1 januari 2020

Blog: Arbeid wordt duurder in de schoonmaaksector

Dat door de Wet arbeidsmarkt in balans de kosten van arbeid stijgen is inmiddels wel bekend. In de schoonmaaksector krijgen ondernemers niet alleen door deze nieuwe wet te maken met kostenstijging, ook de nieuwe cao-lonen, die met 3% stijgen, zorgen voor een stijgende kostprijs. Of en hoe schoonmaakondernemers deze kostenstijging op de juiste manier kunnen doorvoeren bij hun klanten, blijft de vraag. Dat onze sector een uitdaging tegemoet gaat, is duidelijk.

Over het algemeen kan gezegd worden dat alle soorten contracten duurder worden. De transitievergoeding vanaf de eerste dag zorgt bijvoorbeeld al voor een kostprijsverhogend effect. De overheid heeft als doel de balans op de arbeidsmarkt terug te brengen en hoopt met een pakket aan maatregelen de verschillen tussen flex en vast te verkleinen.

Iedere werkgever wil het beste voor zijn mensen. In alle gesprekken die ik voer, kom ik niet één ondernemer tegen die niet het beste wil. Maar hij heeft ook een verantwoordelijkheid om de juiste keuzes voor zijn bedrijf te maken en zichzelf, en het bedrijf te wapenen tegen te veel risico’s. Het vinden van de juiste mensen en het behouden van deze mensen voor de sector, staat bij ieder schoonmaakbedrijf op de eerste plaats van uitdagingen de komende jaren. Ook kenmerkt onze sector zich door een grote behoefte van flexibiliteit. Ik verwacht dus ook niet dat door kostenstijging ondernemers massaal contracten zullen aanbieden voor onbepaalde tijd.

Maar willen werknemers in de schoonmaaksector dit eigenlijk zelf wel? Is men zich voldoende bewust dat er ook veel mensen juist met flexibele contracten geholpen zijn in de schoonmaaksector? Mensen willen werkzekerheid en inkomenszekerheid. Daar heb je niet per definitie een contract voor onbepaalde tijd voor nodig. Niet voor het eerst lijkt de overheid bij het maken van nieuwe wetgeving hieraan voorbij te gaan en focust men zich in mijn ogen te veel op het hebben van een contract voor onbepaalde tijd.

Via 365 Cleanit zijn er namelijk veel werknemers die meer banen hebben die ‘gestapeld’ worden of worden er taken gedeeld tussen schoonmaakbedrijven via ons. Dit tot grote tevredenheid van deze mensen. En ja, dit zijn flexibele contracten maar via deze manier van werken hebben deze mensen veel meer inkomenszekerheid dan dat deze mensen een vast contract zouden hebben bij één schoonmaakbedrijf. Hoe vervelend het ook is, schoonmaakwerk heeft vaak korte taken die bestaan uit weinig uren per opdrachtgever, waardoor flexibiliteit een vereiste blijft in deze sector. Ook als je dit duurder maakt.

Hoe je aan deze flexibiliteit goed vorm geeft, is een lastige opgave voor bedrijven. De meeste schoonmaakbedrijven hebben zelf vaak moeite om mensen ander werk aan te bieden naast die ene opdracht. Hoe mooi is het dan, dat zij via flexibele contracten van 365 Cleanit wél de hoeveelheid uren kunnen maken die ze nodig hebben om een goed inkomen te genereren?

Dat wij dit ook op een zeer kostenefficiënte manier kunnen organiseren, hebben inmiddels veel schoonmaakbedrijven ondervonden. Geen traditionele uitzendformule met veel vestigingen door het land waardoor de inhuur van uitzendkrachten nog duurder wordt, maar snelle efficiënte en digitale oplossingen gecombineerd met persoonlijke aandacht.

Samen met de schoonmaakbedrijven ondersteunen we dagelijks de nieuwe instroom en duurzame inzetbaarheid voor de medewerkers, waarbij flexibiliteit voorop staat.

Rutger van Katwijk
Director of Sales and Business Development 365 Cleanit

Reageren? Mail: [email protected]

Informatietip: gratis factsheet Wijzigingen Wet arbeidsmarkt in balans

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 november 2023

EW en Rotterdam The Hague Airport in de race voor Best Practice Award

7 December 2023 wordt een spannende dag voor de zes schoonmaakteams die zijn genomineerd voor de Best Practice Award 2023. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag zal op die middag het...

17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

10 juli 2024

Schoonmakend Nederland start medewerkerspanel. Doe jij mee?

Schoonmakend Nederland wil nog beter weten wat er bij schoonmakers speelt en start daarom een medewerkerspanel. Elke maand legt de brancheorganisatie één vraag of stelling aan de panelleden voor....

02 juli 2025

Schoonmakend Nederland en vakbonden bereiken onderhandelingsresultaat

Schoonmakend Nederland en de vakbonden hebben op 1 juli een cao-onderhandelingsresultaat bereikt over de Eerder Stoppen Met Werken-regeling (RVU) en gelijke behandeling van parttimers en fulltimers bij overwerk.

01 januari 2020

HR-dienstverlener 365Cleanit: “We denken mee in arbeidskrapte en andere HR-uitdagingen”

“Schoonmaakbedrijven hebben er vaak een uitzendbureau naast om de gewenste flexibiliteit te ondervangen en risico’s te beperken.” In de veranderende wereld van wet- en regelgeving en in een markt...

16 september 2019

Mariska Arts (Alpheios) over succesvol St. Anna traject: “We moeten af van de zesjescultuur”

Een 9+ als doelstelling voor je ziekenhuis willen behalen qua gastvrijheid en beleving van patiënt en medewerker, dan zet je hoog in. Dan heb je lef. St. Anna heeft...

31 juli 2025

Moreel dilemma: luxe versus eerlijke behandeling van schoonmakers

De Amsterdamse luxe-sportschool Saints & Stars ligt onder vuur vanwege mogelijke uitbuiting van minstens 23 schoonmakers, voornamelijk uit Indonesië en de Filipijnen. De Arbeidsinspectie doet onderzoek na verontrustende signalen:...

25 juni 2025

Alpheios: “Schoonmakers verdienen het om uit te blinken”

Ondanks dat schoonmakers cruciaal zijn voor onze samenleving, werken ze vooral in de schaduw en staan ze zelden op een podium. Met haar videoserie ‘Uitblinkers’ brengt Alpheios hier beetje...

22 september 2025

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight CVC): “Samen kom je verder: over vertrouwen, verbinding en een blinkend gebouw”

Het mooiste aan schoonmaak is misschien wel dat het nooit alleen over poetsen gaat. Het gaat over mensen. Over de adviseur die met een frisse blik kijkt, de opdrachtgever...