12 oktober 2022

Ook de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch denkt Cradle & Cradle!

Je denkt meteen: Wat heeft dat te maken met GWS dé schoonmaker? Eigenlijk alles. Want als er iets in de regio gebeurt op het gebied van duurzaamheid en schoonmaak is daar een onderdeel van, wordt GWS dé schoonmaker gevraagd om mee te denken. De casus is als volgt.

De 100 jaar oude natuurstenen leien van het dak van St. Jans’ Kathedraal in Den Bosch zijn toe aan vervanging. Om de nieuwe dakbedekking te financieren en duurzaam om te gaan met de oude, werd een originele campagne bedacht: 10.000 leien die van het dak afgehaald worden, krijgen een nieuw leven als serveerplank. Maar dan moeten ze wel eerst gereinigd worden. Dan wordt er aan Gaby Westelaken om advies en hulp gevraagd.

Unieke initiatieven voor behoud en restauratie
De St. Jan in Den Bosch bestaat 800 jaar. Een mooi jubileumjaar waarin extra aandacht is voor het behoud van deze mooie kathedraal. Want een eeuwenoud gebouw heeft continu onderhoud nodig en dat kost veel geld. Dit jaar is het dak aan de beurt. In totaal 80.000 leien zullen vervangen moeten worden. De Stichting Nationaal Monument St. Jan grijpt het jubileumjaar om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderhoud en restauratie. Met unieke initiatieven. Eén daarvan is de Wonderlijke Klim, waarbij je, tegen betaling, rondom het dak van de kathedraal kan lopen en de St Jan van bovenaf kan bekijken. Deze actie is enkele jaren geleden ook geïnitieerd en was een megasucces. Daarom zal deze klim dit jaar herhaald worden.

Een andere actie is de verkoop van een deel, 10.000 stuks, van de oude leien die van het dak van de kathedraal afgehaald worden. Niet als lei, maar als serveerplank. Een limited edition inclusief jubileumgravure die geïnteresseerden voor € 15,- (ex btw/transportkosten) per  lei kunnen kopen. 800 cent hiervan gaat naar de Stichting Nationaal Monument Sint-Jan. Met deze opbrengsten kan het onderhoud van het dak gedeeltelijk gefinancierd worden.

Van lei tot serveerplank
Vrijwilligers zorgen voor het omtoveren van oude leien tot vintage serveerplanken. Aannemingsbedrijf Nico de Bont haalt de leien van het dak af, GWS dé Schoonmaker zorgt voor de reiniging. Daarna gaat de serveerplank naar de graveur en wordt deze mooi verpakt voor verkoop in de speciaalzaken in Den Bosch en de Sligro.

Handmatig reinigen voor een bijzonder, duurzaam verhaal
Het reinigen heeft echter meer voeten in aarden dan aanvankelijk werd gedacht. Een lei kan immers niet in een vaatwasmachine en moet per stuk handmatig worden afgewassen. Een taak die Gaby Westelaken, directeur GWS dé Schoonmaker, en zijn zoon, Alexander, serieus oppakken. Ze zijn er trots op een bijdrage te kunnen leveren aan het realiseren van een hoogwaardiger product. In plaats van alle leien weg te gooien worden deze nu hergebruikt met een duurzame betekenis. Want hoe bijzonder is het om aan tafel te vertellen dat jouw borrelplank 100 jaar lang door beschutting van de St. Jan heeft gezorgd en dat de aankoop een bijdrage is aan het voortbestaan van het monument.

Meer informatie: Leienactie | Stichting Nationaal Monument Sint-Jan

 

 

 

Meer lezen over GWS dé Schoonmaker?
Blog Gaby Westelaken: Expert in duurzaamheid?
Interview: “Wie goed doet, goed ontmoet”

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2022

MAS Dienstverleners lanceert MAS Fonds

MAS Dienstverleningsgroep lanceert het Mas Fonds. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe stap in het sociaal ondernemerschap. Met als doelstelling: ondersteuning voor medewerkers en hun gezinnen in tijden van...

13 maart 2025

Geneesmiddelenbedrijf MSD kiest voor Sodexo

Geneesmiddelenbedrijf MSD heeft gekozen voor Sodexo dat het Integrated Facility Management (IFM) van de vestiging van MSD in Haarlem gaat verzorgen. Het gaat om een grote productie- en verpakkingslocatie...

03 mei 2022

FacilityApps lanceert objectieve meetmethode schoonmaakkwaliteit op Interclean

Zo objectief mogelijk de kwaliteitsscore van de schoonmaak meten. Hoe doe je dat? Met de nieuwe meetmethode van FacilityApps, een gebruiksvriendelijke uitbreiding op de bestaande DKS-structuur met onderscheid in...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

04 januari 2024

Besparen op kosten en energie met industriële wasapparatuur

In een tijdperk waarin duurzaam ondernemen centraal staat, richten bedrijven hun aandacht steeds meer op manieren om zowel financiële als milieukosten te verlagen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de...

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

03 december 2023

Muzikale kijk op zorg en schoonmaak

“Met onze handen brengen we positieve impact op ieder mens in de zorg. Vandaag doen we dat met muziek. Speciaal voor u.” Bezoekers en patiënten van Radboudumc lezen deze...

11 november 2021

Filmimpressie: de Smile van de Schoonmaak Vakdagen

Ben je op 9 en 10 november op de Schoonmaak Vakdagen geweest? Misschien ben je wel in beeld bij deze filmimpressie van de schoonmaakvakbeurs. Ben je niet geweest, kijk...

20 januari 2023

Abderrahman viert 12,5 jaar jubileum

Abderrahman El Ouargui, Ambulant objectleider bij Kleentec viert zijn 12,5 jaar jubileum bij Kleentec. Hij is blij met zijn werk en hoe hij door het bedrijf in de bloemetjes...