6 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort erover in de media. Zo ook in de schoonmaakbranche, al wordt deze in het nieuws (bijna) nooit genoemd als een branche met een arbeidskrapte. Toch mogen onze klanten verwachten dat het werk wordt uitgevoerd. De creativiteit van de manager en de schoonmaakvakkrachten dragen bij dat het werk (goed) wordt uitgevoerd. Maar de creativiteit zorgt voor een extra werkdruk bij de vaste schoonmaakmedewerkers. Dat kan ertoe leiden dat goede vakkundige medewerkers kiezen om van baan te wisselen.

Hoe zorg je er in deze situatie voor dat je je medewerkers behoudt? Daar heb ik niet direct een antwoord op, maar we kunnen wel kijken naar wat een schoonmaakmedewerker drijft, zodat je op basis daarvan een goede en veilige werkomgeving kunt creëren.
We kunnen de drijfveren in de volgende categorieën onderverdelen:

1. Financieel
2. Bedrijfscultuur
3. Veilige werkomgeving
4. Persoonlijke situatie

Financieel
Het salaris is een belangrijke drijfveer voor de schoonmaakmedewerker: Wat verdien ik? Wat houd ik over? Binnen de schoonmaak is dit vastgesteld in de CAO. De schoonmaakmedewerker zal bij de concurrent niet meer of minder verdienen Dit is namelijk geregeld in artikel 38 lid 3 dat bij overname de nieuwe werkgever conform de geldende CAO de medewerker hoeft over te nemen en al eventuele extra loon/toeslagen afgekocht dienen te worden door de oude werkgever. Hiermee zal een werkgever zijn schoonmaakmedewerker niet extra financieel belonen met een extra loonsverhoging omdat het afkopen een dure grap is.
Om een schoonmaakmedewerker financieel te ondersteunen als schoonmaakbedrijf is het mogelijk om samen te kijken naar zijn of haar financiële situatie. Mochten er schulden zijn of hoge energienota’s kan de werkgever hier financieel ondersteunen of begeleiding bieden om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerker (en zijn of haar gezin) financieel onderuitgaat en schulden op bouwt.

Bedrijfscultuur
De cultuur van een bedrijf is essentieel om de juiste mensen aan het schoonmaakbedrijf te binden. De ene schoonmaakmedewerker voelt zich thuis bij een MKB bedrijf waar iedereen elkaar kent, een andere schoonmaakmedewerker werkt liever bij een landelijk schoonmaakbedrijf waar bijvoorbeeld doorgroei mogelijkheden groter zijn. Het zich thuisvoelen is gekoppeld aan de bedrijfscultuur, dus werven is al meteen zoeken naar bij het bedrijf passende medewerkers.

Veilige werkomgeving
Een schoonmaakmedewerker moet zich veilig voelen binnen een schoonmaakbedrijf. Angst mag geen drijfveer worden/zijn om zijn/haar mening te geven of niet weg durven gaan. Omdat een schoonmaakmedewerker het beste functioneert in een veilige werkomgeving, zal je als werkgever er elke dag aan moeten werken en het binnen de vezels van bedrijf moeten borgen.

Persoonlijke situatie

Op het moment dat de persoonlijke situatie van een schoonmaakmedewerker een negatieve invloed heeft op de uitvoering van zijn/haar werk, dan is de kans groot dat er klachten komen over de kwaliteit van het geleverde schoonmaakwerk. Als schoonmaakbedrijf kan je aan al je schoonmaakmedewerkers vragen wat hun persoonlijke situatie is en of ze ondersteuning nodig hebben, maar dat is haast onmogelijk. Al zijn er schoonmaakbedrijven die hier grote stappen in zetten. Leidinggevende zijn vaak de spil als aanspreekpunt of een duwtje in de rug de juiste richting op, maar deze rol kan er bijvoorbeeld ook een voor HR zijn. Hoe is dit bij jou?

Scholing van schoonmaakmedewerkers

De genoemde drijfveren zijn randvoorwaarde om schoonmaakmedewerkers aan je schoonmaakbedrijf te binden en dat ze zich veilig en fijn voelen binnen de organisatie. Maar ook de mogelijkheid voor een schoonmaker om het schoonmaakvak eigen te maken is een belangrijke voorwaarde. Dat kan door de in de cao-artikel 36 – Opleiding en ontwikkeling -geregelde opleidingen, maar ook met interne opleidingen of door een coachende schoonmaakveteraan. Per persoon zal de wens anders zijn.

