5 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op warme steun van meerdere supporters mocht rekenen. Waarom draagt schoonmaakgroothandel Hijman uit Amsterdam de young professionals een warm hart toe? Hoe denkt algemeen directeur Roland Wink over samenwerken met jongeren in de schoonmaak- en facilitaire branche? In een exclusief interview vraagt Schoonmaakjournaal Roland het hemd van het lijf.

“Wij liepen zelf met de gedachten dat er iets centraals voor de jongere generatie in schoonmaakland moest komen. Samen met Dirk Roelofsen, Michel de Bruin en Jay Smit wisselden we ideeën uit. Toen Schoonmaakjournaal met het initiatief kwam om een jongerenplatform op te richten, hebben we ook met hen onze gedachten gedeeld én direct na oprichting het initiatief als supporter omarmd.”

Wat bracht jou in schoonmaakland? Wat is jouw passie in jouw werk?
Roland reageert met een lach: “Leuke vraag, ik ben bij toeval in de schoonmaak terechtgekomen. Ik wekte bij een detacheerder in de financiële wereld. Tijdens een feestje zei mijn buurman die een schoonmaakbedrijf had, dat hun groothandel (leverancier) een probleem had met de opvolging omdat de toenmalige algemeen directeur met pensioen ging. Het ging over een mooi mkb-familiebedrijf met een lange geschiedenis. Ik was zo enthousiast, ik trok direct de stoute schoenen aan en belde de eigenaar Donald Hijman. Na drie gesprekken, vol met Amsterdamse humor, met Donald, zijn vader Sal en mijn voorganger, ben ik op 1 juli 2002 aan de slag gegaan. Het is nu 15 januari 2019 en ik zit er nog steeds. Mooi he?”

Roland vertelt dat hij alles wat hij kan en wil doen in zijn baan kwijt kan. “Ik bruis van energie, doe iets met 100% of niet. Een gulden middenweg past niet bij mij. Passie is ook vooruitkijken. Ik omarm de vooruitgang of het nu gaat om kunstmatige intelligentie, slimme samenwerkingsverbanden, on-demand apps als Thuisbezorgd of Uber of ontwikkelingen in de sport. Er ontstaan nieuwe sporten, zoals padel en racketlon. Racketlon, de combinatie van alle racketsporten: tafeltennis, badminton, squash en tennis in één sport. Ik ben zelfs nog uitgekomen voor het Nederlands team op diverse WK ’s.”

“Veel bedrijven zien allerlei technische ontwikkelingen in eerste instantie als bedreiging, ik kijk eerst naar kansen en daarna naar bedreigingen. Wij werken bij Hijman met een slimme softwareoplossing, die zelf facturen controleert en boekt. Dit betekent 1,5 dag in de week tijdwinst voor ons. Leer van je fouten, maar sta er vooral niet te lang bij stil. De nieuwe uitdagingen staan immers morgen weer voor de deur. En realiseer je elke dag, uur of minuut waarom je klanten, je klanten zijn. En ik probeer dit gevoel aan alle ‘Hijmannen en Hijvrouwen’ over te brengen. En als je dan ziet dat dit langzamerhand aan het lukken is, levert mij dit ook weer een enorme boost aan energie op.”

Waarom is Hijman supporter van het platform FM Next Generation geworden?
“Innovatie komt van jonge geesten.” Roland start gedreven zijn pleidooi. “De samenleving verandert steeds sneller. Informatie is toegankelijk voor iedereen. Met als gevolg dat producten en diensten van organisaties zich ook steeds sneller moeten aanpassen, klanten veeleisender zijn geworden en meer controle krijgen. Internet zorgt ook nog eens voor transparantie.”

“De jongeren die in deze technologische tijd opgroeien, zijn essentieel in het veranderingsproces van elke organisatie. FM Next Generation is nu juist zo’n platform waarop zij zich kunnen profileren en kunnen laten zien hoe zij FM vorm zouden willen geven in de toekomst.  Jonge geesten trekken ook weer andere innovatieve startups aan. Er ontstaat een nieuwe interesse in FM. Talentvolle werknemers kiezen voor FM.”

Hoe investeert Hijman in jongeren in haar bedrijf en daarbuiten? Hoe spelen jullie in op veranderende mentaliteit en arbeidsethos?
Roland benadrukt dat jongeren een kans moeten krijgen, zij zijn het fundament voor de toekomst. Binnen vijf tot tien jaar moet de volgende generatie klaar zijn om de leiding van de organisatie over te nemen. “Vaak vindt werving traditioneel plaats, met feitelijke informatie. Maar jongeren moet je eerst raken. Je zou hen bijvoorbeeld mee kunnen nemen naar één van je mooie projecten, waar je trots op bent. Om te inspireren. Emoties geven veelal sneller toegang tot hen dan het geven van informatie. Wij gebruiken vaak een vleugje (Amsterdamse) humor. ‘Youngsters willen geen radertjes zijn in een grote machine’. Ze willen het verschil maken; weten waaróm dingen gaan zoals ze gaan. En zaken verbeteren als dat nodig is.’ Die vrijheid geven wij ze dan ook. Dat gaat natuurlijk wat makkelijker binnen een platte organisatie als Hijman. We zoeken de jongeren waar ze zijn, als digital natives. Als zij werk zoeken of zich oriënteren, starten ze merendeel online. We zien verder dat zij sfeer, waardering, state-of-the-art ICT-tools, flexwerken en nagenoeg onbeperkte ontplooiingsmogelijkheden belangrijk vinden. En natuurlijk vind je dit allemaal bij ons. Bij Hijman is iets meer dan 20% van de medewerkers jonger dan 30 jaar.”

