1 januari 2020

Blog: Arbeid wordt duurder in de schoonmaaksector

Dat door de Wet arbeidsmarkt in balans de kosten van arbeid stijgen is inmiddels wel bekend. In de schoonmaaksector krijgen ondernemers niet alleen door deze nieuwe wet te maken met kostenstijging, ook de nieuwe cao-lonen, die met 3% stijgen, zorgen voor een stijgende kostprijs. Of en hoe schoonmaakondernemers deze kostenstijging op de juiste manier kunnen doorvoeren bij hun klanten, blijft de vraag. Dat onze sector een uitdaging tegemoet gaat, is duidelijk.

Over het algemeen kan gezegd worden dat alle soorten contracten duurder worden. De transitievergoeding vanaf de eerste dag zorgt bijvoorbeeld al voor een kostprijsverhogend effect. De overheid heeft als doel de balans op de arbeidsmarkt terug te brengen en hoopt met een pakket aan maatregelen de verschillen tussen flex en vast te verkleinen.

Iedere werkgever wil het beste voor zijn mensen. In alle gesprekken die ik voer, kom ik niet één ondernemer tegen die niet het beste wil. Maar hij heeft ook een verantwoordelijkheid om de juiste keuzes voor zijn bedrijf te maken en zichzelf, en het bedrijf te wapenen tegen te veel risico’s. Het vinden van de juiste mensen en het behouden van deze mensen voor de sector, staat bij ieder schoonmaakbedrijf op de eerste plaats van uitdagingen de komende jaren. Ook kenmerkt onze sector zich door een grote behoefte van flexibiliteit. Ik verwacht dus ook niet dat door kostenstijging ondernemers massaal contracten zullen aanbieden voor onbepaalde tijd.

Maar willen werknemers in de schoonmaaksector dit eigenlijk zelf wel? Is men zich voldoende bewust dat er ook veel mensen juist met flexibele contracten geholpen zijn in de schoonmaaksector? Mensen willen werkzekerheid en inkomenszekerheid. Daar heb je niet per definitie een contract voor onbepaalde tijd voor nodig. Niet voor het eerst lijkt de overheid bij het maken van nieuwe wetgeving hieraan voorbij te gaan en focust men zich in mijn ogen te veel op het hebben van een contract voor onbepaalde tijd.

Via 365 Cleanit zijn er namelijk veel werknemers die meer banen hebben die ‘gestapeld’ worden of worden er taken gedeeld tussen schoonmaakbedrijven via ons. Dit tot grote tevredenheid van deze mensen. En ja, dit zijn flexibele contracten maar via deze manier van werken hebben deze mensen veel meer inkomenszekerheid dan dat deze mensen een vast contract zouden hebben bij één schoonmaakbedrijf. Hoe vervelend het ook is, schoonmaakwerk heeft vaak korte taken die bestaan uit weinig uren per opdrachtgever, waardoor flexibiliteit een vereiste blijft in deze sector. Ook als je dit duurder maakt.

Hoe je aan deze flexibiliteit goed vorm geeft, is een lastige opgave voor bedrijven. De meeste schoonmaakbedrijven hebben zelf vaak moeite om mensen ander werk aan te bieden naast die ene opdracht. Hoe mooi is het dan, dat zij via flexibele contracten van 365 Cleanit wél de hoeveelheid uren kunnen maken die ze nodig hebben om een goed inkomen te genereren?

Dat wij dit ook op een zeer kostenefficiënte manier kunnen organiseren, hebben inmiddels veel schoonmaakbedrijven ondervonden. Geen traditionele uitzendformule met veel vestigingen door het land waardoor de inhuur van uitzendkrachten nog duurder wordt, maar snelle efficiënte en digitale oplossingen gecombineerd met persoonlijke aandacht.

Samen met de schoonmaakbedrijven ondersteunen we dagelijks de nieuwe instroom en duurzame inzetbaarheid voor de medewerkers, waarbij flexibiliteit voorop staat.

Rutger van Katwijk
Director of Sales and Business Development 365 Cleanit

Reageren? Mail: [email protected]

Informatietip: gratis factsheet Wijzigingen Wet arbeidsmarkt in balans

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 maart 2020

EW vlogs van de frontlinie: objectleider Kim over andere werkomgeving en omstandigheden

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan op dit moment aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair...

20 juni 2023

ISS neemt 1.000 vluchtelingen in dienst in Europa

ISS kondigt op 20 juni 2023, Wereldvluchtelingendag, aan dat het 1.000 vluchtelingen in dienst zal nemen voor zijn Europese activiteiten. Deze aankondiging vond plaats tijdens de Tent Partnership for...

11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen...

01 januari 2020

HR-dienstverlener 365Cleanit: “We denken mee in arbeidskrapte en andere HR-uitdagingen”

“Schoonmaakbedrijven hebben er vaak een uitzendbureau naast om de gewenste flexibiliteit te ondervangen en risico’s te beperken.” In de veranderende wereld van wet- en regelgeving en in een markt...

31 mei 2022

Doe mee: Laat je horen over opleidingen en examens!

Het RAS-Examenbureau verzorgt al ruim 10 jaar de examens in de schoonmaak- en glazenwassersbranche: de basisvakopleiding schoonmaken (waaronder specialistischer examens/modules) en de basisopleiding leidinggevenden. Zijn deze examens en de...

24 januari 2020

OSB: “Rapport Commissie Borstlap spreekt waardering schoonmaakbranche”

De commissie Regulering van Werk onder leiding van Hans Borstlap heeft op 23 januari haar eindrapport gepresenteerd. Op verzoek van minister Wouter Koolmees (ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid) deed...

15 december 2023

Trots op Thunderdome schoonmaakteam

Midden in de nacht van 9 op 10 december 2023 plaatste Joost van Zuilen, districtsmanager CSU Cleaning Services een bericht op social media. Om trots te vertellen en te...

19 april 2019

Gaat het om poetsen en presteren of is werkgeluk de basis?

“Werkgeluk, een niet te onderschatten factor voor ondernemerschap” kopt MT Next Generation Leadership in haar artikel over werkgeluk en medewerkerstevredenheid. Want dat is – tegenwoordig – meer dan een...

20 juni 2019

In 2018 meer omzet Facilicom door strategische inzet op werkgeluk

Familiebedrijf Facilicom Group heeft vorig jaar een lichte omzetstijging gerealiseerd naar 1.264 miljoen euro (+ 2%). De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag...

12 februari 2020

Blog: Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert (2)

Voor veel ondernemers is het herkenbaar: de zaken gaan goed en de opdrachten stromen binnen. Je personeel kan het bijna niet meer aan en je moet zelfs opdrachten afslaan,...