1 januari 2020

HR-dienstverlener 365Cleanit: “We denken mee in arbeidskrapte en andere HR-uitdagingen”

“Schoonmaakbedrijven hebben er vaak een uitzendbureau naast om de gewenste flexibiliteit te ondervangen en risico’s te beperken.” In de veranderende wereld van wet- en regelgeving en in een markt die nu mede door de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en de schoonmaakcao duurder wordt, zijn er bedrijven die hun nek uitsteken om dergelijke problemen op te lossen. 365Cleanit is er één. Een ontzorger in risico’s en administratie én een bedrijf die een antwoord heeft op de behoefte aan flexibiliteit. Geen generalist, maar een specialist met 15 jaar ervaring als HR-dienstverlener. Twee jaar geleden koos Rutger van Katwijk bewust voor een nieuwe specialisatie in de schoonmaakbranche: “Een branche waar het om mensen draait. Wij zetten de mens centraal.”

Goed werkgeverschap is belangrijk en de enige manier om mensen aan je organisatie te blijven binden

“Misschien kennen schoonmaakondernemers ons al van de Schoonmaak Golfdag, waarvan wij nu al twee jaar ambassadeur zijn. Of van het recente OSB-congres en het Golden Service Awards-feest. We verkennen de markt en maken kennis met schoonmaakbedrijven, van klein tot groot, die behoefte hebben aan flexibiliteit, stabiliteit, ontzorging, minder risico’s, minder administratie en een betere en snellere instroom van kwalitatief personeel”, introduceert sales en business development director Rutger van Katwijk 365Cleanit.

Goed werkgeverschap, hoe dan?
Elke dag de beste ondersteuning in werkgeverschap, voor werkgever en werknemer; dat is de missie van 365Cleanit. “We zijn een HR-dienstverlener met jarenlange ervaring in diverse sectoren, zoals de transportsector. Onze kracht? We kiezen bewust voor specifieke markten, zoals transport en schoonmaak. We zijn dus een specialistisch en geen generiek uitzendbureau. We zijn qua tarieven zeer concurrerend en goedkoper dan elk uitzendbureau”, legt accountmanager Bas Doorn uit.

Elke dag de beste ondersteuning in werkgeverschap, voor werkgever en werknemer; dat is de missie van 365Cleanit

Per 1 januari gaat de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) van kracht. Deze wet heeft diverse gevolgen voor werkgevers en werknemers. De overheid wil de balans op de arbeidsmarkt verbeteren en het verschil tussen werknemers met vaste en flexibele contracten verkleinen. Rutger: “Met onze HR-kennis zorgen we ervoor dat de schoonmaakmedewerkers krijgen waar ze recht op hebben. Goed werkgeverschap is belangrijk en de enige manier om mensen aan je organisatie te blijven binden. We hebben inmiddels honderden schoonmakers in dienst. We nemen ze serieus, ze voelen zich op hun plaats en gewaardeerd. Het is fijn voor ze dat ze bij een specialist in dienst zijn. Ze kiezen bewust voor de schoonmaakbranche en vinden via 365Cleanit via een flexibel contract de weg naar een vast contract.”

Boeien en binden
In de schoonmaakbranche is een groot tekort aan personeel. Toch lukt het 365Cleanit om voor schoonmaakbedrijven – van klein tot groot – mee te denken in oplossingen voor de problemen op HR-gebied. “We zijn een recruitmentpartner. We helpen en creëren bijvoorbeeld ‘werkenbij’-webpagina’s, specifieke recruitmentpagina’s voor onze klanten. Daarnaast zetten we de modernste recruitmenttools in om mensen te boeien en binden, en we bieden ze vervolgens een arbeidscontract aan.”

