7 juni 2019

Na Laddertjesdag en Zwabbertjesdag zet Nelis met sociaal succes in op Kwastendag

Sociale Return On Us: dat is het motto van stichting Nelis. Op het moment dat sociaal glazenwassersbedrijf Nelis Company precies 100 jaar bestond – in december 2018 – lanceerde Nelis ter ere van deze mijlpaal een nieuw sociaal koekje bij de koffie: de Koekeloerdertjes. We moeten namelijk vaker met elkaar in gesprek en dat kan met een koekje bij de koffie.” Die momenten zijn gepakt, want naast 300 glazenwassers en schoonmakers die Nelis de afgelopen 8 jaar opleidde, maakt Nelis nu de eerste zes schilders blij met een toekomst, een duurzame carrière. “Dit is een mooie mijlpaal en geeft aan dat ook andere branches bereid zijn om te investeren in een samenwerking met Nelis. En met succes”, concludeert initiator van Nelis, Ian Smeyers.

Stichting Nelis helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om een duurzame carrière op te bouwen. “Door samen te werken met bedrijven en (overheids)organisaties maken we de sociale impact zo groot mogelijk. We begonnen met de Laddertjesdag, de werving- en selectiedag voor glazenwassers, daarna pakten we de Zwabbertjesdag op, ook met het oog op de arbeidskrapte op de schoonmaakmarkt. De eerste Kwastendag, die we op 29 mei organiseerde, is onderdeel van het (om)scholingstraject Je leven in de verf. Hoe fantastisch is het dat we schildercertificaten uit mogen reiken aan kandidaten voor het succesvol afronden van hun opleidingstraject. Zes deelnemers kunnen direct aan de slag bij een onderhoudspartner van woningcorporatie Mitros. De rest van de 9 deelnemers van de 24 aanmeldingen op de Kwastendag gaat nog door met leren of zich verder oriënteren”, legt Ian uit.

“Staan we als schoonmaakbranche met lege handen? Waar is het plan?”

Kans op een baan
In het traject Je leven in de verf werkt Nelis samen met onderhoudspartners Wits Vastgoedonderhoud Utrecht, Rutges Vernieuwt, Talen Vastgoedonderhoud, SW Vastgoedverbetering en Hagemans Vastgoedonderhoud. Ian: “De onderhoudspartners zijn het traject ingegaan met de intentie dat zij elke enthousiaste deelnemer willen opleiden en na een succesvolle afronding een baan willen aanbieden. Zes deelnemers kunnen nu direct aan de slag. Voor de onderhoudspartners van Mitros is dat een grote winst. Mitros heeft veel schilderwerk en wil de kwaliteit van en capaciteit voor het schilderwerk kunnen waarborgen en de onderhoudspartners hebben een tekort aan goede vakmensen. Dit najaar spreken Mitros en de onderhoudspartners over een mogelijk vervolg.”

Zijn we aan het navelstaren?
Het voorbeeld van Mitros mag als best practice dienen voor de schoonmaak. Ian vult aan: “De schoonmaakbranche en met name de specialistische reiniging kamt de komende jaren met een grote tekorten aan jonge nieuwe werknemers. Je laat als branche echt een kans liggen als je de kennis van Nelis niet gebruikt om een eigen werving-, opleiding- en begeleidingstroom op te zetten en tegelijk de kans om de Social Return-verplichting op opdrachten makkelijker in te vullen. Ik vind dat de partijen die onze branche vertegenwoordigen zich kunnen aanrekenen dat we, nu de economie hersteld, met lege handen staan. Waar is het plan? Leuke wervingscampagnes ten spijt. We zijn aan navelstaren, kortetermijnbeleid en bang zijn dat onze concullega dan sterker wordt? Ik heb een verrassing: ook zij moeten straks ‘nee’ verkopen naar de opdrachtgever, omdat er niet voldoende inzetbaar personeel is.”

Co-makers vormen samen het project
Over het succes van het project Je Leven In De Verf zegt Ian: “Dit is juist succesvol, omdat meerdere onderhoudsbedrijven als co-makers samen het project initiëren, faciliteren en bekostigen. Daarnaast waren de opdrachtgever Mitros en de overige leveranciers cruciaal voor het bereiken van dit succes. De kosten zijn conform het bouwblokkensysteem op te voeren voor de social return. Inkopen bij Nelis telt in veel gemeenten zelfs voor 100% mee. Stel je voor dat in elke gemeenten 10 schoonmaakbedrijven de koppen bij elkaar steken voor een doorlopende academie in samenwerking met de gemeente, klanten en leveranciers? Nelis schuift dan graag aan, maar wel snel zijn. Andere branches weten ons nu ook te vinden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juli 2019

Met nieuw bestuur zet Nelis in op nieuwe koers met impact

Sociaal ondernemers zijn constant in ontwikkeling. Ze pakken aan en op en laten zien hoe de impactbranche onderweg is naar een eigen onderscheidend vermogen. Zo ook Nelis, het sociaalste...

18 april 2022

Lancering RAS app voor schoonmaker en glazenwasser

Speciaal voor Werkgevers en leidinggevenden in de schoonmaakbranche heeft de RAS een app ontwikkeld. Voor schoonmakers en glazenwassers. Wil je weten waarbij de app jou en jouw medewerkers kan...

29 mei 2020

Film Nelis e-learning glasbewassing How to ladder

In How to zeem part 2 pakt Ian Smeyers van sociale onderneming Nelis de ladder op en legt hij op leerzame en ludieke wijze het vak van glazenwasser uit....

17 december 2019

Peter van der Woerd van start-up Double You Vacaturemarketing: “Nieuwe collega’s winnen begint met bereiken en boeien”

Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert: met deze prikkelende blog zette Peter van der Woerd eind november zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche voor zijn start-up...

22 september 2019

Week van de Zomergasten

De meteorologische of astronomische zomer van 2019 zit erop. De zomer die de geschiedenis in gaat als de op twee na warmste sinds 1901 met een gemiddelde temperatuur van...

06 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Blankers Schoon groeit stevig door

Met een stevige groei van ruim 20% in 2019 kijkt Blankers Schoon dankbaar terug op 2019. De daadkracht en toegevoegde waarde van een regionaal bedrijf, efficiënt organiseren en focus,...

18 juni 2020

Blog: En dan nu naar het weer!

Aan het einde van elk journaal een vaste afsluiting van het dagelijks nieuws. Alle ellende en bijzondere gebeurtenissen ten spijt, we willen weten hoe nat we worden als we...

26 februari 2025

Glazenwasser overleden na val

De glazenwasser die eerder in februari 2025 tijdens zijn werk naar beneden viel, is in het ziekenhuis overleden. Dat is bevestigt door de politie. De glazenwasser was op hoogte...

05 januari 2019

Nieuwe schoonmaakcao 7,5% meer loon: wie gaat dat betalen?

De komende 2,5 jaar krijgen schoonmaakmedewerkers die onder de Cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche vallen 7,5% meer loon. Daarnaast wordt de eindejaarsuitkering met 2% verhoogd naar 4,2% in...

16 augustus 2019

#filmFriday Tv-presentator John Williams bezorgt 31 Wajongers werkgeluk

In onze Week van het Werkgeluk kun je in 2 minuten kennismaken met een van de deelnemers aan het project van UWV en tv-presentator John Williams. Waarom ervaart hij...