1 januari 2020

HR-dienstverlener 365Cleanit: “We denken mee in arbeidskrapte en andere HR-uitdagingen”

“Schoonmaakbedrijven hebben er vaak een uitzendbureau naast om de gewenste flexibiliteit te ondervangen en risico’s te beperken.” In de veranderende wereld van wet- en regelgeving en in een markt die nu mede door de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en de schoonmaakcao duurder wordt, zijn er bedrijven die hun nek uitsteken om dergelijke problemen op te lossen. 365Cleanit is er één. Een ontzorger in risico’s en administratie én een bedrijf die een antwoord heeft op de behoefte aan flexibiliteit. Geen generalist, maar een specialist met 15 jaar ervaring als HR-dienstverlener. Twee jaar geleden koos Rutger van Katwijk bewust voor een nieuwe specialisatie in de schoonmaakbranche: “Een branche waar het om mensen draait. Wij zetten de mens centraal.”

Goed werkgeverschap is belangrijk en de enige manier om mensen aan je organisatie te blijven binden

“Misschien kennen schoonmaakondernemers ons al van de Schoonmaak Golfdag, waarvan wij nu al twee jaar ambassadeur zijn. Of van het recente OSB-congres en het Golden Service Awards-feest. We verkennen de markt en maken kennis met schoonmaakbedrijven, van klein tot groot, die behoefte hebben aan flexibiliteit, stabiliteit, ontzorging, minder risico’s, minder administratie en een betere en snellere instroom van kwalitatief personeel”, introduceert sales en business development director Rutger van Katwijk 365Cleanit.

Goed werkgeverschap, hoe dan?
Elke dag de beste ondersteuning in werkgeverschap, voor werkgever en werknemer; dat is de missie van 365Cleanit. “We zijn een HR-dienstverlener met jarenlange ervaring in diverse sectoren, zoals de transportsector. Onze kracht? We kiezen bewust voor specifieke markten, zoals transport en schoonmaak. We zijn dus een specialistisch en geen generiek uitzendbureau. We zijn qua tarieven zeer concurrerend en goedkoper dan elk uitzendbureau”, legt accountmanager Bas Doorn uit.

Elke dag de beste ondersteuning in werkgeverschap, voor werkgever en werknemer; dat is de missie van 365Cleanit

Per 1 januari gaat de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) van kracht. Deze wet heeft diverse gevolgen voor werkgevers en werknemers. De overheid wil de balans op de arbeidsmarkt verbeteren en het verschil tussen werknemers met vaste en flexibele contracten verkleinen. Rutger: “Met onze HR-kennis zorgen we ervoor dat de schoonmaakmedewerkers krijgen waar ze recht op hebben. Goed werkgeverschap is belangrijk en de enige manier om mensen aan je organisatie te blijven binden. We hebben inmiddels honderden schoonmakers in dienst. We nemen ze serieus, ze voelen zich op hun plaats en gewaardeerd. Het is fijn voor ze dat ze bij een specialist in dienst zijn. Ze kiezen bewust voor de schoonmaakbranche en vinden via 365Cleanit via een flexibel contract de weg naar een vast contract.”

Boeien en binden
In de schoonmaakbranche is een groot tekort aan personeel. Toch lukt het 365Cleanit om voor schoonmaakbedrijven – van klein tot groot – mee te denken in oplossingen voor de problemen op HR-gebied. “We zijn een recruitmentpartner. We helpen en creëren bijvoorbeeld ‘werkenbij’-webpagina’s, specifieke recruitmentpagina’s voor onze klanten. Daarnaast zetten we de modernste recruitmenttools in om mensen te boeien en binden, en we bieden ze vervolgens een arbeidscontract aan.”