Schoonmaakbedrijven hebben behoefte aan instroom op flexibele basis en willen zo min mogelijk risico’s

Bas: “Ons hoofdkantoor zit in Noord-Brabant, maar we werken landelijk. Sterker nog, zelfs over de grens. Voor de transportbranche hebben we een organisatie met 15 vestigingen in onder meer Nederland, België, Duitsland, Polen, Roemenië en Litouwen. We gaan graag met bedrijven in gesprek om te polsen waar hun behoeften liggen, hoeveel, waar en waarom zij schoonmakers flexibel in willen zetten. Volop mogelijkheden, maar zoek je voor vanmiddag ad hoc 3 schoonmakers voor een object, dan ben je bij ons niet aan het goede adres.”

What’s in it for… schoonmaakbedrijven
“We weten dat naast de arbeidskrapte in de schoonmaak de druk op de ketel hoog is. Hierdoor worden er mensen aangenomen waarvan het arbeidsverleden onbekend is of zonder enige ervaring in de sector. Dat is mooi en zeer zeker nodig, maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee voor ondernemers. Schoonmaakbedrijven hebben dus behoefte aan instroom op flexibele basis en willen zo min mogelijk risico’s. Door gebruik te maken van de dienstverlening van 365 Cleanit, zijn zij dan ook niet verantwoordelijk voor een zieke medewerker en hoeven niet zelf met contracten voor bepaalde tijd te werken.”

“Werkgever zijn wordt steeds complexer en daardoor moeilijker. We zijn de HR-afdeling op afstand en hechten veel belang aan maatschappelijk en verantwoord ondernemen.” Rutger tot slot: “Wie wil sparren? Investeer een halfuur van je tijd om ons te ontmoeten en ontdek waarom andere ondernemers voor ons gekozen hebben.”

Leestip:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 oktober 2022

Doe maar duurzaam! Zo pakken deze organisaties het aan.

Zonnepanelen op het dak, niet onnodig of zelfs helemaal niet meer printen en verantwoorde koffiebonen in de koffieautomaat in de kantine. Veel bedrijven zetten de stap naar duurzaamheid. Hoe...

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...

19 september 2019

Sabine Thuysbaert over drijfveer Vendor: “Smart solutions, happy people”

Smart Solutions, Happy People. Dat wil Vendor – sinds augustus 2019 onderdeel van de CWS Group – op verschillende manieren uitdragen, het is haar drijfveer, haar kracht. Gezamenlijk zetten...

08 april 2024

SIEV lanceert MVO keurmerk voor de leden

MKB Branchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben samen de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk, het Social Impact Label, af te stemmen op...

14 mei 2019

Van der Windt Verpakking en Morssinkhof – Rymoplast starten duurzame samenwerking

Van der Windt gaat voor zijn afvalzakken hergebruikt kunststof van Morssinkhof – Rymoplast gebruiken. Hiervoor recyclet Morssinkhof – Rymoplast Europees kunststof afval, hoofdzakelijk afkomstig uit Nederland en België. Powersterko...

06 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Blankers Schoon groeit stevig door

Met een stevige groei van ruim 20% in 2019 kijkt Blankers Schoon dankbaar terug op 2019. De daadkracht en toegevoegde waarde van een regionaal bedrijf, efficiënt organiseren en focus,...

22 februari 2020

Schoonmaakjournaal organiseert Innovatietafel over Open hiring

Open hiring is een nieuwe rekruteringstechniek, afkomstig uit de VS: geen sollicitatieprocedures, geen drempels, maar gewoon aan de slag. Diverse bedrijven in Nederland voeren met succes open social hiring,...

26 februari 2019

Groene koplopers Hilco Kooistra (KBL) over circulair ondernemen: “Eigen belang wint van samenwerken”

In een circulaire economie bestaat er geen afval. De circulaire economie biedt kansen. Het bedrijfsleven werkt samen met de overheid aan de overgang naar een circulaire economie in 2050....

04 juni 2019

Anton Vinck: “Blinck is klein en weerstaat alle uitdagingen”

“Het aantal faillissementen onder schoonmaakbedrijven neemt weer toe, lazen we recent in het nieuws. Maar we lazen ook over de structurele misstanden in de schoonmaakbranche op het gebied van...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...