11 oktober 2022

“Wie goed doet, goed ontmoet”

Milieuvriendelijk werken, ergonomisch de puntjes op de i zetten, goed zorgen voor het werkplezier van je medewerkers én een bijdrage leveren aan je omgeving. Het is Gaby Westelaken op het lijf geschreven. Samen met zijn broer en zus vormt hij de directie van schoonmaakbedrijf GWS dé schoonmaker, een bedrijf waar veel initiatieven rondom duurzaamheid samenkomen.

“We zijn goed op weg zo duurzaam mogelijk te werken”, vertelt Gaby Westelaken. “Door continu om ons heen te kijken welke innovaties er zijn en welke vernieuwende producten, middelen materialen we kunnen inzetten. We halen bijvoorbeeld al 15 jaar plastic flacons en kannen bij onze klanten op, die worden omgevormd tot onder meer speelgoed. Dit is de milieukant waarover veel partijen aan denken en over praten als het om duurzaamheid gaat. Maar er zijn meer duurzaamheidsaspecten.”

Duurzaam werken
Bij GWS dé schoonmaker wordt schoongemaakt met producten die zo min mogelijk chemie bevatten, en middelen en materialen die ergonomisch verantwoord zijn. Maar ook hoe medewerkers zo goed mogelijk naar hun talenten kunnen worden ingezet. Gaby vervolgt: “Drie jaar geleden hebben we een onderzoek onder onze medewerkers gedaan en onder meer gevraagd naar wat hun ambitie of droom is voor de toekomst. Bleken meerdere mensen eigenlijk in de zorg te willen werken. Dan kan je die wensen negeren en de mensen laten ‘stikken’, maar het is beter om hen te helpen. Een aantal is met onze hulp en via ons netwerk naar de zorg doorgestroomd.”

Ontplooien van talenten
“We helpen onze medewerkers ook zich verder te ontplooien. Neem Joey, hij zou nooit iets kunnen bereiken. We zijn de uitdaging aangegaan en hebben hem enorm gecoacht en begeleid. Marco was zijn buddy. Nu staat er een man die zijn eigen verantwoordelijkheid neemt waar het kan, continu opleidingen blijft volgen en zijn eigen grenzen kan herkennen en aangeven. Hij wilde graag voorman worden. Die functie hebben we hem een week laten uitoefenen, maar hij merkte al snel dat dat niks voor hem was. Nu gaat hij weer een opleiding voor gevelreiniging volgen.”

Elkaar helpen
“GWS zie ik niet als een op zichzelf staande organisatie”, legt Gaby uit. “We zijn onderdeel van onze omgeving. Ik vind het heel belangrijk om onze medewerkers en de mensen om ons heen hiervan bewust te maken. We kunnen elkaar helpen. Binnen het bedrijf elkaar onderling steunen en begeleiden. Dat wij dit goed doen, bleek onlangs uit een opmerking bij een audit voor ons keurmerk. De inspecteur was verrast om te ontdekken dat veel medewerkers al ruim 30 jaar bij ons werken. Daar ben ik echt trots op. Ik probeer er ook altijd voor hen te zijn, met vragen kunnen ze bij mij terecht. Of het nu over een stage, snipperdag of (financiële) problemen gaat.”

Van toegevoegde waarde zijn
“Naast elkaar als collega’s helpen, dragen we binnen GWS ook het belang uit om als mens van toegevoegde waarde te zijn voor een ander. Bedrijfs- en locatie-overstijgend. Zelf ben ik bijvoorbeeld ambassadeur van Quiet, waarmee we via community ons inzetten voor mensen in armoedesituaties. Deze organisatie heeft de Quiet 500 uitgebracht, een armoedeglossy met verhalen over de verschillende kanten van armoede, geïnspireerd door en als tegenhanger van de Quote 500 met de rijkste mensen van ons land. Ook hebben we, met een clubje, met kerst 900 pakketten verzameld en rondgebracht.”

Wie goed doet, goed ontmoet
“Eigenlijk creëren we gezamenlijk een duurzame samenleving rondom ons bedrijf. Want wie goed doet, goed ontmoet”, lacht Gaby. “Ook wij hebben te maken met personeelskrapte maar er toch nieuwe medewerkers bij gekregen. Omdat het bekend is dat wij openstaan voor anderen, krijgen we via ons netwerk de vraag of wij mensen aan werk kunnen helpen. Bijvoorbeeld voor een dame die de Nederlandse taal niet voldoende beheerst waardoor het haar niet lukt werk te vinden. Ze is hier op gesprek geweest en start binnenkort. Mooi toch!”

Lees ook Gaby’s blog: Expert op het thema duurzaamheid?

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 juni 2022

Van Interclean naar Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Een internationaal gezelschap van 669 exposanten, 25.886 bezoekers uit 125 landen: dit was de Interclean Amsterdam 2022, van 10 tot en met 13 mei in de RAI. Een geslaagde...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

05 november 2021

WhiteVision helpt repeterende administratieve handelingen de wereld uit

WhiteVision en Nocore hebben een premium partnership. Samen bieden ze een totaaloplossing voor het digitaliseren van de inkomende documentenstroom in de schoonmaakbranche. De bedrijven hebben de handen ineengeslagen en...

02 juli 2024

Minister De Jonge wil aansluiting brancheverenigingen uitzenders bij Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Ministers Hugo de Jonge (BZK) en Karin van Gennip (SZW) stellen voor dat de brancheverenigingen van de uitzenders en die van detacheerders en dienstverleners zich aansluiten bij de Code...

31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche...

06 april 2022

Anita Verkerk nieuwe Directeur Diversey Benelux

Per 1 maart 2022 heeft Anita Verkerk de functie van Managing Director over de Diversey Benelux-organisatie op zich genomen. De huidige directeur Karel van Gorp, die deze functie met...

22 februari 2020

Schoonmaakjournaal organiseert Innovatietafel over Open hiring

Open hiring is een nieuwe rekruteringstechniek, afkomstig uit de VS: geen sollicitatieprocedures, geen drempels, maar gewoon aan de slag. Diverse bedrijven in Nederland voeren met succes open social hiring,...

03 januari 2024

Op 1 januari 2024 is nieuwe loontabel schoonmaak ingegaan

De RAS brengt aan het begin van het nieuwe jaar in herinnering dat er tussentijds nieuwe afspraken zijn gemaakt over de cao-lonen. De eerste wijziging is vanaf 1 november...

14 september 2023

Nocore zet volgende stap in digitalisering met planbord werkbonnen

We kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Digitalisering gaat een steeds grotere rol spelen in de schoonmaakbranche. Nocore Facility apps is de afgelopen maanden bezig geweest om een belangrijke...

17 april 2023

Veiligheid op de werkvloer is niet alleen belangrijk, maar draagt ook bij aan duurzaam werkgeverschap

Deze week neemt UL-Team de redactie van het Schoonmaakjournaal over. Sinds begin dit jaar heeft het opleid- en trainingsbureau een nieuwe pijler op het gebied van haar opleidingen, namelijk...