10 september 2024

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): “Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven”

In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar iedereen zichzelf kan zijn en zich gehoord, gerespecteerd en veilig voelt. Je wil dat mensen het gevoel hebben dat ze erbij horen en zichzelf kunnen zijn, anders is de kans groot dat ze gaan. Hoe pak je dat nou aan? Het NBBU publiceerde op 5 september 2024 een artikel over de aanpak van GWS dé Schoonmaker.

Het artikel vermeldt dat bij GWS dé Schoonmaker veel medewerkers van allerlei afkomsten en culturen werken. Gaby Westelaken, commercieel directeur bij GWS: “Iedereen is hier gelijk, maar tegelijkertijd heeft iedereen ook andere wensen en behoeftes. Medewerkers zijn ons belangrijkste werkkapitaal. We vinden het belangrijk dat ze met plezier werken en zich thuis voelen. Daarom gaan we regelmatig in gesprek. Wat heb je nodig om je werk (beter) te doen? Wat kunnen wij daarin betekenen? We zien dat collega’s die zich gehoord voelen, beter in hun vel zitten en daardoor gemotiveerder zijn.”

Ga in informele setting in gesprek met elkaar

Een voorbeeld dat in het artikel wordt toegelicht is die van Alirezar Rawarpour die 20 jaar geleden via het uitzendbureau bij GWS begon en al snel in vaste dienst kwam. Hij bevestigt wat Gaby zegt en vertelt: “Ik zie iedereen hier als familie en de werkvloer voelt als mijn tweede thuis. Hoe dat komt? Je krijgt waardering en er is veel oog voor je privé-situatie. Is er iets? Dan kun je altijd terecht bij onze directie. Je wordt gehoord en ze denken met je mee als dat nodig is.” Gaby: “Een tip aan ondernemers is om dit soort gesprekken juist niet alleen op formele momenten te houden, zoals tijdens een functioneringsgesprek. Juist in een informele setting hoor je soms andere, eerlijkere dingen terug.”

Zorg voor rolmodellen
Ook het bieden van ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden zijn manieren om medewerkers te binden. In bedrijven met veel mensen met verschillende achtergronden is het belangrijk te laten zien dat doorgroeimogelijkheden er zijn voor iedereen. Gaby: “Iedereen die dat wil, mag zich bij ons ontwikkelen. Het is aan de persoon zelf die mogelijkheid wel of niet aan te grijpen.” Alirezar: “Ik had tot voorkort een leidinggevende functie, maar heb recent zelf gekozen een stapje terug te doen. Het paste toch niet helemaal bij mij. Maar het is fijn te ervaren dat het tot de mogelijkheden behoort.”

Het bieden van ontwikkelkansen en doorgroeimogelijkheden voor iedereen wordt onderstreept in een . Uit het onderzoek van PwC blijkt dat slechts 4 procent van de leidinggevenden een niet-westerse achtergrond heeft. Mensen met een andere etnische achtergrond missen vaak rolmodellen en dat zorgt ervoor dat ze hun ambities bijstellen. Op deze manier blijft veel potentieel onbenut en dat is een gemiste kans in veel bedrijven. Dus geef het goede voorbeeld en zorg voor rolmodellen in je bedrijf.

Deel interne vacatures en toets objectief of iemand geschikt is

Uit het succesverhaal van GWS blijkt dat het belangrijk is dat iedereen in je bedrijf een eerlijke kans heeft om door te groeien. Dat doe je bijvoorbeeld door interne vacatures openbaar te maken en te laten weten dat iedereen kan solliciteren. Overweeg daarnaast een extern bedrijf een assessment/case/toets te laten doen om objectief te bepalen of een medewerker geschikt is.

