27 januari 2025

Balans werk-privé onverminderd belangrijk voor werknemers

82% van de werknemers in Nederland vindt balans tussen werk en privé  belangrijk, en handelt daar ook in toenemende mate naar. Dit onverminderde belang is één van de opvallende conclusies van het nieuwste Workmonitor onderzoek van HR-dienstverlener Randstad. 22.000 werkende mensen uit 35 landen, waaronder Nederland, hebben aan het onderzoek meegedaan.

In de 22 jaar dat Randstad deze Workmonitor uitvoert, zien de onderzoekers dat de balans tussen werk en privé sinds een aantal jaren (naast inkomen) steeds belangrijker wordt als het gaat om een baan nemen of houden. Ook dit jaar noemt weer 82% van de werkenden in Nederland een optimale werk-privé balans op de vraag wat ze in hun huidige of toekomstige werk belangrijk vinden. Wat daarbij opvalt, is dat steeds meer talenten ook gericht actie ondernemen als die balans wordt verstoord of de sfeer op het werk hen niet bevalt. Van de mensen die van baan zijn veranderd heeft 33% ontslag genomen vanwege een verstoorde werksfeer. Vorig jaar was dit aandeel nog 21%.

Meer dan salaris alleen
Volgens Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad, wijst dit op een verschuiving in de prioriteiten van werknemers door diverse ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. ‘Hoewel salaris altijd een belangrijke factor blijft bij het aantrekken van talent, zien we dat een goede werk-privébalans steeds hoger op de prioriteitenlijst komt te staan. Werknemers uit Generatie X kiezen vaker voor werkgevers die maatschappelijke verantwoordelijkheid ondersteunen, bijvoorbeeld door mantelzorg te omarmen of lokale gemeenschappen actief te ondersteunen. Generatie Z daarentegen hecht sterk aan werkgevers die hun sociale waarde delen, zoals het stimuleren van een rijk sociaal leven. Deze trends geven context waarom bijna de helft van de talenten (ongeveer 50%) geen baan accepteert die niet aansluit bij deze waarden.”

Zingeving en verbondenheid
We vinden daarnaast het eigen geluk steeds belangrijker en dat heeft ertoe geleid dat veel mensen ook in hun werk op zoek zijn naar een gevoel van zingeving en verbondenheid. Oscar van Mourik: “Ons onderzoek laat zien dat een meerderheid van 72% van de werkenden die aan het onderzoek hebben meegedaan, wil dat hun werkplek een gevoel van gemeenschap biedt. Meer dan de helft, 54%, is bereid om te vertrekken als ze het gevoel hebben dat ze er niet bij horen.”
In sommige gevallen wordt salaris zelfs ondergeschikt aan een gevoel van gemeenschap op het werk. Zo zou 32% van de respondenten het niet erg vinden om minder te verdienen bij een baan met betere contacten op de werkplek. In het verlengde daarvan gelooft een sterke meerderheid (79%) dat een gevoel van verbondenheid met collega’s ook zorgt voor betere prestaties.

Leren en ontwikkelen
Net als bij eerdere onderzoeken van de Randstad Workmonitor blijven leren en ontwikkelen essentiële werkvoorwaarden voor talenten. Opmerkelijk is wel dat de kloof tussen verwachting en realiteit in ons land het afgelopen jaar flink groter lijkt te zijn geworden. Vorig jaar gaf 21% aan te zullen vertrekken als ze geen ontwikkelingsmogelijkheden kregen om hun carrière toekomstbestendig te maken, een cijfer dat dit jaar is gestegen naar 36%. Daarbij is kunstmatige intelligentie (AI) de meest gewenste leer- en ontwikkelingsmogelijkheid (18%), op afstand gevolgd door IT.

Oscar van Mourik: “Ondanks deze vraag zien we dat ongeveer een kwart van de ondervraagden dergelijke trainingsmogelijkheden onvoldoende herkent bij hun werkgever. Dit is belangrijk, omdat naast AI gerelateerde vaardigheden ook inherente vaardigheden die continu moeten worden bijgewerkt zoals continu leren, veerkracht, empathie en ethisch oordeel momenteel in bijna 32% van de vacatureteksten vertegenwoordigd zijn.”

