1 januari 2020

HR-dienstverlener 365Cleanit: “We denken mee in arbeidskrapte en andere HR-uitdagingen”

“Schoonmaakbedrijven hebben er vaak een uitzendbureau naast om de gewenste flexibiliteit te ondervangen en risico’s te beperken.” In de veranderende wereld van wet- en regelgeving en in een markt die nu mede door de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en de schoonmaakcao duurder wordt, zijn er bedrijven die hun nek uitsteken om dergelijke problemen op te lossen. 365Cleanit is er één. Een ontzorger in risico’s en administratie én een bedrijf die een antwoord heeft op de behoefte aan flexibiliteit. Geen generalist, maar een specialist met 15 jaar ervaring als HR-dienstverlener. Twee jaar geleden koos Rutger van Katwijk bewust voor een nieuwe specialisatie in de schoonmaakbranche: “Een branche waar het om mensen draait. Wij zetten de mens centraal.”

Goed werkgeverschap is belangrijk en de enige manier om mensen aan je organisatie te blijven binden

“Misschien kennen schoonmaakondernemers ons al van de Schoonmaak Golfdag, waarvan wij nu al twee jaar ambassadeur zijn. Of van het recente OSB-congres en het Golden Service Awards-feest. We verkennen de markt en maken kennis met schoonmaakbedrijven, van klein tot groot, die behoefte hebben aan flexibiliteit, stabiliteit, ontzorging, minder risico’s, minder administratie en een betere en snellere instroom van kwalitatief personeel”, introduceert sales en business development director Rutger van Katwijk 365Cleanit.

Goed werkgeverschap, hoe dan?
Elke dag de beste ondersteuning in werkgeverschap, voor werkgever en werknemer; dat is de missie van 365Cleanit. “We zijn een HR-dienstverlener met jarenlange ervaring in diverse sectoren, zoals de transportsector. Onze kracht? We kiezen bewust voor specifieke markten, zoals transport en schoonmaak. We zijn dus een specialistisch en geen generiek uitzendbureau. We zijn qua tarieven zeer concurrerend en goedkoper dan elk uitzendbureau”, legt accountmanager Bas Doorn uit.

Elke dag de beste ondersteuning in werkgeverschap, voor werkgever en werknemer; dat is de missie van 365Cleanit

Per 1 januari gaat de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) van kracht. Deze wet heeft diverse gevolgen voor werkgevers en werknemers. De overheid wil de balans op de arbeidsmarkt verbeteren en het verschil tussen werknemers met vaste en flexibele contracten verkleinen. Rutger: “Met onze HR-kennis zorgen we ervoor dat de schoonmaakmedewerkers krijgen waar ze recht op hebben. Goed werkgeverschap is belangrijk en de enige manier om mensen aan je organisatie te blijven binden. We hebben inmiddels honderden schoonmakers in dienst. We nemen ze serieus, ze voelen zich op hun plaats en gewaardeerd. Het is fijn voor ze dat ze bij een specialist in dienst zijn. Ze kiezen bewust voor de schoonmaakbranche en vinden via 365Cleanit via een flexibel contract de weg naar een vast contract.”

Boeien en binden
In de schoonmaakbranche is een groot tekort aan personeel. Toch lukt het 365Cleanit om voor schoonmaakbedrijven – van klein tot groot – mee te denken in oplossingen voor de problemen op HR-gebied. “We zijn een recruitmentpartner. We helpen en creëren bijvoorbeeld ‘werkenbij’-webpagina’s, specifieke recruitmentpagina’s voor onze klanten. Daarnaast zetten we de modernste recruitmenttools in om mensen te boeien en binden, en we bieden ze vervolgens een arbeidscontract aan.”

Schoonmaakbedrijven hebben behoefte aan instroom op flexibele basis en willen zo min mogelijk risico’s

Bas: “Ons hoofdkantoor zit in Noord-Brabant, maar we werken landelijk. Sterker nog, zelfs over de grens. Voor de transportbranche hebben we een organisatie met 15 vestigingen in onder meer Nederland, België, Duitsland, Polen, Roemenië en Litouwen. We gaan graag met bedrijven in gesprek om te polsen waar hun behoeften liggen, hoeveel, waar en waarom zij schoonmakers flexibel in willen zetten. Volop mogelijkheden, maar zoek je voor vanmiddag ad hoc 3 schoonmakers voor een object, dan ben je bij ons niet aan het goede adres.”

What’s in it for… schoonmaakbedrijven
“We weten dat naast de arbeidskrapte in de schoonmaak de druk op de ketel hoog is. Hierdoor worden er mensen aangenomen waarvan het arbeidsverleden onbekend is of zonder enige ervaring in de sector. Dat is mooi en zeer zeker nodig, maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee voor ondernemers. Schoonmaakbedrijven hebben dus behoefte aan instroom op flexibele basis en willen zo min mogelijk risico’s. Door gebruik te maken van de dienstverlening van 365 Cleanit, zijn zij dan ook niet verantwoordelijk voor een zieke medewerker en hoeven niet zelf met contracten voor bepaalde tijd te werken.”

“Werkgever zijn wordt steeds complexer en daardoor moeilijker. We zijn de HR-afdeling op afstand en hechten veel belang aan maatschappelijk en verantwoord ondernemen.” Rutger tot slot: “Wie wil sparren? Investeer een halfuur van je tijd om ons te ontmoeten en ontdek waarom andere ondernemers voor ons gekozen hebben.”

Leestip:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 januari 2020

Blog: Married at first sight

Ik lees graag artikelen dat een schoonmaakbedrijf een aanbesteding heeft gewonnen. Met trots wordt er dan zinnen gebruikt als: “Uit de aanbesteding zijn we als beste uit de bus...

30 juni 2025

Facility Trade Group publiceert MVO Verslag 2025: “Samen werken aan duurzame vooruitgang”

Facility Trade Group presenteert met veel enthousiasme haar MVO Verslag 2025, waarin het bedrijf terugblikt op het jaar 2024. Facility Trade Group laat weten dat duurzaamheid voor haar niet...

30 april 2023

“Je moet je ogen de kost geven, al je zintuigen gebruiken. Dat maakt een goede schoonmaker.”

Steeds meer landelijke dagbladen en regionale media besteden aandacht aan schoonmaak. Fijn om de waardering voor het werk te lezen en goed dat ook onze bedrijfstak in the spotlight...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

17 december 2019

Peter van der Woerd van start-up Double You Vacaturemarketing: “Nieuwe collega’s winnen begint met bereiken en boeien”

Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert: met deze prikkelende blog zette Peter van der Woerd eind november zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche voor zijn start-up...

01 september 2022

Schoonmaakjournaal in teken van duurzaamheid

Op 6 september is het duurzame dinsdag en op 10 oktober is het De dag van de duurzaamheid. Het Schoonmaakjournaal sluit hierop aan en zal in september en oktober...

27 november 2019

Blog: Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert!

Vertel een verhaal. Binnen de marketing zie je het alleen nog maar: alles draait om het creëren van een gevoel de juiste ‘tone of voice’ of ‘storytelling’. Ik verbaas mij...

06 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Blankers Schoon groeit stevig door

Met een stevige groei van ruim 20% in 2019 kijkt Blankers Schoon dankbaar terug op 2019. De daadkracht en toegevoegde waarde van een regionaal bedrijf, efficiënt organiseren en focus,...

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

14 december 2022

Captains of Cleaning Connect

De laatste uitzending van Captains of Cleaning 2022! En wat voor één. Een vol programma met interessante gesprekken en inzichten. Met muzikale omlijsting van Aristakes en Charly Luske. Het...