10 december 2024

Essity participeert in project verduurzaming afvalverwerking in papierindustrie

Essity sluit met haar fabriek in Cuijk aan bij het innovatieve RE&UCE project van circulair techbedrijf Alucha en distributiebedrijf Grolman Group. Het doel is om een nieuwe, duurzamere methode toe te passen voor de verwerking van papierslib, wat kan leiden tot een jaarlijkse vermindering van 4300 ton CO2-uitstoot en 19,7 kiloton afval. Bovendien levert het project herbruikbare grondstoffen en biobrandstof op. Vooralsnog heeft de fabriek van Essity in Cuijk hiermee de primeur in de Nederlandse papierindustrie. De EU heeft voor dit project een EU Life subsidie toegekend. Als de methode succesvol blijkt, kan deze breed worden toegepast in de Europese papierindustrie.

In de fabriek in Cuijk produceert en verwerkt Essity papier tot tissue producten zoals toiletpapier, keukenpapier en servetten voor het merk Tork. Voor de papierproductie wordt voor 95% gebruikgemaakt van gerecyclede vezels uit oudpapier, verkregen via de zogenaamde ‘de-inktinginstallaties’. Hierbij blijft jaarlijks 50.000 ton papierslib over, dat momenteel door 1.500 vrachtwagens wordt afgevoerd en grotendeels verbrand, waarbij herbruikbare grondstoffen verloren gaan en CO2 vrijkomt.

Terugwinning circulaire grondstoffen

 

Papierslib bestaat voor 60% uit water, 20% uit cellulosevezels en 20% uit calciumcarbonaat, een grondstof voor onder andere de kunststof- en chemische industrie. Door over te stappen op de innovatieve zogenoemde pyrolyse techniek wordt papierslib onder hoge temperaturen verwerkt in een zuurstofvrije ruimte. Hierdoor wordt hoogwaardig calciumcarbonaat teruggewonnen, vermindert de CO2-uitstoot en de hoeveelheid restafval en wordt bovendien biobrandstof geproduceerd in de vorm van pyrolyse-olie, die opnieuw kan worden ingezet in het productieproces. Succesvolle implementatie van de methode kan jaarlijks leiden tot de terugwinning van 7 kiloton calciumcarbonaat en 2 kiloton biobrandstof, evenals een vermindering van 19,7 kiloton afval en 4300 ton CO2-uitstoot.

Unieke ketensamenwerking

Essity werkt in dit project nauw samen met Alucha en Grolman Group om de verduurzaming van de papierindustrie en gehele keten te bevorderen. Alucha heeft de nieuwe methode ontwikkeld en een installatie gebouwd voor de toepassing van de pyrolyse techniek. Grolman Group verzorgt de distributie van calciumcarbonaat, waaronder de kunststof- en chemische industrie. Afnemers kunnen het materiaal toepassen in hoogwaardige producten zoals verf, coatings, plastics, rubber, lijmen en kitten, waardoor ook zij kunnen bijdragen aan de doelstellingen voor een circulaire economie.

Essity’s way to net zero

Essity heeft als doel om tegen 2050 net zero uitstoot te bereiken in de hele waardeketen. Op korte termijn streeft het bedrijf ernaar om tegen 2030 de uitstoot van energieverbruik voor zowel Essity’s eigen productie als de gehele waardeketen met 35% te verminderen. Ook de doelstellingen voor transport en afvalverwerking aan het einde van de levensduur van producten zijn aangescherpt, van 18% naar 35% reductie binnen dezelfde periode. Dit project sluit goed aan bij deze ambities.
Ronald Knol, Plant Manager van Essity Cuijk, licht toe: “Essity heeft wereldwijd vele productielocaties, en ik ben trots dat wij in Cuijk deel uitmaken van deze unieke samenwerking met Alucha en Grolman Group. Dit project biedt veel potentie om onze afvalverwerking te verduurzamen en zo bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelen van Essity wereldwijd.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 september 2024

Ineke van den Bemt: “Tork levert betere hygiëne voor betere business”

“De uitdagingen waar schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers momenteel voor staan zijn de stijgende kosten en personeelskrapte. Dit zet hun business onder druk. Het vraagt om kostenbesparing en het verbeteren...

12 november 2018

Jubileumbijeenkomst NVZ: van soap tot kennispartner

Op 8 november vierde branchevereniging NVZ haar 70-jarig jubileum in Utrecht met een ledenbijeenkomst waarvoor ook externe stakeholders waren uitgenodigd. Met sprekers prof.dr. Bas Haring, Leendert-Jan Visser (MKB-Nederland) en...

24 augustus 2022

Tork Vision Schoonmaken behaalt GBAC STAR™ accreditatie

De datagestuurde schoonmaakoplossing van Tork is nu GBAC STAR™-geregistreerd. Tork Vision Schoonmaken ontvangt hiermee internationale erkenning voor de beste methoden op het gebied van reiniging, desinfectie en infectieziekten preventie...

19 januari 2023

TNO ontwikkelt model om kunststof effectiever te recyclen

Wetenschappers van TNO hebben een model ontwikkeld dat de materiaaleigenschappen van kunststof kan vertalen naar een waarde. Hetzelfde model laat vervolgens zien hoe dat type kunststof het beste kan...

21 september 2021

Voka Charter Duurzaam Ondernemen voor Greenspeed

Duurzaam ondernemen staat bij Greenspeed al lang op de radar. Om de transitie naar een nog duurzamere bedrijfsvoering kracht bij te zetten, toetst men haar acties aan de Sustainable...

22 november 2023

Asito zet regenwater in voor glasbewassing en meer….

Asito is gestart met een pilot om regenwater op te vangen en in te zetten voor diverse doeleinden. Deze pilot is het schoonmaakbedrijf gestart bij hun eigen pand in...

19 januari 2019

Vakbeurs Facilitair 2019: Future Lab by Satino maakt de cirkel rond

Blijven innoveren en zoeken naar nieuwe mogelijkheden om aan grondstoffen te komen: vanuit deze gedachte heeft WEPA Away from Home, producent van circulaire toilethygiëneconcepten, het innovatie- en ontwikkelingsplatform Future...

06 juni 2023

Tork toont combi hygiëne, duurzaamheid en digitalisering

Woensdag 7 juni begint Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht. Drie dagen lang bieden 200 exposanten facilitaire en schoonmaakoplossingen aan de bezoekers. Ook Tork is weer aanwezig op...

15 juli 2022

Groene primeur voor De Lelie

Schoonmaakbedrijf De Lelie beleeft een primeur in Den Bosch. Voortaan bezoekt het bedrijf haar klanten met een Carver Cargo R+. Een hip brommobiel, een groene manier om spullen te...

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...