26 juni 2019

Blog: De economie groeit en…

De economie groeit. Bedrijven investeren in ontwikkelingen, innovaties en dienstverlening. Ja, dienstverlening mag weer uitgebreid worden om hun eigen medewerkers een fijne, schone en prettige werkomgeving te bieden. Voor de schoonmaakbedrijven een mooie ontwikkeling, toch?

Ik merk dat de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor de schoonmaakbedrijven het steeds moeilijker wordt om goede, gewaardeerde medewerkers aan zich te binden. Je ziet dat er voor medewerkers kansen op de arbeidsmarkt komen die voorheen moeilijker waren. Ik zie onder meer schoonmakers als zij-instromers richting de zorg gaan of ze krijgen meer uren bij andere werkgevers waar ze, naast de schoonmaak, werken.

Hoe kunnen wij onze goede, gewaardeerde krachten aan ons binden. De Cao voor de schoonmaak biedt deels de oplossing: zorgen voor studiemogelijkheden, vakinhoudelijke opleidingen en de training Nederlandse taal. Maar de cao werkt daarnaast ook tegen het behouden van medewerkers. Doordat schoonmaakbedrijven ‘gestraft’ worden als ze medewerkers boven de cao belonen op het moment, dat een klant overstapt naar een andere dienstverlener (en de medewerker overnameplichtig is – artikel 38). Natuurlijk mag een werkgever zijn medewerker(s) boven de cao belonen,  maar dat zal men niet doen omdat ze bij overname dat deel af moeten kopen. Dit is een feit.

Waarom wil een medewerker bij je bedrijf blijven? Dat is waar je als werkgever naar moet kijken. Zijn er doorgroeimogelijkheden of mogelijkheden voor individuele ontplooiing? Hoe worden medewerkers behandeld door hun werkgever/leidinggevende. Draagt de bedrijfscultuur bij aan empathie voor de medewerker(s) hun persoonlijke omstandigheden. Ondersteund de werkgever bij de persoonlijke (financiële) problemen van hun medewerker(s).  Het is net als richting je schoonmaakklanten: wat is je onderscheidend vermogen, je unique selling point, maar dan richting je medewerkers. Het kapitaal van je bedrijf, je visitekaartje, je eerste contact op de locatie van je klant.

De schoonmaakbranche staat voor een uitdaging. Om aan de vraag van de klanten te kunnen voldoen, heb je goed personeel nodig. Om goed personeel te krijgen en behouden, heb je goede klanten nodig om ze een mooie schoonmaaklocatie te bieden. Het is een cirkel waar we naar moeten kijken. De schoonmaakbranche is geen hippe yuppie hightech-branche waar je werknemers naar je bedrijf lokt omdat je een glijbaan in je kantoor hebt staan of omdat ze allemaal in een Tesla mogen rijden (waar laat je je eenschijfmachine). Nee, wij werken in een pragmatische branche met echte, pragmatische mensen. Ze willen gewaardeerd worden, beloond worden en door werkstructuur een bijdrage aan onze maatschappij leveren. Een schouderklopje doet wonderen om medewerkers aan je te binden, maar ook ze zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid te geven is zeker net zo belangrijk.

De Dag van de schoonmaker was er weer op 14 juni. Hoe mooi dat 96.000 schoonmakers (dus 2 van de 3) een (extra) blijk van waardering ontvingen. We kunnen niet zonder hun!

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2015

CLP: nieuwe verordening voor gevarensymbolen op reinigingsmiddelen

Per 1 juni 2015 geldt CLP (Classification, Labelling and Packaging), een nieuwe communicatiemethode voor de gevaren van chemische stoffen en mengsels. Reeds sinds 2009 is GLP in werking getreden,...

22 februari 2024

Eindrapport RAS ‘Onderzoek oplopende leeftijd’ in relatie tot werklast en productiviteit

In opdracht van sociale partners heeft RAS een onderzoek laten uitvoeren met de vraag of met de oplopende leeftijd van schoonmakers de werklast voor schoonmakers toeneemt en de productiviteit...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

11 december 2023

Gradez en Siev slaan handen ineen

Gradez is officieel sponsor geworden van MKB-branchevereniging Schoonmaken is een Vak – SIEV. Leon Habraken: “We delen de overtuiging dat schoonmaken een vak is en bundelen onze kracht om...

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...

05 december 2022

Gezonde contracten nu en in de toekomst

De krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan grondstoffen hebben effect op kwaliteit en kosten. Duidelijk is dat er veel ontwikkelingen in een versnelling zijn gekomen. Wat is...

11 oktober 2022

Janneke Verkerk algemeen directeur EW

EW Facility Services heeft een nieuwe algemeen directeur aangesteld. Janneke Verkerk neemt op 14 oktober het stokje over van Bas Cornelissen, die deze functie de afgelopen 10 jaar met...

05 juli 2019

#vlogvrijdag Sam van Beercoo vlogt over De Dag van de Schoonmaker

Waarom is De Dag van de Schoonmaker zo belangrijk én leuk? Rayonleidster Sam van Beercoo Schoonmaakgroep motiveert, blikt terug en neemt alvast een aanloopje naar de 5e editie, op...

07 november 2018

Mona Pieters wint CSU en Qmusic winactie Feestje op je werk

Mona Pieters is de hoofdprijswinnaar van CSU’s winactie Feestje op je werk. De winactie is onderdeel van de hernieuwde sponsoring van het schoonmaakbedrijf aan de spannende Qmusic radioquiz Het...

26 augustus 2024

𝐍𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐞𝐢𝐧𝐝𝐭𝐞𝐫𝐦𝐞𝐧 opleidingen in de maak

RAS laat weten dat er nieuwe eindtermen worden opgesteld door bedrijven uit de sector die beschrijven wat een medewerker moet kennen en kunnen om zijn/haar functie goed te kunnen...