16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer vertelt: “Het is een mooie manier om het vak te waarderen en de mensen die het uitvoeren erkenning te geven.” Lees hoe zij zelf in de schoonmaakbranche terecht kwam en waarom VSR de verkiezing steunt.

Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
“Op 1 november 1999”, zegt Rita Brouwer gedecideerd en met een lach. “Ik weet het precies omdat ik dit jaar in mei mijn 25-jarig jubileum mag vieren.” Na haar studie Facilitair Management en enkele omzwervingen, ging ze bij Alpheios aan de slag. Als trainer. “Toen ben ik besmet geraakt met het schoonmaakvirus, eigenlijk met de mensen die het werk uitvoeren. Het raakte mij hoe je als schoonmaker wordt benaderd. Als trainer van onder meer de basisopleiding, weerbaarheid, proactiviteit en communicatie, ging ik altijd mee de werkvloer op om de deelnemers van de training te begeleiden. Dan droeg ik ook vaak de schoonmaakkleding en overviel mij een rotgevoel. Ik merkte dat schoonmakers worden genegeerd of als kind aangesproken. Dat kan toch niet, dacht ik dan, daar moet ik wat aan doen. Iedereen verdient meer aandacht. Inmiddels is die situatie gelukkig wel veranderd.”

Wat is de kracht van VSR?
Rita zet zich naast haar werk in voor de Vereniging Schoonmaak Research (VSR). Ze is net voor de tweede keer herkozen als bestuurslid en kan zodoende haar werk als voorzitter van de commissie mens en markt voortzetten. “Ik werd destijds door een collega benaderd of ik wilde meehelpen om de commissie mens en markt nieuw leven in te blazen. Deze commissie lag enige tijd stil, de vereniging wilde de menskant van de schoonmaak opnieuw op de kaart zetten. Ze dachten ‘misschien is dit wel iets voor Rita, ze heeft een grote passie voor de mens’. En zo ben ik bij VSR betrokken geraakt”.

Over de kracht van VSR legt Rita uit dat zij echt onafhankelijk de schoonmaakwereld benaderen, Om tussen alle verhalen over technieken en methoden een zo neutraal mogelijk beeld te kunnen geven, zodat je eigen keuzes kunt maken. “Het is mooi dat ons bestuur uit veel verschillende marktpartijen bestaat, we hebben leden uit veel verschillende invalshoeken zoals bedrijven, adviseurs e.d. “

Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
“Het draait bij mij om de mens. In onze branche is in de loop der tijd veel veranderd en verbeterd wat betreft aandacht voor de mens. Toch is het nog steeds nodig om hier effort in te blijven steken. Ik blijf mijn steentje hieraan bijdragen. Tijdens Corona stonden de schoonmakers ‘op het podium’, nu wordt de aandacht weer iets minder. We mogen aandacht blijven vragen.”

Wat is jouw meest populaire blog of column?

“Ik heb een keer blog geschreven over de taalbarrière. Ik kreeg hierop veel reacties omdat het herkenbaar was. Het is best ingewikkeld om mensen die een taal niet machtig zijn te coachen, omdat je geen nuance kunt aanbrengen, niet altijd de juiste woorden weet te vinden. Dan communiceer je al snel directief. Dit hoor ik terug bij voorwerkers. Directief komt niet altijd aardig over. Ik vind dit best wel een issue.”

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
“Enerzijds heb ik er moeite mee dat er maar één winnaar is”, vertelt Rita eerlijk. “Eigenlijk zijn alle schoonmakers ‘Schoonmakers van het Jaar’. Anderzijds realiseert de verkiezing op een mooie manier aandacht voor het vak. “Als ik zie hoe gelukkig de mensen zijn die op het podium staan, die erkenning die ze krijgen, daar worden ik en mijn VSR-collega’s blij van. En aandacht voor de mens is en blijft belangrijk. Onze slogan is: Schoonmaak doe(t) je goed. Het is de mens die het doet en het verschil maakt.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 december 2022

Podcast Women in Cleaning

Op 8 december jongstleden introduceerde Consensus Group een nieuw wereldwijd platform ‘ Women in Cleaning’ voor vrouwen in de hygiëne- en gezondheidsindustrie. Het nieuwe platform is ontworpen voor vrouwen...

20 augustus 2024

Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

In de schoonmaakbranche wordt hard gewerkt. Vooral omdat deze wereld zich laat zien als professioneel en de wil heeft om alles tot in de puntjes te regelen. Het doorzettingsvermogen,...

21 december 2018

Schoonmaakjournaal kerstfilm: Dit was ons 2018!

Ons jaar 2018 omarmt met foto’s van onze bloggers en vloggers, FM Next Generation, familiebedrijven, innovatietafels, Schoonmaaktoppers, Schoonmaaktourdag, Schoonmaakgolfdag, Dag van de Schoonmaker, Zomer- en Wintergasten, events en andere...

25 november 2019

Asito en Alliander: “Door focus op sterke samenwerking wonnen we aanbesteding”

Met een uitgebreid plan startte Asito 1,5 jaar geleden de dienstverlening bij Alliander. Met dit plan draagt het schoonmaakbedrijf bij aan de ambitie van Alliander om een Great Place...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

21 september 2023

Nocore: “De Schoonmaak Vakdagen zijn een unieke kans om in contact te komen met schoonmaakbedrijven en klanten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren.  We trappen de serie af...

26 oktober 2023

OPROEP CSU: stem op jouw favoriete innovatie

CSU maakt bekend dat er zes kanshebbers zijn in de race voor de CSU Innovatie Award 2023. Waarvan drie innovaties meegaan naar de finale op 8 november. De jury...

08 april 2024

Blog Edgar van Engelen: De Schoonmaakheld

De schoonmaakbranche omvat een breed scala aan professionals die verantwoordelijk zijn voor het reinigen en onderhouden van verschillende soorten gebouwen en ruimtes, waaronder kantoren, scholen, ziekenhuizen, hotels, en meer....

26 september 2023

‘Ik geloof dat dit het werkgeverschap van de toekomst is.’

Toekomst Schoonmaakbedrijven werkt sinds een jaar met de Semco aanpak. Het is daarmee het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat deze werkwijze implementeert. Na een jaar blikt directeur Mens &...