27 januari 2025

Balans werk-privé onverminderd belangrijk voor werknemers

82% van de werknemers in Nederland vindt balans tussen werk en privé  belangrijk, en handelt daar ook in toenemende mate naar. Dit onverminderde belang is één van de opvallende conclusies van het nieuwste Workmonitor onderzoek van HR-dienstverlener Randstad. 22.000 werkende mensen uit 35 landen, waaronder Nederland, hebben aan het onderzoek meegedaan.

In de 22 jaar dat Randstad deze Workmonitor uitvoert, zien de onderzoekers dat de balans tussen werk en privé sinds een aantal jaren (naast inkomen) steeds belangrijker wordt als het gaat om een baan nemen of houden. Ook dit jaar noemt weer 82% van de werkenden in Nederland een optimale werk-privé balans op de vraag wat ze in hun huidige of toekomstige werk belangrijk vinden. Wat daarbij opvalt, is dat steeds meer talenten ook gericht actie ondernemen als die balans wordt verstoord of de sfeer op het werk hen niet bevalt. Van de mensen die van baan zijn veranderd heeft 33% ontslag genomen vanwege een verstoorde werksfeer. Vorig jaar was dit aandeel nog 21%.

Meer dan salaris alleen
Volgens Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad, wijst dit op een verschuiving in de prioriteiten van werknemers door diverse ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. ‘Hoewel salaris altijd een belangrijke factor blijft bij het aantrekken van talent, zien we dat een goede werk-privébalans steeds hoger op de prioriteitenlijst komt te staan. Werknemers uit Generatie X kiezen vaker voor werkgevers die maatschappelijke verantwoordelijkheid ondersteunen, bijvoorbeeld door mantelzorg te omarmen of lokale gemeenschappen actief te ondersteunen. Generatie Z daarentegen hecht sterk aan werkgevers die hun sociale waarde delen, zoals het stimuleren van een rijk sociaal leven. Deze trends geven context waarom bijna de helft van de talenten (ongeveer 50%) geen baan accepteert die niet aansluit bij deze waarden.”

Zingeving en verbondenheid
We vinden daarnaast het eigen geluk steeds belangrijker en dat heeft ertoe geleid dat veel mensen ook in hun werk op zoek zijn naar een gevoel van zingeving en verbondenheid. Oscar van Mourik: “Ons onderzoek laat zien dat een meerderheid van 72% van de werkenden die aan het onderzoek hebben meegedaan, wil dat hun werkplek een gevoel van gemeenschap biedt. Meer dan de helft, 54%, is bereid om te vertrekken als ze het gevoel hebben dat ze er niet bij horen.”
In sommige gevallen wordt salaris zelfs ondergeschikt aan een gevoel van gemeenschap op het werk. Zo zou 32% van de respondenten het niet erg vinden om minder te verdienen bij een baan met betere contacten op de werkplek. In het verlengde daarvan gelooft een sterke meerderheid (79%) dat een gevoel van verbondenheid met collega’s ook zorgt voor betere prestaties.

Leren en ontwikkelen
Net als bij eerdere onderzoeken van de Randstad Workmonitor blijven leren en ontwikkelen essentiële werkvoorwaarden voor talenten. Opmerkelijk is wel dat de kloof tussen verwachting en realiteit in ons land het afgelopen jaar flink groter lijkt te zijn geworden. Vorig jaar gaf 21% aan te zullen vertrekken als ze geen ontwikkelingsmogelijkheden kregen om hun carrière toekomstbestendig te maken, een cijfer dat dit jaar is gestegen naar 36%. Daarbij is kunstmatige intelligentie (AI) de meest gewenste leer- en ontwikkelingsmogelijkheid (18%), op afstand gevolgd door IT.

Oscar van Mourik: “Ondanks deze vraag zien we dat ongeveer een kwart van de ondervraagden dergelijke trainingsmogelijkheden onvoldoende herkent bij hun werkgever. Dit is belangrijk, omdat naast AI gerelateerde vaardigheden ook inherente vaardigheden die continu moeten worden bijgewerkt zoals continu leren, veerkracht, empathie en ethisch oordeel momenteel in bijna 32% van de vacatureteksten vertegenwoordigd zijn.”

Flexibel blijft belangrijk
Flexibiliteit in werk wordt onverminderd belangrijk gevonden door talenten, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna een derde heeft een baan opgegeven omdat deze niet genoeg flexibiliteit bood. Jongere talenten zijn meer geneigd dat belangrijk te vinden en vragen daar ook actief om. Meer dan een derde (34%) van de zogeheten ‘Generatie Z’ zegt de afgelopen zes maanden meer flexibiliteit te hebben gekregen op het gebied van locatie, tegenover slechts 10% van de babyboomers. Er is rond flexibel werken wel een vertrouwensbreuk ontstaan: meer dan een kwart (23%) van de werkenden in ons land denkt niet dat hun manager hen vertrouwt om productief te blijven als ze vanuit huis werken.

Vertrouwen werkgever – werknemer
Een andere opvallende constatering is het vertrouwen tussen werknemers en hun managers. Bijna een derde (24%) vertrouwt er niet op dat hun manager hun beste belangen voor ogen heeft en liefst 29% vindt dat ze hun manager niet kunnen vertrouwen als het gaat om hun carrièreontwikkeling.

Oscar van Mourik: “Een aanzienlijk deel van de werknemers ervaart een gebrek aan vertrouwen, wat een serieus probleem vormt voor het werkklimaat binnen de organisatie en ook invloed heeft op de retentie. Werkgevers kunnen de relatie met hun werknemers versterken door effectieve communicatie en transparantie te bevorderen, waardoor vertrouwen wordt gestimuleerd. Dit draagt bij aan het creëren van een positieve werkgever-werknemer relatie.”

Bron: Randstad.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 juli 2024

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt...

17 april 2023

8e Dag van de Schoonmaker in teken van dank-je-wel

Bedankt, jij maakt het verschil! Deze pluim verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op donderdag 15 juni in de vorm van aandacht, een compliment of attentie. “De...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

22 november 2023

FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen: de innovatiekracht van techniek

Op de Schoonmaak Vakdagen zijn er ieder jaar weer innovaties bij de stands van exposanten te ontdekken. Ook bij het event van FMNextGen, de jongerencommunity tot veertig jaar van...

12 november 2023

#Favorites Kärcher veegmachines in muzikale videoclip

“Een kleine acht weken geleden kregen wij de vraag vanuit WILLEMSKANTINE of wij wilde meewerken aan een videoclip voor een uniek muzikaal project”, vertelt Jop Kuster, marketingmanager van Kärcher. Die...

01 november 2024

#VacatureVrijdag: Interclean zoekt Brand Marketing Manager

JOB alert! Interclean zoekt een Brand Marketing Manager die haar merk wereldwijd gaat uitbouwen en sterker in de markt gaat zetten.

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

29 januari 2023

#FAVORITES Ga jij ook voorlezen?

Van 25 januari t/m 4 februari zijn de Nationale Voorleesdagen. Help jij CSU om op een leuke en kindvriendelijke manier het belang van handhygiëne onder de aandacht te brengen?...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

18 juni 2024

Jan Harkema van SVP Schoonmaak is Schoonmaker van het Jaar 2024!

En de winnaar is… Jan Harkema van SVP Schoonmaak, met runner-ups Martine Verdonck van Center Parcs Kempervennen en Nancy Meijer van Blankers Schoon. Jan behaalde de felbegeerde titel Schoonmaker...