijven op de Zuidas”, zo legt Sven Bloem (Manager Groei en Strategie, Vebego Participatie) uit. Bovendien is Vebego Cleaning Services ook verantwoordelijk voor de hele schoonmaak tijdens de Zuidas Run”, zo vertellen de heren enthousiast.
“Regelmatig organiseren wij zelf events. Zo ook het Inclusivity event. De boodschap die wij tijdens dit jaarlijks terugkerende event uitdragen is: ga aan de slag met inclusiviteit. Tijdens dit event inspireren en informeren we bedrijven dan ook over hoe ze hun bedrijf inclusiever kunnen maken. Wij willen bedrijven oproepen om niet in beperkingen maar in kansen te denken.

Workshops en challenges voor vitaliteit
Samen sporten is goed en leuk, maar werken aan vitaliteit door het jaar heen is nog beter. Dan blijven medewerkers zich zowel fysiek als mentaal goed voelen. “Het is van groot belang om preventief te werken aan de vitaliteit van de medewerkers”, benadrukt sportvoedingsdeskundige en vitaliteitscoach Antoinette Aris. “Vitale medewerkers zijn immers productiever, minder vaak ziek en betrokken.”
Zij raadt aan om naast de ontspannende uitjes, medewerkers ook workshops en challenges aan te bieden:

  • Zorg voor gezonde voeding op het werk
  • Geef met workshops inzicht in wat gezonde voeding is
  • Organiseer jaarlijkse gezondheidschecks
  • Promoot fysieke vitaliteit, zoals regelmatig terugkerende sportieve teambuilding activiteiten.
  • Organiseer een workshop op het gebied van welzijn om de medewerkers de kennis en hulpmiddelen aan te bieden die ze nodig hebben om vitaal te blijven.

Lees hier meer over sport en schoonmaak:
Blog: Topsport en Schoonmaak: 2 werelden van doorzettingsvermogen én inspiratie
Zomer-sport-serie (1): Tips voor topsporters én schoonmakers
Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs
Zomer-sport-serie (3): Schoonmaak supports sport
Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 augustus 2024

Ton Funke: “….Hierdoor zal ik in één klap dé robots specialist van Nederland worden.”

De 21-jarige Ton Funke verkoopt schoonmaakrobots. Een baan bij Groveko die hij via een oproep op LinkedIn vond en super enthousiast over is. Onze redactie vroeg hem hoe hij...

20 december 2018

Onderhandelingsakkoord CAO Schoonmaak

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in brancheorganisatie OSB) en vakbonden CNV en FNV hebben in de nacht van woensdag 19 op donderdag 20 december een onderhandelingsakkoord bereikt over een...

27 november 2018

ICS Groep en de onbegrensde mogelijkheden met Internet of Things

Internet of Things is een populaire term, maar wat betekent het nu eigenlijk? En hoe passen we het toe in onze schoonmaakbranche? ICS Groep neemt ons mee in een...

20 december 2024

HEYDAY en Draaijer Group voegen directies samen

HEYDAY en Draaijer Group gaan samen verder: Per 1 januari 2025 voegen zij hun directies samen. Door het vormen van een centrale directie versterkt het bestaande fundament van beide...

29 oktober 2019

31 oktober: Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie in Store van de Toekomst

Op donderdagmiddag 31 oktober organiseert het team van Schoonmaakjournaal – Esther, Henk en Petra – in de Paardekooper Store 2.0 Rotterdam een PizzaMarketingSessie met een kleine club relaties met...

13 oktober 2022

Ali test of middelen en materialen gebruiksvriendelijk, ergonomisch verantwoord en milieuvriendelijk zijn

“Twintig jaar geleden begon ik bij GWS dé schoonmaker te werken, als bijbaantje naast mijn studie. Nu ben ik gediplomeerd vloerenspecialist en ‘tester’ van nieuwe middelen en materialen.” Ali...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

12 november 2024

Universiteit Maastricht & Asito vormen partnerschap voor een schone en innovatieve campus

Asito is enorm trots om de komende jaren schoonmaakpartner te zijn van de Universiteit Maastricht. Samen met Universiteit Maastricht Facility Services zet het bedrijf zich in voor een schone,...

05 december 2023

Best Practice Award finalist: Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes

Dagschoonmaak staat centraal bij de best practice die Nellen Schoonmaakdiensten uit Nuland en Spierings Mobile Cranes hebben ingediend voor de Best Practice Award 2023. Hiermee zijn zij genomineerd voor...