11 november 2021

‘Schoonmakers zijn er niet om ons aan het werk te houden, wij zijn er juist voor hen’

Onze nieuwe serie ‘The Young Ones’ trappen we af met een interview met #FMNextGenner Glenn Timmer (29), verantwoordelijk voor Asito Cure. Hij werd al tijdens zijn studietijd verliefd op de schoonmaakbranche. Het is zijn missie om anderen te laten zien dat er in de schoonmaak volop kansen liggen en dat het vak meer is dan het heersende stereotype beeld.

‘Een schoonmaker levert net zoveel waarde als een arts’, staat op je Linkedinaccount.
Leg dat eens uit.
“Als ik op een verjaardag over mijn werk vertel, dan krijg ik regelmatig te horen ‘Jij had toch gestudeerd, wat moet je nou bij een schoonmaakbedrijf?’ Het beeld dat een schoonmaker een laagopgeleide is die geen sexy werk doet, is nog altijd leidend en men kijkt er wat dat betreft nog vaak op neer. Jammer, want de schoonmaak is echt een vak is met opgeleide professionals die belangrijk werk doen. Zoals bijvoorbeeld in een ziekenhuis. Als een operatiekamer niet goed wordt schoongemaakt, dan kan er geen operatie plaatsvinden of loopt de patiënt direct gevaar. Schoonmakers zijn dus net zo’n belangrijke schakel in het waarborgen van de patiëntveiligheid als de arts.”

‘Ik startte er als student en werd direct verliefd op het schoonmaakvak’

Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen? “Als je eenmaal de schoonmaak ingaat, kom je er niet meer uit”, lacht Glenn. “En dat is bij mij zeker het geval. Ik startte er als student met een bijbaantje en ik werd direct verliefd op dit vak. Dit kwam vooral door de mensen met wie ik samenwerkte. Een deel heeft het niet makkelijk gehad in hun leven en dat doorzettingsvermogen vind ik heel inspirerend. Nog steeds loop ik regelmatig mee op de werkvloer om te kijken hoe het gaat, waar ze tegenaanlopen, waar ze gelukkig van worden en wat wij als werkgever kunnen verbeteren. Ik haal daar veel nieuwe informatie uit, maar ik vind het ook leuk om te doen en ik leer ook nog eens ontzettend veel van.”

Niet alle leidinggevenden lopen zomaar een dag met hun personeel mee… “Een gemiste kans, want dat kan dus heel waardevol zijn. Het ergste voor een manager of leidinggevende is dat hij de feeling verliest met de mensen op de werkvloer. Zij zijn er namelijk niet om ons aan het werk te houden, wij zijn er juist voor hen. Ik vind het heel belangrijk om dat contact te blijven houden en ik word daar oprecht gelukkig van. Als ik nietmachines zou verkopen, had ik die drive veel minder. Niet dat daar iets mis mee is, maar daar voel ik persoonlijk dus niks bij.”

‘Als schoonmaakpartner kunnen we veel waarde toevoegen’

Hoe komt het dat je dat gevoel wel bij jouw werk wel hebt? “Voor mij is het belangrijk dat ik iets doe met een purpose en mijn werk heeft die absoluut. Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele facilitaire dienst zoveel waarde toevoegt aan het primaire proces van onze klanten als de schoonmaak. Juist in tijden van personele krapte en hoge werkdruk, kunnen we als schoonmaakpartner veel waarde toevoegen. Zo nemen we bij een ziekenhuis op de IC, spoedeisende hulp en moeder- en kindafdeling personeel taken uit handen, zodat zij toekomen aan hun corebusiness.”

Aan wat voor taken moeten we dan denken? “Flesjes babyvoeding maken op de moeder- en kindafdeling, patiënten vervoeren, middelen en materialen bijvullen. Maar wij dragen niet alleen bij aan verlaging van de werkdruk, we spelen ook een cruciale rol in het maken van de klantreis. Stel iemand komt voor een oncologisch onderzoek. Dat kan een stressvolle gebeurtenis zijn, waardoor de patiënt er mentaal misschien niet goed bij is en de weg niet weet te vinden. Dan kan een medewerker van ons vragen of hij hem kan helpen. Wij kijken dus heel gericht waar onze medewerkers het best tot hun recht komen en wat de patiëntencategorie van onze mensen vraagt.”

