6 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort erover in de media. Zo ook in de schoonmaakbranche, al wordt deze in het nieuws (bijna) nooit genoemd als een branche met een arbeidskrapte. Toch mogen onze klanten verwachten dat het werk wordt uitgevoerd. De creativiteit van de manager en de schoonmaakvakkrachten dragen bij dat het werk (goed) wordt uitgevoerd. Maar de creativiteit zorgt voor een extra werkdruk bij de vaste schoonmaakmedewerkers. Dat kan ertoe leiden dat goede vakkundige medewerkers kiezen om van baan te wisselen.

Hoe zorg je er in deze situatie voor dat je je medewerkers behoudt? Daar heb ik niet direct een antwoord op, maar we kunnen wel kijken naar wat een schoonmaakmedewerker drijft, zodat je op basis daarvan een goede en veilige werkomgeving kunt creëren.
We kunnen de drijfveren in de volgende categorieën onderverdelen:

1. Financieel
2. Bedrijfscultuur
3. Veilige werkomgeving
4. Persoonlijke situatie

Financieel
Het salaris is een belangrijke drijfveer voor de schoonmaakmedewerker: Wat verdien ik? Wat houd ik over? Binnen de schoonmaak is dit vastgesteld in de CAO. De schoonmaakmedewerker zal bij de concurrent niet meer of minder verdienen Dit is namelijk geregeld in artikel 38 lid 3 dat bij overname de nieuwe werkgever conform de geldende CAO de medewerker hoeft over te nemen en al eventuele extra loon/toeslagen afgekocht dienen te worden door de oude werkgever. Hiermee zal een werkgever zijn schoonmaakmedewerker niet extra financieel belonen met een extra loonsverhoging omdat het afkopen een dure grap is.
Om een schoonmaakmedewerker financieel te ondersteunen als schoonmaakbedrijf is het mogelijk om samen te kijken naar zijn of haar financiële situatie. Mochten er schulden zijn of hoge energienota’s kan de werkgever hier financieel ondersteunen of begeleiding bieden om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerker (en zijn of haar gezin) financieel onderuitgaat en schulden op bouwt.

Bedrijfscultuur
De cultuur van een bedrijf is essentieel om de juiste mensen aan het schoonmaakbedrijf te binden. De ene schoonmaakmedewerker voelt zich thuis bij een MKB bedrijf waar iedereen elkaar kent, een andere schoonmaakmedewerker werkt liever bij een landelijk schoonmaakbedrijf waar bijvoorbeeld doorgroei mogelijkheden groter zijn. Het zich thuisvoelen is gekoppeld aan de bedrijfscultuur, dus werven is al meteen zoeken naar bij het bedrijf passende medewerkers.

Veilige werkomgeving
Een schoonmaakmedewerker moet zich veilig voelen binnen een schoonmaakbedrijf. Angst mag geen drijfveer worden/zijn om zijn/haar mening te geven of niet weg durven gaan. Omdat een schoonmaakmedewerker het beste functioneert in een veilige werkomgeving, zal je als werkgever er elke dag aan moeten werken en het binnen de vezels van bedrijf moeten borgen.

Persoonlijke situatie

Op het moment dat de persoonlijke situatie van een schoonmaakmedewerker een negatieve invloed heeft op de uitvoering van zijn/haar werk, dan is de kans groot dat er klachten komen over de kwaliteit van het geleverde schoonmaakwerk. Als schoonmaakbedrijf kan je aan al je schoonmaakmedewerkers vragen wat hun persoonlijke situatie is en of ze ondersteuning nodig hebben, maar dat is haast onmogelijk. Al zijn er schoonmaakbedrijven die hier grote stappen in zetten. Leidinggevende zijn vaak de spil als aanspreekpunt of een duwtje in de rug de juiste richting op, maar deze rol kan er bijvoorbeeld ook een voor HR zijn. Hoe is dit bij jou?