Hoe kunnen we de samenwerking tussen de huidige generatie aan het roer en de opkomende young professionals intensiveren? Wat kunnen we van elkaar leren?
Volgens Roland zit in deze vraag een tegenstelling. “Een (nieuwe) generatie wordt energiek als zij haar ‘veranderrol’ kan uitvoeren en verliest energie als ze ‘wordt gedwongen’ om zich aan te passen aan werk- en leefwijzen van de oudere generaties die ze intuïtief als niet-vitaal ervaart. Iedere generatie heeft een kleine groep ‘early adaptors’ die de grootste invloed uitoefent. Zonder steun van de andere generaties kan een generatie haar veranderrol niet vervullen.  Samenwerking met de jongere generatie gebeurt door hen vrijheid in denken en handelen te geven. Soms heel confronterend en ook leerzaam, want als ervaren bestuurder, heb je toch ook veel vaste zaken, waarvan je zelf soms niet meer weet, waarom je deze op een bepaalde wijze doet of juist niet doet. Dan krijg je de vraag, waarom? Dat vind ik mooi. Vanzelfsprekendheid wordt niet voor waar aangenomen. Als ‘oudere’ generatie moeten wij vooral open staan voor input van de next gen. De huidige leiddinggevenden, eigenaren, managers, beleidsbepalers in de FM zijn veelal 40+ of 50+, vaak jarenlang al werkzaam binnen de huidige functies, zullen niet veel meer veranderen, anders dan een beetje meebewegen met de klanten en markt.  Echt anders kijken naar vraagstukken komt veelal van jonge mensen die nog niet in de bekende tunnel zitten. De kunst van mijn generatie is de durf je te omringen met de next gen en deze een kans te geven, impact te maken, verandering te mogen doorvoeren.”

Wat zou jij willen vragen aan de generatie <35?
“Het klinkt misschien raar uit mijn mond, maar bewust eigenlijk niet te veel. Vragen, adviezen lijken toch vaak weer op kaders, op grenzen. En dat is dus nu juist iets wat je niet wilt, voor de komende generatie. Ze moeten ‘vrij’ kunnen denken en bewegen”, besluit Roland.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 april 2025

Wie wordt Taalheld 2025? Geef jouw schoonmaakcollega op.

Voor de 10e keer reikt Stichting Lezen en Schrijven in 2025 de Taalheldenprijs uit. Daarom zijn zij hard op zoek naar de Taalheld van het jaar. Ken jij een...

08 april 2024

SIEV lanceert MVO keurmerk voor de leden

MKB Branchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben samen de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk, het Social Impact Label, af te stemmen op...

08 april 2022

Kijktip: nieuwe docuserie ‘Niet normaal vies’

Schoonmaker Tuğrul Çirakoğlu is terug op de buis met een nieuwe reeks van ‘Niet normaal vies. Elke woensdag is op NPO3 rond 21.15 uur te zien hoe de werkdagen...

30 mei 2024

Margo van der Lee (Nocore): “Dat ik een manusje van alles ben maakt mijn werk zo leuk”

Margo van der Lee studeerde personeel en arbeid, maar ontdekte tijdens haar loopbaan dat software eigenlijk helemaal haar ding is. Ze werkt inmiddels negen jaar als consultant en analist...

04 april 2022

7e Dag van de Schoonmaker in teken van complimenten

Op woensdag 15 juni vieren we samen De Dag van de Schoonmaker. Het is dé dag waarop we alle (specialistische) schoonmaakmedewerkers in het zonnetje zetten en laten shinen. Hoe?...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Nieuwe generatie aan zet

“Vakantie werk in schoonmaak? Natuurlijk zeggen mijn kinderen zie hier de volgende generatie aan het werk bij Bumé Bouw en Onderhoud.” deelt Richard Hommerson, commercieel directeur/mede-eigenaar bij Hommerson Schoonmaakbedrijf,...

04 maart 2022

SIEV blikt terug op bijzonder 2021

SIEV jaarverslag 2021: bijzondere terugblik op bijzonder jaar “2021 was een bijzonder jaar, dat weten we allemaal. Nog steeds overheerste corona, dat hebben we gevoeld als land, maatschappij, mens...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

26 maart 2025

Kabinet actualiseert Bedrijfseffectentoets en onderzoekt MKB indicatorbedrijven voor minder regeldruk

Dat het kabinet daadwerkelijk stappen zet om de regeldruk voor bedrijven in Nederland te verminderen blijkt uit een brief van 24 maart 2025 van minister Dirk Beljaars van Economische...

22 februari 2022

Gerard Spoor (Carling Opleiding en Qualis Insight) overleden

Aangeslagen en ontdaan bereikt ons het bericht dat Gerard Spoor, directeur van Carling Opleidingen en co-founder van Qualis – Insight into Quality, op 20 februari 2022 op 61-jarige leeftijd...