23 december 2019

Toekomst schoonmaak Ronald Boesjes (i-solution): “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties”

Gemak is het ‘een ding’. Gemak waar het in de wereld om draait. Als we ons oor bij enkele schoonmaakrelaties te luisteren leggen, naar 5 jaar later kijken en vragen naar de toekomst van de schoonmaak, komt gemak ook boven drijven. In onze themaserie De Toekomst van Schoonmaak bieden we vandaag het podium aan de recent bij i-team Global in dienst getreden schoonmaakcoryfee Ronald Boesjes. Een gesprek over visie op schoonmaak, happy i-users en verbinding.

Juist op het moment dat CBS het nieuws de wereld in slingert dat de Nederlandse bevolking van ruim 17 miljoen nu naar 19 miljoen over 20 jaar groeit, spreken we Ronald Boesjes. Uit een opiniepeiling van NPO1 blijkt dat we massaal denken die groei niet aan te kunnen, zo ook Boesjes: “We komen nu al handjes te kort. Overal, ook winkels zoeken personeel en ja natuurlijk in de schoonmaak. We moeten echt in gaan zetten op hoogwaardige en intelligente machines. Daar liggen voor fabrikanten uitdagingen. En het vak aantrekkelijker maken en houden. Medewerkers in een organisatie waar meer geautomatiseerd wordt, krijgen tijd om andere taken binnen dat bedrijf op zich te nemen, bijvoorbeeld in de catering, receptie of schoonmaak. Je zult daardoor in de toekomst een hoop verplaatsing van taken zien.”

“We gaan naar schoonmaak 2.0 als nieuwe versie van schoonmaak”

A new vision of cleaning
Sinds 1 november is Ronald een van de directieleden van i-team voor de bv i-solution, die zich gaat bezighouden met oplossingen voor de schoonmaakmarkt. Dit zal onder meer in de vorm van ‘pay per use’ zijn. Als ambassadeur van 4D+ Cleaning van i-solution mag Ronald als expert om zich heen kijken, problemen waarnemen en vooral oplossingen aandragen. i-team heeft die oplossing: ‘A new vision of cleaning’. “We gaan naar schoonmaak 2.0 als nieuwe versie van schoonmaak. Grote machines moeten handzamer en slimmer worden, makkelijker bedienbaar, zodat medewerkers ze eerder pakken en inzetten. Alles moet sneller, schoner, groener, veiliger en met name beter voor iedereen. Steeds meer apparatuur wordt draadloos. Het is mooi om te zien dat de microvezeltechniek zich ook aan het verbeteren is, meer op specialistisch onderhoud zoals het reinigen van grootkeukens en trappenhuizen.”

Happy i-users
“Helemaal nieuw is onze i-matt”, vervolgt Ronald. “In Amerika en Australië zijn hoogwaardige schoonloopmatten gewoongoed, in Nederland is een schoonloopmat nog een luxe. Onze i-matt neemt meer water en vuil op, kun je eenvoudig schoonmaken met de i-mop XL, waardoor geen logistiek voor cleaning services nodig is en de mat altijd schoon is. Met het ‘stay in place’ principe verschuift i-matt niet, waardoor men niet kan struikelen. i-matt is tevens leverbaar in elke vorm en maat. We werken aan happy i-users.”

“Er is ook een andere rol voor de distributeurs weggelegd. Meer als coach dan als leverancier.”

5 jaar later
Over waar de schoonmaakbedrijven naartoe gaan, zegt Ronald: “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties. Een schoonmaakbedrijf weet hoe je schoon moet organiseren en hoe je mensen opleidt en behoudt (binden en boeien). Het vraagt om een andere inzet, net zoals machines steeds meer van kopen naar pay-per-use en datagestuurd schoonmaken gaan. Als je je bedenkt hoeveel tijd een rayonleider of verantwoordelijke op een schoonmaakobject zich bezig houdt met materialen en middelen, dan weet je in deze tijd van automatisering dat dat anders kan. En dat er dus ook een andere rol voor de distributeurs is weggelegd. Meer als coach dan als leverancier.”

Natuurlijk staat iedereen in ‘deze wereld van gemak’ in verbinding met elkaar. Gaan we in dit decennium verdere stappen zetten in techniek, data en robotica. En weten we dankzij de ‘big data’ veel, of eigenlijk alles, van elkaar. Maar Ronald heeft aan het einde van ons gesprek nog een overdenking, een zorg: “Het meest enge vind ik of er over 5 jaar nog genoeg mensencontact is”. Uiteraard weet niemand dat, wel – sinds gisteren – dat we met veel meer mensen in ons kleine landje leven.

Themaserie Toekomst schoonmaak
Leestips: eerder verschenen interviews in onze themaserie De toekomst van schoonmaak met Leen Camerlynck van online leverancier en pionier CleanDeal, Charles Scholte van SVS Opleidingen en Michel de Bruin van Greenspeed.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 december 2023

Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023

De tiende Best Practice Award is uitgereikt. Op 7 december 2023 kon de finale van deze jubileumeditie van de awards gevolgd worden bij InnStyle in Maarssen én via een...

07 maart 2025

Tweede Kamer luistert naar ondernemers, ze pakt door met aanpak regeldruk

Op 5 maart stemde het parlement in met de Instellingswet Adviescollege Toetsing Regeldruk, waarmee de ATR een permanente status en meer bevoegdheden krijgt. Daarbij nam zij ook een aantal...

06 maart 2023

Captains of Cleaning 30 maart: trends en ontwikkelingen

Op 30 maart is er weer een uitzending van Captains of Cleaning. Met als thema: Blik op de toekomst. Presentator Rens de Jong gaat met gasten uit de schoonmaakbranche...

10 februari 2020

Directiewijzigingen Facilicom, ISS Facility Services en Visschedijk

De afgelopen weken leverde drie veranderingen in directies van gerenommeerde schoonmaak- en facility bedrijven op. In onze wekelijkse #nieuwsnotendop daardom ditmaal: John van Bunt, Albert van der Meulen en...

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

27 april 2020

Ondernemersvereniging OSB ontwikkelt schoonmaakprotocol anderhalvemetereconomie

Met man en macht heeft de OSB gewerkt aan een schoonmaakprotocol in de anderhalvemetereconomie. OSB stelt deze kosteloos en voor iedereen beschikbaar en kondigt op haar website aan: “De...

10 juli 2024

Schoonmaakbedrijven in MT500

Jaarlijks vraagt MT/Sprout duizenden managers naar de reputatie van hun peers. Die meningen komen samen in de MT500, de lijst van de 500 bedrijven met de beste reputatie. Met...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

29 oktober 2020

Rutger Verstegen (EW Facility Services): “Met Clean&pay-per-use sluiten kantoorbezetting en kosten aan”

Voor veel facilitair managers een herkenbaar beeld: schoonmakers lopen dagelijks dezelfde ronde met een vast programma, binnen een vast aantal uren; de opdrachtgever betaalt maandelijks een vaste vergoeding voor...