Blog: Arbeid wordt duurder in de schoonmaaksector
Dat door de Wet arbeidsmarkt in balans de kosten van arbeid stijgen is inmiddels wel bekend. In de schoonmaaksector krijgen ondernemers niet alleen door deze nieuwe wet te maken met kostenstijging, ook de nieuwe cao-lonen, die met 3% stijgen, zorgen voor een stijgende kostprijs. Of en hoe schoonmaakondernemers deze kostenstijging op de juiste manier kunnen doorvoeren bij hun klanten, blijft de vraag. Dat onze sector een uitdaging tegemoet gaat, is duidelijk.
Over het algemeen kan gezegd worden dat alle soorten contracten duurder worden. De transitievergoeding vanaf de eerste dag zorgt bijvoorbeeld al voor een kostprijsverhogend effect. De overheid heeft als doel de balans op de arbeidsmarkt terug te brengen en hoopt met een pakket aan maatregelen de verschillen tussen flex en vast te verkleinen.
Iedere werkgever wil het beste voor zijn mensen. In alle gesprekken die ik voer, kom ik niet één ondernemer tegen die niet het beste wil. Maar hij heeft ook een verantwoordelijkheid om de juiste keuzes voor zijn bedrijf te maken en zichzelf, en het bedrijf te wapenen tegen te veel risico’s. Het vinden van de juiste mensen en het behouden van deze mensen voor de sector, staat bij ieder schoonmaakbedrijf op de eerste plaats van uitdagingen de komende jaren. Ook kenmerkt onze sector zich door een grote behoefte van flexibiliteit. Ik verwacht dus ook niet dat door kostenstijging ondernemers massaal contracten zullen aanbieden voor onbepaalde tijd.
Maar willen werknemers in de schoonmaaksector dit eigenlijk zelf wel? Is men zich voldoende bewust dat er ook veel mensen juist met flexibele contracten geholpen zijn in de schoonmaaksector? Mensen willen werkzekerheid en inkomenszekerheid. Daar heb je niet per definitie een contract voor onbepaalde tijd voor nodig. Niet voor het eerst lijkt de overheid bij het maken van nieuwe wetgeving hieraan voorbij te gaan en focust men zich in mijn ogen te veel op het hebben van een contract voor onbepaalde tijd.
Via 365 Cleanit zijn er namelijk veel werknemers die meer banen hebben die ‘gestapeld’ worden of worden er taken gedeeld tussen schoonmaakbedrijven via ons. Dit tot grote tevredenheid van deze mensen. En ja, dit zijn flexibele contracten maar via deze manier van werken hebben deze mensen veel meer inkomenszekerheid dan dat deze mensen een vast contract zouden hebben bij één schoonmaakbedrijf. Hoe vervelend het ook is, schoonmaakwerk heeft vaak korte taken die bestaan uit weinig uren per opdrachtgever, waardoor flexibiliteit een vereiste blijft in deze sector. Ook als je dit duurder maakt.
Hoe je aan deze flexibiliteit goed vorm geeft, is een lastige opgave voor bedrijven. De meeste schoonmaakbedrijven hebben zelf vaak moeite om mensen ander werk aan te bieden naast die ene opdracht. Hoe mooi is het dan, dat zij via flexibele contracten van 365 Cleanit wél de hoeveelheid uren kunnen maken die ze nodig hebben om een goed inkomen te genereren?
Dat wij dit ook op een zeer kostenefficiënte manier kunnen organiseren, hebben inmiddels veel schoonmaakbedrijven ondervonden. Geen traditionele uitzendformule met veel vestigingen door het land waardoor de inhuur van uitzendkrachten nog duurder wordt, maar snelle efficiënte en digitale oplossingen gecombineerd met persoonlijke aandacht.
Samen met de schoonmaakbedrijven ondersteunen we dagelijks de nieuwe instroom en duurzame inzetbaarheid voor de medewerkers, waarbij flexibiliteit voorop staat.
Rutger van Katwijk
Director of Sales and Business Development 365 Cleanit
Reageren? Mail: [email protected]
Informatietip: gratis factsheet Wijzigingen Wet arbeidsmarkt in balans