6 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Blankers Schoon groeit stevig door

Met een stevige groei van ruim 20% in 2019 kijkt Blankers Schoon dankbaar terug op 2019. De daadkracht en toegevoegde waarde van een regionaal bedrijf, efficiënt organiseren en focus, het leveren van maatwerk, en echte aandacht voor je medewerkers en klanten blijken sterke troeven te zijn. Aan het begin van het nieuwe jaar spreken we voor onze themaserie Marktbalans met diverse schoonmaakbedrijven en maken we met hen de balans op. Wat heeft 2019 de schoonmaakbedrijven gebracht? Wat hebben ze bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? In de eerste editie Ruud Danklof, sinds 5 jaar eigenaar en ondernemer van Blankers Schoon.

Want ondernemen kan en doet Ruud. Juist op het moment dat we hem spreken, op de eerste werkdag van het nieuwe jaar en decennium, stapt hij net de kantoor van Blankers Schoon in Weert binnen. “Ik ben vanochtend naar de zaak komen fietsen, een fris begin van het nieuwe jaar. Op 4 juni gaan we namelijk gezamenlijk de berg op: we doen met een team van collega’s mee aan de Alpe d’HuZes. Een prachtig gezamenlijk doel, daar moeten en gaan we echt voor trainen.”

Activiteiten meer focus geven
Begin van het jaar, traditioneel de dag waarop vele opstarts in de schoonmaak plaatsvinden. Zo ook bij Blankers Schoon. Het gevolg van de doorontwikkeling en vitalisering van voorgaande jaren. “Vorig jaar hebben we een splitsing aangebracht en twee afzonderlijke bedrijven gecreëerd: Blankers Schoon (reguliere schoonmaak) en Blankers Specialistische Reiniging. We kunnen hierdoor voor onze activiteiten veel meer focus realiseren. Blankers Schoon werkt regionaal in Limburg en Zuidoost-Brabant, ons specialistische bedrijf landelijk. Dat levert ook mooie landelijke opdrachtgevers op. Uiteraard doen we dit met oog op de toekomst.”

“We hebben in 2019 een splitsing aangebracht en twee afzonderlijke bedrijven gecreëerd: Blankers Schoon (reguliere schoonmaak) en Blankers Specialistische Reiniging.”

Samenwerken regionale en landelijke schoonmaakbedrijven: trend?
Het team van Blankers Schoonv telt bijna 300 medewerkers, samen zorgden zij in 2019 voor een groei van ruim 20%. “We waren al actief in de specialistische schoonmaak van stations, maar we hebben nu meer landelijke opdrachtgevers in onze orderportefeuille. Door de twee entiteiten kunnen we grote opdrachtgevers als NS en zorginstellingen veel beter bedienen. Bij dergelijke opdrachten werken we naast landelijke spelers. Of dat een trend is? Veel opdrachtgevers doen dat, met name vanwege de daadkracht van een regionale partijen, maar ook vanwege de regionale en expertise, minder gelaagdheid en grotere betrokkenheid. Opdrachtgevers zitten met de direct eindverantwoordelijke aan tafel. Dat is niet alleen prettig, maar ook effectief.”

Marktontwikkelingen
Inbesteding en afname van het aantal vierkante meters in kantoren zorgden de afgelopen jaren voor omzetkrimp in de schoonmaakmarkt. Ruud reageert: “Door economische groei en professionalisering zijn diensten en nieuwe concepten ook meegegroeid. Ik zie dat regionale bedrijven harder groeien dan de landelijke partijen. Wij realiseerden in 2019 een stevige groei door focus en verdere professionalisering door het verweven van grotere opdrachten en verbreding van ons dienstenaanbod. We hebben in het segment gezondheidszorg mooie stappen gezet en zien kansen in het leveren van een totaalpakket van schoonmaakdiensten.”

“De aandacht voor onze medewerkers maakt het verloop en verzuim gezond”

“Natuurlijk is arbeidskrapte voor ons ook iets waarmee we te maken hebben, maar door samen een sterk team te vormen, met de juiste en betrokken medewerkers (laag verloop) in combinatie met slim te organiseren, kom je verder. We werken bijvoorbeeld al een aantal jaren zonder uitzendkrachten. Door de inzet van een eigen werving- en selectiemedewerker kun je kwalitatief beter selecteren. Ook de aandacht voor onze medewerkers maakt het verloop en verzuim gezond.”

