6 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort erover in de media. Zo ook in de schoonmaakbranche, al wordt deze in het nieuws (bijna) nooit genoemd als een branche met een arbeidskrapte. Toch mogen onze klanten verwachten dat het werk wordt uitgevoerd. De creativiteit van de manager en de schoonmaakvakkrachten dragen bij dat het werk (goed) wordt uitgevoerd. Maar de creativiteit zorgt voor een extra werkdruk bij de vaste schoonmaakmedewerkers. Dat kan ertoe leiden dat goede vakkundige medewerkers kiezen om van baan te wisselen.

Hoe zorg je er in deze situatie voor dat je je medewerkers behoudt? Daar heb ik niet direct een antwoord op, maar we kunnen wel kijken naar wat een schoonmaakmedewerker drijft, zodat je op basis daarvan een goede en veilige werkomgeving kunt creëren.
We kunnen de drijfveren in de volgende categorieën onderverdelen:

1. Financieel
2. Bedrijfscultuur
3. Veilige werkomgeving
4. Persoonlijke situatie

Financieel
Het salaris is een belangrijke drijfveer voor de schoonmaakmedewerker: Wat verdien ik? Wat houd ik over? Binnen de schoonmaak is dit vastgesteld in de CAO. De schoonmaakmedewerker zal bij de concurrent niet meer of minder verdienen Dit is namelijk geregeld in artikel 38 lid 3 dat bij overname de nieuwe werkgever conform de geldende CAO de medewerker hoeft over te nemen en al eventuele extra loon/toeslagen afgekocht dienen te worden door de oude werkgever. Hiermee zal een werkgever zijn schoonmaakmedewerker niet extra financieel belonen met een extra loonsverhoging omdat het afkopen een dure grap is.
Om een schoonmaakmedewerker financieel te ondersteunen als schoonmaakbedrijf is het mogelijk om samen te kijken naar zijn of haar financiële situatie. Mochten er schulden zijn of hoge energienota’s kan de werkgever hier financieel ondersteunen of begeleiding bieden om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerker (en zijn of haar gezin) financieel onderuitgaat en schulden op bouwt.

Bedrijfscultuur
De cultuur van een bedrijf is essentieel om de juiste mensen aan het schoonmaakbedrijf te binden. De ene schoonmaakmedewerker voelt zich thuis bij een MKB bedrijf waar iedereen elkaar kent, een andere schoonmaakmedewerker werkt liever bij een landelijk schoonmaakbedrijf waar bijvoorbeeld doorgroei mogelijkheden groter zijn. Het zich thuisvoelen is gekoppeld aan de bedrijfscultuur, dus werven is al meteen zoeken naar bij het bedrijf passende medewerkers.

Veilige werkomgeving
Een schoonmaakmedewerker moet zich veilig voelen binnen een schoonmaakbedrijf. Angst mag geen drijfveer worden/zijn om zijn/haar mening te geven of niet weg durven gaan. Omdat een schoonmaakmedewerker het beste functioneert in een veilige werkomgeving, zal je als werkgever er elke dag aan moeten werken en het binnen de vezels van bedrijf moeten borgen.

Persoonlijke situatie

Op het moment dat de persoonlijke situatie van een schoonmaakmedewerker een negatieve invloed heeft op de uitvoering van zijn/haar werk, dan is de kans groot dat er klachten komen over de kwaliteit van het geleverde schoonmaakwerk. Als schoonmaakbedrijf kan je aan al je schoonmaakmedewerkers vragen wat hun persoonlijke situatie is en of ze ondersteuning nodig hebben, maar dat is haast onmogelijk. Al zijn er schoonmaakbedrijven die hier grote stappen in zetten. Leidinggevende zijn vaak de spil als aanspreekpunt of een duwtje in de rug de juiste richting op, maar deze rol kan er bijvoorbeeld ook een voor HR zijn. Hoe is dit bij jou?

Scholing van schoonmaakmedewerkers

De genoemde drijfveren zijn randvoorwaarde om schoonmaakmedewerkers aan je schoonmaakbedrijf te binden en dat ze zich veilig en fijn voelen binnen de organisatie. Maar ook de mogelijkheid voor een schoonmaker om het schoonmaakvak eigen te maken is een belangrijke voorwaarde. Dat kan door de in de cao-artikel 36 – Opleiding en ontwikkeling -geregelde opleidingen, maar ook met interne opleidingen of door een coachende schoonmaakveteraan. Per persoon zal de wens anders zijn.

