16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer vertelt: “Het is een mooie manier om het vak te waarderen en de mensen die het uitvoeren erkenning te geven.” Lees hoe zij zelf in de schoonmaakbranche terecht kwam en waarom VSR de verkiezing steunt.

Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
“Op 1 november 1999”, zegt Rita Brouwer gedecideerd en met een lach. “Ik weet het precies omdat ik dit jaar in mei mijn 25-jarig jubileum mag vieren.” Na haar studie Facilitair Management en enkele omzwervingen, ging ze bij Alpheios aan de slag. Als trainer. “Toen ben ik besmet geraakt met het schoonmaakvirus, eigenlijk met de mensen die het werk uitvoeren. Het raakte mij hoe je als schoonmaker wordt benaderd. Als trainer van onder meer de basisopleiding, weerbaarheid, proactiviteit en communicatie, ging ik altijd mee de werkvloer op om de deelnemers van de training te begeleiden. Dan droeg ik ook vaak de schoonmaakkleding en overviel mij een rotgevoel. Ik merkte dat schoonmakers worden genegeerd of als kind aangesproken. Dat kan toch niet, dacht ik dan, daar moet ik wat aan doen. Iedereen verdient meer aandacht. Inmiddels is die situatie gelukkig wel veranderd.”

Wat is de kracht van VSR?
Rita zet zich naast haar werk in voor de Vereniging Schoonmaak Research (VSR). Ze is net voor de tweede keer herkozen als bestuurslid en kan zodoende haar werk als voorzitter van de commissie mens en markt voortzetten. “Ik werd destijds door een collega benaderd of ik wilde meehelpen om de commissie mens en markt nieuw leven in te blazen. Deze commissie lag enige tijd stil, de vereniging wilde de menskant van de schoonmaak opnieuw op de kaart zetten. Ze dachten ‘misschien is dit wel iets voor Rita, ze heeft een grote passie voor de mens’. En zo ben ik bij VSR betrokken geraakt”.

Over de kracht van VSR legt Rita uit dat zij echt onafhankelijk de schoonmaakwereld benaderen, Om tussen alle verhalen over technieken en methoden een zo neutraal mogelijk beeld te kunnen geven, zodat je eigen keuzes kunt maken. “Het is mooi dat ons bestuur uit veel verschillende marktpartijen bestaat, we hebben leden uit veel verschillende invalshoeken zoals bedrijven, adviseurs e.d. “

Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
“Het draait bij mij om de mens. In onze branche is in de loop der tijd veel veranderd en verbeterd wat betreft aandacht voor de mens. Toch is het nog steeds nodig om hier effort in te blijven steken. Ik blijf mijn steentje hieraan bijdragen. Tijdens Corona stonden de schoonmakers ‘op het podium’, nu wordt de aandacht weer iets minder. We mogen aandacht blijven vragen.”

Wat is jouw meest populaire blog of column?

“Ik heb een keer blog geschreven over de taalbarrière. Ik kreeg hierop veel reacties omdat het herkenbaar was. Het is best ingewikkeld om mensen die een taal niet machtig zijn te coachen, omdat je geen nuance kunt aanbrengen, niet altijd de juiste woorden weet te vinden. Dan communiceer je al snel directief. Dit hoor ik terug bij voorwerkers. Directief komt niet altijd aardig over. Ik vind dit best wel een issue.”

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
“Enerzijds heb ik er moeite mee dat er maar één winnaar is”, vertelt Rita eerlijk. “Eigenlijk zijn alle schoonmakers ‘Schoonmakers van het Jaar’. Anderzijds realiseert de verkiezing op een mooie manier aandacht voor het vak. “Als ik zie hoe gelukkig de mensen zijn die op het podium staan, die erkenning die ze krijgen, daar worden ik en mijn VSR-collega’s blij van. En aandacht voor de mens is en blijft belangrijk. Onze slogan is: Schoonmaak doe(t) je goed. Het is de mens die het doet en het verschil maakt.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...

18 februari 2024

#FAVORITES Poetsvrouw exposeert haar barbiecollectie in museum waar ze schoonmaakt

De vaste schoonmaakster van het Museum Valkenburg, Saskia Poortvliet, bleek een fanatieke Barbieverzamelaar. In het kader van 65 jaar Barbie heeft het museum haar gevraagd haar collectie in het...

09 november 2023

Drop2Drink Unit wint CSU Innovatie Award 2023

De CSU Innovatie Award 2023 is gewonnen door D2D Water Solutions met hun innovatie Drop2Drink. De Drop2Drink unit filtert hemelwater tot kwalitatief en schoon drinkwater. Het systeem is compact,...

25 november 2021

OptiGroup neemt Avodesch Nederland over

OptiGroup heeft 100% van de aandelen van Avodesch B.V. in Nederland verworven. De overgenomen onderneming zal onder haar huidige merknaam blijven opereren en wordt onderdeel van de business area...

22 februari 2023

ADG Congres: into the unknown

Op dinsdag 14 maart aanstaande vindt de 12e editie van het ADG Congres plaats. In Theater Amsterdam, gelegen aan de Houthavens bij het IJ, zullen interessante en inspirerende sprekers...

29 januari 2024

VSR duikt met Simone van Heck in ‘Bestaanszekerheid in de schoonmaaksector’

Uit een verkenning van de Sociaal Economische Raad uit 2021 blijkt dat in een aantal beroepen een hoger risico op armoede wordt aangetroffen. Het SCP herkent in de inventarisatie...

25 november 2019

Asito en Alliander: “Door focus op sterke samenwerking wonnen we aanbesteding”

Met een uitgebreid plan startte Asito 1,5 jaar geleden de dienstverlening bij Alliander. Met dit plan draagt het schoonmaakbedrijf bij aan de ambitie van Alliander om een Great Place...

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...