“Schoonmaakbedrijven zijn nog te vaak een single supplier”
Hoeveel schoonmaakbedrijven zijn in staat om echt mee te denken met de klant? Meedenken in facilitaire vraagstukken en bijvoorbeeld optimalisatie? Vanuit het perspectief bredere dienstverlening en ontzorging. Regionale schoonmaakbedrijven hebben vaak veel kennis in huis, mensen met een mooie opleidingen en brede ervaring. Zij kunnen goed meedenken met opdrachtgevers en kunnen gezamenlijk mooie dienstverlening realiseren. Ruud heeft nog een ‘verrassing’: “We introduceren hiervoor in 2020 het nieuwe concept en bedrijf Schoner Werken, de kick-off vindt medio april plaats.”

Regionaal ondernemen is toekomstbestendig
Ruud tot slot: “Deze ontwikkelingen en voorbeelden zijn een mooi vertrekpunt voor de komende jaren. Kortom ,door het aanbrengen van focus, het verhogen van kwaliteit  en verbreding van je diensten, creëer je kansen bij bestaande en nieuwe opdrachtgevers, Maar aandacht voor de mens en plezier in werk is en blijft het belangrijkste voor je organisatie. Dus… Dankbaar Werk!”

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 november 2021

Schunk Xycarb Technology brengt huishoudelijke dienst onder bij Blankers Schoon

Met ingang van 1 december is Blankers Schoon verantwoordelijk voor het volledige schoonmaakonderhoud van Schunk Xycarb Technology te Helmond. De overname van de huishoudelijke dienst komt voort uit de...

20 januari 2020

Nilfisk met Liberty vloerreiniger op Vakbeurs Facilitair: een anders-dan-anders robot

Vorm geven aan de toekomst van intelligent schoonmaken: het is de visie van Nilfisk om voorop te lopen in intelligent schoonmaken. “Met de autonome Nilfisk Liberty SC50 richten we...

31 mei 2024

Blankers Schoon wint titel ‘Aantrekkelijkste werkgever van Limburg’

Tijdens de finale van de verkiezing van de ‘Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg’ op 28 mei 2024 is Blankers Schoon uitgeroepen tot de aantrekkelijkste werkgever van Midden-Limburg in de categorie...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

24 juni 2019

Ketenpartners Blankers Schoon en Land van Horne wanen zich buiten bekende paden

Mooi voorbeeld van regionaal partnership in de gezondheidszorg: stichting Land van Horne en schoonmaakspecialist Blankers Schoon tekenden op maandag 3 juni een samenwerkingsovereenkomst voor het reguliere schoonmaakonderhoud. Raoul Bakkes...

07 juni 2019

Na Laddertjesdag en Zwabbertjesdag zet Nelis met sociaal succes in op Kwastendag

Sociale Return On Us: dat is het motto van stichting Nelis. Op het moment dat sociaal glazenwassersbedrijf Nelis Company precies 100 jaar bestond – in december 2018 – lanceerde...

03 juli 2020

Meest gelezen in juni op Schoonmaakjournaal

Donderdag werd donderslag door de aankondiging van de initiator van Schoonmaakjournaal, Petra de Bruin, op 18 juni. Het nieuws leverde een bereik op het Schoonmaakjournaal-platform van 26.640 op. Verder...

13 maart 2020

Mkb-branchevereniging SieV verzet de themadag en de ALV

“Toen we onze eerste landelijke themadag Arbeidskrapte drie weken geleden aankondigden, hadden we niet kunnen bevroeden dat het coronavirus in Nederland zo snel zo’n impact zou hebben. We willen...

22 februari 2020

Schoonmaakjournaal organiseert Innovatietafel over Open hiring

Open hiring is een nieuwe rekruteringstechniek, afkomstig uit de VS: geen sollicitatieprocedures, geen drempels, maar gewoon aan de slag. Diverse bedrijven in Nederland voeren met succes open social hiring,...

18 oktober 2024

Blankers maakt duurzaam ondernemerschap en eerlijke kansen mogelijk

Blankers Schoon vertelt: “Als mensgericht familiebedrijf zijn we bijzonder enthousiast dat we verschillende gezelschappen mochten ontvangen op onze vestiging in Weert. Tijdens beide bijeenkomsten werd er in het bijzonder...