28 februari 2019

Onderzoek: toename discriminatie van poetshulpen op leeftijd

In twee op drie gevallen gaan dienstenchequebedrijven niet in op discriminerende vragen van klanten. Doen ze dat wel, dan gaat het voor de helft om expliciete vragen naar een oudere of jongere poetshulp. In een op vier gevallen aanvaardt men een vraag rond gender (man/vrouw), in minder dan een op vijf gevallen een vraag rond origine.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek met 1350 mystery calls, dat de vzw Mycadis liet uitvoeren door onafhankelijke experten bij alle Vlaamse dienstenchequebedrijven. Waar nodig gaan bedrijven nu verplicht een coaching volgen, zodat ze in de toekomst accurater antwoorden op zulke vragen. Zo wil de vzw haar bijdrage leveren aan het beëindigen van iedere mogelijke vorm van discriminatie.

De mystery calls passen in het Actieplan van minister van Werk Philippe Muyters in 2017 en de stakeholders ter bestrijding van discriminatie in de dienstenchequesector.

Wie het hele persbericht wil lezen, klikt op deze link naar de website van VVSD.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 augustus 2019

Werkgeluk: 43% Belgen waardeert job met een 8

Professor Lieven Annemans (sinds 2017 titularis van de NN leerstoel en verbonden aan Universiteit van Gent) voerde de afgelopen jaren een groot wetenschappelijk onderzoek uit naar de mate waarin...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

22 november 2023

Gezocht: HR-professionals voor verbeteren positie vrouwen op arbeidsmarkt

Voor een onderzoek naar de economische zelfstandigheid van vrouwen op de arbeidsmarkt worden HR-professionals van bedrijven gezocht. De onderzoekers willen van gedachten wisselen over hoe de positie van vrouwen...

03 november 2022

Deelname Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023 geopend

Hoe innovatief is facilitair Nederland? Dat onderzoekt schoonmaakbedrijf CSU voor het vijfde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023. In welke mate spelen innovaties en duurzaamheid...

01 februari 2024

CSU presenteert resultaten Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024

Medewerkers kunnen en willen zelf steeds meer beslissen waar, wanneer, hoe en hoeveel ze werken. Dat heeft grote impact op de manier van werken en de inrichting van gebouwen,...

30 juni 2022

Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar...

22 februari 2023

Oproep: doe mee aan het onderzoek Kort Verzuim

De schoonmaak- en glazenwassersbranche heeft te maken met een relatief hoog ziekteverzuim. Sociale partners in de branche willen daarom werken aan een branche-brede aanpak voor kort verzuim. Dit is...

30 oktober 2023

#ONDERZOEK: Hoe innovatief is facilitair Nederland?

CSU start voor het zesde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024. Dit jaar gaat het schoonmaakbedrijf een stap verder: met het onderzoek ‘Van Facilitair naar...

30 januari 2024

Uitkomst rondvraag Mewa Textil Service: Werkkleding moet vakbekwaamheid uitstralen

Het ligt voor de hand dat verzorgde en aantrekkelijke werkkleding professionaliteit uitstraalt. Dit is ook het geval voor geschoolde arbeiders. In deze context deed Mewa Textil-Service rondvraag bij deze...

24 juni 2017

Integron onderzoek: “Facility Excellence kernbegrip voor facility beleving”

Facility Excellence blijft het kernbegrip als het aankomt op facility beleving. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron. Voor de negende editie van haar jaarlijkse...