Nieuwe medewerkers
Heb je toch nieuwe medewerkers nodig, hoe werf je deze dan? In de huidige arbeidskrappe markt een uitdaging. Want hoe krijg je werkzoekenden enthousiast om voor het schoonmaak vak te kiezen? Hoe kunnen we jonge mensen laten zien hoe mooi ons vak is? Hoe kunnen we laten zien dat je binnen onze branche een mooie carrière kan maken? Dat je als praktisch ingesteld persoon je kan opwerken van schoonmaker tot districtsmanager. Dat je ook kan kiezen om je te specialiseren in een van de deelvakgebieden binnen de schoonmaakbranche. Een pasklaar antwoord op deze vraag is er niet, maar ieder schoonmaakbedrijf kan zelf stappen zetten door naar praktisch ingestelde scholen te gaan om het schoonmaakvak onder de aandacht te brengen. Of bijvoorbeeld door open vakdagen/bedrijfsdagen te organiseren. Hoe pak jij dat aan? Suggesties zijn welkom en wie weet kunnen we een idee gezamenlijk oppakken en lokaal/regionaal/landelijk uitrollen?

Uiteindelijk draait erom dat een medewerker gelukkig is. Of dit nu een bestaande of nieuwe medewerker is. Want een blije medewerker is een goede schoonmaker. En met veel gelukkige schoonmakers wordt kwalitatief goed werk verricht en levert tevreden opdrachtgevers op. Daarom sluit ik mijn blog af met één conclusie en oproep: investeer in jouw (nieuwe) mensen. Dat is essentieel voor ons vak!

Reageren mag!
Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 september 2023

Controles op cao en pensioen blijken effectief

Het is belangrijk dat alle werkgevers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche de cao-lonen betalen en pensioenpremie afdragen. Werknemers van schoonmaakbedrijven krijgen dan waar ze recht op hebben. Dat betekent...

06 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga...

31 juli 2019

Blog Opruimobers

Fields of Joy, een kleinschalig festival in het Twentse Oldenzaal; sinds dit jaar is Asito daar schoonmaakpartner. Ook al is dit een kleinschalig festival, je kunt er tot je...

31 oktober 2024

Gezien in de media: Ian Smeijers (Stichting Nelis): ‘Met lastige jongens moet je niet gaan tafeltennissen’

De Volkskrant publiceerde op 25 oktober 2024 een interview met Ian Smeyers, die, ‘geboren als white trash’, op zijn 17de zijn eigen glazenwasserij begon. Toen ging het hem gewoon...

04 mei 2023

Wat is de juiste wasapparatuur voor jouw schoonmaakbedrijf?

Als schoonmaakbedrijf heb je dagelijks te maken met grote hoeveelheden vuil wasgoed. Dit wasgoed verwerk je het liefst dezelfde dag nog, om het een volgende werkdag opnieuw te kunnen...

11 januari 2024

Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 2024

Per 1 januari 2024 hebben ondernemers te maken met nieuwe wetten, wetswijzigingen en regels. Dit geldt ook voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Daarom zet Schoonmakend Nederland de feiten op een...

10 september 2024

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): “Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven”

In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar...

11 maart 2025

Ictoria en Xtoria sluiten aan bij DeFaCo

Net zoals Jaro sluiten per 1 februari 2025 ook Ictoria en Xtoria zich aan bij DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. Met deze stap versterkt...

09 april 2025

Vebego Cleaning Services sluit zich aan bij Tent Nederland

Vebego Cleaning Services maakt bekend dat het zich heeft aangesloten bij Tent Nederland, een nieuwe coalitie van 40+ grote bedrijven die zich inzetten om vluchtelingen klaar te stomen voor...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Tahir viert 30 jaar dienstverband bij ASKO

“Onze collega Tahir is maar liefst 30 jaar in dienst bij Asko!”,  deelt Asko Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd! “We verrasten hem bij de klant met bloemen en...