14 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Total Cleaning Products draait topomzet en overtreft verwachtingen

“2019 was een topjaar. We groeiden van € 2,1 miljoen naar € 2,9 miljoen. Dat is bijna 40%”, vertellen Dennis Vos en Marco Harijgens van Total Cleaning Products met trots. Opmerkelijk in de markt van schoonmaakgroothandels waar verzadiging de hoofdtoon voert. Zo ook zijn overnames door de grote schoonmaakgroothandels om nóg groter te worden een trend en ligt de online concurrentie vanuit alle hoeken op de loer. Hoe fixen de mannen van Total Cleaning Products dit succes?

Enkele maanden geleden spraken we Dennis en zijn ouders voor onze themaserie Familiebedrijven. Total Cleaning Products in Naarden is de schoonmaakgroothandel, die hij met zijn ouders in 2008 is gestart. Het kwam plots op hun pad, aan het begin van de crisistijd een ware uitdaging. In het 11-jarig bestaan van Total Clean Products heeft Dennis ervaren hoe zij met hard werken, grootse service en vooral afspraken nakomen het familiebedrijf hebben laten groeien. “The sky is the limit”, citeren we ons eerdere gesprek.

Verwachtingen overtreffen
Dennis begrootte de groei in 2019 deze zomer op 30%, het team overtrof deze verwachting: het is bijna 40% geworden. Dat de business goed gaat en altijd doorgaat, ervaren we als we dit gesprek voeren en de telefoon gaat. Een bestelling toiletpapier. Marco regelt het, de klant heeft ‘hoge nood’ en wordt vanmiddag nog bevoorraad. “We hebben inmiddels vier jongens rijden, per 1 januari is ons logistieke team uitgebreid met een extra chauffeur en nieuwe servicebus”, vertelt Marco.

Marco in directie
Het team gaat dit jaar nog verder uitbreiden met een kantoormedewerker en een sterke salesman of -vrouw, gelouterd in onze business. Dat blijkt hard nodig, gezien de sterke groei die ook komend jaar verder door zal zetten. “Onze kracht is service leveren met een hoofdletter S. We onderscheiden ons in service, transparantie en flexibiliteit. Ons bedrijf met 10 collega’s kent korte lijnen. De ‘personal touch’ wordt als heel positief ervaren. Dat levert ons ook veel nieuwe klanten op, ze kloppen zelf bij ons aan. Waarom? Gewoon, omdat ze niet tevreden zijn over hun huidige leverancier. Vaak scoren we op snelheid van reageren, aandacht, persoonlijk contact en een scherpe prijsstelling. Met ons in contact komen ervaart men als een warm bad. Dat horen we nogal eens terug. Mooi toch?!”

Dennis vult met gepaste trots aan: “Marco is sinds 1 januari 2020 operationeel directeur en mede-eigenaar van Total Cleaning Products. In juni trad hij bij ons in dienst. We hebben zo’n groeispurt doorgemaakt, dat we deze stap die we al voor ogen hadden vervroegd hebben.”

Buitenkansje
Total Cleaning Products bereikt haar groei tot nu toe autonoom. “Recent kwam er een buitenkansje op ons pad en hebben we de webshop Clean XL, een online schoonmaakgroothandel, per januari dit jaar overgenomen. We hadden medio vorig jaar al besloten een nieuwe website met webshopfunctie te laten bouwen. Deze zou in het eerste kwartaal van 2020 worden opgeleverd, in de tussentijd deed zich dus de mogelijkheid voor om Clean XL over te nemen. Een bestaand platform met een vrij goede track record, waar zeker ook veel winst valt te behalen. We investeren hier komend jaar flink in, zodat we online ook een serieuze speler worden. Onze eigen nieuwe website gaan meer fungeren als webshop en klantportal voor onze bestaande klanten.”

“We doen niets aan acquisitie. Alles komt aangewaaid of bereikt ons via-via”

Die klanten blijken vooral schoonmaakbedrijven en horecabedrijven te zijn. “We doen niets aan acquisitie. Alles komt aangewaaid of bereikt ons via-via. Onze kracht is onze focus, maar eigenlijk is het allemaal heel simpel: we zijn goed in contact leggen, klantvragen snel beantwoorden en leveringen en montages snel uitvoeren. We zijn financieel gezond, doen alles met eigen middelen en kennen een korte betalingstermijn: onze leveranciers betalen we altijd binnen 3 weken. Als er een factuur niet binnen 3 weken wordt betaald, kunnen we stellig zeggen dat we de factuur niet hebben ontvangen. We werken met leveranciers waar we enthousiast over zijn en waarin we geloven: Dr. Schnell voor kwalitatieve professionele schoonmaakmiddelen, WEPA en MTS Euro Products voor hygiënepapier, Van der Windt Verpakking voor afvalzakken, Greenspeed en Wecovi voor materialen en ICE Benelux voor schrobzuigmachines”

Klinkende namen met wie Total Cleaning Products de groeilijn vast gaat houden Eigenaars Dennis en Marco hebben voor 2020 de omzetgrens van € 4 miljoen in het vizier. Met alle vertrouwen!

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 oktober 2024

Nocore en CtrlCloud bundelen krachten voor optimale cloud-oplossingen en beveiliging in de schoonmaakbranche

Nocore en CtrlCloud hebben hun samenwerking verder versterkt om schoonmaakbedrijven te voorzien van nog veiligere en efficiëntere digitale oplossingen. Met de toenemende digitalisering en de groeiende behoefte aan betrouwbare...

15 oktober 2019

Marco Vegers (Wecovi) 30 jaar vakman: “We geloven in water”

“Zolang mijn werk nog m’n hobby is, ga ik iedere dag fluitend naar m’n werk. Zie ik mensen met plezier werken, dan maakt mij dat gelukkig.” Marco Vegers noemt...

02 januari 2020

Schoonmaakjournaal Jaarverslag 2019

Ons jaarverslag 2019 is af! Zoooo trots op en dankbaar voor wat we hebben bereikt op onze nieuwe weg als inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Met deze film praten we...

20 mei 2024

Blog Maurice Rutgrink: De Arbeidsomstandighedenwet

In de Arbeidsomstandighedenwet – of kortweg: de Arbowet – staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen. Wat moet je doen...

14 augustus 2020

Slim en stijlvol schoonmaken met nieuwe uitblinker in duurzaamheid: Greenspeed C-Shuttle werkwagen

Greenspeed, producent van duurzame schoonmaakproducten en -systemen, brengt een nieuwe lijn van de populaire C-Shuttle op de professionele schoonmaakmarkt. Deze stijlvolle werkwagen is dan ook letterlijk een uitblinker in...

25 mei 2020

Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel meer vraag dan concreet aanbod. Dus staken we de koppen bij elkaar en dachten we...

19 november 2019

Op Dag van de Ondernemer 2020 Schoonmaakjournaal thematafel

Afgelopen vrijdag, 15 november, initieerde MKB Nederland De Dag van de Ondernemer. Een succesvolle dag die heel veel aandacht kreeg. De hashtag #dagvandeondernemer ging viraal op de sociale media:...

08 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij...

13 maart 2020

#filmFriday Greenspeed probiotische schoonmaak, zo werkt het

Schoonmaken met goedaardige micro-organismen is de volgende stap in duurzaam schoonmaken. Greenspeed ontwikkelde een serie probiotische schoonmaakproducten, die garant staat voor optimale, duurzame en circulaire schoonmaak. Probiotica zijn milieuvriendelijk...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...