6 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort erover in de media. Zo ook in de schoonmaakbranche, al wordt deze in het nieuws (bijna) nooit genoemd als een branche met een arbeidskrapte. Toch mogen onze klanten verwachten dat het werk wordt uitgevoerd. De creativiteit van de manager en de schoonmaakvakkrachten dragen bij dat het werk (goed) wordt uitgevoerd. Maar de creativiteit zorgt voor een extra werkdruk bij de vaste schoonmaakmedewerkers. Dat kan ertoe leiden dat goede vakkundige medewerkers kiezen om van baan te wisselen.

Hoe zorg je er in deze situatie voor dat je je medewerkers behoudt? Daar heb ik niet direct een antwoord op, maar we kunnen wel kijken naar wat een schoonmaakmedewerker drijft, zodat je op basis daarvan een goede en veilige werkomgeving kunt creëren.
We kunnen de drijfveren in de volgende categorieën onderverdelen:

1. Financieel
2. Bedrijfscultuur
3. Veilige werkomgeving
4. Persoonlijke situatie

Financieel
Het salaris is een belangrijke drijfveer voor de schoonmaakmedewerker: Wat verdien ik? Wat houd ik over? Binnen de schoonmaak is dit vastgesteld in de CAO. De schoonmaakmedewerker zal bij de concurrent niet meer of minder verdienen Dit is namelijk geregeld in artikel 38 lid 3 dat bij overname de nieuwe werkgever conform de geldende CAO de medewerker hoeft over te nemen en al eventuele extra loon/toeslagen afgekocht dienen te worden door de oude werkgever. Hiermee zal een werkgever zijn schoonmaakmedewerker niet extra financieel belonen met een extra loonsverhoging omdat het afkopen een dure grap is.
Om een schoonmaakmedewerker financieel te ondersteunen als schoonmaakbedrijf is het mogelijk om samen te kijken naar zijn of haar financiële situatie. Mochten er schulden zijn of hoge energienota’s kan de werkgever hier financieel ondersteunen of begeleiding bieden om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerker (en zijn of haar gezin) financieel onderuitgaat en schulden op bouwt.

Bedrijfscultuur
De cultuur van een bedrijf is essentieel om de juiste mensen aan het schoonmaakbedrijf te binden. De ene schoonmaakmedewerker voelt zich thuis bij een MKB bedrijf waar iedereen elkaar kent, een andere schoonmaakmedewerker werkt liever bij een landelijk schoonmaakbedrijf waar bijvoorbeeld doorgroei mogelijkheden groter zijn. Het zich thuisvoelen is gekoppeld aan de bedrijfscultuur, dus werven is al meteen zoeken naar bij het bedrijf passende medewerkers.

Veilige werkomgeving
Een schoonmaakmedewerker moet zich veilig voelen binnen een schoonmaakbedrijf. Angst mag geen drijfveer worden/zijn om zijn/haar mening te geven of niet weg durven gaan. Omdat een schoonmaakmedewerker het beste functioneert in een veilige werkomgeving, zal je als werkgever er elke dag aan moeten werken en het binnen de vezels van bedrijf moeten borgen.

Persoonlijke situatie

Op het moment dat de persoonlijke situatie van een schoonmaakmedewerker een negatieve invloed heeft op de uitvoering van zijn/haar werk, dan is de kans groot dat er klachten komen over de kwaliteit van het geleverde schoonmaakwerk. Als schoonmaakbedrijf kan je aan al je schoonmaakmedewerkers vragen wat hun persoonlijke situatie is en of ze ondersteuning nodig hebben, maar dat is haast onmogelijk. Al zijn er schoonmaakbedrijven die hier grote stappen in zetten. Leidinggevende zijn vaak de spil als aanspreekpunt of een duwtje in de rug de juiste richting op, maar deze rol kan er bijvoorbeeld ook een voor HR zijn. Hoe is dit bij jou?

Scholing van schoonmaakmedewerkers

De genoemde drijfveren zijn randvoorwaarde om schoonmaakmedewerkers aan je schoonmaakbedrijf te binden en dat ze zich veilig en fijn voelen binnen de organisatie. Maar ook de mogelijkheid voor een schoonmaker om het schoonmaakvak eigen te maken is een belangrijke voorwaarde. Dat kan door de in de cao-artikel 36 – Opleiding en ontwikkeling -geregelde opleidingen, maar ook met interne opleidingen of door een coachende schoonmaakveteraan. Per persoon zal de wens anders zijn.