Spreek je actief uit en stel een externe vertrouwenspersoon aan

Veel ondernemers doen er veel aan om een veilige werkvloer te creëren. Spreek je als ondernemer ook actief uit dat je het belangrijk vindt dat iedereen zich thuis voelt en leg uit waarom je dat belangrijk vindt. Dat noemen ze ook wel ‘commitment aan de top’. Besef je tegelijkertijd dat het voor heel veel medewerkers een grote stap om naar buiten te treden als er sprake is van ongewenste situaties op de werkvloer. Gaby: “Wij hebben daarom bewust gekozen voor een externe vertrouwenspersoon. In de praktijk lopen de meeste collega’s gewoon bij mij binnen als er iets is, maar de mogelijkheid om naar een externe persoon te gaan moet er zijn.”

Gaby’s tip aan andere ondernemers:
“Behandel je medewerkers als persoon en niet als nummer. Sta open voor iedereen, bouw een relatie op en zorg ervoor dat mensen met plezier naar hun werk komen.”

Bron en foto: NBBU

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 april 2025

Vebego Cleaning Services sluit zich aan bij Tent Nederland

Vebego Cleaning Services maakt bekend dat het zich heeft aangesloten bij Tent Nederland, een nieuwe coalitie van 40+ grote bedrijven die zich inzetten om vluchtelingen klaar te stomen voor...

10 november 2024

#FAVORITES: Boek Estelle Cruijff: ‘Poetsen maakt gelukkig’

Estelle Cruijff heeft een verrassende nieuwe kant onthuld met haar huishoudboek ‘Poetsen maakt gelukkig’. Bij Estelle zit schoonmaken in het bloed. Ze vindt het zelfs rustgevend. In dit boek...

17 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Veiligheids Cultuur Ladder, wat is dat?’

Heel veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het verbeteren van de veiligheid binnen het bedrijf. Dat doen zij aan de hand van een schema genaamd Veiligheids Cultuur...

06 februari 2025

Laat je inspireren door Gaby Westelaken tijdens event FMNextGen op 2 april

De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met Gaby Westelaken, één van de tafelheren van het diner van jongerenplatform FMNextGen op 2 april 2025. Gaby zal de deelnemers dan inspireren met...

05 november 2024

𝗔𝗞 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸 𝗻𝗲𝗲𝗺𝘁 𝗝𝗢𝗞𝗢 𝗧𝗼𝘁𝗮𝗮𝗹𝗰𝗹𝗲𝗮𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗼𝘃𝗲𝗿

AK Schoonmaak neemt met ingang van 1 november 2024 JOKO TOTAALCLEANING uit Almelo over. Het gehele personeels- en klantenbestand, evenals alle huidige werkzaamheden van JOKO, verhuizen mee naar AK....

08 mei 2025

Medewerkers CONTRAST Lisanne Hanneman en Maarten van Hussen nu ook partners in het bedrijf

Bij CONTRAST Facility + Hospitality ondertekenen consultants Lisanne Hanneman en Maarten van Hussen deze maand hun partnercontract. Daarmee zet CONTRAST een volgende stap in participatie van medewerkers. Managing partner...

01 november 2024

Verbeter klanttevredenheid met Tork Minimalisator Kantoorklachten™

Het Tork Office Hygiëne Pakket™ bevat ook tools en ondersteuning die bedrijven nodig hebben om de tevredenheid van medewerkers te verbeteren, waaronder de Minimalisator Kantoorklachten™. Hiermee kunnen facilitair managers...

05 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen...

25 november 2024

Carel Lurvink en Interzorg zetten zich samen in voor facilitaire verbruiksgoederen en duurzaamheid

Carel Lurvink laat verheugd weten de aanbesteding van Interzorg te hebben gewonnen. De zorgorganisatie met negen locaties in Noord-Nederland was op zoek naar een samenwerkingspartner voor facilitaire gebruiksgoederen. Interzorg...

24 januari 2025

Podcast: Leon Habraken in de Schoonmaakcast van Rick Bogers

In januari nam Rick Bogers zijn eerste ‘Schoonmaakcast’ op met Leon Habraken. Leon Habraken stelt zich in de podcastserie de Schoonmaakcast van Rick Bogers voor. En vertelt wat hij...