22 november 2023

Asito zet regenwater in voor glasbewassing en meer….

Asito is gestart met een pilot om regenwater op te vangen en in te zetten voor diverse doeleinden. Deze pilot is het schoonmaakbedrijf gestart bij hun eigen pand in Nijmegen. Met succes. Door de toepassing besparen ze nu al ongeveer 70.000 liter water per jaar, maar ze geven aan dat de totale besparing kan oplopen tot 102.000 liter per jaar. Goed voor ruim 2.200 douchebeurten.

Het systeem werkt volgens Asito simpel: “Het regenwater komt terecht op het dak van circa 200 m2 en wordt na filtering opgeslagen in een tank van 1000 liter. Er wordt geen leidingwater meer gebruikt totdat de tank met regenwater leeg is. Dan pas wordt er op leidingwater overgeschakeld. We passen het nu al succesvol toe bij glasbewassing. Onze collega’s zijn erg tevreden over de kwaliteit.”

Onderzoek toepassing regenwater
Het schoonmaakbedrijf kijkt verder dan alleen de toepassing van regenwater bij glasbewassing. “Op dit moment onderzoeken we welke taken nog meer geschikt zijn voor het gebruik van regenwater. Onze focus ligt op het wassen van doeken en moppen en op de werkzaamheden van onze buitenmedewerkers. Dit vereist echter grondig onderzoek op het gebied van hygiëne en gezondheid, omdat regenwater organische vervuiling kan bevatten als gevolg van stof, bladeren en andere organische materialen die zich op het dak en in de regenpijp bevinden.”

Als het onderzoek en de pilot goed zijn verlopen, wil het bedrijf de innovatie op grotere schaal implementeren.
We blijven de pilot volgen.

Bron: Asito

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 september 2019

Blog: Diversiteit op z’n lekkerst

Voor de negende keer organiseert Asito dit jaar het Nationaal Integratiediner. Duizenden mensen koken voor elkaar, eten samen en gaan met elkaar in gesprek. Mensen van verschillende achtergronden. Mensen...

28 juni 2024

FMG-seminar: “Gefeliciteerd, je hebt nu een 1e veranderplan in handen”

Wat een aansprekend en veranderlijk thema… Aansprekend veranderen. Waarom? Veranderen is een constante in het werk van de facility managers in de gezondheidszorg FMGezondheidszorg. Hoe geef je leiding aan...

13 oktober 2022

Ali test of middelen en materialen gebruiksvriendelijk, ergonomisch verantwoord en milieuvriendelijk zijn

“Twintig jaar geleden begon ik bij GWS dé schoonmaker te werken, als bijbaantje naast mijn studie. Nu ben ik gediplomeerd vloerenspecialist en ‘tester’ van nieuwe middelen en materialen.” Ali...

15 juni 2023

Frank Verberne is 𝟰𝟬 jaar besmet het met schoonmaakvirus

“Precies 40 jaar geleden raakte ik besmet met het schoonmaakvirus”, vertelt Frank Verberne van Multi-Service Schoonmaak. Zijn vader was net overleden, hij kreeg vrijstelling van militaire dienst om als...

11 juli 2024

Tegemoetkoming in kosten pensioenadvies voor mkb-ondernemers

MKB-Nederland en VNO-NCW bieden mkb-ondernemers een tegemoetkoming aan ter waarde van € 2.000  om tot een pensioenregeling voor hun medewerkers te komen. Maximaal 100 ondernemers kunnen met deze tegemoetkoming...

03 mei 2023

World Hand Hygiene Day: Tork introduceert nieuwe virtuele training voor de langdurige zorg

De World Hand Hygiene Day (WHHD), die op 5 mei plaatsvindt, is de jaarlijkse oproep van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan zorgwerkers om sneller te handelen op het gebied van...

09 maart 2020

Vijf unieke toppics op 28e editie Interclean Amsterdam

“Innovatie loopt ook door de komende editie van Interclean Amsterdam weer als een rode draad”, schreven we recent in onze aankondiging en oproep voor de Interclean Hackathon. Dat klopt...

20 december 2018

Erelid Pieta Hoogvliet behaalt SIEV-Keurmerk

Erelid van mkb-branchevereniging SIEV, Pieta Hoogvliet, heeft met haar bedrijf Hoogvliet Schoonmaakdiensten voor het eerst het SIEV-Keurmerk behaald. Pieta was destijds een van de drie initiatiefnemers en begon de...

06 februari 2019

Wordt Heracles voetbalstadion het Asito Stadion?

Gaat het Heracles Stadion na AFAS Stadion en Philips Stadion de naam Asito Stadion dragen? Het eerste eredivisiestadion met een ‘schoonmaaknaam’? Op 1 juli weten we het. Asito en Heracles...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...