27 januari 2025

Balans werk-privé onverminderd belangrijk voor werknemers

82% van de werknemers in Nederland vindt balans tussen werk en privé  belangrijk, en handelt daar ook in toenemende mate naar. Dit onverminderde belang is één van de opvallende conclusies van het nieuwste Workmonitor onderzoek van HR-dienstverlener Randstad. 22.000 werkende mensen uit 35 landen, waaronder Nederland, hebben aan het onderzoek meegedaan.

In de 22 jaar dat Randstad deze Workmonitor uitvoert, zien de onderzoekers dat de balans tussen werk en privé sinds een aantal jaren (naast inkomen) steeds belangrijker wordt als het gaat om een baan nemen of houden. Ook dit jaar noemt weer 82% van de werkenden in Nederland een optimale werk-privé balans op de vraag wat ze in hun huidige of toekomstige werk belangrijk vinden. Wat daarbij opvalt, is dat steeds meer talenten ook gericht actie ondernemen als die balans wordt verstoord of de sfeer op het werk hen niet bevalt. Van de mensen die van baan zijn veranderd heeft 33% ontslag genomen vanwege een verstoorde werksfeer. Vorig jaar was dit aandeel nog 21%.

Meer dan salaris alleen
Volgens Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad, wijst dit op een verschuiving in de prioriteiten van werknemers door diverse ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. ‘Hoewel salaris altijd een belangrijke factor blijft bij het aantrekken van talent, zien we dat een goede werk-privébalans steeds hoger op de prioriteitenlijst komt te staan. Werknemers uit Generatie X kiezen vaker voor werkgevers die maatschappelijke verantwoordelijkheid ondersteunen, bijvoorbeeld door mantelzorg te omarmen of lokale gemeenschappen actief te ondersteunen. Generatie Z daarentegen hecht sterk aan werkgevers die hun sociale waarde delen, zoals het stimuleren van een rijk sociaal leven. Deze trends geven context waarom bijna de helft van de talenten (ongeveer 50%) geen baan accepteert die niet aansluit bij deze waarden.”

Zingeving en verbondenheid
We vinden daarnaast het eigen geluk steeds belangrijker en dat heeft ertoe geleid dat veel mensen ook in hun werk op zoek zijn naar een gevoel van zingeving en verbondenheid. Oscar van Mourik: “Ons onderzoek laat zien dat een meerderheid van 72% van de werkenden die aan het onderzoek hebben meegedaan, wil dat hun werkplek een gevoel van gemeenschap biedt. Meer dan de helft, 54%, is bereid om te vertrekken als ze het gevoel hebben dat ze er niet bij horen.”
In sommige gevallen wordt salaris zelfs ondergeschikt aan een gevoel van gemeenschap op het werk. Zo zou 32% van de respondenten het niet erg vinden om minder te verdienen bij een baan met betere contacten op de werkplek. In het verlengde daarvan gelooft een sterke meerderheid (79%) dat een gevoel van verbondenheid met collega’s ook zorgt voor betere prestaties.

Leren en ontwikkelen
Net als bij eerdere onderzoeken van de Randstad Workmonitor blijven leren en ontwikkelen essentiële werkvoorwaarden voor talenten. Opmerkelijk is wel dat de kloof tussen verwachting en realiteit in ons land het afgelopen jaar flink groter lijkt te zijn geworden. Vorig jaar gaf 21% aan te zullen vertrekken als ze geen ontwikkelingsmogelijkheden kregen om hun carrière toekomstbestendig te maken, een cijfer dat dit jaar is gestegen naar 36%. Daarbij is kunstmatige intelligentie (AI) de meest gewenste leer- en ontwikkelingsmogelijkheid (18%), op afstand gevolgd door IT.

Oscar van Mourik: “Ondanks deze vraag zien we dat ongeveer een kwart van de ondervraagden dergelijke trainingsmogelijkheden onvoldoende herkent bij hun werkgever. Dit is belangrijk, omdat naast AI gerelateerde vaardigheden ook inherente vaardigheden die continu moeten worden bijgewerkt zoals continu leren, veerkracht, empathie en ethisch oordeel momenteel in bijna 32% van de vacatureteksten vertegenwoordigd zijn.”