Nieuwe medewerkers
Heb je toch nieuwe medewerkers nodig, hoe werf je deze dan? In de huidige arbeidskrappe markt een uitdaging. Want hoe krijg je werkzoekenden enthousiast om voor het schoonmaak vak te kiezen? Hoe kunnen we jonge mensen laten zien hoe mooi ons vak is? Hoe kunnen we laten zien dat je binnen onze branche een mooie carrière kan maken? Dat je als praktisch ingesteld persoon je kan opwerken van schoonmaker tot districtsmanager. Dat je ook kan kiezen om je te specialiseren in een van de deelvakgebieden binnen de schoonmaakbranche. Een pasklaar antwoord op deze vraag is er niet, maar ieder schoonmaakbedrijf kan zelf stappen zetten door naar praktisch ingestelde scholen te gaan om het schoonmaakvak onder de aandacht te brengen. Of bijvoorbeeld door open vakdagen/bedrijfsdagen te organiseren. Hoe pak jij dat aan? Suggesties zijn welkom en wie weet kunnen we een idee gezamenlijk oppakken en lokaal/regionaal/landelijk uitrollen?

Uiteindelijk draait erom dat een medewerker gelukkig is. Of dit nu een bestaande of nieuwe medewerker is. Want een blije medewerker is een goede schoonmaker. En met veel gelukkige schoonmakers wordt kwalitatief goed werk verricht en levert tevreden opdrachtgevers op. Daarom sluit ik mijn blog af met één conclusie en oproep: investeer in jouw (nieuwe) mensen. Dat is essentieel voor ons vak!

Reageren mag!
Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 juni 2023

Laat Burgman je meenemen in de wereld van hygiëne

Vandaag, 7 juni 2023, start Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Drie dagen lang dompelen bezoekers zich onder in de schoonmaak- en facilitaire oplossingen van de circa 200 aanwezige exposanten. Ook...

05 december 2022

‘Wij brengen de wc naar de cloud’

Een kantoorgebouw dat uitgerust is met de wc-technologie van het Antwerpse IPEE bespaart 40 à 60 procent water per maand. Bovendien geeft deze technologie inzicht in het gebruik waardoor...

12 april 2023

Briefje van Peet: Beste ambassadeur

Zo snel na de aankondiging op 21 maart over de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing: “We doen het” stroomden op LinkedIn en via mijn WhatsApp de enthousiaste en dankbare reacties...

12 augustus 2025

Social Facility wint aanbesteding Rijksoverheid met unieke, duurzame en sociale aanpak

Als ‘kleine’ speler in de markt van kwaliteitsmetingen een grote aanbesteding van de Rijksoverheid winnen. Dat was de droom van Leon Habraken, eigenaar van Social Facility. Een droom waarvan...

16 juni 2025

CAO Lonen per 1 juli 2025

Op 1 juli 2025 gaan de cao-lonen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche omhoog. Loontabel per 1 juli 2025 De basisuurlonen worden per 1 juli 2025 als volgt verhoogd: Loongroep...

17 augustus 2025

Maak kennis met Shane Dingena (Balans) als nieuw lid FMNextGEN

Wie is Shane Dingema en waarom heeft hij zich aangesloten bij jongerenplatform FMNextGen? Maak kennis met Shane, wat hij doet bij in de schoonmaakbranche en vooral waarom. In voorjaar...

03 april 2023

De beursvloer bulkt van de deskundigen

Honderden deskundigen staan straks op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, 7-9 juni in Jaarbeurs Utrecht, klaar om hun kennis met de bezoekers te delen en met hun deskundige mening...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

25 augustus 2025

Asito lanceert nieuw werkgeversmerk en landelijke campagne ‘Geen mooier werk dan schoonmaakwerk’

Iedereen kent het. Dat ene moment waarop je iets vies schoon maakt. De vlek verdwijnt, het oppervlak dat weer blinkt, en je voelt direct: dit is mooi. Precies dat...

11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen...