17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal het adverteren vaarwel. Wederom een stap met lef én een stap met toekomst, inclusief een speciale en smakelijke uitnodiging voor marketeers.

Met trots legt Petra de Bruin – initiator, eigenaar en hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal – uit: “De GlobalWebIndex 2019 wijst uit dat 47% van de internetgebruikers een ad blocker gebruikt. Dat percentage is de afgelopen drie jaar enorm gegroeid. En hoewel Europa daarin iets achterloopt in vergelijking met de rest van de wereld, is het een serieuze ontwikkeling waar je – uit respect voor je klanten en lezers – als online vakblad rekening mee moet houden. Daarnaast ervaar ik in mijn gesprekken met marketeers, zie ik op sociale media als LinkedIn en leer ik van het jongerennetwerkplatform FM Next Generation, dat content dé marketingtool is. Het vroegere mond-tot-mondreclame wordt tegenwoordig online in de vorm van best practices, klantverhalen en succes story’s verteld.”

Visie en missie
Wie enkel het (schoonmaak)nieuws volgt, mist de ontwikkelingen. Gebaseerd op de slogan van De Correspondent, is dat de visie én missie van Schoonmaakjournaal. “Begin dit jaar stapten we over op een contentwebsite met nauwelijks dagelijks nieuws, maar met bijna uitsluitend achtergrondverhalen, thema’s, ontwikkelingen en trends. We bouwden bovendien samen met Seashore Media aan een nieuwe website. Mijn wens was toen al om de advertenties vaarwel te zeggen. Dat lukte toen nog niet. En nu wel.”

Hoezo nu wel? Petra: “Tijdens het recente inspiratie-event Verbinding bij AFAS Software vertelde Herman Zondag over de basis van dit imposante bedrijf: een standaardsoftwarepakket, die betaalbaar, bereikbaar en bruikbaar is voor iedereen. Met 11.500 klanten en dagelijks 1,8 miljoen gebruikers bewijst AFAS voor mij, dat ‘de Sekte uit Leusden’ bedrijfsprocessen zo makkelijk en efficiënt mogelijk maakt. Daardoor krijgt de ondernemer meer tijd en ruimte voor zijn/haar focus op de kernactiviteiten van de organisatie. Vertaal ik dat naar Schoonmaakjournaal, dan bieden we vanaf 1 januari een standaardsamenwerkingspakket aan: de Contentweek. Voor een kleine en voor iedereen betaalbare prijs, waarmee we marketeers ondersteunen en voor bedrijven een krachtig platform inzetten om hun unieke kanten te laten zien en de verkoop te bevorderen, het doel van marketing. En voor de lezers betekent dit geen ‘irritante’ advertenties, maar wel interessante, informatieve en inspirerende artikelen.”

De kracht van Schoonmaakjournaal
Dat Schoonmaakjournaal een krachtig platform is, bewijst de online pionier al vanaf dag één: “Op 6 februari 2012 bezochten 534 schoonmaakprofs onze website. Deze positieve ontwikkeling houden we al 7,5 jaar vast. Zo ook toen we op 1 januari 2019 de contentsnacks (nieuwsberichten) vaarwel zeiden en contentmarketeer werden. Ons wekelijks bereik qua pageviews loopt tot bijna 5000 op, wat gezien de potentie van onze doelgroep en het aantal publicaties enorm is.” Een ander krachtig onderdeel is de LinkedIn company page Schoonmaakjournaal. “We waren al koploper in vergelijking met collega’s, maar dit jaar is het aantal ‘members’ al met bijna 1000 gegroeid: van 1461 naar 2417, we zien dat aantal dagelijks oplopen. Ook dit is een bevestiging dat we goed bezig zijn en onze nieuwe koers wordt omarmd.”

Pizzasessie voor marketeers
Tot slot de smakelijke uitnodiging voor marketeers, die de introductie van dit artikel aankondigt. “Naar een idee van Feike Cats van Houden van Klanten organiseer ik samen met Esther van der Lelie  en Henk Snaterse op donderdagmiddag 31 oktober vanaf 15.30 uur (op een locatie in de buurt van Rotterdam) de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie, een marketingcafé met twee doelen: sparren over het nieuwe marketing en de toekomst van vakmedia. Ook hiervoor laat ik me weer inspireren door Herman van AFAS: ‘Denk groter, dan komen er meer mensen naar je toe. Ik heb er waanzinnig veel zin in.”

Interesse in een unieke plek in het marketingcafé? Mail ([email protected]) of app Petra: 06 – 51 81 46 76.

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 september 2022

Save the date: Symposium ‘Duurzaam invulling geven aan de toekomst van Schoonmaakwerk’

Hoe organiseren we ook in de toekomst goed werk in de schoonmaaksector? Werk dat erkend en gewaardeerd wordt, dat bestaanszekerheid geeft en dat ruimte biedt om te leren en...

29 oktober 2025

Mark Engels (BOMA): “We maken het zorgmedewerkers zo makkelijk mogelijk om duurzaam te werken”

De schoonmaaksector verandert razendsnel, zo ook de schoonmaaksector in de zorg. Personeelstekorten, stijgende kosten en strengere duurzaamheidsdoelen vragen om nieuwe oplossingen. Mark Engels, Business Unit Manager Healthcare bij BOMA,...

17 januari 2024

Cassandra zet bijbaan in schoonmaak om in ondernemerschap

De 24-jarige Cassandra Nuis poetste als bijbaantje en zag ‘dat het honderd keer beter kon’, nu is zij de baas. In de rubriek Jong en Ondernemend van Metro, vertelt...

20 december 2022

Daan Hendriks volgt Hans Kroeze op bij ADG

Daan Hendriks (44), de huidige COO van ADG dienstengroep, is door de raad van commissarissen verzocht om Hans Kroeze, die in de zomer van 2023 met pensioen gaat, op...

09 april 2024

Tamara van Ark: “De zorg voor medewerkers zit in de genen van de schoonmaaksector”

Ze is nog geen jaar voorzitter van Schoonmakend Nederland, toch kwam Tamara van Ark als voormalig staatssecretaris van Sociale Zaken al via de politiek in aanraking met de branche....

01 december 2023

#FotoFriday: terugblik Schoonmaak Vakdagen

We blikken nog een keer terug op de Schoonmaak Vakdagen van 14 & 15 november met foto’s van een aantal exposanten en meer.  Het was een sfeervol schoonmaakfestijn. Waarom...

28 oktober 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Wie A zegt, moet ook B zeggen… en C, en D…”

"Twaalf jaar geleden stond ik hoog op mijn ladder, naast mijn tweedehands busje in de binnenstad van Hoogeveen. Een ladder die overigens meer kostte dan het busje zelf. Een...

09 januari 2024

Interview Marten Kops (NVZ): “De komende 10 jaar komt er heel veel op onze sector af”

Marten Kops nam in juli 2023 officieel de directeursfunctie van de NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam over van Hans Razenberg. Hij werkt al 12 jaar bij de...

07 november 2025

Spreker event FMNEXTGEN (2 december) Paul Fok: “Werk aan je bedrijf, niet alleen in je bedrijf”

Op dinsdag 2 december is jongerenplatform FMNextGen te gast bij Spectro in Oss. Voor een middag vol intrige, inspiratie en ondernemerslessen. Op het programma staan meerdere sprekers, waaronder keynote-spreker...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...