12 december 2019

Charles Scholte (SVS) over toekomst schoonmaak: “Eisen aan schoonmaker nemen steeds verder toe”

Vijf jaar geleden ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan Vandenhende van Werner & Mertz, en Ron Bauhuis van Berendsen (nu: Elis). Henk daagde ze uit om hun blik op 2020 voor de camera te vertellen. Aan de vooravond van 2020 kijken we terug naar hetgeen zij toen verwachtten en blikken we weer 5 jaar vooruit, naar 2025. In deel 1 van onze themaserie Toekomst schoonmaak doen we dat samen metCharles Scholte van SVS Opleidingen. Een van zijn prikkelende uitspraken: Gebrekkige schoonmaakdienstverlening kan voor opdrachtgevers aanleiding zijn om inbesteding te (her-)overwegen”.

In 2015 voorzag je een verandering van inspanningsgericht naar resultaatgericht, wat is er van je verwachting uitgekomen?
“Deze ontwikkeling heeft zich inderdaad verder doorgezet. De schoonmaker wordt steeds vaker afgerekend op de resultaten van zijn werkzaamheden in plaats van dat hij netjes de voorgeschreven handelingen in de voorgeschreven frequentie heeft uitgevoerd. Het resultaat telt steeds vaker: in het hotel, het moderne kantoor, maar ook bijvoorbeeld in de trein. Niet zelden wordt de gast of de gebruiker van het pand naar zijn beleving gevraagd.”

“Deze ontwikkeling vraagt om andere competenties van de uitvoerend medewerker. De schoonmaker moet nu veelal zélf een inschatting maken welke handelingen tot het beste resultaat en tevredenheid van de opdrachtgever leiden. En omdat de schoonmaker steeds vaker gezien mag worden, mag dat ook nog onder de ogen van de gebruikers van het pand. Daarom wordt steeds meer geappelleerd aan de sociale en communicatieve vaardigheden van de schoonmaker, gastvrijheid, persoonlijke verzorging en correcte bedrijfskleding. Juist op deze punten kunnen sommige medewerkers best nog een steuntje in de rug gebruiken.”

Welke zaken verraste je en zijn anders gelopen?
“Al vanaf 1977 kent de schoonmaak- en glazenwassersbranche een bij cao geregelde heffing op de loonsom (onder meer) voor opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Zo hebben alleen al bij SVS inmiddels meer dan 170.000 medewerkers een branche-diploma behaald en zijn hun werkgevers in belangrijke mate gecompenseerd voor de gemaakte opleidings- en examenkosten. Vanaf 2012 is er zelfs een bij cao geregelde opleidingsverplichting voor nieuwe medewerkers. Dit heeft er – in een veel hoger tempo –  voor gezorgd dat héél veel medewerkers inmiddels gediplomeerd zijn. Het ook wel als ‘diplomaverzadiging’ aangeduid. Voor opleiders schept deze ontwikkeling nieuwe uitdagingen, maar als branche is dit een feit om trots op te zijn!”

“Alleen al bij SVS inmiddels meer dan 170.000 medewerkers een branche-diploma behaald”

“Dat er een krapte op de arbeidsmarkt zou ontstaan, kon je zien aankomen. Toch was ik enigszins verrast door het tempo waarmee dit zich aftekende én de ongelijke spreiding  over Nederland. Logischerwijs neemt het entreeniveau van onze cursisten daarmee vaak iets af, wat extra inspanningen van onze docenten vergt om hen toch op het gewenste eindniveau af te leveren. Chapeau voor hun enthousiaste inzet en de geleverde resultaten!”

