26 juni 2019

Blog: De economie groeit en…

De economie groeit. Bedrijven investeren in ontwikkelingen, innovaties en dienstverlening. Ja, dienstverlening mag weer uitgebreid worden om hun eigen medewerkers een fijne, schone en prettige werkomgeving te bieden. Voor de schoonmaakbedrijven een mooie ontwikkeling, toch?

Ik merk dat de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor de schoonmaakbedrijven het steeds moeilijker wordt om goede, gewaardeerde medewerkers aan zich te binden. Je ziet dat er voor medewerkers kansen op de arbeidsmarkt komen die voorheen moeilijker waren. Ik zie onder meer schoonmakers als zij-instromers richting de zorg gaan of ze krijgen meer uren bij andere werkgevers waar ze, naast de schoonmaak, werken.

Hoe kunnen wij onze goede, gewaardeerde krachten aan ons binden. De Cao voor de schoonmaak biedt deels de oplossing: zorgen voor studiemogelijkheden, vakinhoudelijke opleidingen en de training Nederlandse taal. Maar de cao werkt daarnaast ook tegen het behouden van medewerkers. Doordat schoonmaakbedrijven ‘gestraft’ worden als ze medewerkers boven de cao belonen op het moment, dat een klant overstapt naar een andere dienstverlener (en de medewerker overnameplichtig is – artikel 38). Natuurlijk mag een werkgever zijn medewerker(s) boven de cao belonen,  maar dat zal men niet doen omdat ze bij overname dat deel af moeten kopen. Dit is een feit.

Waarom wil een medewerker bij je bedrijf blijven? Dat is waar je als werkgever naar moet kijken. Zijn er doorgroeimogelijkheden of mogelijkheden voor individuele ontplooiing? Hoe worden medewerkers behandeld door hun werkgever/leidinggevende. Draagt de bedrijfscultuur bij aan empathie voor de medewerker(s) hun persoonlijke omstandigheden. Ondersteund de werkgever bij de persoonlijke (financiële) problemen van hun medewerker(s).  Het is net als richting je schoonmaakklanten: wat is je onderscheidend vermogen, je unique selling point, maar dan richting je medewerkers. Het kapitaal van je bedrijf, je visitekaartje, je eerste contact op de locatie van je klant.

De schoonmaakbranche staat voor een uitdaging. Om aan de vraag van de klanten te kunnen voldoen, heb je goed personeel nodig. Om goed personeel te krijgen en behouden, heb je goede klanten nodig om ze een mooie schoonmaaklocatie te bieden. Het is een cirkel waar we naar moeten kijken. De schoonmaakbranche is geen hippe yuppie hightech-branche waar je werknemers naar je bedrijf lokt omdat je een glijbaan in je kantoor hebt staan of omdat ze allemaal in een Tesla mogen rijden (waar laat je je eenschijfmachine). Nee, wij werken in een pragmatische branche met echte, pragmatische mensen. Ze willen gewaardeerd worden, beloond worden en door werkstructuur een bijdrage aan onze maatschappij leveren. Een schouderklopje doet wonderen om medewerkers aan je te binden, maar ook ze zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid te geven is zeker net zo belangrijk.

De Dag van de schoonmaker was er weer op 14 juni. Hoe mooi dat 96.000 schoonmakers (dus 2 van de 3) een (extra) blijk van waardering ontvingen. We kunnen niet zonder hun!

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 januari 2024

Vieze treinen vragen om andere schoonmaak-aanpak. Heb jij een idee?

Treinstellen blijken van buiten én binnen te vervuilen. De reden? Personeelstekorten. Hoe gaat de NS dit oplossen? Een andere aanpak is gewenst en gevraagd. Daar doen NS en Rover...

14 mei 2024

De winnaars van de Interclean Innovation Awards 2024

Interclean Amsterdam is op 14 mei 2024 officieel geopend met de aankondiging van de overall winnaar van de Amsterdam Innovation Award. Dit jaar ging de prestigieuze Award naar Diversey...

20 maart 2025

UL-Team viert 15-jarig jubileum Een feestelijk interview met Belinda Dekkers-Schwartz

Opleidingsbureau UL-Team bestaat op 25 maart 2025, 15 jaar. Een bijzondere mijlpaal die gevierd mag worden. In gesprek met Belinda Dekkers-Schwartz blikken we terug op de groei en ontwikkeling...

28 november 2018

Gros en Werner & Mertz perfect ecologisch duo voor zwembadreiniging met schuim

In navolging van Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep besliste de gemeente Eindhoven om ook voor het ir. Ottenbad voor schuimreiniging te gaan. Gros Hygiëne & Schoonmaaksystemen, vakgroothandel van Werner &...

23 december 2022

#FotoFriday Een Fantastisch Kerstfeest

“We hebben een fantastische kerstviering gehad voor onze Asito medewerker(sters)”, vertelt Marian Veenstra, objectleidster bij Asito. “Zowel Bravisziekenhuis RSD als Bravis BOZ samen met de undermanagement collega’s bij elkaar...

26 februari 2025

Glazenwasser overleden na val

De glazenwasser die eerder in februari 2025 tijdens zijn werk naar beneden viel, is in het ziekenhuis overleden. Dat is bevestigt door de politie. De glazenwasser was op hoogte...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

16 januari 2025

Gom en Havenbedrijf Rotterdam verlengen samenwerking

In december 2024 hebben Gom en het Havenbedrijf Rotterdam officieel hun nieuwe schoonmaakcontract ondertekend. Het contract, dat betrekking heeft op maar liefst 62 locaties, is het resultaat van een...

11 april 2023

CBS: Grootste cao-loonstijging in 40 jaar

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bericht dat de stijging van de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2023 een nieuw hoogtepunt bereikte: ‘Met 5% lag de ontwikkeling...