Nieuwe medewerkers
Heb je toch nieuwe medewerkers nodig, hoe werf je deze dan? In de huidige arbeidskrappe markt een uitdaging. Want hoe krijg je werkzoekenden enthousiast om voor het schoonmaak vak te kiezen? Hoe kunnen we jonge mensen laten zien hoe mooi ons vak is? Hoe kunnen we laten zien dat je binnen onze branche een mooie carrière kan maken? Dat je als praktisch ingesteld persoon je kan opwerken van schoonmaker tot districtsmanager. Dat je ook kan kiezen om je te specialiseren in een van de deelvakgebieden binnen de schoonmaakbranche. Een pasklaar antwoord op deze vraag is er niet, maar ieder schoonmaakbedrijf kan zelf stappen zetten door naar praktisch ingestelde scholen te gaan om het schoonmaakvak onder de aandacht te brengen. Of bijvoorbeeld door open vakdagen/bedrijfsdagen te organiseren. Hoe pak jij dat aan? Suggesties zijn welkom en wie weet kunnen we een idee gezamenlijk oppakken en lokaal/regionaal/landelijk uitrollen?

Uiteindelijk draait erom dat een medewerker gelukkig is. Of dit nu een bestaande of nieuwe medewerker is. Want een blije medewerker is een goede schoonmaker. En met veel gelukkige schoonmakers wordt kwalitatief goed werk verricht en levert tevreden opdrachtgevers op. Daarom sluit ik mijn blog af met één conclusie en oproep: investeer in jouw (nieuwe) mensen. Dat is essentieel voor ons vak!

Reageren mag!
Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 september 2023

Wie wordt de nieuwe voorzitter van SIEV?

Nieuws van het SIEV-front. Huidig voorzitter Raymond Kouwenberg heeft besloten de voorzittershamer door te geven. Daarop  is door het dagelijks bestuur besloten om Paul Fok voor te dragen als...

12 juni 2023

Vooraankondiging Best Practice Award 2023: ‘De stem van de schoonmaker’

Op donderdag 7 december vindt de 10e editie plaats van de uitreiking van de Best Practice Award (BPA) 2023. Een Best Practice is een vorm van samenwerking in de...

11 februari 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: Kopje koffie glazenwasser?

Jasper Dekker van Jouw Glazenwasser schrijft dagboekverhalen. Om het glazenwassersvak te belichten en een goed gevoel te geven. Met ook wat humor. Lees zijn tweede dagboekverhaal hier.

04 augustus 2025

Webinar subisidieregeling inclusiviteitstechnologie

Een krappe arbeidsmarkt vraagt om andere oplossingen. Inclusieve technologie kan hierbij helpen. Door de subsidieregeling inclusiviteitstechnologie kun je duurzame werkplekken creëren voor mensen met een ondersteuningsvraag. Het levert niet...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

11 juli 2023

Terugblik Webinar ‘Schoon genoeg van opleiden?’

Op 6 juli organiseerden VSR en de RAS het webinar ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Om met diverse marktpartijen van gedachten te wisselen over opleiden. Om te horen of organisaties...

05 september 2025

Eerste aflevering podcast ‘Met Bert aan tafel’ over kwaliteit van arbeid in de schoonmaak

De podcast serie van Code Schoonmaak, ‘Met Bert aan Tafel’. is op 3 september 2025 officieel van start gegaan. Iedere aflevering staat in het teken van ‘Hoe zorgen we...

24 juli 2023

Planbord werkbonnen van Nocore Facility Apps nu beschikbaar

Wil je nog efficiënter werken en jouw backoffice eenvoudig digitale werkbonnen laten inplannen? Zeg gedag tegen Excel overzichten, maak voortaan gebruik van het Planbord Werkbonnen van Nocore Facility Apps....

09 september 2025

CSU en Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht blijven samenwerken

CSU laat weten ook de komende jaren verantwoordelijk te blijven voor de schoonmaakdienstverlening bij Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Daarmee zet ze haar rol voort bij een van de meest...

31 juli 2025

𝐍𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐬𝐚𝐦𝐞𝐧𝐰𝐞𝐫𝐤𝐢𝐧𝐠: 𝐇𝐚𝐚𝐠𝐬𝐞𝐡𝐨𝐟 & 𝐄𝐝𝐢𝐭𝐡 𝐒𝐭𝐞𝐢𝐧 𝐂𝐨𝐥𝐥𝐞𝐠𝐞

Met trots kondigt Schoonmaakbedrijf Haagsehof aan vanaf 1 oktober 2025 de schoonmaakpartner te worden van het Edith Stein College in Den Haag, een school waar dagelijks ruim 1.000 leerlingen...