Flexibel blijft belangrijk
Flexibiliteit in werk wordt onverminderd belangrijk gevonden door talenten, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna een derde heeft een baan opgegeven omdat deze niet genoeg flexibiliteit bood. Jongere talenten zijn meer geneigd dat belangrijk te vinden en vragen daar ook actief om. Meer dan een derde (34%) van de zogeheten ‘Generatie Z’ zegt de afgelopen zes maanden meer flexibiliteit te hebben gekregen op het gebied van locatie, tegenover slechts 10% van de babyboomers. Er is rond flexibel werken wel een vertrouwensbreuk ontstaan: meer dan een kwart (23%) van de werkenden in ons land denkt niet dat hun manager hen vertrouwt om productief te blijven als ze vanuit huis werken.

Vertrouwen werkgever – werknemer
Een andere opvallende constatering is het vertrouwen tussen werknemers en hun managers. Bijna een derde (24%) vertrouwt er niet op dat hun manager hun beste belangen voor ogen heeft en liefst 29% vindt dat ze hun manager niet kunnen vertrouwen als het gaat om hun carrièreontwikkeling.

Oscar van Mourik: “Een aanzienlijk deel van de werknemers ervaart een gebrek aan vertrouwen, wat een serieus probleem vormt voor het werkklimaat binnen de organisatie en ook invloed heeft op de retentie. Werkgevers kunnen de relatie met hun werknemers versterken door effectieve communicatie en transparantie te bevorderen, waardoor vertrouwen wordt gestimuleerd. Dit draagt bij aan het creëren van een positieve werkgever-werknemer relatie.”

Bron: Randstad.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2023

#FOTOFRIDAY Bijzondere ‘kunstklus’

Schoonmaakorganisatie Wouters deelt hun verhaal over een bijzondere klus in het gemeente huis van Berg en Dal. In opdracht van de gemeente hebben zij daar een kleurrijk kunstwerk in...

11 september 2019

Blog: Inspirerend

Laatst is een boek verschenen over de oprichtster van het schoonmaakbedrijf MAS Dienstverleners.  ‘Tout’ schoonmaakland was lovend en vond het verhaal inspirerend. Nu ben ik eerlijk dat ik over...

11 november 2022

Ali viert 10-jarig jubileum

Het is feest bij Meijer Multicleaning. Medewerker Ali viert een jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn plaatst het bedrijf een foto van Ali met de reactie: “Feest🥳. Onze Ali...

04 juni 2019

Jobalert vakantiebanen: hoe win jij deze zomer schoonmaakvakmensen?

Ook schoonmaakbedrijven staan weer voor de uitdaging om de planning in de vakantieperiode rond te krijgen en (vak)mensen te werven én winnen voor een (goed) betaalde #vakantiebaan in de #schoonmaak....

08 mei 2019

Spreker #FMNextGen event Alicia de Graaff: “Schoonmaak als onderscheidend element van je organisatie”

Beleef de passie, maak impact met facilities! “Hoe kun je schoonmaak inzetten als onderscheidend element van je organisatie of bedrijf? Er zijn voldoende aansprekende voorbeelden en onderzoeken die bewijzen...

19 december 2024

Kerstmagie in schoonmaakland: Wie heeft de mooiste ‘Kerstcommercial’?

Het is bijna Kerst en we ontdekken een nieuwe trend. Het zijn dit jaar niet alleen supermarktketens die met elkaar 'strijden' om de beste kerstcommercials, ook in schoonmaakland hebben...

13 februari 2024

Breedweer geregistreerd voor Code Sociale Ondernemingen

Breedweer Facilitaire Diensten is trots dat het bedrijf is opgenomen in het Register Sociale Ondernemingen. De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op dé grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact...

13 maart 2019

Nieuwe Kärcher koudwater hogedruktrailer verrassend veelzijdig en duurzaam

Een watertank van 1000 liter, een krachtige diesel- of benzinemotor met slimme opties: Kärcher’s nieuwe koudwater hogedruktrailer is de oplossing voor mobiel en autonoom werk. De hogedrukreiniger laat minstens...

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...

03 september 2024

Zomer sport serie (6): Schoonmaken in de sport

Sportverenigingen hebben net zoals andere locaties schoonmaak nodig. Veel schoonmaakbedrijven zijn dan ook actief in de sportsector. Met specialistische blik en kunde, want sportlocaties vereisen andere schoonmaakinzet dan bijvoorbeeld...