27 augustus 2024

Zomer-sport-serie (5): Sportieve bedrijfsfeestjes zijn goed, vitaliteit door het jaar heen nog beter

In onze zomer-sport-serie belichten we ditmaal de sportiviteit bij bedrijven. Want hoe leuk is het om met het team een actief uitje te beleven. Het is goed voor ontspanning, teambuilding én de vitaliteit. Steeds meer schoonmaakbedrijven en toeleveranciers organiseren daarom een sportief bedrijfsevent. Maar gedurende heel het jaar aandacht hebben voor vitaliteit is nog beter. Bekijk het enthousiasme en lees de tips van vitaliteitscoach Antoinette Aris.

Sportieve uitjes
Een voorbeeld van een sportief personeelsuitje is die van Schoonmaakbedrijf Hommerson. Zij organiseerden een golfevent:
“Met stralend weer en superleuke activiteiten hebben we een topdag gehad. Van golfen tot dronevliegen, we hebben in groepjes gestreden om de winst. Aan het einde van de dag werden er prijzen geloot! En wat is een uitje zonder lekker eten? We sloten de dag af met een heerlijke barbecue. Dank aan @Landgoedwelderen voor het perfect regelen van dit uitje!

Schoonmaakgroothandel Hijman deed op 11 augustus met een team mee aan Boskalis Beach Clean up Tour 2024 op het strand van Scheveningen.” Roland Wink van Hijman laat weten waarom hij het zo belangrijk vindt om mee te doen. “Meedoen betekent….
• Milieubescherming: Door afval op te ruimen en te recyclen brengen we positieve impact op het milieu en de biodiversiteit van de oceanen.
• Bewustwording: Deelname vergroot het bewustzijn over de gevolgen van zwerfafval en plasticvervuiling voor onze planeet en de dieren.
• Community-building: Samen met gelijkgestemde individuen en organisaties werken aan een gemeenschappelijk doel vergroot de saamhorigheid.
• Persoonlijke groei: Door deel te nemen aan dit soort initiatieven kunnen we onze vaardigheden ontwikkelen, onze kennis verbreden en onze impact op de wereld vergroten.
Ook meedoen? Via deze link kun je jezelf en vrienden aanmelden: https://www.beachcleanuptour.nl/scheveningen/. Je code is Hijman.”

 

Vebego collega’s uit heel Nederland toonden sportiviteit én verbinding tijdens de Zuidas Run op 14 juni. Toen vond de 14e editie plaats, waaraan 48 medewerkers meeliepen. Naar zeggen is dit het sportiefste en gezelligste hardloopevenement op de Zuidas. “Het leuke aan de Zuidas Run is dan ook dat je samen met je collega’s actief bezig bent én daarna gezellig samen bent om je prestatie te vieren. Waarom Vebego meedoet aan dit sportieve evenement? “Wij helpen de Zuidas te transformeren tot een inclusieve werkomgeving. Het doel is dat bij elk bedrijf op de Zuidas tenminste één Aanpakker werkt. Wij noemen collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt ‘Aanpakkers’. Slaat dit aan, dan gaan we uitbreiden naar andere steden in Nederland, zodat ook daar meer inclusiviteit ontstaat. Onze collega’s doen mee aan de Zuidas Run en zorgen er mee voor dat er verbinding ontstaat tussen alle bedrijven op de Zuidas”, zo legt Sven Bloem (Manager Groei en Strategie, Vebego Participatie) uit. Bovendien is Vebego Cleaning Services ook verantwoordelijk voor de hele schoonmaak tijdens de Zuidas Run”, zo vertellen de heren enthousiast.
“Regelmatig organiseren wij zelf events. Zo ook het Inclusivity event. De boodschap die wij tijdens dit jaarlijks terugkerende event uitdragen is: ga aan de slag met inclusiviteit. Tijdens dit event inspireren en informeren we bedrijven dan ook over hoe ze hun bedrijf inclusiever kunnen maken. Wij willen bedrijven oproepen om niet in beperkingen maar in kansen te denken.

Workshops en challenges voor vitaliteit
Samen sporten is goed en leuk, maar werken aan vitaliteit door het jaar heen is nog beter. Dan blijven medewerkers zich zowel fysiek als mentaal goed voelen. “Het is van groot belang om preventief te werken aan de vitaliteit van de medewerkers”, benadrukt sportvoedingsdeskundige en vitaliteitscoach Antoinette Aris. “Vitale medewerkers zijn immers productiever, minder vaak ziek en betrokken.”
Zij raadt aan om naast de ontspannende uitjes, medewerkers ook workshops en challenges aan te bieden:

  • Zorg voor gezonde voeding op het werk
  • Geef met workshops inzicht in wat gezonde voeding is
  • Organiseer jaarlijkse gezondheidschecks
  • Promoot fysieke vitaliteit, zoals regelmatig terugkerende sportieve teambuilding activiteiten.
  • Organiseer een workshop op het gebied van welzijn om de medewerkers de kennis en hulpmiddelen aan te bieden die ze nodig hebben om vitaal te blijven.

Lees hier meer over sport en schoonmaak:
Blog: Topsport en Schoonmaak: 2 werelden van doorzettingsvermogen én inspiratie
Zomer-sport-serie (1): Tips voor topsporters én schoonmakers
Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs
Zomer-sport-serie (3): Schoonmaak supports sport
Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 december 2018

Wintergast (1) Rick van der Gaag (OSB): “In 2019 flinke slag maken”

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en...

10 mei 2024

Zo zorgt Tork voor meer tevreden medewerkers

De tevredenheid van medewerkers hangt nauw samen met de hygiëne op de werkplek. Wist je dat 86% van de werknemers op kantoor hygiëne zelfs het belangrijkste aspect vindt van...

17 december 2021

Schoonmaak blijft cruciaal beroep

In de persconferentie over het coronabeleid van dinsdagavond maakte premier Rutte bekend welke coronamaatregelen de komende weken van kracht zijn. Deze hebben ook gevolgen voor de schoonmaakbedrijven. Maatregelen verlengd...

03 maart 2020

Genomineerden Interclean Innovation Award Amsterdam 2020 bekend

De Amsterdam Innovation Award 2020 genomineerden zijn bekend gemaakt. Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

31 juli 2023

Tweeluik: Impressies van de Nocore-Klanten-Golfdag (1)

Op 28 juni organiseerde Nocore haar Golfdag op de Haverleij in Den Bosch. Ditmaal geen landelijk schoonmaak golftoernooi maar een speciale dag voor de klanten van de softwareleverancier. We...

12 maart 2020

Edwin van den Broek (Burgman): “Kosten besparen op schoonmaak, zo doe je dat”

“Innovatieve kennispartner Burgman zet in op kostenbesparing”, kopten we op 13 januari in aanloop naar de Horecava en Vakbeurs Facilitair. De importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen...

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

23 september 2021

Salubris behaalt Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Salubris beleeft een primeur. De in Aalter gevestigde schoonmaakgroothandel heeft als eerste in België, het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, behaald. Hiermee toont het bedrijf aan veel waarde te hechten...