15 oktober 2019

Marco Vegers (Wecovi) 30 jaar vakman: “We geloven in water”

“Zolang mijn werk nog m’n hobby is, ga ik iedere dag fluitend naar m’n werk. Zie ik mensen met plezier werken, dan maakt mij dat gelukkig.” Marco Vegers noemt zichzelf “schoonmaakfreak” en is al 30 jaar gelukkig in de schoonmaak: eerst bij Ewepo en sinds 2007 bij Wecovi. Van de wafeldoek via microvezel naar chemieloos reinigen met de diamant pad, Tersano en de plastic soup. In alle stappen blijkt de uitdaging in het verdienmodel te zitten én in de werkbaarheid en waardering voor het vak en de schoonmaker.

“Op 2 januari 1989 stapte ik om 09.00 uur uit de trein bij Ewepo binnen. Tot die tijd werkte ik als fotograaf, ik was dus totaal onbekend met de schoonmaak. De inwerktijd was kort en krachtig; om 13.00 uur zat ik namelijk al in de auto op weg naar m’n eerste afspraak. Om 16.00 hadden we een nieuwe klant. In mijn eerste half jaar verwelkomde ik 43 nieuwe klanten. Toen ik 18 jaar later naar Wecovi overstapte, waren 41 van hen nog altijd klant”, blikt Marco Vegers terug.

30 jaar schoonmaak: wat kwam je tegen?
Marco is een vakman met wie je heerlijk kunt sparren en zijn ervaring over producten, vloeronderhoud, ontwikkelingen en uitdagingen in de schoonmaakbranche, met veel enthousiasme deelt. “30 jaar geleden was er voor iedere vlek een middeltje. We wilden 20 flesjes in de werkkast hebben staan. Tegenwoordig zijn 3 flesjes voldoende als je voor chemie kiest. Met het nieuwe gestabiliseerde ozonwater is het gebruik van dagelijkse chemie zelfs helemaal verleden tijd. Destijds werkte men met wafeldoeken, toen kenden we nog geen microvezel, je dweilde met strengmoppen en bouwde waslaagjes op. Er is veel veranderd. We denken nu gelukkig goed na over ergonomie en de invloed op het milieu.”

“Daar wordt iedereen blij van!”
“De kranten staan er vol van”, vervolgt hij, “het is moeilijk om aan schoonmakers te komen. Laat de schoonmakers op een andere manier werken, bijvoorbeeld door ze niet meer in aanraking met chemie te laten komen. En door ze meer waardering voor het werk te geven, de beschikbare methodes en mogelijkheden te gunnen, waardoor het werk schoner en ergonomischer uitgevoerd wordt. Dat levert waardering van de klant en schouderklopjes voor de schoonmaker op, een betere reputatie van het vak en een duurzame inzet van de medewerker. Daar wordt toch iedereen blij van!”

“We blijven in water geloven”
“Reinigen met water is heel belangrijk. We dragen daar in positieve zin aan bij. We introduceerden eind 2009 de diamant pad, een pad die zonder chemie maar enkel met water schoonmaakt. Dat werd in eerste instantie misschien niet in dank ontvangen, omdat het verdienmodel van chemie voor de groothandel verloren ging. Nu we jaren verder zijn en schoonmakend Nederland de diamant pad heeft omarmd, ziet men in dat het gebruik ervan milieu en kosten bespaart. En daar gaat het om. We blijven in schoon met alléén water geloven. Daarom introduceerden we in 2016 Tersano – een vernuftig schoonmaaksysteem dat leidingwater omzet in gestabiliseerd ozonwater.”

Op naar 35 jaar
Ontwikkelingen gaan steeds verder. Marco voorziet dat het ook de komende jaren om de plastic soup draait. “Waarom zullen we nog gebruikmaken van plastic flessen met chemie? Natuurlijk, willen we een positieve bijdrage blijven leveren aan het milieu. We blijven de diamant pads promoten en de schoonmaak met Tersano, winnnaar van de BNR Green Quest Award 2019. Ik hoop mensen enthousiast te maken door mijn enthousiasme. Ik vind het heel leuk om jonge mensen in mijn schoonmaakenthousiasme mee te nemen, zoals mijn collega’s Dannique Nijboer en Gerben Derkman, die zeer gedreven actief zijn in die mooie schoonmaakmarkt. Geweldig toch?!”

Leestip:
Wecovi is een van de 40 exposanten op de Schoonmaak Vakdagen. Jouw kans om Marco en collega’s te ontmoeten en demo’s van reiniging met water te bekijken en beoordelen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 januari 2020

Innovatieve kennispartner Burgman zet in op kostenbesparing

“We zijn een dynamisch, landelijk opererend en groeiend bedrijf.” Als je dat durft te stellen, ben je ondernemer, ondernemend en heb je wat te vertellen. Dat heeft Burgman en...

17 augustus 2019

Succesvol Marketingcafé ‘braint’ over Schoonmaak Vakdagen: uniek, uitdagend, innovatief en onderscheidend

Het creatieve brein van exposerende marketeers werd op de proef gesteld tijdens de eerste editie van het Schoonmaak Vakdagen Marketingcafé. Dertien heren en dames, die aanwezig zullen zijn op...

13 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: filmcompilatie Primeurs

Wat heb je gemist als je de Schoonmaak Vakdagen niet hebt bezocht? Veel. Onder meer heel veel primeurs. Henk Snaterse maakte van enkele noviteiten deze filmcompilatie met Meclean Professional...

08 november 2019

Vlog 9 Voorstander Schoonmaak Vakdagen Wecoline: “Gek van water”

Een heldere, duurzame boodschap die verder gaat dan de plastic soep, ook de Allure-lijn én een primeur op de Schoonmaak Vakdagen. En Marco Vegers, key accountmanager van Wecoline, doet...

21 januari 2020

WasZeker: nieuw wasproces Asito en Marbell zorgt voor hygiëne, voorraad en enthousiasme

Bij het schoonmaken van complete ziekenhuizen komt behoorlijk wat organisatorisch werk kijken. Zo moet er nagedacht worden over hygiëne-eisen, patiëntveiligheid en het inrichten van het wasproces. Bij een klant van Asito,...

07 mei 2019

Bunzl Belgium Expo 2019 van start

Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt de Bunzl Belgium Expo plaats. Drie dagen lang kunnen bezoekers zich oriënteren op de professionele catering, cleaning, hygiëne, zorg en persoonlijke...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

07 januari 2020

Jeannot Peijen genomineerd voor HotelloTOP Talent of the YEAR 2020

Vroeger had ik nooit verwacht dat ik in de facilitaire branche zou gaan werken. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het heerlijk, maar ik droomde altijd van mijn eigen...

21 februari 2020

Kijktip: zo werkt de nieuwe standaard in schoonmaak Enozopro

Enozopro, de nieuwe naam voor de magische sprayflacon Hygiea, haalt 99,9% van de bacteriën weg. Hoe werkt deze nieuwe standaard in de schoonmaak? Maak in 35 seconden kennis.  ...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...