18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met jullie, als lezers van Schoonmaakjournaal.nl, delen. We beginnen met de reactie van Tirza Dingelstad van CSG/Kaleidon: “Ik heb altijd het gevoel alsof ik in Discovery ‘How it’s made´ loop en bepaal graag samen welke projecten we oppakken.”

De aanleiding om te onderzoeken wat de invloed is van jongeren in onze branche, was het artikel van MT/Sprout over de invloed van jongeren op het management Deze jongeren schudden boardrooms op: ‘Het mag schuren’ (mtsprout.nl). Als redactie zijn wij benieuwd naar de rol en de toegevoegde waarde van 20-40 jarigen in de schoonmaakbranche. Zijn zij de innovators? Zorgen zij voor veranderende werkwijzes?

We deden de oproep onder de bezoekers van Schoonmaakjournaal.nl als ook onder de leden van ons jongerenplatform FMNextGen. Binnen no time ontvingen we enthousiaste reacties. De eerste die we publiceren is de reactie van Tirza Dingelstad, directeur CSG / Kaleidon. 

Wat vind jij leuk aan jouw job en het werken in de schoonmaakbranche?
“Ik vind mijn job te gek omdat ik altijd het gevoel heb alsof ik in Discovery ‘How it’s made’ loop. Wij mogen overal achter de schermen meekijken en komen op de meest bijzondere plekken. Het ene moment denken we mee in fiscale structuren facilitair breed voor een Universiteit, het andere moment zijn we bezig in de zorg met client participatie of een zorgondersteunend project, of we zijn volop bezig met duurzaamheid in de breedste zin des woords, en weer een ander moment loop ik op de Nederlandse Savanne tussen de giraffen met focus op gastbeleving. Altijd divers en ontzettend leuk om te doen!”

Wat is jouw invloed, als jongere, in het bedrijf? Waarover praat jij mee? Welke uitdaging pak jij op?
“Als directeur heb ik eigenlijk volledige invloed. Ons MT beslist samen met mij welke projecten we oppakken en waar wij mee aan de slag gaan.”

Wat is anders aan jouw aanpak dan van jouw voorgangers?
“Volgens mijn MT leden is mijn aanpak anders omdat we het meer samen doen. Ik betrek iedereen (die nodig is voor het betreffende project) erbij  en gezamenlijk komen we dan tot een eindproduct. Daarnaast krijgt iedereen nu meer eindverantwoordelijkheid dan voorheen. En natuurlijk het hybride werken. Er heerst bij ons geen 9-17 mentaliteit meer. De vrijheid om je eigen dag in te plannen is er.”

Waarop ben jij trots? Welk nieuw project of andere aanpak heb jij in het bedrijf ingebracht of gerealiseerd?
“Ik ben trots op de facilitaire structuur. Hiermee kunnen we volledige brede banen voor medewerkers creëren, waarbij er veel aandacht gaat naar de duurzame inzetbaarheid van medewerkers op de vloer. In mijn optiek een trend die steeds meer ingezet zal worden binnen facility management. Vooral in de omgeving waar de grip op kwaliteit van de betreffende dienstverlening, bijvoorbeeld schoonmaak, van groot belang is.”

Lees volgende week de reactie van Bart van Wijhe van Blankers Schoon.

Wil jij ook reageren en jouw jongere invloed op de branche delen? Stuur een bericht naar [email protected]
Meer jongeren in de branche ontmoeten? Word lid van FMNextGen. Klik hier voor meer info.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 januari 2023

#FAVORITES Ga jij ook voorlezen?

Van 25 januari t/m 4 februari zijn de Nationale Voorleesdagen. Help jij CSU om op een leuke en kindvriendelijke manier het belang van handhygiëne onder de aandacht te brengen?...

01 mei 2024

Doorontwikkeling Peewipe biedt kansen

In juli 2023 introduceerde Steffen Morrison de PeeWipe Dispenser voor een betere toiletbeleving. Een innovatie die hij ontwikkelde door het gebrek aan hygiëne dat hij ervaarde bij openbare toiletten...

28 mei 2023

ISS Facility Services doneert met Soupalicious 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken

Facilitair dienstverlener ISS Facility Services is een unieke samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit partnerschap levert de Nederlandse voedselbanken maar liefst 1 miljoen kommen soep op per...

23 april 2025

Omzet CSU en Tzorg stijgt 13% tot 874 miljoen

Total Care, moedermaatschappij van schoonmaakbedrijf CSU en thuiszorgorganisatie Tzorg, groeide in 2024 met 13% naar 874,2 miljoen omzet. De omzet heeft voor 602,6 miljoen betrekking op omzet van CSU...

26 januari 2023

Campagne ‘Schoon maak je rijk’ krijgt vervolg

Het is bijna zover: vanaf 1 februari krijgt de online advertentiecampagne Schoonmaakjerijk.nl een vervolg. Doel van de campagne is studenten te interesseren voor werk in de schoonmaakbranche. Dit doet...

19 maart 2025

Wash Drone (Baudoin Wash Systems): winnaar Cleaners’ Choice Award uitgelicht

In 2024 jureerden de finalisten van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar voor het eerst de Cleaner’s Choice Award. Een nieuw initiatief van Interclean om de schoonmakers te betrekken...

11 november 2018

Met Alpheios geborgd infectiepreventiebeleid superbacterie

Trending topics in het nieuws van afgelopen week: jaarlijks overlijden 33.000 Europeanen aan een superbacterie. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet noodzaak om het toezicht in de...

20 april 2025

Numatic en EW sporten voor het goede doel

In de zomer van 2024 deelden onze redactie meerdere sportverhalen. Over de sportieve inzet van schoonmaakbedrijven en toeleveranciers voor goede doelen, 'eigen' sportclubs of als teamuitje. Nu de lente...

07 december 2022

Beyond Eyes breidt uit met slim afvalmanagement van PreZero

Beyond Eyes breidt begin 2023 haar datagedreven facilitaire diensten op het gebied van werkplekbeheer, schoonmaak, binnenklimaat en energiemanagement uit met afvalmanagement. Na Heijmans en CSU wordt PreZero het derde...

15 maart 2024

Wordt Blankers de aantrekkelijkste werkgever van Limburg?

“De verkiezing voor de aantrekkelijkste Werkgever van Limburg is in volle gang en wij doen volop mee.” Blankers Schoon hoopt deze titel te verdienen. Help jij met jouw stem?...