28 februari 2019

Onderzoek: toename discriminatie van poetshulpen op leeftijd

In twee op drie gevallen gaan dienstenchequebedrijven niet in op discriminerende vragen van klanten. Doen ze dat wel, dan gaat het voor de helft om expliciete vragen naar een oudere of jongere poetshulp. In een op vier gevallen aanvaardt men een vraag rond gender (man/vrouw), in minder dan een op vijf gevallen een vraag rond origine.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek met 1350 mystery calls, dat de vzw Mycadis liet uitvoeren door onafhankelijke experten bij alle Vlaamse dienstenchequebedrijven. Waar nodig gaan bedrijven nu verplicht een coaching volgen, zodat ze in de toekomst accurater antwoorden op zulke vragen. Zo wil de vzw haar bijdrage leveren aan het beëindigen van iedere mogelijke vorm van discriminatie.

De mystery calls passen in het Actieplan van minister van Werk Philippe Muyters in 2017 en de stakeholders ter bestrijding van discriminatie in de dienstenchequesector.

Wie het hele persbericht wil lezen, klikt op deze link naar de website van VVSD.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juni 2023

Oproep: Welk schoonmaakbedrijf wil meedoen aan ‘Onderzoek oplopende leeftijd’

RAS is een onderzoek gestart naar het effect van de oplopende leeftijd binnen de branche op de ervaren werklast en heeft hiervoor organisatieadvies- en onderzoeksbureau Déhora ingeschakeld. Zij doet...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

30 januari 2024

Uitkomst rondvraag Mewa Textil Service: Werkkleding moet vakbekwaamheid uitstralen

Het ligt voor de hand dat verzorgde en aantrekkelijke werkkleding professionaliteit uitstraalt. Dit is ook het geval voor geschoolde arbeiders. In deze context deed Mewa Textil-Service rondvraag bij deze...

14 november 2024

Gezien in de media: Robot leert van mensen hoe hij een wastafel moet schoonmaken

Onderzoekers van de TU Wien hebben een robot ontwikkeld die kan leren schoonmaken door mensen na te doen. Dit kan een oplossing bieden voor de complexiteit van taken zoals...

19 november 2018

Poetshulpen gevraagd: Assist at Home zet in op persoonlijk en waardering

De vraag naar personeel in de schoonmaaksector is in een jaar tijd met een derde gestegen. Dat blijkt uit cijfers bij de VDAB. Het aantal mensen dat via dienstencheques...

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...

19 april 2023

Ergonomisch en veilig schoonmaken. Hoe doe je dat?

Vier Europese landen zoeken gezamenlijk naar het antwoord op deze vraag. Naast Nederland, maken ook Estland, Finland en Hongarije onderdeel uit van dit project. Tijdens het project wordt gekeken...

04 mei 2020

Onderzoek: 77% verwacht meer schoonmaakrondes in het nieuwe normaal

Meer dan de helft (58%) van het kantoorpersoneel in Nederland denkt niet dat alles weer wordt zoals het was vóór corona. Zo geeft 67% aan meer op hygiëne te...

14 januari 2020

ABVV poetshulpen komen opnieuw in actie voor #deftigloon

Op 13 januari zijn de dienstencheques-poetshulpen wederom in actie gekomen. Waarom? Al 30 weken wachten de poetshulpen, verenigd in het ABVV, op een akkoord voor een hoger loon in...

02 februari 2023

GEZOCHT: werkgevers voor onderzoek kort verzuim schoonmaakbranche

De RAS doet een oproep voor medewerking aan het onderzoek naar kort verzuim dat Bureau Bartels gaat uitvoeren. Met als doel om het kort verzuim in de sector verder...