5 december 2024

Interview David de Romsee (Essity): “Samen met Tork werken aan een duurzame toekomst: kleine stappen, grote impact”

Recentelijk publiceerden we op Schoonmaakjournaal een artikel over de duurzaamheidsaanpak van Tork: Focus4 Sustainability. Duurzaamheid is namelijk niet langer een modewoord, maar een echte noodzaak voor bedrijven die vooruit willen. Met het initiatief Focus4 Sustainability biedt aanjager Tork praktische handvatten om organisaties te helpen verduurzamen; zowel in besluitvorming als op de werkvloer. Key accountmanager en sustainability-ambassadeur, David de Romsée, begeleidt bedrijven die voor verduurzaming openstaan. 

Om meer te weten te komen over dit initiatief en hoe deze in de praktijk wordt uitgevoerd, sprak onze redactie met David de Romsée. David is al 21 jaar werkzaam voor Essity – het oederbedrijf van Tork – waarvan de laatste vier jaar als Key accountmanager Benelux FSC en gepassioneerd ambassadeur van Sustainability Tork. Hij vertaalt de duurzaamheidsinitiatieven van Essity naar facilitaire bedrijven en hun (eind)klanten. Daarnaast helpt hij klanten bij het begrijpen en toepassen van circulaire oplossingen zoals Tork Paper Circle 

Kleine stappen, grote impact
Duurzaamheid is een onderwerp waar niemand meer omheen kan. Maar hoe maak je duurzaamheid toegankelijk en praktisch voor bedrijven? Dat is precies wat Tork met het Focus 4 Sustainability-programma beoogt: bedrijven helpen om op een haalbare manier duurzamer te werken. David vertelt hoe hij met 4 pijlers bedrijven inspireert en ondersteunt bij hun reis naar een duurzamere bedrijfsvoering. 

Vier pijlers 

Tork Focus4 Sustainability draait om vier belangrijke pijlers: 

  1. Hygiëne voor iedereen: hoe combineer je duurzaamheid met een hoge hygiënestandaard? 
  1. Materialen en verpakkingen: minder verpakkingen en focus naar zero waste. 
  1. Verbruiksvermindering en afval: het terugdringen van overconsumptie en maximaal circulair hergebruiken van de gebruikte gronstoffen. 
  1. CO₂-reductie: impact meten én gezamenlijk verminderen. 

David legt uit: “Deze pijlers helpen bedrijven focus aan te brengen. Samen maken we de vertaalslag van grote doelstellingen naar praktische oplossingen op de werkvloer.” 

Van theorie naar praktijk
Veel bedrijven hebben mooie duurzaamheidsdoelen, maar worstelen met de uitvoering in Scope 3. Daar komt David in beeld. “Mijn rol is om bedrijven te ondersteunen bij het maken van een nulmeting, het analyseren van hun processen en het implementeren van circulaire oplossingen, zoals Tork Paper Circle,” zegt hij.  

Een succesvoorbeeld komt uit de farmaceutische sector. “We hebben vorig jaar meer dan 18 ton gebruikte papieren handdoekjes circulair verwerkt. Deze gezamenlijke besparing staat gelijk aan maar liefst bijna 8 ton CO₂-uitstoot. Voor 1 ton CO2-compensatie zijn 31 tot 46 bomen nodig, dus als je ziet dat je 8 ton hebt bespaard, is dat een heleboel,” vertelt David trots.  

De uitdaging van Scope 3
Een veelgehoorde vraag van klanten is hoe ze Scope 3-emissies kunnen aanpakken. Scope 3 omvat alle indirecte emissies binnen de keten en is vaak het lastigst te analyseren, omdat dit op een abstracter (moeilijk meetbaar) level zit. “Wij helpen bedrijven inzicht te krijgen in hun data en samen kijken we hoe ze hun impact kunnen verkleinen. Het draait om bewustwording en stap voor stap verduurzamen,” legt David uit. 

Duurzaamheid begint bij de mens
Volgens David is de wil van mensen cruciaal voor succes. “Duurzaamheid vraagt een andere manier van denken en werken. Het is een leerproces. Maar als bedrijven zich echt inzetten, bereiken we samen prachtige resultaten.” 

Een blik op de toekomst
David ziet dat duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt in de schoonmaaksector. Innovatieve bedrijven die nu al aan de slag gaan met programma’s zoals Tork Paper Circle, lopen voorop en inspireren anderen. “De facilitaire wereld is klein. Als een groot bedrijf resultaten boekt, volgen anderen snel,” zegt hij. Hij is er trots op om als sustainability shaper bij Essity/Tork te werken. 

Met Focus4 Sustainability en de betrokkenheid van professionals zoals David zetten Essity (en Tork) niet alleen in op het verduurzamen van producten, maar ook op het veranderen van mindset en transparantie in de processen. Want zoals David afsluit: “Duurzaamheid is geen optie meer, het is een must. En samen maken we het mogelijk.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 augustus 2023

Tweeluik: Impressies Nocore-Klanten-Golfdag (2)

In het eerste deel van de tweeluik over de Nocore Golfdag voor haar Schoonmaak-Klanten deelden Job, commercieel manager van Nocore en Anne-Grethe Stormorken (Keus Schoonmaak) hun ervaringen van de...

09 april 2025

Vebego Cleaning Services sluit zich aan bij Tent Nederland

Vebego Cleaning Services maakt bekend dat het zich heeft aangesloten bij Tent Nederland, een nieuwe coalitie van 40+ grote bedrijven die zich inzetten om vluchtelingen klaar te stomen voor...

21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de...

27 januari 2022

r-MicronQuick gemaakt van gerecycled materiaal

Vileda Professional lanceerde in mei 2021 haar eerste microvezeldoek gemaakt van gerecycled materiaal, de r-MicroTuff Swift. Dat was de start van een nieuw ‘r-‘ assortiment duurzame schoonmaakoplossingen. In 2022...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe...

25 juli 2023

Doe je mee aan de Beach Cleanup 2023?

Zwerfafval op stranden en in zee is een groot probleem. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de Noordzee de afgelopen jaren steeds schoner wordt, is het probleem nog lang niet...

27 december 2024

Nieuwsgierig naar v𝗼𝗼𝗿𝗯𝗲𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗲𝗻? Luister deze podcast!

“Bijzondere voorbeelden uit de praktijk van het aanbesteden zijn er in ruime mate. We kunnen er meerdere podcasts mee vullen”, laat Octavia Siertsema weten. En dat deed ze. In...

15 november 2024

#FOTOFRIDAY Succlean werkt ook in Koninklijke sferen!

Schoonmaakbedrijf Succlean uit Amersfoort heeft onlangs diverse reinigingswerkzaamheden mogen uitvoeren in opdracht van Paleis Soestdijk. “We zijn er trots op. Ook de aankomende periode zullen wij hier weer te...

01 november 2024

#VacatureVrijdag: Interclean zoekt Brand Marketing Manager

JOB alert! Interclean zoekt een Brand Marketing Manager die haar merk wereldwijd gaat uitbouwen en sterker in de markt gaat zetten.