1 januari 2020

Blog: Arbeid wordt duurder in de schoonmaaksector

Dat door de Wet arbeidsmarkt in balans de kosten van arbeid stijgen is inmiddels wel bekend. In de schoonmaaksector krijgen ondernemers niet alleen door deze nieuwe wet te maken met kostenstijging, ook de nieuwe cao-lonen, die met 3% stijgen, zorgen voor een stijgende kostprijs. Of en hoe schoonmaakondernemers deze kostenstijging op de juiste manier kunnen doorvoeren bij hun klanten, blijft de vraag. Dat onze sector een uitdaging tegemoet gaat, is duidelijk.

Over het algemeen kan gezegd worden dat alle soorten contracten duurder worden. De transitievergoeding vanaf de eerste dag zorgt bijvoorbeeld al voor een kostprijsverhogend effect. De overheid heeft als doel de balans op de arbeidsmarkt terug te brengen en hoopt met een pakket aan maatregelen de verschillen tussen flex en vast te verkleinen.

Iedere werkgever wil het beste voor zijn mensen. In alle gesprekken die ik voer, kom ik niet één ondernemer tegen die niet het beste wil. Maar hij heeft ook een verantwoordelijkheid om de juiste keuzes voor zijn bedrijf te maken en zichzelf, en het bedrijf te wapenen tegen te veel risico’s. Het vinden van de juiste mensen en het behouden van deze mensen voor de sector, staat bij ieder schoonmaakbedrijf op de eerste plaats van uitdagingen de komende jaren. Ook kenmerkt onze sector zich door een grote behoefte van flexibiliteit. Ik verwacht dus ook niet dat door kostenstijging ondernemers massaal contracten zullen aanbieden voor onbepaalde tijd.

Maar willen werknemers in de schoonmaaksector dit eigenlijk zelf wel? Is men zich voldoende bewust dat er ook veel mensen juist met flexibele contracten geholpen zijn in de schoonmaaksector? Mensen willen werkzekerheid en inkomenszekerheid. Daar heb je niet per definitie een contract voor onbepaalde tijd voor nodig. Niet voor het eerst lijkt de overheid bij het maken van nieuwe wetgeving hieraan voorbij te gaan en focust men zich in mijn ogen te veel op het hebben van een contract voor onbepaalde tijd.

Via 365 Cleanit zijn er namelijk veel werknemers die meer banen hebben die ‘gestapeld’ worden of worden er taken gedeeld tussen schoonmaakbedrijven via ons. Dit tot grote tevredenheid van deze mensen. En ja, dit zijn flexibele contracten maar via deze manier van werken hebben deze mensen veel meer inkomenszekerheid dan dat deze mensen een vast contract zouden hebben bij één schoonmaakbedrijf. Hoe vervelend het ook is, schoonmaakwerk heeft vaak korte taken die bestaan uit weinig uren per opdrachtgever, waardoor flexibiliteit een vereiste blijft in deze sector. Ook als je dit duurder maakt.

Hoe je aan deze flexibiliteit goed vorm geeft, is een lastige opgave voor bedrijven. De meeste schoonmaakbedrijven hebben zelf vaak moeite om mensen ander werk aan te bieden naast die ene opdracht. Hoe mooi is het dan, dat zij via flexibele contracten van 365 Cleanit wél de hoeveelheid uren kunnen maken die ze nodig hebben om een goed inkomen te genereren?

Dat wij dit ook op een zeer kostenefficiënte manier kunnen organiseren, hebben inmiddels veel schoonmaakbedrijven ondervonden. Geen traditionele uitzendformule met veel vestigingen door het land waardoor de inhuur van uitzendkrachten nog duurder wordt, maar snelle efficiënte en digitale oplossingen gecombineerd met persoonlijke aandacht.

Samen met de schoonmaakbedrijven ondersteunen we dagelijks de nieuwe instroom en duurzame inzetbaarheid voor de medewerkers, waarbij flexibiliteit voorop staat.

Rutger van Katwijk
Director of Sales and Business Development 365 Cleanit

Reageren? Mail: [email protected]

Informatietip: gratis factsheet Wijzigingen Wet arbeidsmarkt in balans

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 oktober 2023

Blog: Hoe beleeft de schoonmaker het werk? Hoe kunnen we hieraan positief bijdragen?

Schoonmaakprofessionals, de onzichtbare helden van onze samenleving, spelen een cruciale rol in het behouden van schone en hygiënische omgevingen in verschillende sectoren, zoals kantoren, ziekenhuizen, scholen en horecagelegenheden. Hoe...

14 oktober 2021

Ziekenhuis Gelderse Vallei en ISS Facility Services kiezen nieuwe samenwerkingsvorm

Op 11 oktober tekenden Arjen Hakbijl, lid Raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei en Edu Peek, algemeen directeur van ISS Facility Services een nieuwe overeenkomst waarin de langjarige...

20 mei 2020

Branchevereniging SieV richt personeel- en verzuimloket op: “Juist in coronatijd oog voor welzijn werknemers”

Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak! (SieV), VLC & Partners en Pyxus Advies richten samen het SieV Personeel en Verzuim Loket op. Werkgevers in de schoonmaakbranche hebben in toenemende mate...

22 februari 2023

CSU neemt schoonmaakbedrijf Robedo Cleaning over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt per 27 februari 2023 de schoonmaakactiviteiten over van Robedo Cleaning uit Echt. Robedo Cleaning werkt voor 400 opdrachtgevers op 1200 werklocaties. De circa 100 medewerkers treden...

22 mei 2023

Nieuwe afspraken over loon

Het nieuws over de nieuwe loonafspraken die zijn gemaakt door de sociale partners in de schoonmaak- en glazenwassersbranche (FNV, CNV en Schoonmakend Nederland) werd eerder in mei bekend gemaakt....

19 augustus 2022

Inschrijvingen Golden Service Awards 2022 open tot 1 september

De inschrijvingen voor de Golden Service Awards 2022 zijn geopend tot 1 september. Schrijf nu jouw gegadigden voor de titels Schoonmaker, Leidinggevende, Glazenwasser én Schoonmaakteam van het Jaar 2022...

01 januari 2020

Factsheet: wijzigingen Wet arbeidsmarkt in balans

Op 1 januari 2020 is de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) ingegaan. Deze nieuwe wet heeft gevolgen voor alle werkgevers en werknemers in Nederland. Dus ook voor jou....

30 september 2021

Schoonmaakmedewerkers positief over hun vak én werkgever

Maar liefst 93,3% van de werknemers in de schoonmaakbranche waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een grote meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8,...

02 december 2024

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): “Jullie werknemers, onze schoonmakers”

"Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we...

07 oktober 2022

Deel 1 – Arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl groot succes

Deel één van de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl van Schoonmakend Nederland is ten einde. Een groot succes. Klik op deze videolink en krijg een indruk van de campagne en hoe succesvol...