26 juni 2019

Blog: De economie groeit en…

De economie groeit. Bedrijven investeren in ontwikkelingen, innovaties en dienstverlening. Ja, dienstverlening mag weer uitgebreid worden om hun eigen medewerkers een fijne, schone en prettige werkomgeving te bieden. Voor de schoonmaakbedrijven een mooie ontwikkeling, toch?

Ik merk dat de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor de schoonmaakbedrijven het steeds moeilijker wordt om goede, gewaardeerde medewerkers aan zich te binden. Je ziet dat er voor medewerkers kansen op de arbeidsmarkt komen die voorheen moeilijker waren. Ik zie onder meer schoonmakers als zij-instromers richting de zorg gaan of ze krijgen meer uren bij andere werkgevers waar ze, naast de schoonmaak, werken.

Hoe kunnen wij onze goede, gewaardeerde krachten aan ons binden. De Cao voor de schoonmaak biedt deels de oplossing: zorgen voor studiemogelijkheden, vakinhoudelijke opleidingen en de training Nederlandse taal. Maar de cao werkt daarnaast ook tegen het behouden van medewerkers. Doordat schoonmaakbedrijven ‘gestraft’ worden als ze medewerkers boven de cao belonen op het moment, dat een klant overstapt naar een andere dienstverlener (en de medewerker overnameplichtig is – artikel 38). Natuurlijk mag een werkgever zijn medewerker(s) boven de cao belonen,  maar dat zal men niet doen omdat ze bij overname dat deel af moeten kopen. Dit is een feit.

Waarom wil een medewerker bij je bedrijf blijven? Dat is waar je als werkgever naar moet kijken. Zijn er doorgroeimogelijkheden of mogelijkheden voor individuele ontplooiing? Hoe worden medewerkers behandeld door hun werkgever/leidinggevende. Draagt de bedrijfscultuur bij aan empathie voor de medewerker(s) hun persoonlijke omstandigheden. Ondersteund de werkgever bij de persoonlijke (financiële) problemen van hun medewerker(s).  Het is net als richting je schoonmaakklanten: wat is je onderscheidend vermogen, je unique selling point, maar dan richting je medewerkers. Het kapitaal van je bedrijf, je visitekaartje, je eerste contact op de locatie van je klant.

De schoonmaakbranche staat voor een uitdaging. Om aan de vraag van de klanten te kunnen voldoen, heb je goed personeel nodig. Om goed personeel te krijgen en behouden, heb je goede klanten nodig om ze een mooie schoonmaaklocatie te bieden. Het is een cirkel waar we naar moeten kijken. De schoonmaakbranche is geen hippe yuppie hightech-branche waar je werknemers naar je bedrijf lokt omdat je een glijbaan in je kantoor hebt staan of omdat ze allemaal in een Tesla mogen rijden (waar laat je je eenschijfmachine). Nee, wij werken in een pragmatische branche met echte, pragmatische mensen. Ze willen gewaardeerd worden, beloond worden en door werkstructuur een bijdrage aan onze maatschappij leveren. Een schouderklopje doet wonderen om medewerkers aan je te binden, maar ook ze zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid te geven is zeker net zo belangrijk.

De Dag van de schoonmaker was er weer op 14 juni. Hoe mooi dat 96.000 schoonmakers (dus 2 van de 3) een (extra) blijk van waardering ontvingen. We kunnen niet zonder hun!

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 februari 2024

Kärcher opent nieuw Municipal Competence Center in Wilrijk

Op 8 februari opende Kärcher Belux officieel de deuren van haar Municipal Competence Center in Wilrijk. Met deze nieuwe fysieke locatie zet Kärcher een belangrijke stap richting een verdere...

24 juli 2024

‘Panorama Mesdag’ wordt schoongemaakt

Panorama Mesdag in Den Haag wordt schoongemaakt en waar nodig gerestaureerd. Voor de onderhoudsbeurt van het grootste schilderij van Nederland zijn een kleine drie maanden uitgetrokken. Het museum blijft...

24 januari 2023

Circle K en One Hundred Restrooms toekomstig partners toiletbeleving in Zweden

Circle K en One Hundred restrooms slaan de handen ineen om de beste toiletervaring te bieden bij tankstations van Circle K langs de snelweg in Zweden. Hygiëne, gezondheid en...

15 oktober 2024

Breedweer en Impact door Groei: Samen naar systeemverandering

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. “We hebben een transitiebudget tot...

23 juli 2025

Doelgroep glazenwassers-actieweek ‘Hart voor de zorg’ verbreed

Dit jaar wordt de actieweek van de glazenwassers ‘Hart voor de zorg’ voor de tiende keer georganiseerd. Tijdens deze week zetten glazenwassersbedrijven zich in om iets extra’s te betekenen...

26 juni 2024

Jack Stuifbergen genomineerd voor Changemaker Award 2024

“Onze schoonmakers zijn onze HELDEN, maar we hebben meer helden… Onze directeur Jack Stuifbergen is genomineerd voor de Changemaker 2024 Award en daar zijn wij ontzettend trots op!” Dit...

08 december 2023

Schoonmaker vindt vals geld in hotel Maastricht

In deze sinterklaasweek meldde Politie Maastricht op Instagram dat een schoonmaker tijdens het werk in een hotel een grote hoeveelheid vals geld had aangetroffen: ‘Ook de politie ontvangt wel...

30 augustus 2024

#FOTOFRIDAY Dolmans reinigt studentenhuis

Per september start het nieuwe studie-/opleidingsjaar. Dan zullen de (nieuwe) studenten weer hun kamers gaan bewonen. Schone kamers, als het aan Dolmans ligt. Medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging zijn...

14 maart 2024

Asito stelt Adriaan Belonje aan als CEO

Schoonmaakorganisatie Asito, onderdeel van ADG dienstengroep, stelt Adriaan Belonje (49) aan als nieuwe CEO. Hij volgt Bob Mols op die per 1 april 2024, na zeven jaar de organisatie...

24 april 2020

Rob Boele, Frank Laurentius, Henk Toering over nieuwe schoonmaakeconomie: “De intelligent lockdown vraagt om intelligent cleaning”

“Iedereen was bezig met beleving en hospitality. Als het niet vuil was, dan maakten we het niet schoon. Nu de grootste bedreiging voor de mens de onzichtbare vijand blijkt...