‘Het enige wat een robot niet kan, is mens zijn’

Hoe kijk jij als ‘young one’ naar de toekomst van je werk? “Door de stijgende zorgkosten en wens voor efficiency wordt meer geautomatiseerd. We zijn bijvoorbeeld aan het kijken hoe we de schoonmaak in de operatiekamers efficiënter kunnen laten verlopen. Nu ligt de operatiekamer gemiddeld tien minuten stil. We zijn aan het testen of onze Asito-app een connectie kan maken met de software van de apparatuur in de operatiekamer en schoonmakers eerder kan inseinen dat een operatie bijna is afgelopen, zodat zij meteen klaarstaan en kunnen beginnen met schoonmaken. Overigens denk ik niet dat robots ons werk volledig zullen overnemen. Want het enige wat een robot of systeem niet kan, is mens zijn. En laat onze mensen daar nou heel goed in zijn. Dus ik geloof in digitalisering en automatisering, maar alleen om ons werk efficiënter te doen en leuker te maken.”

Waarom zijn jongeren voor de schoonmaakbranche belangrijk? “Het is mijn persoonlijke missie om de schoonmaak sexy te maken. Jongeren brengen een frisse blik, creativiteit en energie. Ik vind het zonde als zij in een andere facilitaire tak aan de slag gaan en hun talent daar wordt ingezet. De schoonmaak biedt wat dat betreft zoveel mooie kansen.”

Glenn Timmer studeerde facilitair management aan de Saxion hogeschool in Deventer. Door een bijbaan rolde hij de schoonmaak in. Sinds 2019 werkt hij als sales- en tender professional en zit hij in het managementteam bij Asito Cure, waar hij zeventien ziekenhuizen, privéklinieken en revalidatiecentra van schoonmaak voorziet. In 2020 won hij de Young Sales Professional award, eerst van de regio Oost-Nederland, daarna van Nederland.

Ben jij ook een ‘young professional’ in de schoonmaakbranche? En wil jij jouw verhaal delen? Stuur dan een bericht naar redactie@schoonmaakjournaal. Wie weet laten we jou ‘shinen’ op onze website en social mediakanalen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 november 2019

Asito en Alliander: “Door focus op sterke samenwerking wonnen we aanbesteding”

Met een uitgebreid plan startte Asito 1,5 jaar geleden de dienstverlening bij Alliander. Met dit plan draagt het schoonmaakbedrijf bij aan de ambitie van Alliander om een Great Place...

10 augustus 2022

Top 10 boeken voor zomerontspanning

De zomer is de ideale tijd om ‘bij te lezen’. Tijdens een vakantie of gewoon ’s avonds na het werk in de tuin of op het balkon, om je...

12 april 2022

“Op Interclean brengen we branchepartijen samen, daar hoort ook de toekomst bij”

Tijdens Interclean in Amsterdam RAI, op 10 mei aanstaande, vindt de eerstvolgende bijeenkomst van FMNextGen plaats. Met Robert Stelling als gastheer. Hij is die middag niet alleen de host...

29 november 2019

Asito klantencongres Cure 2019 Schoonmaakinnovaties in de zorg: “Vooral doen”

We’ve got our eye on you: Asito kijkt constant om zich heen waar we verbeteringen kunnen doorvoeren. Waar behoefte aan is, waar de patiënt behoefte aan heeft. Technologie speelt...

11 september 2022

Shark Attack The Game: speel met haaien en red de oceaan

Sinds enkele weken is Shark Attack The Game verkrijgbaar. Een door de Haarlemse ondernemers Toni van Dam en Jorrit Vlas geproduceerd kaartspel, dat spelers in staat stelt bij te...

24 februari 2025

Laat je inspireren door Belinda Dekkers-Schwartz: “Op 2 april zoeken we met FMNextGen aan tafel de verdieping op”

Op 2 april vindt het exclusieve FMNextGen-diner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een avond waar jonge professionals in de schoonmaakbranche (20-40 jaar) samenkomen voor goed eten, inspirerende gesprekken en...

10 april 2025

Terugblik diner FMNextGen: ‘Genieten van Italiaanse gerechten en levendige tafelgesprekken’

Op 2 april vond het FMNextGen-tafeldiner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een bijzondere avond voor jongeren in de schoonmaakbranche. Aan tafel zaten zo’n dertig deelnemers, afkomstig van schoonmaakbedrijven, toeleveranciers...

25 juli 2022

Er mag gelachen worden! 5 tips om écht meer plezier uit je werk te halen.

We vergeten ons op het werk wel eens te focussen op positieve, persoonlijke aandacht. In plaats daarvan wordt er op veel plekken alleen kritiek gegeven. Zonde! Daar gaat niemand...

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

19 september 2022

Save the date: Symposium ‘Duurzaam invulling geven aan de toekomst van Schoonmaakwerk’

Hoe organiseren we ook in de toekomst goed werk in de schoonmaaksector? Werk dat erkend en gewaardeerd wordt, dat bestaanszekerheid geeft en dat ruimte biedt om te leren en...