Scholing van schoonmaakmedewerkers

De genoemde drijfveren zijn randvoorwaarde om schoonmaakmedewerkers aan je schoonmaakbedrijf te binden en dat ze zich veilig en fijn voelen binnen de organisatie. Maar ook de mogelijkheid voor een schoonmaker om het schoonmaakvak eigen te maken is een belangrijke voorwaarde. Dat kan door de in de cao-artikel 36 – Opleiding en ontwikkeling -geregelde opleidingen, maar ook met interne opleidingen of door een coachende schoonmaakveteraan. Per persoon zal de wens anders zijn.

Nieuwe medewerkers
Heb je toch nieuwe medewerkers nodig, hoe werf je deze dan? In de huidige arbeidskrappe markt een uitdaging. Want hoe krijg je werkzoekenden enthousiast om voor het schoonmaak vak te kiezen? Hoe kunnen we jonge mensen laten zien hoe mooi ons vak is? Hoe kunnen we laten zien dat je binnen onze branche een mooie carrière kan maken? Dat je als praktisch ingesteld persoon je kan opwerken van schoonmaker tot districtsmanager. Dat je ook kan kiezen om je te specialiseren in een van de deelvakgebieden binnen de schoonmaakbranche. Een pasklaar antwoord op deze vraag is er niet, maar ieder schoonmaakbedrijf kan zelf stappen zetten door naar praktisch ingestelde scholen te gaan om het schoonmaakvak onder de aandacht te brengen. Of bijvoorbeeld door open vakdagen/bedrijfsdagen te organiseren. Hoe pak jij dat aan? Suggesties zijn welkom en wie weet kunnen we een idee gezamenlijk oppakken en lokaal/regionaal/landelijk uitrollen?

Uiteindelijk draait erom dat een medewerker gelukkig is. Of dit nu een bestaande of nieuwe medewerker is. Want een blije medewerker is een goede schoonmaker. En met veel gelukkige schoonmakers wordt kwalitatief goed werk verricht en levert tevreden opdrachtgevers op. Daarom sluit ik mijn blog af met één conclusie en oproep: investeer in jouw (nieuwe) mensen. Dat is essentieel voor ons vak!

Reageren mag!
Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 juni 2023

Laat Burgman je meenemen in de wereld van hygiëne

Vandaag, 7 juni 2023, start Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Drie dagen lang dompelen bezoekers zich onder in de schoonmaak- en facilitaire oplossingen van de circa 200 aanwezige exposanten. Ook...

15 maart 2024

Wordt Blankers de aantrekkelijkste werkgever van Limburg?

“De verkiezing voor de aantrekkelijkste Werkgever van Limburg is in volle gang en wij doen volop mee.” Blankers Schoon hoopt deze titel te verdienen. Help jij met jouw stem?...

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

05 juni 2024

Oproep: Heb jij een duurzaam idee?

Op 3 september 2024 is het Duurzame Dinsdag en biedt de organisatie voor de 26e keer een koffer vol duurzame initiatieven aan in Den Haag. Tot nu toe zijn...

27 oktober 2023

Van perceptie tot voldoening en een blauw goedje

Schoonmaak krijgt steeds meer aandacht. Ook in de dagelijkse Metro. Zo verscheen er onlangs in het Metronieuws twee keer een lezerscolumn over het vak. Eén over de universele kunst...

12 juni 2025

Outdoor Office Day 12 juni: Benut stedelijke natuur als kantoor

Op donderdag 12 juni 2025 doen mensen over de hele wereld mee aan Outdoor Office Day. Deze 7e internationale editie waar mensen hun werk mee naar buiten nemen, staat...

11 april 2024

Hoe staat het met de voorbereidingen én voorpret van Interclean?

Nog enkele weken, dan vindt Interclean 2024 plaats. Een vakbeurs dat zich heeft doorontwikkelt tot een social festival event. Waar mensen van binnen én buiten de schoonmaak, ervaringen en...

14 december 2022

Captains of Cleaning Connect

De laatste uitzending van Captains of Cleaning 2022! En wat voor één. Een vol programma met interessante gesprekken en inzichten. Met muzikale omlijsting van Aristakes en Charly Luske. Het...

19 september 2024

CSU 1 oktober finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024

CSU is op 1 oktober een van de 3 finalisten voor de award ‘Diversiteit in Bedrijf’ van de Sociaal-Economische Raad (SER). De award gaat eens per twee jaar naar...