Onderzoek: toename discriminatie van poetshulpen op leeftijd
In twee op drie gevallen gaan dienstenchequebedrijven niet in op discriminerende vragen van klanten. Doen ze dat wel, dan gaat het voor de helft om expliciete vragen naar een oudere of jongere poetshulp. In een op vier gevallen aanvaardt men een vraag rond gender (man/vrouw), in minder dan een op vijf gevallen een vraag rond origine.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek met 1350 mystery calls, dat de vzw Mycadis liet uitvoeren door onafhankelijke experten bij alle Vlaamse dienstenchequebedrijven. Waar nodig gaan bedrijven nu verplicht een coaching volgen, zodat ze in de toekomst accurater antwoorden op zulke vragen. Zo wil de vzw haar bijdrage leveren aan het beëindigen van iedere mogelijke vorm van discriminatie.
De mystery calls passen in het Actieplan van minister van Werk Philippe Muyters in 2017 en de stakeholders ter bestrijding van discriminatie in de dienstenchequesector.
Wie het hele persbericht wil lezen, klikt op deze link naar de website van VVSD.