10 september 2024

Blog Esther van der Lelie: “Horen, zien én meedoen!”

Zondagochtend fietste ik naar de sportschool om mijn lijf weer flink aan het werk te zetten. En mijn hoofd leeg te maken. Onderweg kwam ik veel wielrenners en hardlopers tegen. Driebergen was weer vroeg wakker. De hardlopers keek ik met lede ogen na. Het is mijn favoriete sport, maar ik kan dit vanwege een knieblessure al enkele maanden niet beoefenen. Dat voelt niet fijn, het voelt als niet mee mogen doen. Nu is dit bij mij tijdelijk en heb ik nog alternatieve sporten die ik wel kan doen. Maar hoe is het als je echt niet mee kan doen? Of als jouw inzet niet gezien wordt?

Afgelopen zomerperiode schreef ik mijn blog over topsport en schoonmaak en publiceerden we de zomer-sport-serie om te laten zien wat de overeenkomsten zijn tussen schoonmaak en topsport en hoe belangrijk het ook is om zelf sportief / vitaal te zijn. Met alle winnende topsporters van de verschillende sportevenementen deze zomer was dit toepasselijk om te delen. Hoe blij was Nederland met alle 34 medailles van de olympische winnaars, maar waarom is er minder aandacht voor de paralympiërs geweest, terwijl zij met 56! medailles naar huis gaan? Hoe zouden de topsporters dit zelf ervaren?

Inclusiviteit is belangrijk
Als mens wil je gezien en gehoord worden. Dat geldt voor mij, jou en ieder ander. Toch doet nog niet iedereen voldoende mee of is er terughoudendheid. We doen bijvoorbeeld ons best om de schoonmakers meer op de voorgrond te zetten, zodat ze de waardering krijgen die ze verdienen. Maar ondanks dat de intentie goed is, wil niet iedere schoonmaker een podiumplaats. De één pakt kansen van bijvoorbeeld dagschoonmaak meteen aan, een ander heeft een zetje nodig, weer een ander blijft liever op de achtergrond. En dat is helemaal prima, als we ieder maar wel gelijk waarderen en betrekken.

Blij met mensen die stralen
Wat ik, als hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal, graag bijdraag aan inclusiviteit is het delen van de verhalen van al die verschillende mensen en de bedrijven waarvoor zij zich inzetten. Verhalen van de schoonmakers op de werkvloer, maar ook van hen die vanuit een andere rol in de branche zorgen dat de schoonmaak iedere dag doorgaat. Ieder doet dit vanuit eigen kracht, talent en gedrevenheid, ieder mag om eigen inzet gewaardeerd worden. Om hen te laten zien en te laten stralen! Daar word ik blij van.

Voorbeelden in de schoonmaakbranche
Er worden in de branche al veel verhalen over en met diverse mensen gedeeld, uiteraard via Schoonmaakjournaal maar ook via de schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Zoals jubilea – regelmatig vieren mensen hun 30 en zelfs 40 jarig jubileum -, via de Podcast van Breedweer Facilitaire Diensten, waarin ’taboe-onderwerpen’ niet worden geschuwd. Een ander voorbeeld is het team van 1Nergiek dat rolstoeltenniser Tom Egberink in Parijs is gaan aanmoedigen. En ik noem ook het artikel van NBBU waarin Gaby Westelaken van GWS dé Schoonmaker vertelt hoe zij medewerkers aan hun bedrijf binden.
Uit eigen bron kan ik ook vertellen dat bij de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar inclusiviteit een belangrijke waarde is. Onze juryleden beoordelen alle aangemelde schoonmakers anoniem. Hierdoor staat er jaarlijks een aantal schoonmakers op het podium, dat uitblinkt in hun vak, ongeacht leeftijd, gender, achtergrond, cultuur, religie of bedrijf. Deze aanpak vinden Petra de Bruin en ik, als organisatoren, erg belangrijk.

