16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer vertelt: “Het is een mooie manier om het vak te waarderen en de mensen die het uitvoeren erkenning te geven.” Lees hoe zij zelf in de schoonmaakbranche terecht kwam en waarom VSR de verkiezing steunt.

Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
“Op 1 november 1999”, zegt Rita Brouwer gedecideerd en met een lach. “Ik weet het precies omdat ik dit jaar in mei mijn 25-jarig jubileum mag vieren.” Na haar studie Facilitair Management en enkele omzwervingen, ging ze bij Alpheios aan de slag. Als trainer. “Toen ben ik besmet geraakt met het schoonmaakvirus, eigenlijk met de mensen die het werk uitvoeren. Het raakte mij hoe je als schoonmaker wordt benaderd. Als trainer van onder meer de basisopleiding, weerbaarheid, proactiviteit en communicatie, ging ik altijd mee de werkvloer op om de deelnemers van de training te begeleiden. Dan droeg ik ook vaak de schoonmaakkleding en overviel mij een rotgevoel. Ik merkte dat schoonmakers worden genegeerd of als kind aangesproken. Dat kan toch niet, dacht ik dan, daar moet ik wat aan doen. Iedereen verdient meer aandacht. Inmiddels is die situatie gelukkig wel veranderd.”

Wat is de kracht van VSR?
Rita zet zich naast haar werk in voor de Vereniging Schoonmaak Research (VSR). Ze is net voor de tweede keer herkozen als bestuurslid en kan zodoende haar werk als voorzitter van de commissie mens en markt voortzetten. “Ik werd destijds door een collega benaderd of ik wilde meehelpen om de commissie mens en markt nieuw leven in te blazen. Deze commissie lag enige tijd stil, de vereniging wilde de menskant van de schoonmaak opnieuw op de kaart zetten. Ze dachten ‘misschien is dit wel iets voor Rita, ze heeft een grote passie voor de mens’. En zo ben ik bij VSR betrokken geraakt”.

Over de kracht van VSR legt Rita uit dat zij echt onafhankelijk de schoonmaakwereld benaderen, Om tussen alle verhalen over technieken en methoden een zo neutraal mogelijk beeld te kunnen geven, zodat je eigen keuzes kunt maken. “Het is mooi dat ons bestuur uit veel verschillende marktpartijen bestaat, we hebben leden uit veel verschillende invalshoeken zoals bedrijven, adviseurs e.d. “

Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
“Het draait bij mij om de mens. In onze branche is in de loop der tijd veel veranderd en verbeterd wat betreft aandacht voor de mens. Toch is het nog steeds nodig om hier effort in te blijven steken. Ik blijf mijn steentje hieraan bijdragen. Tijdens Corona stonden de schoonmakers ‘op het podium’, nu wordt de aandacht weer iets minder. We mogen aandacht blijven vragen.”

Wat is jouw meest populaire blog of column?

“Ik heb een keer blog geschreven over de taalbarrière. Ik kreeg hierop veel reacties omdat het herkenbaar was. Het is best ingewikkeld om mensen die een taal niet machtig zijn te coachen, omdat je geen nuance kunt aanbrengen, niet altijd de juiste woorden weet te vinden. Dan communiceer je al snel directief. Dit hoor ik terug bij voorwerkers. Directief komt niet altijd aardig over. Ik vind dit best wel een issue.”

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
“Enerzijds heb ik er moeite mee dat er maar één winnaar is”, vertelt Rita eerlijk. “Eigenlijk zijn alle schoonmakers ‘Schoonmakers van het Jaar’. Anderzijds realiseert de verkiezing op een mooie manier aandacht voor het vak. “Als ik zie hoe gelukkig de mensen zijn die op het podium staan, die erkenning die ze krijgen, daar worden ik en mijn VSR-collega’s blij van. En aandacht voor de mens is en blijft belangrijk. Onze slogan is: Schoonmaak doe(t) je goed. Het is de mens die het doet en het verschil maakt.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juni 2019

Wegens succes geprolongeerd: serie Familiebedrijven

“Vorig jaar initieerden we met succes de serie Familiebedrijven. Deze zomer gaan we weer op zoek naar schoonmaakbedrijven en schoonmaakgelateerde bedrijven met familie in de roots en genen. Familiebedrijven...

19 december 2024

BOMA blikt terug op een gouden jaar

2024 is voor de BOMA-familie een jaar om nooit te vergeten. Ze vierden  hun 50-jarig bestaan, groei en innovatie. Als hechte BOMA-familie kijken ze terug op een gouden jaar...

12 februari 2024

Update onderzoek telescopisch wassyteem

RAS meldt dat in december 2023 het onderzoek naar de lichamelijke belasting bij het werken met het telescopisch wassysteem is afgerond. Uit het onderzoek blijkt dat werken met dit...

20 september 2024

Slim de klanttevredenheid verhogen

Hygiëne is onmisbaar. Maar het wordt eigenlijk pas gemist als het er niet is. Om ervoor te zorgen dat hygiëne er altijd is, creëert Tork slimme manieren voor efficiënt...

12 september 2024

CNV: helft werkenden bereid tot meer stakingen als er geen zwaar werk-regeling komt

De helft (48%) van de werkenden is bereid om op meerdere, verschillende momenten het werk neer te leggen als er geen regeling voor zwaar werk komt. 1 op de...

26 april 2024

#FotoFriday Monique 25 jaar in dienst

Monique is 25 jaar in dienst bij Schoon Westland. Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum! “Al vele jaren staat Monique elke zaterdagochtend trouw klaar voor haar vaste opdracht....

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...

28 juni 2024

FOTOFRIDAY Ook schoonmaak kleurt oranje

Ook de schoonmaakbranche leeft mee met Oranje en gunt het Nederlands voetbalteam winst. Meerdere bedrijven pakken het EK aan om ludieke acties in te zetten. Als voorbeeld delen we...

28 mei 2023

ISS Facility Services doneert met Soupalicious 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken

Facilitair dienstverlener ISS Facility Services is een unieke samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit partnerschap levert de Nederlandse voedselbanken maar liefst 1 miljoen kommen soep op per...

24 november 2024

FAVORITES Asito viert 26 x 25 jaar: 650 jaar ervaring

Vrijdag 15 november 2024 was voor Asito een dag om trots op te zijn. Die dag vierde het bedrijf dat maar liefst 26 collega’s 25 jaar in dienst zijn....