11 oktober 2022

“Wie goed doet, goed ontmoet”

Milieuvriendelijk werken, ergonomisch de puntjes op de i zetten, goed zorgen voor het werkplezier van je medewerkers én een bijdrage leveren aan je omgeving. Het is Gaby Westelaken op het lijf geschreven. Samen met zijn broer en zus vormt hij de directie van schoonmaakbedrijf GWS dé schoonmaker, een bedrijf waar veel initiatieven rondom duurzaamheid samenkomen.

“We zijn goed op weg zo duurzaam mogelijk te werken”, vertelt Gaby Westelaken. “Door continu om ons heen te kijken welke innovaties er zijn en welke vernieuwende producten, middelen materialen we kunnen inzetten. We halen bijvoorbeeld al 15 jaar plastic flacons en kannen bij onze klanten op, die worden omgevormd tot onder meer speelgoed. Dit is de milieukant waarover veel partijen aan denken en over praten als het om duurzaamheid gaat. Maar er zijn meer duurzaamheidsaspecten.”

Duurzaam werken
Bij GWS dé schoonmaker wordt schoongemaakt met producten die zo min mogelijk chemie bevatten, en middelen en materialen die ergonomisch verantwoord zijn. Maar ook hoe medewerkers zo goed mogelijk naar hun talenten kunnen worden ingezet. Gaby vervolgt: “Drie jaar geleden hebben we een onderzoek onder onze medewerkers gedaan en onder meer gevraagd naar wat hun ambitie of droom is voor de toekomst. Bleken meerdere mensen eigenlijk in de zorg te willen werken. Dan kan je die wensen negeren en de mensen laten ‘stikken’, maar het is beter om hen te helpen. Een aantal is met onze hulp en via ons netwerk naar de zorg doorgestroomd.”

Ontplooien van talenten
“We helpen onze medewerkers ook zich verder te ontplooien. Neem Joey, hij zou nooit iets kunnen bereiken. We zijn de uitdaging aangegaan en hebben hem enorm gecoacht en begeleid. Marco was zijn buddy. Nu staat er een man die zijn eigen verantwoordelijkheid neemt waar het kan, continu opleidingen blijft volgen en zijn eigen grenzen kan herkennen en aangeven. Hij wilde graag voorman worden. Die functie hebben we hem een week laten uitoefenen, maar hij merkte al snel dat dat niks voor hem was. Nu gaat hij weer een opleiding voor gevelreiniging volgen.”

Elkaar helpen
“GWS zie ik niet als een op zichzelf staande organisatie”, legt Gaby uit. “We zijn onderdeel van onze omgeving. Ik vind het heel belangrijk om onze medewerkers en de mensen om ons heen hiervan bewust te maken. We kunnen elkaar helpen. Binnen het bedrijf elkaar onderling steunen en begeleiden. Dat wij dit goed doen, bleek onlangs uit een opmerking bij een audit voor ons keurmerk. De inspecteur was verrast om te ontdekken dat veel medewerkers al ruim 30 jaar bij ons werken. Daar ben ik echt trots op. Ik probeer er ook altijd voor hen te zijn, met vragen kunnen ze bij mij terecht. Of het nu over een stage, snipperdag of (financiële) problemen gaat.”

Van toegevoegde waarde zijn
“Naast elkaar als collega’s helpen, dragen we binnen GWS ook het belang uit om als mens van toegevoegde waarde te zijn voor een ander. Bedrijfs- en locatie-overstijgend. Zelf ben ik bijvoorbeeld ambassadeur van Quiet, waarmee we via community ons inzetten voor mensen in armoedesituaties. Deze organisatie heeft de Quiet 500 uitgebracht, een armoedeglossy met verhalen over de verschillende kanten van armoede, geïnspireerd door en als tegenhanger van de Quote 500 met de rijkste mensen van ons land. Ook hebben we, met een clubje, met kerst 900 pakketten verzameld en rondgebracht.”

Wie goed doet, goed ontmoet
“Eigenlijk creëren we gezamenlijk een duurzame samenleving rondom ons bedrijf. Want wie goed doet, goed ontmoet”, lacht Gaby. “Ook wij hebben te maken met personeelskrapte maar er toch nieuwe medewerkers bij gekregen. Omdat het bekend is dat wij openstaan voor anderen, krijgen we via ons netwerk de vraag of wij mensen aan werk kunnen helpen. Bijvoorbeeld voor een dame die de Nederlandse taal niet voldoende beheerst waardoor het haar niet lukt werk te vinden. Ze is hier op gesprek geweest en start binnenkort. Mooi toch!”

Lees ook Gaby’s blog: Expert op het thema duurzaamheid?

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 mei 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) supporter FMNextGen: “Jongeren zijn fearless, dat is verfrissend”

Vanaf dag 1 is Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, supporter van het jongerenplatform FM Next Generation. Samen met Roland Wink (Hijman), Dirk Roelofsen (MTS Euro Products) en Jay...

23 september 2021

Salubris behaalt Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Salubris beleeft een primeur. De in Aalter gevestigde schoonmaakgroothandel heeft als eerste in België, het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, behaald. Hiermee toont het bedrijf aan veel waarde te hechten...

30 april 2022

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2022 bekend

Op 28 april zijn in Brussel de winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards bekend gemaakt. Na twee ‘corona’jaren zonder contest, ontving de organisatie ruim 160 inzendingen. Zij...

13 maart 2023

Top 10 meest gelezen artikelen in februari

Op welke artikelen klikten onze communityleden het meest in de afgelopen maand? De top 10: 1. Blog Henk Cornelisse: ‘Huilie, huilie troef in de schoonmaak’ 2. Nieuws: CSU neemt...

25 augustus 2022

SLIM subsidie per 1 september weer beschikbaar

De arbeidsmarkt is volop in beweging en de manier waarop we werken verandert. Ook voor het (schoonmaak-)mkb heeft dit gevolgen. Bijvoorbeeld bij het vinden van nieuwe mensen en het...

03 december 2018

Digitale doolhof (1): LEVIY verbindt en maakt het verschil

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en...

11 mei 2022

Nasima el Bachiri-Ouamar: ‘mijn werk voelt niet meer als werken’

Nasima el Bachiri-Ouamar is eigenaar van vijf bedrijven in Almere en daarbuiten. Als kind droomde ze al van onafhankelijk en succesvol in het ondernemen zijn. Een weg met soms...

11 mei 2022

Bert van Boggelen nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak

Per 1 juni treedt Bert van Boggelen aan als nieuwe voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij volgt in deze functie Kees Blokland op. Blokland is voorzitter vanaf het eerste...

24 december 2018

Familiebedrijf Buné voert top 5 meest populair op Facebook in 2018 aan

Schoonmaakjournaal heeft ook een eigen Facebook-pagina. Bijna dagelijks posten we daar leuke berichten, interessante interviews, bijzondere blogs of eigen filmproducties. Deze vijf waren het meest populair in 2018. 1....

18 augustus 2023

#FotoFriday: STOM

Diane Van Dijk-Loois deelde op LinkedIN de pagina ‘Stom’ uit het LINDA magazine. De tekst over de schoonmaker op je werk negeren springt eruit. TV-presentator en zanger Joris Linssen...