23 december 2019

Toekomst schoonmaak Ronald Boesjes (i-solution): “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties”

Gemak is het ‘een ding’. Gemak waar het in de wereld om draait. Als we ons oor bij enkele schoonmaakrelaties te luisteren leggen, naar 5 jaar later kijken en vragen naar de toekomst van de schoonmaak, komt gemak ook boven drijven. In onze themaserie De Toekomst van Schoonmaak bieden we vandaag het podium aan de recent bij i-team Global in dienst getreden schoonmaakcoryfee Ronald Boesjes. Een gesprek over visie op schoonmaak, happy i-users en verbinding.

Juist op het moment dat CBS het nieuws de wereld in slingert dat de Nederlandse bevolking van ruim 17 miljoen nu naar 19 miljoen over 20 jaar groeit, spreken we Ronald Boesjes. Uit een opiniepeiling van NPO1 blijkt dat we massaal denken die groei niet aan te kunnen, zo ook Boesjes: “We komen nu al handjes te kort. Overal, ook winkels zoeken personeel en ja natuurlijk in de schoonmaak. We moeten echt in gaan zetten op hoogwaardige en intelligente machines. Daar liggen voor fabrikanten uitdagingen. En het vak aantrekkelijker maken en houden. Medewerkers in een organisatie waar meer geautomatiseerd wordt, krijgen tijd om andere taken binnen dat bedrijf op zich te nemen, bijvoorbeeld in de catering, receptie of schoonmaak. Je zult daardoor in de toekomst een hoop verplaatsing van taken zien.”

“We gaan naar schoonmaak 2.0 als nieuwe versie van schoonmaak”

A new vision of cleaning
Sinds 1 november is Ronald een van de directieleden van i-team voor de bv i-solution, die zich gaat bezighouden met oplossingen voor de schoonmaakmarkt. Dit zal onder meer in de vorm van ‘pay per use’ zijn. Als ambassadeur van 4D+ Cleaning van i-solution mag Ronald als expert om zich heen kijken, problemen waarnemen en vooral oplossingen aandragen. i-team heeft die oplossing: ‘A new vision of cleaning’. “We gaan naar schoonmaak 2.0 als nieuwe versie van schoonmaak. Grote machines moeten handzamer en slimmer worden, makkelijker bedienbaar, zodat medewerkers ze eerder pakken en inzetten. Alles moet sneller, schoner, groener, veiliger en met name beter voor iedereen. Steeds meer apparatuur wordt draadloos. Het is mooi om te zien dat de microvezeltechniek zich ook aan het verbeteren is, meer op specialistisch onderhoud zoals het reinigen van grootkeukens en trappenhuizen.”

Happy i-users
“Helemaal nieuw is onze i-matt”, vervolgt Ronald. “In Amerika en Australië zijn hoogwaardige schoonloopmatten gewoongoed, in Nederland is een schoonloopmat nog een luxe. Onze i-matt neemt meer water en vuil op, kun je eenvoudig schoonmaken met de i-mop XL, waardoor geen logistiek voor cleaning services nodig is en de mat altijd schoon is. Met het ‘stay in place’ principe verschuift i-matt niet, waardoor men niet kan struikelen. i-matt is tevens leverbaar in elke vorm en maat. We werken aan happy i-users.”

“Er is ook een andere rol voor de distributeurs weggelegd. Meer als coach dan als leverancier.”

5 jaar later
Over waar de schoonmaakbedrijven naartoe gaan, zegt Ronald: “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties. Een schoonmaakbedrijf weet hoe je schoon moet organiseren en hoe je mensen opleidt en behoudt (binden en boeien). Het vraagt om een andere inzet, net zoals machines steeds meer van kopen naar pay-per-use en datagestuurd schoonmaken gaan. Als je je bedenkt hoeveel tijd een rayonleider of verantwoordelijke op een schoonmaakobject zich bezig houdt met materialen en middelen, dan weet je in deze tijd van automatisering dat dat anders kan. En dat er dus ook een andere rol voor de distributeurs is weggelegd. Meer als coach dan als leverancier.”

Natuurlijk staat iedereen in ‘deze wereld van gemak’ in verbinding met elkaar. Gaan we in dit decennium verdere stappen zetten in techniek, data en robotica. En weten we dankzij de ‘big data’ veel, of eigenlijk alles, van elkaar. Maar Ronald heeft aan het einde van ons gesprek nog een overdenking, een zorg: “Het meest enge vind ik of er over 5 jaar nog genoeg mensencontact is”. Uiteraard weet niemand dat, wel – sinds gisteren – dat we met veel meer mensen in ons kleine landje leven.

Themaserie Toekomst schoonmaak
Leestips: eerder verschenen interviews in onze themaserie De toekomst van schoonmaak met Leen Camerlynck van online leverancier en pionier CleanDeal, Charles Scholte van SVS Opleidingen en Michel de Bruin van Greenspeed.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 november 2021

SieV en Nocore slaan de handen ineen voor het MKB

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van branchevereniging SieV op de Schoonmaak Vakdagen, hebben SieV en Nocore een bijzondere samenwerking aangekondigd. Samen zetten zij zich in voor 100% controle op de...

25 april 2025

Bekijk de Captains of Cleaning uitzending: van technologie tot duurzaamheid en de mens

Op 24 april 2025 vond de eerste live-uitzending van 2025 van de talkshow Captains of Cleaning bij i-team Global plaats. Met Robert Stelling, Paul Fok, Meya Sollman, Yannick de...

25 augustus 2022

SLIM subsidie per 1 september weer beschikbaar

De arbeidsmarkt is volop in beweging en de manier waarop we werken verandert. Ook voor het (schoonmaak-)mkb heeft dit gevolgen. Bijvoorbeeld bij het vinden van nieuwe mensen en het...

19 november 2019

Op Dag van de Ondernemer 2020 Schoonmaakjournaal thematafel

Afgelopen vrijdag, 15 november, initieerde MKB Nederland De Dag van de Ondernemer. Een succesvolle dag die heel veel aandacht kreeg. De hashtag #dagvandeondernemer ging viraal op de sociale media:...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

12 juni 2025

Waarschuwingsperiode eerste zero-emissiezones eindigt op 30 juni

Maandag 30 juni 2025 eindigt in de eerste gemeenten de waarschuwingsperiode voor de zero-emissiezone. Dit geldt voor Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Ondernemers...

13 juni 2023

Is Gavin Raaijen de Freek Vonk van de schoonmaak?

Gavin Raaijen is accountmanager healthcare bij BOMA én cleanfluencer met meer dan 40.000 fanatieke Cleany volgers op social media. Met zijn schoonmaakfilmpjes is hij hard op weg om een...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

23 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Samen met Recruition zorgen we voor effectief werven en inschrijven medewerkers”

Personeel is een van de belangrijkste thema’s binnen de schoonmaakbranche. Nocore helpt schoonmaakbedrijven met software om hun personeelsbeheer slim en toekomstbestendig in te richten. In samenwerking met hun strategische...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...