Schoonmaakbedrijven hebben behoefte aan instroom op flexibele basis en willen zo min mogelijk risico’s

Bas: “Ons hoofdkantoor zit in Noord-Brabant, maar we werken landelijk. Sterker nog, zelfs over de grens. Voor de transportbranche hebben we een organisatie met 15 vestigingen in onder meer Nederland, België, Duitsland, Polen, Roemenië en Litouwen. We gaan graag met bedrijven in gesprek om te polsen waar hun behoeften liggen, hoeveel, waar en waarom zij schoonmakers flexibel in willen zetten. Volop mogelijkheden, maar zoek je voor vanmiddag ad hoc 3 schoonmakers voor een object, dan ben je bij ons niet aan het goede adres.”

What’s in it for… schoonmaakbedrijven
“We weten dat naast de arbeidskrapte in de schoonmaak de druk op de ketel hoog is. Hierdoor worden er mensen aangenomen waarvan het arbeidsverleden onbekend is of zonder enige ervaring in de sector. Dat is mooi en zeer zeker nodig, maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee voor ondernemers. Schoonmaakbedrijven hebben dus behoefte aan instroom op flexibele basis en willen zo min mogelijk risico’s. Door gebruik te maken van de dienstverlening van 365 Cleanit, zijn zij dan ook niet verantwoordelijk voor een zieke medewerker en hoeven niet zelf met contracten voor bepaalde tijd te werken.”

“Werkgever zijn wordt steeds complexer en daardoor moeilijker. We zijn de HR-afdeling op afstand en hechten veel belang aan maatschappelijk en verantwoord ondernemen.” Rutger tot slot: “Wie wil sparren? Investeer een halfuur van je tijd om ons te ontmoeten en ontdek waarom andere ondernemers voor ons gekozen hebben.”

Leestip:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Blankers Schoon groeit stevig door

Met een stevige groei van ruim 20% in 2019 kijkt Blankers Schoon dankbaar terug op 2019. De daadkracht en toegevoegde waarde van een regionaal bedrijf, efficiënt organiseren en focus,...

13 juli 2022

Met Slimm Facility samen sociale impact maken

Per 1 juli 2022 heeft Slimm Facility Services haar dienstverlening uitgebreid met haar sociale onderneming ‘Blankers Maatschappelijk’. Met dit bedrijf wil Blankers zichtbaarder zijn op het gebied van sociaal...

11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds...

26 juni 2019

Blog: De economie groeit en…

De economie groeit. Bedrijven investeren in ontwikkelingen, innovaties en dienstverlening. Ja, dienstverlening mag weer uitgebreid worden om hun eigen medewerkers een fijne, schone en prettige werkomgeving te bieden. Voor...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

01 september 2022

Schoonmaakjournaal in teken van duurzaamheid

Op 6 september is het duurzame dinsdag en op 10 oktober is het De dag van de duurzaamheid. Het Schoonmaakjournaal sluit hierop aan en zal in september en oktober...

20 mei 2020

Branchevereniging SieV richt personeel- en verzuimloket op: “Juist in coronatijd oog voor welzijn werknemers”

Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak! (SieV), VLC & Partners en Pyxus Advies richten samen het SieV Personeel en Verzuim Loket op. Werkgevers in de schoonmaakbranche hebben in toenemende mate...

01 januari 2020

Blog: Arbeid wordt duurder in de schoonmaaksector

Dat door de Wet arbeidsmarkt in balans de kosten van arbeid stijgen is inmiddels wel bekend. In de schoonmaaksector krijgen ondernemers niet alleen door deze nieuwe wet te maken...

24 januari 2020

OSB: “Rapport Commissie Borstlap spreekt waardering schoonmaakbranche”

De commissie Regulering van Werk onder leiding van Hans Borstlap heeft op 23 januari haar eindrapport gepresenteerd. Op verzoek van minister Wouter Koolmees (ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid) deed...

07 september 2019

Schoonmaak Golfdag 2019: Ad Klösters van Nocore: “Eenvoud blijft de kracht”

De Nationale Schoonmaakgolfdag vindt traditioneel op de derde dinsdag van september plaats. Zo ook dit jaar: op dinsdag 17 september 2019. Opnieuw vindt het sportnetwerkevent op Golfclub Haverleij in...