5 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op warme steun van meerdere supporters mocht rekenen. Waarom draagt schoonmaakgroothandel Hijman uit Amsterdam de young professionals een warm hart toe? Hoe denkt algemeen directeur Roland Wink over samenwerken met jongeren in de schoonmaak- en facilitaire branche? In een exclusief interview vraagt Schoonmaakjournaal Roland het hemd van het lijf.

“Wij liepen zelf met de gedachten dat er iets centraals voor de jongere generatie in schoonmaakland moest komen. Samen met Dirk Roelofsen, Michel de Bruin en Jay Smit wisselden we ideeën uit. Toen Schoonmaakjournaal met het initiatief kwam om een jongerenplatform op te richten, hebben we ook met hen onze gedachten gedeeld én direct na oprichting het initiatief als supporter omarmd.”

Wat bracht jou in schoonmaakland? Wat is jouw passie in jouw werk?
Roland reageert met een lach: “Leuke vraag, ik ben bij toeval in de schoonmaak terechtgekomen. Ik wekte bij een detacheerder in de financiële wereld. Tijdens een feestje zei mijn buurman die een schoonmaakbedrijf had, dat hun groothandel (leverancier) een probleem had met de opvolging omdat de toenmalige algemeen directeur met pensioen ging. Het ging over een mooi mkb-familiebedrijf met een lange geschiedenis. Ik was zo enthousiast, ik trok direct de stoute schoenen aan en belde de eigenaar Donald Hijman. Na drie gesprekken, vol met Amsterdamse humor, met Donald, zijn vader Sal en mijn voorganger, ben ik op 1 juli 2002 aan de slag gegaan. Het is nu 15 januari 2019 en ik zit er nog steeds. Mooi he?”

Roland vertelt dat hij alles wat hij kan en wil doen in zijn baan kwijt kan. “Ik bruis van energie, doe iets met 100% of niet. Een gulden middenweg past niet bij mij. Passie is ook vooruitkijken. Ik omarm de vooruitgang of het nu gaat om kunstmatige intelligentie, slimme samenwerkingsverbanden, on-demand apps als Thuisbezorgd of Uber of ontwikkelingen in de sport. Er ontstaan nieuwe sporten, zoals padel en racketlon. Racketlon, de combinatie van alle racketsporten: tafeltennis, badminton, squash en tennis in één sport. Ik ben zelfs nog uitgekomen voor het Nederlands team op diverse WK ’s.”

“Veel bedrijven zien allerlei technische ontwikkelingen in eerste instantie als bedreiging, ik kijk eerst naar kansen en daarna naar bedreigingen. Wij werken bij Hijman met een slimme softwareoplossing, die zelf facturen controleert en boekt. Dit betekent 1,5 dag in de week tijdwinst voor ons. Leer van je fouten, maar sta er vooral niet te lang bij stil. De nieuwe uitdagingen staan immers morgen weer voor de deur. En realiseer je elke dag, uur of minuut waarom je klanten, je klanten zijn. En ik probeer dit gevoel aan alle ‘Hijmannen en Hijvrouwen’ over te brengen. En als je dan ziet dat dit langzamerhand aan het lukken is, levert mij dit ook weer een enorme boost aan energie op.”

Waarom is Hijman supporter van het platform FM Next Generation geworden?
“Innovatie komt van jonge geesten.” Roland start gedreven zijn pleidooi. “De samenleving verandert steeds sneller. Informatie is toegankelijk voor iedereen. Met als gevolg dat producten en diensten van organisaties zich ook steeds sneller moeten aanpassen, klanten veeleisender zijn geworden en meer controle krijgen. Internet zorgt ook nog eens voor transparantie.”

“De jongeren die in deze technologische tijd opgroeien, zijn essentieel in het veranderingsproces van elke organisatie. FM Next Generation is nu juist zo’n platform waarop zij zich kunnen profileren en kunnen laten zien hoe zij FM vorm zouden willen geven in de toekomst.  Jonge geesten trekken ook weer andere innovatieve startups aan. Er ontstaat een nieuwe interesse in FM. Talentvolle werknemers kiezen voor FM.”

Hoe investeert Hijman in jongeren in haar bedrijf en daarbuiten? Hoe spelen jullie in op veranderende mentaliteit en arbeidsethos?
Roland benadrukt dat jongeren een kans moeten krijgen, zij zijn het fundament voor de toekomst. Binnen vijf tot tien jaar moet de volgende generatie klaar zijn om de leiding van de organisatie over te nemen. “Vaak vindt werving traditioneel plaats, met feitelijke informatie. Maar jongeren moet je eerst raken. Je zou hen bijvoorbeeld mee kunnen nemen naar één van je mooie projecten, waar je trots op bent. Om te inspireren. Emoties geven veelal sneller toegang tot hen dan het geven van informatie. Wij gebruiken vaak een vleugje (Amsterdamse) humor. ‘Youngsters willen geen radertjes zijn in een grote machine’. Ze willen het verschil maken; weten waaróm dingen gaan zoals ze gaan. En zaken verbeteren als dat nodig is.’ Die vrijheid geven wij ze dan ook. Dat gaat natuurlijk wat makkelijker binnen een platte organisatie als Hijman. We zoeken de jongeren waar ze zijn, als digital natives. Als zij werk zoeken of zich oriënteren, starten ze merendeel online. We zien verder dat zij sfeer, waardering, state-of-the-art ICT-tools, flexwerken en nagenoeg onbeperkte ontplooiingsmogelijkheden belangrijk vinden. En natuurlijk vind je dit allemaal bij ons. Bij Hijman is iets meer dan 20% van de medewerkers jonger dan 30 jaar.”

