Anton Vinck: “Blinck is klein en weerstaat alle uitdagingen”
“Het aantal faillissementen onder schoonmaakbedrijven neemt weer toe, lazen we recent in het nieuws. Maar we lazen ook over de structurele misstanden in de schoonmaakbranche op het gebied van eerlijke werkomstandigheden en het aanbesteden tegen te slechte condities. De vraag die dan in mij opkomt: hoe komt dat? En hoe red je je als relatief kleine speler in het land van de schoonmaakreuzen, de prijspakkers? Hoe kun je alle andere obstakels op de weg weerstaan, zoals de krapte op de arbeidsmarkt, het imago van de schoonmaak en de niet altijd bedrijfsvriendelijke wet- en regelgeving? In gesprek met Anton Vinck, directeur van schoonmaakbedrijf Blink over ‘zijn’ kleine bedrijf met grote uitstraling.
Deze maand is het 15 jaar geleden dat Anton Vinck een eigen schoonmaakonderneming startte. “Mijn droom was om een bedrijf neer te zetten met de aandacht, kwaliteit en toegankelijkheid van een familiebedrijf en de professionaliteit van een multinational. Ik wilde en wil onze medewerkers persoonlijk kennen, onze klanten zelf blijven bezoeken en blij worden van de kwaliteit die neergezet wordt zoals beloofd. En wij denken dat dit lukt!”
Dagelijkse uitdaging
Voor de directie van schoonmaakbedrijf Blinck – ‘oude rotten’ in het vak schoonmaak – is de wens om voor de klant en de medewerkers een benaderbaar en kwalitatief hoog bedrijf neer te zetten een dagelijkse uitdaging. “Ingeklemd tussen de klant die vaak de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs wil, de concullega’s die voor weinig de hoogste bergen beloven of door volume snel een voorspong hebben, de bijbehorende wet- en regelgeving, het neerzetten van kwaliteit met het juiste personeel en de huidige krapte op de arbeidsmarkt, kunnen wij eigenlijk maar één ding bedenken waardoor wij nog steeds groeien en kunnen ondernemen op de wijze die zij willen: ‘we stick to the plan’.”
“We kunnen eigenlijk maar één ding bedenken waardoor we nog steeds groeien en kunnen ondernemen op de wijze die zij willen: ‘we stick to the plan’.”
Professionele organisatie
Blinck, een afsplitsing van het vorige bedrijf van Anton, is in 5 jaar tijd gegroeid tot een professionele organisatie met 110 medewerkers en een omzet van € 4 miljoen. Het bedrijf maakt gebruik van de nieuwste middelen en materialen en heeft MVO hoog in het vaandel staan. Alle medewerkers dragen tijdens de uitvoering bedrijfskleding en minimaal 90 % van onze medewerkers is opgeleid volgens de nieuwste methodes.
Anton vult aan: “Blinck is tevens in het bezit van verschillende, bedrijfsgerelateerde certificaten, zoals ISO 9001, NEN 4400-1, MVO en Code Verantwoord Marktgedrag. Daarnaast vernieuwen we ons op digitaal gebied: de website wordt met de laatste nieuwtjes gevuld, de Blinck-klanten maken gebruik van een digitaal, persoonlijk dossier en hun medewerkers hebben toegang tot onze Blinck-app waarop onder meer alle bedrijfsinformatie staat en waar zij hun rechtstreeks de laatste info kunnen melden.”
Anders dan anders
Maar hoe anders is dit dan andere bedrijven in deze markt? Anton: “Wat wij nog belangrijker vinden, zijn de punten waarmee wij denken en ervaringen dat wij ons onderscheiden van anderen. Daardoor staan wij nog steeds overeind tussen de harde concurrentie en daarmee werken we eraan om het imago van de schoonmaakmarkt te verbeteren. Dit is de uitgekomen van mijn droom, dit is het vasthouden aan het plan.”
Kleine gebaren, grootse impact
Anton vervolgt: “We hebben aandacht voor onze medewerkers en onze klant, we geven cadeautjes op feestdagen en bij bijzondere gelegenheden en we benaderen iedereen zoals we zelf benaderd willen worden: met respect en met een glimlach. Onze medewerkers zijn allemaal in eigen dienst en het grootste deel heeft een contract voor onbepaalde tijd. Zieke medewerkers krijgen aandacht en ziekteverzuim proberen we op voorhand te bestrijden door aanpassingen in het werk of van de werktijden. Onze directie en ons management komt graag op onze projecten en kent daardoor (bijna) al onze medewerkers en onze klanten persoonlijk. We communiceren snel en werken met korte lijnen en hands-on. Aanpassingen in het contract of het werk, vanuit ons of op verzoek van de klant, gaan gemakkelijk en met oog voor samenwerking. We gaan voor kwaliteit en prestatie in plaats van prijs”, overtuigt Anton.
Lange relaties
Hierdoor heeft en onderhoudt Blinck met haar medewerkers en klanten een langlopende relatie en bouwt de schoonmaakdienstverlener vertrouwen op dat nodig is om samen te werken. Anton: “De klanten zien dat we respect voor ons vak hebben. We hopen dat gezien wordt dat de schoonmaak echt een vak is en helaas vaak een ondergewaardeerde branche.”
Over de prijs vertelt Anton: “We zijn hierdoor (meestal) niet de goedkoopste bij een aanbesteding en door deze bedrijfsvisie wordt niet elke offerte een klant. In uitzonderingsgevallen moeten we ook gebruikmaken van uitzendbureaus en hebben we een flexibele schil met mensen. En ja, door onze beloftes liggen de verwachtingen hoog, terwijl er ook bij ons wordt gehakt en vallen er spaanders. We beseffen steeds weer dat we niet de makkelijkste weg kiezen, maar wel de eerlijkste voor onze medewerkers en klanten en met respect voor de branche en ons vak. Bij aanbestedingen gaan we uit van eerlijke tarieven, zodat iedereen goed betaald krijgt, er aandacht is voor de kwaliteit en ons management de tijd heeft om de klanten en de medewerkers te bezoeken. Met ons team blijven we vernieuwen en nadenken over zaken die beter of anders kunnen”.
Veel klanten en medewerkers van Blinck zien dit gelukkig, de omzet blijft groeien, medewerkers werken langere tijd voor het bedrijf en zij handhaven zich standvastig in deze branche. Het motto voor Blinck en voor bedrijven die op dezelfde manier werken is en blijft nog steeds: ‘we stick to the plan’.