Oproep voor een meer inclusieve arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt blijkt nog wel onvoldoende toegankelijk te zijn voor mensen met een (arbeids)beperking, waardoor veel potentieel onbenut blijft. Om dit te verbeteren en obstakels voor ondernemers weg te nemen, presenteerden MKB-Nederland, VNO-NCW, NOC*NSF en Missie H2 de Actieverklaring ‘Inclusief werkgeven’. Voorzitter Jacco Vonhof overhandigde de verklaring op 1 september 2024 aan staatssecretaris Jurgen Nobel in het TeamNL huis op de Paralympische Spelen in Parijs. Jacco Vonhof roept op: “Het is belangrijk dat iedereen in ons land kan meedoen op de arbeidsmarkt en naar eigen vermogen een bijdragen kan leveren. We roepen alle ondernemers daarom op deze actieverklaring zoveel mogelijk te steunen en zich in te zetten om hun werkvloer zo toegankelijk mogelijk te maken, zowel fysiek als digitaal. Op deze manier kan iedereen zijn of haar talenten optimaal ontwikkelen en werken we tegelijkertijd aan het verminderen van het grote aantal openstaande vacatures.”

Verhalen vertellen de waarheid
De komende maanden staat Schoonmaakjournaal.nl in het teken van beleving. Hoe beleven schoonmakers hun werk? Wat is de beleving van andere medewerkers over hun inzet in de schoonmaakbranche? Hoe ervaart ieder de deelname aan de arbeidsmarkt? We delen de verhalen graag. En uit deze belevenissen zullen we ongetwijfeld opmaken hoe inclusief, aandachtig, belangstellend en sportief onze branche is. Doe je mee? Mag ik jouw/jullie oprechte verhaal delen? Stuur mij een bericht via [email protected].

Esther van der Lelie
Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal.nl

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 oktober 2022

Deelnemers SIEV ALV beleven primeurs en gaan zorgen voor slagkracht

“Een prima, positieve vergadering op een toplocatie, culinair goed verzorgd, met een inspirerende rondleiding en de goodie bag als dankjewel van de gastheer”, concludeert Raymond Kouwenberg. Raymond beleefde zijn...

31 oktober 2025

#PODCAST Tork lanceert podcast over de ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober 2025, heeft Tork de nieuwe podcastserie ‘Hospitality van het kleinste kamertje’ gelanceerd , waarmee het merk inclusieve hygiëne centraal stelt. Het doel is om het taboe...

02 juni 2025

FMG-deelnemers stappen op circulaire waarde: de R-ladder

“Nature is speaking”, de natuur spreekt: als jij niet voor mij zorgt, zorg ik niet voor jou”; het startfilmpje van Gerdi Broers van Intrakoop na het welkomstwoord van Judit...

13 juni 2025

Ontdek de Schoonmaak zet opnieuw campagne ‘Schoon maak je rijk’ in voor werven vakantiekrachten

Na het eerdere succes is de campagne Schoon maak je rijk opnieuw van start gegaan. De zomerse wervingscampagne van Ontdek de Schoonmaak is gericht op jongeren die op zoek...

18 november 2022

Saakje 12,5 jaar bij Nivo

Saakje de Jong is al 12,5 jaar in dienst bij Nivo. Van harte gefeliciteerd! Eigenlijk werkt Saakje al veel langer in de schoonmaak, op het huidige pand zelfs al...

25 juni 2025

Werner & Merts trots op behalen mijlpaal: 1 miljard flessen van gerecycled plastic

"We hebben een bijzondere mijlpaal bereikt: 1 000 000 000 flessen geproduceerd van gerecycleerd plastic!", deelt Werner & Mertz Professional trots. Een wereldrecord én een prachtig bewijs dat...

03 oktober 2025

Asito, CSU en Gom winnen European Cleaning & Hygiene Award 2025: Best Practice Service Provider

Tijdens de prestigieuze uitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 in het National Museum of Scotland in Edinburgh zijn Asito, CSU en Gom uitgeroepen tot winnaar in...

27 februari 2022

Carnaval in Maastricht

Er wordt weer carnaval gevierd! Dat kun je zien aan alle straatversieringen, mooie etalages en vrolijk uitgedoste carnavalsvierders, maar ook tijdens het werk op de Universiteit van Maastricht. Daar...

05 juni 2025

Slimmer werken met AI: 5 praktische tips voor de schoonmaakbranche

AI kan ons werk niet alleen makkelijker maken, maar ook beter. Dat blijkt uit onderzoek van managementprofessor Ethan Mollick van de Wharton School. Zijn tips helpen medewerkers in elke...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...