18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met jullie, als lezers van Schoonmaakjournaal.nl, delen. We beginnen met de reactie van Tirza Dingelstad van CSG/Kaleidon: “Ik heb altijd het gevoel alsof ik in Discovery ‘How it’s made´ loop en bepaal graag samen welke projecten we oppakken.”

De aanleiding om te onderzoeken wat de invloed is van jongeren in onze branche, was het artikel van MT/Sprout over de invloed van jongeren op het management Deze jongeren schudden boardrooms op: ‘Het mag schuren’ (mtsprout.nl). Als redactie zijn wij benieuwd naar de rol en de toegevoegde waarde van 20-40 jarigen in de schoonmaakbranche. Zijn zij de innovators? Zorgen zij voor veranderende werkwijzes?

We deden de oproep onder de bezoekers van Schoonmaakjournaal.nl als ook onder de leden van ons jongerenplatform FMNextGen. Binnen no time ontvingen we enthousiaste reacties. De eerste die we publiceren is de reactie van Tirza Dingelstad, directeur CSG / Kaleidon. 

Wat vind jij leuk aan jouw job en het werken in de schoonmaakbranche?
“Ik vind mijn job te gek omdat ik altijd het gevoel heb alsof ik in Discovery ‘How it’s made’ loop. Wij mogen overal achter de schermen meekijken en komen op de meest bijzondere plekken. Het ene moment denken we mee in fiscale structuren facilitair breed voor een Universiteit, het andere moment zijn we bezig in de zorg met client participatie of een zorgondersteunend project, of we zijn volop bezig met duurzaamheid in de breedste zin des woords, en weer een ander moment loop ik op de Nederlandse Savanne tussen de giraffen met focus op gastbeleving. Altijd divers en ontzettend leuk om te doen!”

Wat is jouw invloed, als jongere, in het bedrijf? Waarover praat jij mee? Welke uitdaging pak jij op?
“Als directeur heb ik eigenlijk volledige invloed. Ons MT beslist samen met mij welke projecten we oppakken en waar wij mee aan de slag gaan.”

Wat is anders aan jouw aanpak dan van jouw voorgangers?
“Volgens mijn MT leden is mijn aanpak anders omdat we het meer samen doen. Ik betrek iedereen (die nodig is voor het betreffende project) erbij  en gezamenlijk komen we dan tot een eindproduct. Daarnaast krijgt iedereen nu meer eindverantwoordelijkheid dan voorheen. En natuurlijk het hybride werken. Er heerst bij ons geen 9-17 mentaliteit meer. De vrijheid om je eigen dag in te plannen is er.”

Waarop ben jij trots? Welk nieuw project of andere aanpak heb jij in het bedrijf ingebracht of gerealiseerd?
“Ik ben trots op de facilitaire structuur. Hiermee kunnen we volledige brede banen voor medewerkers creëren, waarbij er veel aandacht gaat naar de duurzame inzetbaarheid van medewerkers op de vloer. In mijn optiek een trend die steeds meer ingezet zal worden binnen facility management. Vooral in de omgeving waar de grip op kwaliteit van de betreffende dienstverlening, bijvoorbeeld schoonmaak, van groot belang is.”

Lees volgende week de reactie van Bart van Wijhe van Blankers Schoon.

Wil jij ook reageren en jouw jongere invloed op de branche delen? Stuur een bericht naar [email protected]
Meer jongeren in de branche ontmoeten? Word lid van FMNextGen. Klik hier voor meer info.

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 september 2025

S-Line viert 15 jarig bestaan

S-line Products viert dit jaar met trots haar 15-jarig bestaan. Sinds de oprichting in 2010 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een duurzame partner voor schoonmaakmiddelen, - materialen, -machines...

29 juli 2025

Tilburg University kiest voor CSU als innovatieve en duurzame schoonmaakpartner

Sinds 1 juni verzorgt CSU de schoonmaakdienstverlening op de campus van Tilburg University. De universiteit kiest met CSU bewust voor een innovatieve schoonmaakpartner die excelleert op het gebied van...

01 juni 2022

Tour Facilitair 2022

Vandaag, 1 juni, staan er iets meer dan 250 facilitair professionals aan de start van Tour Facilitair 2022. Een facilitair netwerkevent waarbij deelnemers 80 km fietsen. Het is alweer...

07 maart 2019

Zorgtotaal: prikkel je kennis met deze activiteiten die je niet mag missen

“Elke dag staan meer dan een miljoen mensen weer met hart en ziel voor ons klaar om te zorgen dat wij verzorgd worden, onze medicijnen krijgen, weer gezond worden...

12 augustus 2025

Ondernemersvertrouwen gestegen, maar nog steeds negatief in derde kwartaal 2025

Het ondernemersvertrouwen (stemmingsindicator van het Nederlandse bedrijfsleven) is in het derde kwartaal -3,8. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland. In vergelijking met het vorige kwartaal dit jaar, is dat...

11 september 2025

Actie tegen btw-verhoging: ook schoonmaakbranche kan geraakt worden

De voorgenomen btw-verhoging op logies, van 9% naar 21%, dreigt niet alleen de horeca en leisuresector hard te raken, maar ook de schoonmaakbranche. Als hotels, vakantieparken en leisurebedrijven minder...

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

20 juli 2023

Overname Vermop door Freudenberg Home and Cleaning Solutions

Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS), een internationale leider in schoonmaakoplossingen en innovatieve systemen voor professionele gebruikers en het bedrijf achter het merk Vileda Professional, heeft Vermop per 10...

23 december 2023

Nieuw schoonmaakboek ‘Niet Lullen Maar Poetsen’

De Rotterdamse Poetsqueen, cleanfluencer op TikTok, brengt in 2024 een schoonmaakboek uit: ‘Niet Lullen Maar Poetsen’.  Charo, de Rotterdamse Poetsqueen, deelt in haar schoonmaakboek ’tips and tricks’ met de...

29 juli 2025

Peiling voor Prinsjesdag: Waar moet het om gaan in Den Haag?

Op initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland wordt dit jaar voor de derde keer de Prinsjesdag Peiling uitgevoerd, Dit is een grootschalige jaarlijkse enquête om inzicht te krijgen in de...