Flexibel blijft belangrijk
Flexibiliteit in werk wordt onverminderd belangrijk gevonden door talenten, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna een derde heeft een baan opgegeven omdat deze niet genoeg flexibiliteit bood. Jongere talenten zijn meer geneigd dat belangrijk te vinden en vragen daar ook actief om. Meer dan een derde (34%) van de zogeheten ‘Generatie Z’ zegt de afgelopen zes maanden meer flexibiliteit te hebben gekregen op het gebied van locatie, tegenover slechts 10% van de babyboomers. Er is rond flexibel werken wel een vertrouwensbreuk ontstaan: meer dan een kwart (23%) van de werkenden in ons land denkt niet dat hun manager hen vertrouwt om productief te blijven als ze vanuit huis werken.

Vertrouwen werkgever – werknemer
Een andere opvallende constatering is het vertrouwen tussen werknemers en hun managers. Bijna een derde (24%) vertrouwt er niet op dat hun manager hun beste belangen voor ogen heeft en liefst 29% vindt dat ze hun manager niet kunnen vertrouwen als het gaat om hun carrièreontwikkeling.

Oscar van Mourik: “Een aanzienlijk deel van de werknemers ervaart een gebrek aan vertrouwen, wat een serieus probleem vormt voor het werkklimaat binnen de organisatie en ook invloed heeft op de retentie. Werkgevers kunnen de relatie met hun werknemers versterken door effectieve communicatie en transparantie te bevorderen, waardoor vertrouwen wordt gestimuleerd. Dit draagt bij aan het creëren van een positieve werkgever-werknemer relatie.”

Bron: Randstad.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 november 2024

VSR onderzoekt afgifte van microplastics bij het wassen van microvezelmaterialen

Er zijn aanwijzingen gevonden dat er, net als bij het wassen van consumententextiel, ook microplastics vrijkomen bij het wassen van microvezelmaterialen die gebruikt worden in de professionele schoonmaak. Dit...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

12 juni 2019

Sander Haas over 10 jaar Asito Schoonmaakkracht van het Jaar: “De trots giert eruit”

“Het blijft een feest: de verkiezing van Asito Schoonmaakkracht van het Jaar. Als er één evenement is waar de trots aan alle kanten vanaf spat, dan is dit het...

22 november 2023

Tork lanceert drie nieuwe luxe zepen

Met de lancering van drie nieuwe luxe zepen richt Tork zich op chique hotels, restaurants, kantoren, sportscholen en spa’s. Naast het gebruik van natuurlijke ingrediënten, bevatten de Tork Luxe...

01 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben...

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

01 december 2022

Blog: De cijferverslaving

Laatst luisterde ik naar een podcast met de titel ‘Weg met de cijferverslaving’. Deze podcast behandelde de cijferverslaving van Nederland. Denk hierbij aan het Bruto Nationaal product waaraan de...

24 november 2024

#FAVORITES Vebego viert 23 x 25 jaar en 575 ervaring

Een unicum, 23 jubilarissen die allen 25 jaar voor Vebego bij de Nederlandse Spoorwegen werken. Wat een mijlpaal. Van harte gefeliciteerd! Vebego vierde dit moment samen met alle kanjers...

21 mei 2023

Seepje zonder microplastics

Het duurzame zeepmerk Seepje krijgt een officiële erkenning van de Plastic Soup Foundation in de vorm van het Zero Plastic Inside-certificaat. Als eerste wasmiddelmerk. Dat betekent dat alle producten...

18 februari 2019

Nieuwe KATRIN Master assortiment: meer prestaties voor professionals

Nieuwe producten met de hoogste kwaliteit voor iedereen: dat is het nieuwe Katrin Master Assortiment in acht woorden. Het verrassende Master-assortiment bevat vier non-woven producten: Katrin FlexMaster voor algemene...