1 januari 2020

Blog: Arbeid wordt duurder in de schoonmaaksector

Dat door de Wet arbeidsmarkt in balans de kosten van arbeid stijgen is inmiddels wel bekend. In de schoonmaaksector krijgen ondernemers niet alleen door deze nieuwe wet te maken met kostenstijging, ook de nieuwe cao-lonen, die met 3% stijgen, zorgen voor een stijgende kostprijs. Of en hoe schoonmaakondernemers deze kostenstijging op de juiste manier kunnen doorvoeren bij hun klanten, blijft de vraag. Dat onze sector een uitdaging tegemoet gaat, is duidelijk.

Over het algemeen kan gezegd worden dat alle soorten contracten duurder worden. De transitievergoeding vanaf de eerste dag zorgt bijvoorbeeld al voor een kostprijsverhogend effect. De overheid heeft als doel de balans op de arbeidsmarkt terug te brengen en hoopt met een pakket aan maatregelen de verschillen tussen flex en vast te verkleinen.

Iedere werkgever wil het beste voor zijn mensen. In alle gesprekken die ik voer, kom ik niet één ondernemer tegen die niet het beste wil. Maar hij heeft ook een verantwoordelijkheid om de juiste keuzes voor zijn bedrijf te maken en zichzelf, en het bedrijf te wapenen tegen te veel risico’s. Het vinden van de juiste mensen en het behouden van deze mensen voor de sector, staat bij ieder schoonmaakbedrijf op de eerste plaats van uitdagingen de komende jaren. Ook kenmerkt onze sector zich door een grote behoefte van flexibiliteit. Ik verwacht dus ook niet dat door kostenstijging ondernemers massaal contracten zullen aanbieden voor onbepaalde tijd.

Maar willen werknemers in de schoonmaaksector dit eigenlijk zelf wel? Is men zich voldoende bewust dat er ook veel mensen juist met flexibele contracten geholpen zijn in de schoonmaaksector? Mensen willen werkzekerheid en inkomenszekerheid. Daar heb je niet per definitie een contract voor onbepaalde tijd voor nodig. Niet voor het eerst lijkt de overheid bij het maken van nieuwe wetgeving hieraan voorbij te gaan en focust men zich in mijn ogen te veel op het hebben van een contract voor onbepaalde tijd.

Via 365 Cleanit zijn er namelijk veel werknemers die meer banen hebben die ‘gestapeld’ worden of worden er taken gedeeld tussen schoonmaakbedrijven via ons. Dit tot grote tevredenheid van deze mensen. En ja, dit zijn flexibele contracten maar via deze manier van werken hebben deze mensen veel meer inkomenszekerheid dan dat deze mensen een vast contract zouden hebben bij één schoonmaakbedrijf. Hoe vervelend het ook is, schoonmaakwerk heeft vaak korte taken die bestaan uit weinig uren per opdrachtgever, waardoor flexibiliteit een vereiste blijft in deze sector. Ook als je dit duurder maakt.

Hoe je aan deze flexibiliteit goed vorm geeft, is een lastige opgave voor bedrijven. De meeste schoonmaakbedrijven hebben zelf vaak moeite om mensen ander werk aan te bieden naast die ene opdracht. Hoe mooi is het dan, dat zij via flexibele contracten van 365 Cleanit wél de hoeveelheid uren kunnen maken die ze nodig hebben om een goed inkomen te genereren?

Dat wij dit ook op een zeer kostenefficiënte manier kunnen organiseren, hebben inmiddels veel schoonmaakbedrijven ondervonden. Geen traditionele uitzendformule met veel vestigingen door het land waardoor de inhuur van uitzendkrachten nog duurder wordt, maar snelle efficiënte en digitale oplossingen gecombineerd met persoonlijke aandacht.

Samen met de schoonmaakbedrijven ondersteunen we dagelijks de nieuwe instroom en duurzame inzetbaarheid voor de medewerkers, waarbij flexibiliteit voorop staat.

Rutger van Katwijk
Director of Sales and Business Development 365 Cleanit

Reageren? Mail: [email protected]

Informatietip: gratis factsheet Wijzigingen Wet arbeidsmarkt in balans

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 oktober 2021

Eis coronapas schoonmakers is niet toegestaan

Schoonmakend Nederland krijgt in toenemende mate meldingen dat opdrachtgevers schoonmaakmedewerkers de toegang weigeren tot het pand als zij geen coronapas kunnen of willen tonen. Schoonmakend Nederland vindt dit ‘not...

05 januari 2022

Blog: ode aan de onmisbare MENS

Een nieuw jaar is begonnen, een doorstart van een tijdperk waarin de schoonmaker voor iedereen onmisbaar blijkt te zijn. Wij weten dat natuurlijk al veel langer, maar in de...

20 juni 2019

In 2018 meer omzet Facilicom door strategische inzet op werkgeluk

Familiebedrijf Facilicom Group heeft vorig jaar een lichte omzetstijging gerealiseerd naar 1.264 miljoen euro (+ 2%). De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag...

06 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers...

01 juli 2024

5,5% Loonsverhoging voor schoonmakers

Omdat werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche vorig jaar zagen dat schoonmakers steeds meer moeite hadden met de duurdere boodschappen, kwamen Schoonmakend Nederland en de vakbonden FNV en CNV...

04 december 2023

SMB Willems met Gelredome in finale Best Practice Award

Op 7 december vindt de uitreiking van de Best Practice Award plaats. Zes best practices zijn genomineerd. Wie gaat er winnen. Is dat misschien SMB Willems met Gelredome? We...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

16 juni 2022

Maak kennis met Gerrie, Ludwig en Anja

Een voorvrouw met een hart van goud, een glazenwasser die mensen blij maakt en een rayonmanager die er trots op is zichzelf te kunnen zijn in de schoonmaakbranche. Weer...

17 september 2024

In the picture: Cruciale schakels

Vebego Cleaning Services is gestart met haar campagne ‘cruciale schakels’. Met billboards, radiosports en advertentie zetten zij de schoonmakers ‘in the picture’. Op LinkedIn postte Vebego Cleaning Services op...

29 september 2023

#FOTOFRIDAY: Week van het Werkgeluk

Deze week, van 24 t/m 29 september 2023, is het de Week van het Werkgeluk. Onder meer Schoonmaakbedrijf Gom besteedde deze week aandacht aan dit thema. We delen enkele...