23 december 2019

Toekomst schoonmaak Ronald Boesjes (i-solution): “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties”

Gemak is het ‘een ding’. Gemak waar het in de wereld om draait. Als we ons oor bij enkele schoonmaakrelaties te luisteren leggen, naar 5 jaar later kijken en vragen naar de toekomst van de schoonmaak, komt gemak ook boven drijven. In onze themaserie De Toekomst van Schoonmaak bieden we vandaag het podium aan de recent bij i-team Global in dienst getreden schoonmaakcoryfee Ronald Boesjes. Een gesprek over visie op schoonmaak, happy i-users en verbinding.

Juist op het moment dat CBS het nieuws de wereld in slingert dat de Nederlandse bevolking van ruim 17 miljoen nu naar 19 miljoen over 20 jaar groeit, spreken we Ronald Boesjes. Uit een opiniepeiling van NPO1 blijkt dat we massaal denken die groei niet aan te kunnen, zo ook Boesjes: “We komen nu al handjes te kort. Overal, ook winkels zoeken personeel en ja natuurlijk in de schoonmaak. We moeten echt in gaan zetten op hoogwaardige en intelligente machines. Daar liggen voor fabrikanten uitdagingen. En het vak aantrekkelijker maken en houden. Medewerkers in een organisatie waar meer geautomatiseerd wordt, krijgen tijd om andere taken binnen dat bedrijf op zich te nemen, bijvoorbeeld in de catering, receptie of schoonmaak. Je zult daardoor in de toekomst een hoop verplaatsing van taken zien.”

“We gaan naar schoonmaak 2.0 als nieuwe versie van schoonmaak”

A new vision of cleaning
Sinds 1 november is Ronald een van de directieleden van i-team voor de bv i-solution, die zich gaat bezighouden met oplossingen voor de schoonmaakmarkt. Dit zal onder meer in de vorm van ‘pay per use’ zijn. Als ambassadeur van 4D+ Cleaning van i-solution mag Ronald als expert om zich heen kijken, problemen waarnemen en vooral oplossingen aandragen. i-team heeft die oplossing: ‘A new vision of cleaning’. “We gaan naar schoonmaak 2.0 als nieuwe versie van schoonmaak. Grote machines moeten handzamer en slimmer worden, makkelijker bedienbaar, zodat medewerkers ze eerder pakken en inzetten. Alles moet sneller, schoner, groener, veiliger en met name beter voor iedereen. Steeds meer apparatuur wordt draadloos. Het is mooi om te zien dat de microvezeltechniek zich ook aan het verbeteren is, meer op specialistisch onderhoud zoals het reinigen van grootkeukens en trappenhuizen.”

Happy i-users
“Helemaal nieuw is onze i-matt”, vervolgt Ronald. “In Amerika en Australië zijn hoogwaardige schoonloopmatten gewoongoed, in Nederland is een schoonloopmat nog een luxe. Onze i-matt neemt meer water en vuil op, kun je eenvoudig schoonmaken met de i-mop XL, waardoor geen logistiek voor cleaning services nodig is en de mat altijd schoon is. Met het ‘stay in place’ principe verschuift i-matt niet, waardoor men niet kan struikelen. i-matt is tevens leverbaar in elke vorm en maat. We werken aan happy i-users.”

“Er is ook een andere rol voor de distributeurs weggelegd. Meer als coach dan als leverancier.”

5 jaar later
Over waar de schoonmaakbedrijven naartoe gaan, zegt Ronald: “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties. Een schoonmaakbedrijf weet hoe je schoon moet organiseren en hoe je mensen opleidt en behoudt (binden en boeien). Het vraagt om een andere inzet, net zoals machines steeds meer van kopen naar pay-per-use en datagestuurd schoonmaken gaan. Als je je bedenkt hoeveel tijd een rayonleider of verantwoordelijke op een schoonmaakobject zich bezig houdt met materialen en middelen, dan weet je in deze tijd van automatisering dat dat anders kan. En dat er dus ook een andere rol voor de distributeurs is weggelegd. Meer als coach dan als leverancier.”

Natuurlijk staat iedereen in ‘deze wereld van gemak’ in verbinding met elkaar. Gaan we in dit decennium verdere stappen zetten in techniek, data en robotica. En weten we dankzij de ‘big data’ veel, of eigenlijk alles, van elkaar. Maar Ronald heeft aan het einde van ons gesprek nog een overdenking, een zorg: “Het meest enge vind ik of er over 5 jaar nog genoeg mensencontact is”. Uiteraard weet niemand dat, wel – sinds gisteren – dat we met veel meer mensen in ons kleine landje leven.

Themaserie Toekomst schoonmaak
Leestips: eerder verschenen interviews in onze themaserie De toekomst van schoonmaak met Leen Camerlynck van online leverancier en pionier CleanDeal, Charles Scholte van SVS Opleidingen en Michel de Bruin van Greenspeed.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

07 december 2023

Nocore en gasten kijken terug op geslaagde Superuser-bijeenkomst

Op 28 november was de zaal van H20 Esports in Purmerend gevuld met superusers van Nocore, klanten die gebruik maken van en ook meedenken over meerdere softwaremodules van Nocore....

28 januari 2019

Blog: De schipper moet eens bakzeil halen

Stel, u bevindt zich in de situatie dat u de verantwoording hebt over een werknemer die speciale zorg nodig heeft. De werknemer beschikt over een uitgebreide gebruiksaanwijzing en het...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

27 april 2020

John de Hoof (CSU) op BNR Nieuwsradio over innoveren in de anderhalvemetereconomie

Hoe gaan organisaties en in het bijzonder schoonmaakbedrijven om met de anderhalvemetereconomie? Op 24 april sprak Bas van Werven, presentator van de Ochtendspits op BNR Nieuwsradio, met John van...

30 april 2019

Uitnodiging voor schoonmaakbedrijven: Newmatic Future Friday

Op vrijdag 10 mei zijn schoonmaakbedrijven van harte welkom bij Numatic voor een blik op de toekomst, een duurzame toekomst. De producent in reinigingsmachines, – materialen en – middelen...

24 september 2024

Winactie: Registreer je voor de Schoonmaak Vakdagen en wij zetten jouw bedrijf in the picture

Schoonmaakjournaal.nl is als meerdere jaren mediapartner van de Schoonmaak Vakdagen. Waarom? Omdat wij initiatieven om de schoonmaakbranche bij elkaar te brengen een warm hart toedragen. Als mediapartner delen we...

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

13 juni 2023

Is Gavin Raaijen de Freek Vonk van de schoonmaak?

Gavin Raaijen is accountmanager healthcare bij BOMA én cleanfluencer met meer dan 40.000 fanatieke Cleany volgers op social media. Met zijn schoonmaakfilmpjes is hij hard op weg om een...