Zie je nog meer trends/ontwikkelingen?
“Zoals ik in 2015 al opmerkte, nemen de eisen die gesteld worden aan een schoonmaker steeds verder toe. Er komen nieuwe gereedschappen, middelen en schoonmaakmethodieken die elke schoonmaker moet meekrijgen. Ook veranderende wet- en regelgeving, het belang van duurzame inzetbaarheid en de steeds hogere eisen voor hospitality vragen steeds meer van de schoonmaker. Eenmalig opleiden in je loopbaan volstaat dan ook niet meer; een leven lang leren vindt ook in onze branche steeds meer ingang. Periodiek wordt de medewerker gemonitord en worden persoonlijke ontwikkelpunten vastgesteld. Door het steeds vaker inzetten van modulaire e-learning programma’s kan beter worden ingespeeld op de persoonlijke leerbehoefte van de schoonmaker in kwestie. En in plaats van de focus te leggen op eindresultaat en kwaliteit, verschuift de focus naar procesoptimalisatie. Dit uitgaande van de gedachte dat optimalisatie van het schoonmaakproces tot een hogere kwaliteit van de schoonmaakdienstverlening leidt.”

Goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers maken het verschil!

Wat staat onze schoonmaakindustrie de komende vijf jaar te wachten?
“Het belang van opleiden zit veel schoonmaakorganisaties gelukkig in het DNA, maar niet zelden worden wij als opleider ook ingeroepen als er problemen zijn. Veelal kwaliteits-issues of problemen in het schoonmaakteam. Gebrekkige schoonmaakdienstverlening, waar opdrachtgevers dachten een schoonmaakspecialist ingekocht te hebben, kan voor opdrachtgevers aanleiding zijn om inbesteding te (her-)overwegen. Goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers maken het verschil! Medewerkers blijven voortdurend aandacht nodig hebben om goed te kunnen blijven presteren en moeten de kans krijgen zich binnen hun vakgebied verder te ontwikkelen.”

Charles tot slot: “De pensioenleeftijd is snel naar achteren geschoven. Onze aandacht voor duurzame inzetbaarheid moet ertoe leiden, dat onze medewerkers gezond en trots de eindstreep halen in dit mooie vak!”

Kijktip: 5 jaar terugkijken in de tijd

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...

16 januari 2025

Ga voor die glimlach. Zet humor in voor impactvolle communicatie.

Als (schoonmaakbedrijf) schrijf je tegenwoordig steeds vaker jouw eigen content. Maar hoe zorg je ervoor dat blogs of campagnes niet verdrinken in de zee van online content en écht...

19 februari 2024

CSRD: hoe pak je dit als (schoonmaak-) bedrijf aan?

De Europese CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en ook  de vraag om MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen) en de roep om transparantie in de keten: er komt nogal wat af...

10 april 2025

Terugblik diner FMNextGen: ‘Genieten van Italiaanse gerechten en levendige tafelgesprekken’

Op 2 april vond het FMNextGen-tafeldiner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een bijzondere avond voor jongeren in de schoonmaakbranche. Aan tafel zaten zo’n dertig deelnemers, afkomstig van schoonmaakbedrijven, toeleveranciers...

12 november 2024

Fins OwnBio® microbiële tablet ontvangt Nordic Swan Ecolabel certificering

De OwnBio® microbiële tablet is onderdeel van de Ownwell®-methode, een 100% chemievrije oplossing voor professionele reiniging. Gezuiverd water wordt ter plaatse geproduceerd met OwnPro®-apparaten die zijn afgestemd op de...

27 december 2024

Blog Esther van der Lelie: 2024 was het jaar van vernieuwing, samenwerking én aandacht voor de mens

De kerstdagen zijn voorbij, we maken ons klaar voor het nieuwe jaar. Met een terugblik. 2024 vat ik samen als het jaar van vernieuwing, samenwerking én veel  aandacht voor...

12 augustus 2025

Bezoek jij CMS Berlin vakbeurs en congres op 23-26 september?

Dit najaar openen de internationale vakbeurs en het congres CMS Berlin opnieuw hun deuren van 23 tot en met 26 september 2025. De CMS is één van de belangrijkste vakbeurzen voor professionele reiniging, hygiëne en facility...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

15 maart 2023

Ontwikkel jouw duurzaamheidsplan en rapportage met Schoonmakend Nederland

Vanaf 2024 moeten grote bedrijven gaan rapporteren over de milieu-impact van het bedrijf en het effect van het bedrijf in de keten. Dat heeft tot gevolg dat grote bedrijven...