Versterkende samenwerking: Alpheios en Zorggroep Myna
In Bilzen-Hoeselt (BE) ligt een psychiatrisch ziekenhuis van Zorggroep Myna. Al meer dan 20 jaar werkt deze instelling samen met Alpheios. Omdat Myna gespecialiseerde zorg aanbiedt, zijn de werkprocessen soms anders dan bij andere ziekenhuizen. Dit geldt ook voor de schoonmaakprocessen. Deze verschillen zelfs per afdeling. Om deze afdelingen veilig en schoon te houden zijn veerkrachtige teamleiders en sterke afdelingshoofden nodig. Alpheios verzorgt opleidingen voor het leidinggeven in de schoonmaak van (gespecialiseerde) zorginstellingen. Medewerkers van het ziekenhuis in Bilzen-Hoeselt volgden deze opleidingen. En met resultaat: het psychiatrisch ziekenhuis is veilig en schoon, waardoor de beste zorg mogelijk is.
Gestroomlijnde processen
Verschillende groepen zorgvragers met psychische problemen komen dagelijks in de gebouwen van Zorggroep Myna. Veiligheid voor de patiënt en de medewerker is hier een stuk lastiger te garanderen dan in een algemeen ziekenhuis. In het psychiatrisch ziekenhuis wordt daarom bijvoorbeeld gewerkt met verschillende soorten schoonmaakwagens die gedeeltelijk of helemaal afgesloten kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat patiënten niet bij de chemicaliën kunnen. Ook zijn er werkprocessen waarbij de nadruk veel meer op veiligheid ligt dan bij andere ziekenhuizen.
‘’Gestroomlijnde werkprocessen zijn ontzettend belangrijk voor het leveren van goede zorg’’, geeft Heidi Clysters aan. Zij is het hoofd van schoonmaak, wassen & linnen en de logistieke ploeg bij Myna in Bilzen-Hoeselt. De werkprocessen op haar afdeling waren tot voor kort niet gestandaardiseerd. ‘’Als er een nieuwe medewerker begon, werd deze ingewerkt door iemand die al een stuk langer in dienst was en alles op haar eigen manier deed. Uiteindelijk gingen de medewerkers op hun eigen manier schoonmaken, terwijl het net belangrijk is dat alle collega’s van het onderhoud alles op dezelfde manier doen. Er ontbrak een stukje leiderschap op de werkvloer.’’
Betere kwaliteit en meer betrokkenheid
Heidi heeft een aantal jaar geleden zelf een opleiding tot leidinggevende gevolgd bij Alpheios. Vanwege haar goede ervaringen heeft zij Alpheios ingevlogen om teamleiders op te leiden om het probleem op de werkvloer op te lossen. Alpheios verzorgt namelijk meerdere opleidingstrajecten, waaronder een opleiding tot teamleider met daarin een nadruk op persoonlijke sturing. Ook faciliteert Alpheios jaarlijks opfrissingscursussen zodat de teamleiders te allen tijde hun taken het beste kunnen uitvoeren. ‘’Als er nu een nieuwe medewerker begint, dan wordt deze een à twee weken ingewerkt door een teamleider die een opleiding bij Alpheios heeft gevolgd. Nieuwe collega’s leren dan meteen de vaste routine. Het resultaat is zichtbaar aanwezig, want het schoonmaken gaat soepeler, is van betere kwaliteit en het personeel voelt zich meer betrokken bij het hele schoonmaakproces.’’
Die betrokkenheid komt niet alleen door het aanleren van vaste routines, maar ook door de extra aandacht die de teamleiders en afdelingshoofden hebben voor hun personeel. ‘’We hebben bij Alpheios geleerd om het gesprek aan te gaan met medewerkers als we merken dat zij problemen hebben. Doordat zij hun problemen nu eerder aan ons vertellen, kunnen we deze beter oplossen. Ook laten we collega’s meedenken als er beslissingen moeten worden genomen. Hierdoor voelen zij zich gehoord. Ook verhogen we zo het werkplezier en schiet de mentale vitaliteit omhoog. Dit is allemaal het resultaat van een opleiding van Alpheios.’’
Unieke aanpak
De opleidingen van Alpheios hebben aandacht voor individuele deelnemers. Jessica Vande Reyd, adjunct van de facilitaire dienst bij Myna, heeft een opleiding bij Alpheios gevolgd en vertelt over haar ervaring. ‘’Van nature ben ik een vrij pittig persoon. Ik ben direct en kan daardoor onbedoeld vrij hard uit de hoek komen. Dit kan door collega’s als naar worden ervaren. Bij de opleiding van Alpheios heb ik geleerd om rustiger mijn boodschap over te brengen, zodat ik positiever de medewerkers kan ondersteunen. Dit heeft ontzettend geholpen,’’ zegt Jessica. Heidi onderstreept dit. ‘’Niet alleen de opleiding zelf, maar ook de nazorg vanuit Alpheios is heel erg goed. De mensen bij Alpheios zijn zeer betrokken en dragen hun partners een warm hart toe. Als er iets is, kunnen wij meteen bij Alpheios aankloppen.’’
Positieve sturing
Een van de meest stressvolle, maar ook succesvolle periodes voor dit schoonmaakteam was tijdens de corona pandemie. ‘’Toen hebben wij écht met de hele groep (60 dames) keihard moeten werken en voor elkaar klaar moeten staan. De dames namen veel diensten van elkaar over en moesten veel nieuwe processen aanleren. Er waren hele strenge schoonmaakprotocollen, er moest meer gewassen worden, er waren veel patiëntwisselingen en we moesten met extra ontsmettingsmiddelen werken. Dit was echt een ontzettend intensieve tijd’’, vertelt Heidi. ‘’Een positieve sturing was essentieel om goede diensten te blijven verlenen. Goed leidinggeven in zo’n situatie bestaat uit motiveren, pluimen geven aan collega’s, af en toe een traktatie geven, complimentjes geven en positief blijven ondanks de ellendige situatie die een paar jaar duurde. Kleine attenties hielpen ook, van een kerstkaart tot een presentje met Pasen of de Ramadan. Deze manier van denken, de veerkracht en dit uitdagende leiderschap heb ik geleerd bij Alpheios. En daar zijn mijn collega’s en ik ontzettend dankbaar voor!’’
Bron: Alpheios