12 oktober 2022

Ook de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch denkt Cradle & Cradle!

Je denkt meteen: Wat heeft dat te maken met GWS dé schoonmaker? Eigenlijk alles. Want als er iets in de regio gebeurt op het gebied van duurzaamheid en schoonmaak is daar een onderdeel van, wordt GWS dé schoonmaker gevraagd om mee te denken. De casus is als volgt.

De 100 jaar oude natuurstenen leien van het dak van St. Jans’ Kathedraal in Den Bosch zijn toe aan vervanging. Om de nieuwe dakbedekking te financieren en duurzaam om te gaan met de oude, werd een originele campagne bedacht: 10.000 leien die van het dak afgehaald worden, krijgen een nieuw leven als serveerplank. Maar dan moeten ze wel eerst gereinigd worden. Dan wordt er aan Gaby Westelaken om advies en hulp gevraagd.

Unieke initiatieven voor behoud en restauratie
De St. Jan in Den Bosch bestaat 800 jaar. Een mooi jubileumjaar waarin extra aandacht is voor het behoud van deze mooie kathedraal. Want een eeuwenoud gebouw heeft continu onderhoud nodig en dat kost veel geld. Dit jaar is het dak aan de beurt. In totaal 80.000 leien zullen vervangen moeten worden. De Stichting Nationaal Monument St. Jan grijpt het jubileumjaar om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderhoud en restauratie. Met unieke initiatieven. Eén daarvan is de Wonderlijke Klim, waarbij je, tegen betaling, rondom het dak van de kathedraal kan lopen en de St Jan van bovenaf kan bekijken. Deze actie is enkele jaren geleden ook geïnitieerd en was een megasucces. Daarom zal deze klim dit jaar herhaald worden.

Een andere actie is de verkoop van een deel, 10.000 stuks, van de oude leien die van het dak van de kathedraal afgehaald worden. Niet als lei, maar als serveerplank. Een limited edition inclusief jubileumgravure die geïnteresseerden voor € 15,- (ex btw/transportkosten) per  lei kunnen kopen. 800 cent hiervan gaat naar de Stichting Nationaal Monument Sint-Jan. Met deze opbrengsten kan het onderhoud van het dak gedeeltelijk gefinancierd worden.

Van lei tot serveerplank
Vrijwilligers zorgen voor het omtoveren van oude leien tot vintage serveerplanken. Aannemingsbedrijf Nico de Bont haalt de leien van het dak af, GWS dé Schoonmaker zorgt voor de reiniging. Daarna gaat de serveerplank naar de graveur en wordt deze mooi verpakt voor verkoop in de speciaalzaken in Den Bosch en de Sligro.

Handmatig reinigen voor een bijzonder, duurzaam verhaal
Het reinigen heeft echter meer voeten in aarden dan aanvankelijk werd gedacht. Een lei kan immers niet in een vaatwasmachine en moet per stuk handmatig worden afgewassen. Een taak die Gaby Westelaken, directeur GWS dé Schoonmaker, en zijn zoon, Alexander, serieus oppakken. Ze zijn er trots op een bijdrage te kunnen leveren aan het realiseren van een hoogwaardiger product. In plaats van alle leien weg te gooien worden deze nu hergebruikt met een duurzame betekenis. Want hoe bijzonder is het om aan tafel te vertellen dat jouw borrelplank 100 jaar lang door beschutting van de St. Jan heeft gezorgd en dat de aankoop een bijdrage is aan het voortbestaan van het monument.

Meer informatie: Leienactie | Stichting Nationaal Monument Sint-Jan

 

 

 

Meer lezen over GWS dé Schoonmaker?
Blog Gaby Westelaken: Expert in duurzaamheid?
Interview: “Wie goed doet, goed ontmoet”

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

15 mei 2022

Breedweer gaat impact maken met de Rijksoverheid

Breedweer Facilitaire Diensten gaat impact maken met de Rijksoverheid en bij Defensie in het zuiden van het land. Vanaf september gebruikt de facilitaire dienstverlener uit Uitgeest haar dienstverlening om...

04 juli 2024

‘Een keurmerk betekent nog niet dat een organisatie foutloos is’

In de wereld van zelfregulering zijn controlemechanismen essentieel om de kwaliteit te waarborgen en de geloofwaardigheid van keurmerken en certificeringen te behouden. Het is belangrijk om te erkennen dat...

20 februari 2022

Clean up that mess

Een storm laat altijd veel afval achter op de stranden. Net zoals sommige badgasten… Met het spel ‘Beach-cleaner’ moet iedere jutter zijn eigen stuk strand zo snel mogelijk schoon...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

01 mei 2022

Meest gelezen in april 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in april 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen. Eén ding...