7 juni 2019

Na Laddertjesdag en Zwabbertjesdag zet Nelis met sociaal succes in op Kwastendag

Sociale Return On Us: dat is het motto van stichting Nelis. Op het moment dat sociaal glazenwassersbedrijf Nelis Company precies 100 jaar bestond – in december 2018 – lanceerde Nelis ter ere van deze mijlpaal een nieuw sociaal koekje bij de koffie: de Koekeloerdertjes. We moeten namelijk vaker met elkaar in gesprek en dat kan met een koekje bij de koffie.” Die momenten zijn gepakt, want naast 300 glazenwassers en schoonmakers die Nelis de afgelopen 8 jaar opleidde, maakt Nelis nu de eerste zes schilders blij met een toekomst, een duurzame carrière. “Dit is een mooie mijlpaal en geeft aan dat ook andere branches bereid zijn om te investeren in een samenwerking met Nelis. En met succes”, concludeert initiator van Nelis, Ian Smeyers.

Stichting Nelis helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om een duurzame carrière op te bouwen. “Door samen te werken met bedrijven en (overheids)organisaties maken we de sociale impact zo groot mogelijk. We begonnen met de Laddertjesdag, de werving- en selectiedag voor glazenwassers, daarna pakten we de Zwabbertjesdag op, ook met het oog op de arbeidskrapte op de schoonmaakmarkt. De eerste Kwastendag, die we op 29 mei organiseerde, is onderdeel van het (om)scholingstraject Je leven in de verf. Hoe fantastisch is het dat we schildercertificaten uit mogen reiken aan kandidaten voor het succesvol afronden van hun opleidingstraject. Zes deelnemers kunnen direct aan de slag bij een onderhoudspartner van woningcorporatie Mitros. De rest van de 9 deelnemers van de 24 aanmeldingen op de Kwastendag gaat nog door met leren of zich verder oriënteren”, legt Ian uit.

“Staan we als schoonmaakbranche met lege handen? Waar is het plan?”

Kans op een baan
In het traject Je leven in de verf werkt Nelis samen met onderhoudspartners Wits Vastgoedonderhoud Utrecht, Rutges Vernieuwt, Talen Vastgoedonderhoud, SW Vastgoedverbetering en Hagemans Vastgoedonderhoud. Ian: “De onderhoudspartners zijn het traject ingegaan met de intentie dat zij elke enthousiaste deelnemer willen opleiden en na een succesvolle afronding een baan willen aanbieden. Zes deelnemers kunnen nu direct aan de slag. Voor de onderhoudspartners van Mitros is dat een grote winst. Mitros heeft veel schilderwerk en wil de kwaliteit van en capaciteit voor het schilderwerk kunnen waarborgen en de onderhoudspartners hebben een tekort aan goede vakmensen. Dit najaar spreken Mitros en de onderhoudspartners over een mogelijk vervolg.”

Zijn we aan het navelstaren?
Het voorbeeld van Mitros mag als best practice dienen voor de schoonmaak. Ian vult aan: “De schoonmaakbranche en met name de specialistische reiniging kamt de komende jaren met een grote tekorten aan jonge nieuwe werknemers. Je laat als branche echt een kans liggen als je de kennis van Nelis niet gebruikt om een eigen werving-, opleiding- en begeleidingstroom op te zetten en tegelijk de kans om de Social Return-verplichting op opdrachten makkelijker in te vullen. Ik vind dat de partijen die onze branche vertegenwoordigen zich kunnen aanrekenen dat we, nu de economie hersteld, met lege handen staan. Waar is het plan? Leuke wervingscampagnes ten spijt. We zijn aan navelstaren, kortetermijnbeleid en bang zijn dat onze concullega dan sterker wordt? Ik heb een verrassing: ook zij moeten straks ‘nee’ verkopen naar de opdrachtgever, omdat er niet voldoende inzetbaar personeel is.”

Co-makers vormen samen het project
Over het succes van het project Je Leven In De Verf zegt Ian: “Dit is juist succesvol, omdat meerdere onderhoudsbedrijven als co-makers samen het project initiëren, faciliteren en bekostigen. Daarnaast waren de opdrachtgever Mitros en de overige leveranciers cruciaal voor het bereiken van dit succes. De kosten zijn conform het bouwblokkensysteem op te voeren voor de social return. Inkopen bij Nelis telt in veel gemeenten zelfs voor 100% mee. Stel je voor dat in elke gemeenten 10 schoonmaakbedrijven de koppen bij elkaar steken voor een doorlopende academie in samenwerking met de gemeente, klanten en leveranciers? Nelis schuift dan graag aan, maar wel snel zijn. Andere branches weten ons nu ook te vinden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juni 2020

Blog: En dan nu naar het weer!

Aan het einde van elk journaal een vaste afsluiting van het dagelijks nieuws. Alle ellende en bijzondere gebeurtenissen ten spijt, we willen weten hoe nat we worden als we...

17 augustus 2020

Zomergast Jeffrey Happel (Nelis Company): “Opdrachtgever moet willen om van wereld betere plek te maken”

“Veel inkopers denken dat sociaal glazenwassen betekent, dat je allemaal randfiguren voor je gevel of binnen de toegangsdeuren krijgt. Gelukkig bewijst Jeffrey als operationeel verantwoordelijke dagelijks het tegendeel. Elke...

19 december 2018

Gemeente Den Helder, Asito en NH Post verbinden met combinatiebanen

Werkgevers Asito en NH Post werkten de afgelopen maanden nauw samen met de gemeente Den Helder om combinatiebanen te creëren. Met een combinatiebaan krijgen mensen die afhankelijk zijn van...

26 maart 2019

Schoonmaakbedrijven in Nederland en België

Schoonmaakbedrijven, specialistische reinigingsbedrijven, glazenwassers, multidienstverleners in facility managementdiensten: hieronder een overzicht op abc, met – zover ons redactieteam heeft kunnen achterhalen – de hyperlink naar de website, de (hoofd)vestigingsplaats...

04 juni 2019

Anton Vinck: “Blinck is klein en weerstaat alle uitdagingen”

“Het aantal faillissementen onder schoonmaakbedrijven neemt weer toe, lazen we recent in het nieuws. Maar we lazen ook over de structurele misstanden in de schoonmaakbranche op het gebied van...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

15 november 2018

Seiso Opleidingen en ICS Groep creëren podium voor statushouders

Samen met Seiso Opleidingen gaat schoonmaakbedrijf ICS Groep landelijk statushouders opleiden. De basisvakopleiding Schoonmaakmedewerker en trainingen Nederlandse taal en werkcultuur zijn onderdeel van het opleidingstraject. De statushouders lopen daarnaast...

18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim...

27 november 2019

Blog: Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert!

Vertel een verhaal. Binnen de marketing zie je het alleen nog maar: alles draait om het creëren van een gevoel de juiste ‘tone of voice’ of ‘storytelling’. Ik verbaas mij...

17 juni 2020

The day after #ddvds2020: EditieNL zet Danny en het glazenwassersvak in de lift

Nederland telt op dit moment 2990 glazenwasbedrijven; in 2018 waren dat er 2775, vorig jaar 2885, berekent het CBS. Peter Rietbroek, voorzitter van het AWOG-segment van branchevereniging OSB en...