10 september 2024

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): “Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven”

In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar iedereen zichzelf kan zijn en zich gehoord, gerespecteerd en veilig voelt. Je wil dat mensen het gevoel hebben dat ze erbij horen en zichzelf kunnen zijn, anders is de kans groot dat ze gaan. Hoe pak je dat nou aan? Het NBBU publiceerde op 5 september 2024 een artikel over de aanpak van GWS dé Schoonmaker.

Het artikel vermeldt dat bij GWS dé Schoonmaker veel medewerkers van allerlei afkomsten en culturen werken. Gaby Westelaken, commercieel directeur bij GWS: “Iedereen is hier gelijk, maar tegelijkertijd heeft iedereen ook andere wensen en behoeftes. Medewerkers zijn ons belangrijkste werkkapitaal. We vinden het belangrijk dat ze met plezier werken en zich thuis voelen. Daarom gaan we regelmatig in gesprek. Wat heb je nodig om je werk (beter) te doen? Wat kunnen wij daarin betekenen? We zien dat collega’s die zich gehoord voelen, beter in hun vel zitten en daardoor gemotiveerder zijn.”

Ga in informele setting in gesprek met elkaar

Een voorbeeld dat in het artikel wordt toegelicht is die van Alirezar Rawarpour die 20 jaar geleden via het uitzendbureau bij GWS begon en al snel in vaste dienst kwam. Hij bevestigt wat Gaby zegt en vertelt: “Ik zie iedereen hier als familie en de werkvloer voelt als mijn tweede thuis. Hoe dat komt? Je krijgt waardering en er is veel oog voor je privé-situatie. Is er iets? Dan kun je altijd terecht bij onze directie. Je wordt gehoord en ze denken met je mee als dat nodig is.” Gaby: “Een tip aan ondernemers is om dit soort gesprekken juist niet alleen op formele momenten te houden, zoals tijdens een functioneringsgesprek. Juist in een informele setting hoor je soms andere, eerlijkere dingen terug.”

Zorg voor rolmodellen
Ook het bieden van ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden zijn manieren om medewerkers te binden. In bedrijven met veel mensen met verschillende achtergronden is het belangrijk te laten zien dat doorgroeimogelijkheden er zijn voor iedereen. Gaby: “Iedereen die dat wil, mag zich bij ons ontwikkelen. Het is aan de persoon zelf die mogelijkheid wel of niet aan te grijpen.” Alirezar: “Ik had tot voorkort een leidinggevende functie, maar heb recent zelf gekozen een stapje terug te doen. Het paste toch niet helemaal bij mij. Maar het is fijn te ervaren dat het tot de mogelijkheden behoort.”

Het bieden van ontwikkelkansen en doorgroeimogelijkheden voor iedereen wordt onderstreept in een . Uit het onderzoek van PwC blijkt dat slechts 4 procent van de leidinggevenden een niet-westerse achtergrond heeft. Mensen met een andere etnische achtergrond missen vaak rolmodellen en dat zorgt ervoor dat ze hun ambities bijstellen. Op deze manier blijft veel potentieel onbenut en dat is een gemiste kans in veel bedrijven. Dus geef het goede voorbeeld en zorg voor rolmodellen in je bedrijf.

Deel interne vacatures en toets objectief of iemand geschikt is

Uit het succesverhaal van GWS blijkt dat het belangrijk is dat iedereen in je bedrijf een eerlijke kans heeft om door te groeien. Dat doe je bijvoorbeeld door interne vacatures openbaar te maken en te laten weten dat iedereen kan solliciteren. Overweeg daarnaast een extern bedrijf een assessment/case/toets te laten doen om objectief te bepalen of een medewerker geschikt is.

Spreek je actief uit en stel een externe vertrouwenspersoon aan

Veel ondernemers doen er veel aan om een veilige werkvloer te creëren. Spreek je als ondernemer ook actief uit dat je het belangrijk vindt dat iedereen zich thuis voelt en leg uit waarom je dat belangrijk vindt. Dat noemen ze ook wel ‘commitment aan de top’. Besef je tegelijkertijd dat het voor heel veel medewerkers een grote stap om naar buiten te treden als er sprake is van ongewenste situaties op de werkvloer. Gaby: “Wij hebben daarom bewust gekozen voor een externe vertrouwenspersoon. In de praktijk lopen de meeste collega’s gewoon bij mij binnen als er iets is, maar de mogelijkheid om naar een externe persoon te gaan moet er zijn.”

Gaby’s tip aan andere ondernemers:
“Behandel je medewerkers als persoon en niet als nummer. Sta open voor iedereen, bouw een relatie op en zorg ervoor dat mensen met plezier naar hun werk komen.”

Bron en foto: NBBU

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 januari 2025

Goed leiderschap vraagt om écht te luisteren

MT/Sprout publiceerde een artikel met 4 experts over wat er in 2025 op de werkvloer van 'leiders’ wordt verwacht. De trends benadrukken vaardigheden die goed aansluiten bij de sterktes...

13 augustus 2024

Gezien in de media: Schoonmakers in de zorg doen veel meer dan alleen poetsen

Het Financieele Dagblad belicht in haar artikel van 12 augustus 2024 hoe schoonmaak het verlengde is van de zorg. Verslaggever zorg Maarten van Poll beschrijft hoe schoonmakers een cruciale...

22 januari 2025

ISS Facility Services voor 4e keer Top Employer

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar benoemd tot Top Employer in Nederland. ISS verbeterde haar score opnieuw en behoort nu tot de top van alle gecertificeerde...

14 november 2024

Gezien in de media: Robot leert van mensen hoe hij een wastafel moet schoonmaken

Onderzoekers van de TU Wien hebben een robot ontwikkeld die kan leren schoonmaken door mensen na te doen. Dit kan een oplossing bieden voor de complexiteit van taken zoals...

06 december 2024

Handhaving van schijnzelfstandigheid: steeds meer zzp’ers stoppen

In de eerste 9 maanden van 2024 hebben meer dan 100.000 zzp’ers zich uitgeschreven bij de KVK. Een stijging van 25% t.o.v dezelfde periode in 2023. Dat meldt De...

27 december 2024

Multiclean viert 45 jaar!

“In 1979, 45 jaar geleden, begon onze vader, Peter Zwinkels, met een droom en een flinke dosis lef aan zijn avontuur als ondernemer. Wat ooit startte als een eenmanszaak...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Schoonmaker van het Jaar Jan Harkema krijgt gepersonaliseerde stofzuiger

Weska Schoonmaakproducten feliciteert de winnaar van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar: Jan Harkema van SVP Schoonmaakdiensten. Als cadeau ontving hij een gepersonaliseerde Numatic stofzuiger. Nu kan...

07 november 2024

Niklaas Larkens beste én snelste glazenwasser 2024

Dubbele winst gisteren, op 6 november 2024, voor Niklaas Larkens van De Jong Facilitaire Dienste. Hij won niet alleen het NK Glazenwassen 2024, maar was ook de allersnelste glazenwasser....

11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn...

23 december 2024

Global Health & Safety Award voor Essity Hoogezand

Essity Hoogezand heeft op 12 december 2024 de Global Health & Safety Award 2024 gewonnen. Deze award wordt jaarlijks intern toegekend aan de best presterende fabriek van Essity die...