12 december 2019

Charles Scholte (SVS) over toekomst schoonmaak: “Eisen aan schoonmaker nemen steeds verder toe”

Vijf jaar geleden ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan Vandenhende van Werner & Mertz, en Ron Bauhuis van Berendsen (nu: Elis). Henk daagde ze uit om hun blik op 2020 voor de camera te vertellen. Aan de vooravond van 2020 kijken we terug naar hetgeen zij toen verwachtten en blikken we weer 5 jaar vooruit, naar 2025. In deel 1 van onze themaserie Toekomst schoonmaak doen we dat samen metCharles Scholte van SVS Opleidingen. Een van zijn prikkelende uitspraken: Gebrekkige schoonmaakdienstverlening kan voor opdrachtgevers aanleiding zijn om inbesteding te (her-)overwegen”.

In 2015 voorzag je een verandering van inspanningsgericht naar resultaatgericht, wat is er van je verwachting uitgekomen?
“Deze ontwikkeling heeft zich inderdaad verder doorgezet. De schoonmaker wordt steeds vaker afgerekend op de resultaten van zijn werkzaamheden in plaats van dat hij netjes de voorgeschreven handelingen in de voorgeschreven frequentie heeft uitgevoerd. Het resultaat telt steeds vaker: in het hotel, het moderne kantoor, maar ook bijvoorbeeld in de trein. Niet zelden wordt de gast of de gebruiker van het pand naar zijn beleving gevraagd.”

“Deze ontwikkeling vraagt om andere competenties van de uitvoerend medewerker. De schoonmaker moet nu veelal zélf een inschatting maken welke handelingen tot het beste resultaat en tevredenheid van de opdrachtgever leiden. En omdat de schoonmaker steeds vaker gezien mag worden, mag dat ook nog onder de ogen van de gebruikers van het pand. Daarom wordt steeds meer geappelleerd aan de sociale en communicatieve vaardigheden van de schoonmaker, gastvrijheid, persoonlijke verzorging en correcte bedrijfskleding. Juist op deze punten kunnen sommige medewerkers best nog een steuntje in de rug gebruiken.”

Welke zaken verraste je en zijn anders gelopen?
“Al vanaf 1977 kent de schoonmaak- en glazenwassersbranche een bij cao geregelde heffing op de loonsom (onder meer) voor opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Zo hebben alleen al bij SVS inmiddels meer dan 170.000 medewerkers een branche-diploma behaald en zijn hun werkgevers in belangrijke mate gecompenseerd voor de gemaakte opleidings- en examenkosten. Vanaf 2012 is er zelfs een bij cao geregelde opleidingsverplichting voor nieuwe medewerkers. Dit heeft er – in een veel hoger tempo –  voor gezorgd dat héél veel medewerkers inmiddels gediplomeerd zijn. Het ook wel als ‘diplomaverzadiging’ aangeduid. Voor opleiders schept deze ontwikkeling nieuwe uitdagingen, maar als branche is dit een feit om trots op te zijn!”

“Alleen al bij SVS inmiddels meer dan 170.000 medewerkers een branche-diploma behaald”

“Dat er een krapte op de arbeidsmarkt zou ontstaan, kon je zien aankomen. Toch was ik enigszins verrast door het tempo waarmee dit zich aftekende én de ongelijke spreiding  over Nederland. Logischerwijs neemt het entreeniveau van onze cursisten daarmee vaak iets af, wat extra inspanningen van onze docenten vergt om hen toch op het gewenste eindniveau af te leveren. Chapeau voor hun enthousiaste inzet en de geleverde resultaten!”

Zie je nog meer trends/ontwikkelingen?
“Zoals ik in 2015 al opmerkte, nemen de eisen die gesteld worden aan een schoonmaker steeds verder toe. Er komen nieuwe gereedschappen, middelen en schoonmaakmethodieken die elke schoonmaker moet meekrijgen. Ook veranderende wet- en regelgeving, het belang van duurzame inzetbaarheid en de steeds hogere eisen voor hospitality vragen steeds meer van de schoonmaker. Eenmalig opleiden in je loopbaan volstaat dan ook niet meer; een leven lang leren vindt ook in onze branche steeds meer ingang. Periodiek wordt de medewerker gemonitord en worden persoonlijke ontwikkelpunten vastgesteld. Door het steeds vaker inzetten van modulaire e-learning programma’s kan beter worden ingespeeld op de persoonlijke leerbehoefte van de schoonmaker in kwestie. En in plaats van de focus te leggen op eindresultaat en kwaliteit, verschuift de focus naar procesoptimalisatie. Dit uitgaande van de gedachte dat optimalisatie van het schoonmaakproces tot een hogere kwaliteit van de schoonmaakdienstverlening leidt.”

Goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers maken het verschil!

Wat staat onze schoonmaakindustrie de komende vijf jaar te wachten?
“Het belang van opleiden zit veel schoonmaakorganisaties gelukkig in het DNA, maar niet zelden worden wij als opleider ook ingeroepen als er problemen zijn. Veelal kwaliteits-issues of problemen in het schoonmaakteam. Gebrekkige schoonmaakdienstverlening, waar opdrachtgevers dachten een schoonmaakspecialist ingekocht te hebben, kan voor opdrachtgevers aanleiding zijn om inbesteding te (her-)overwegen. Goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers maken het verschil! Medewerkers blijven voortdurend aandacht nodig hebben om goed te kunnen blijven presteren en moeten de kans krijgen zich binnen hun vakgebied verder te ontwikkelen.”

Charles tot slot: “De pensioenleeftijd is snel naar achteren geschoven. Onze aandacht voor duurzame inzetbaarheid moet ertoe leiden, dat onze medewerkers gezond en trots de eindstreep halen in dit mooie vak!”

Kijktip: 5 jaar terugkijken in de tijd

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 september 2023

#FotoFriday: ‘Niet lullen, maar poetsen’

Tijdens de SDG Action Week (23-28 september 2023) is het doel: in actie komen om de wereld daadwerkelijk te verduurzamen, verandering begint immers met actie. CSU pakte dit doel...

29 maart 2020

OSB roept Rijksoverheid op: “Er liggen genoeg kansen om mensen aan het werk te houden”

Bij OSB (Ondernemingsorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) komen er geluiden binnen, dat ook de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) de schoonmaakbranche in de kou laat staan. Voorzitter Piet Adema van OSB: “We krijgen...

19 maart 2025

Wash Drone (Baudoin Wash Systems): winnaar Cleaners’ Choice Award uitgelicht

In 2024 jureerden de finalisten van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar voor het eerst de Cleaner’s Choice Award. Een nieuw initiatief van Interclean om de schoonmakers te betrekken...

25 augustus 2022

SLIM subsidie per 1 september weer beschikbaar

De arbeidsmarkt is volop in beweging en de manier waarop we werken verandert. Ook voor het (schoonmaak-)mkb heeft dit gevolgen. Bijvoorbeeld bij het vinden van nieuwe mensen en het...

27 juli 2023

Facilicom Group en Stichting Nelis zetten samen talent in

Facilicom Group en Stichting Nelis, onderdeel van sociale onderneming Nelis Company, gaan samenwerken. Er is op het thuishonk van Stichting Nelis een overeenkomst getekend waarin de stichting 50 kandidaten...

18 december 2023

Robot Lotte ontlast (schoonmaak)collega’s op Landal Landgoed ’t Loo

Landal Landgoed ’t Loo heeft als eerste recreatiepark in Europa een zelfrijdende bezorgrobot ‘in dienst’. “De robot staat garant voor efficiënte bezorging en ophaling van linnengoed in recreatiewoningen, zodat...

13 juni 2025

Ruitenheer krijgt zonnebrand voor buitenhelden

Ruitenheer werd onlangs verrast met een bezoek van Monique Bijl-van der Wal van Beach-Street. “Zij kwam langs op ons kantoor om zonnebrand te overhandigen voor onze collega’s die voornamelijk...

02 mei 2024

The Good Roll: ‘Bij ons hangen geen omzetcijfers aan de muur, maar toiletdoelen’

Het FD publiceerde op 24 april 2024 een artikel over The Good Roll. Anna Dijkman beschrijft het verhaal van oprichter Melle Schellekens, die sociale impact wil maken: ‘Hoe gaaf...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

16 januari 2025

Ga voor die glimlach. Zet humor in voor impactvolle communicatie.

Als (schoonmaakbedrijf) schrijf je tegenwoordig steeds vaker jouw eigen content. Maar hoe zorg je ervoor dat blogs of campagnes niet verdrinken in de zee van online content en écht...