Hoe kunnen we de samenwerking tussen de huidige generatie aan het roer en de opkomende young professionals intensiveren? Wat kunnen we van elkaar leren?
Volgens Roland zit in deze vraag een tegenstelling. “Een (nieuwe) generatie wordt energiek als zij haar ‘veranderrol’ kan uitvoeren en verliest energie als ze ‘wordt gedwongen’ om zich aan te passen aan werk- en leefwijzen van de oudere generaties die ze intuïtief als niet-vitaal ervaart. Iedere generatie heeft een kleine groep ‘early adaptors’ die de grootste invloed uitoefent. Zonder steun van de andere generaties kan een generatie haar veranderrol niet vervullen.  Samenwerking met de jongere generatie gebeurt door hen vrijheid in denken en handelen te geven. Soms heel confronterend en ook leerzaam, want als ervaren bestuurder, heb je toch ook veel vaste zaken, waarvan je zelf soms niet meer weet, waarom je deze op een bepaalde wijze doet of juist niet doet. Dan krijg je de vraag, waarom? Dat vind ik mooi. Vanzelfsprekendheid wordt niet voor waar aangenomen. Als ‘oudere’ generatie moeten wij vooral open staan voor input van de next gen. De huidige leiddinggevenden, eigenaren, managers, beleidsbepalers in de FM zijn veelal 40+ of 50+, vaak jarenlang al werkzaam binnen de huidige functies, zullen niet veel meer veranderen, anders dan een beetje meebewegen met de klanten en markt.  Echt anders kijken naar vraagstukken komt veelal van jonge mensen die nog niet in de bekende tunnel zitten. De kunst van mijn generatie is de durf je te omringen met de next gen en deze een kans te geven, impact te maken, verandering te mogen doorvoeren.”

Wat zou jij willen vragen aan de generatie <35?
“Het klinkt misschien raar uit mijn mond, maar bewust eigenlijk niet te veel. Vragen, adviezen lijken toch vaak weer op kaders, op grenzen. En dat is dus nu juist iets wat je niet wilt, voor de komende generatie. Ze moeten ‘vrij’ kunnen denken en bewegen”, besluit Roland.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 december 2018

Nieuwe weg Piecom, ISSA-bekroning, kennis delen en disruptie

Op Masters of LXRY toonde Piecom onlangs haar nieuwe weg. Met een disruptieve innovatie en een andere manier van presenteren dan in schoonmaakland gewoon is, maakte het bedrijf een...

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...

11 september 2023

Robert Stelling over de waardevolle rol van jongeren in de schoonmaakbranche

Al ruim voordat het jongerenplatform FMNextGen in 2018 werd opgericht, zette Robert Stelling, directeur Interclean Global Events, zich in om jongeren in de schoonmaakbranche te verbinden. Nu is hij...

09 maart 2023

SC Johnson Professional® lanceert nieuwe zeepdispenser van teruggewonnen kustplastic

SC Johnson Professional® lanceert een nieuwe zeepdispenser gemaakt van 70% teruggewonnen kustplastic. De SCJ Professional® Proline WAVE toiletdispenser van 1 liter is gemaakt van 70% Recovered Coastal Plastic. Dit...

07 mei 2019

Bunzl Belgium Expo 2019 van start

Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt de Bunzl Belgium Expo plaats. Drie dagen lang kunnen bezoekers zich oriënteren op de professionele catering, cleaning, hygiëne, zorg en persoonlijke...

07 juni 2022

5e editie CSU Innovatie Award van start

De inschrijving voor de CSU Innovatie Award is geopend. Voor het vijfde jaar op rij daagt CSU ondernemers, start-ups en studenten uit om hun innovatieve idee toe te passen...

06 mei 2022

Marjolein Klösters 5 jaar bij Nocore

Marjolein Klosters was op 1 mei jongstleden vijf jaar in dienst bij Nocore. Uiteraard hebben haar collega’s haar in het ‘zonnetje’ gezet. “Van harte gefeliciteerd Marjolein, we zijn heel...

30 november 2023

Schoonmaker van het Jaar 2024: doe je ook (weer) mee?

Op 1 januari 2024 start de inschrijving voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing: “Voor onze schoonmaakSTERREN knallen we het nieuwe jaar in. Het aanmelden van 3 uitblinker(s) kan tot...

04 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van...

07 januari 2020

Jeannot Peijen genomineerd voor HotelloTOP Talent of the YEAR 2020

Vroeger had ik nooit verwacht dat ik in de facilitaire branche zou gaan werken. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het heerlijk, maar ik droomde altijd van mijn eigen...