3 oktober 2025

Asito, CSU en Gom winnen European Cleaning & Hygiene Award 2025: Best Practice Service Provider

Tijdens de prestigieuze uitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 in het National Museum of Scotland in Edinburgh zijn Asito, CSU en Gom uitgeroepen tot winnaar in de categorie “Sustainability – Best Practice (Service Provider)”. De drie Nederlandse schoonmaakbedrijven ontvingen deze erkenning voor hun gezamenlijke innovatieve, circulaire en duurzame initiatieven binnen de schoonmaaksector. Met hun winnende inzending zagen de jury’s vooral het sterke gezamenlijke karakter van hun aanpak het bundelen van krachten om duurzaamheidsoplossingen niet enkel lokaal maar branchebreed te kunnen opschalen.

De European Cleaning & Hygiene Awards (ECHA) zijn het enige pan-Europese prijsinitiatief voor de professionele schoonmaak- en hygiënesector. In 2025 waren er 11 categorieën waarin onderscheid werd gemaakt; Asito, CSU en Gom waren finalist in de categorie Sustainability – Best Practice (Service Provider).

In augustus 2025 tekenden Asito, CSU en Gom een intentieverklaring om structureel samen te werken op het vlak van duurzaamheid en circulariteit.

Een concreet project binnen hun samenwerking is de overstap naar de Gloovy Eco Gloves – circulaire wegwerphandschoenen – waarmee zij volgens eigen schatting een CO₂-reductie van ongeveer 1.600 ton per jaar kunnen realiseren. (Let op: cijfers kunnen exact worden bevestigd door betrokken partijen)

Niels van Geenhuizen, Manager Duurzaamheid bij CSU: “Wat begon als een unieke samenwerking tussen concurrenten, is nu erkend als een voorbeeld voor de hele branche. Deze award is een kroon op ons gezamenlijke werk en een aanmoediging om door te gaan. Onlangs sloot EW Facility Services zich bij ons aan en we roepen ook andere schoonmaakorganisaties op dat te doen. Op duurzaamheid wil je niet concurreren en samen sta je sterker.”

Diane van Dijk, Algemeen Directeur bij CSU: “Als concurrenten partners worden, wint de hele sector. Alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder. We hopen met deze initiatieven zowel binnen als buiten onze branche en binnen en buiten Nederland anderen te inspireren en te motiveren naar hoe het wél kan. Echte impact maken we sneller samen!”

Samenwerking Asito | CSU | Gom
Asito, CSU en Gom zijn belangrijke spelers in de Nederlandse schoonmaakbranche. Ondanks dat zij op veel markten concurreren, hebben zij zich verenigd in een gezamenlijke ambitie: duurzaamheid en circulair denken vergroten binnen de sector, door samenwerking boven concurrentie te stellen.

Hun samenwerking rust op drie kernpijlers:

1. Gemeenschappelijke innovatie: Door samen te investeren in duurzame experimenten (zoals circulaire wegwerphandschoenen) verkleinen ze de kostenbarrière en vergroten ze de kans op schaalbare impact.

2. Kennisdeling & opschaling: Door open kennisuitwisseling tussen de organisaties kunnen succesvolle oplossingen sneller in de hele branche worden uitgerold.

3. Systeembenadering van duurzaamheid: De samenwerking richt zich niet alleen op losstaande projecten, maar op structurele verbetering: hergebruik van materialen bij contractwisselingen, standaardisatie van retourstromen en ketenoptimalisatie.

Met deze aanpak willen Asito, CSU en Gom niet alleen hun eigen milieuvoetafdruk reduceren, maar ook een nieuwe standaard vestigen binnen de schoonmaaksector.

Lees hier meer over alle winnaars van de ECHA 2025.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 september 2025

i-team Global introduceert i-hygienic-assortiment plantaardige reinigingsmiddelen

Met de introductie van het i-hygienic-assortiment plantaardige, groene reinigingsmiddelen en huidverzorgingsproducten wil i-team Global een nieuwe norm zetten voor niet-giftig en duurzaam schoonmaken. De hygiëneformules hebben een niet-geclassificeerde status...

13 juni 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): Hoe draai jij een lastige situatie om naar een positieve ervaring?

We willen allemaal werken in een prettige werkomgeving. Met positieve aandacht voor elkaar, het schoonmaakwerk en de gebouwgebruikers. Toch komt het wel eens voor dat er onrust ontstaat door...

17 december 2023

#FAVORITES Creativiteit in glasbewassing

In iedere baan is creativiteit en samenwerking nodig én aanwezig.  Met elkaar kom je tot de mooiste én efficiente oplossingen! Bekijk deze post van cultureel antropologe Danielle Braun en...

10 februari 2025

Hoe krijgt de schoonmaakbranche een gezicht op het MBO?

De vraag: Hoe gaan we schoonmaak een gezicht geven op het MBO? stond centraal tijdens de bijeenkomst met Schoonmakend Nederland, samen met MBO-raad, SBB, RAS, ROC Twente, ROC Zadkine,...

06 november 2018

100 cursussen voor 10.000 schoonmaakkrachten bij Asito

Schoonmaakorganisatie Asito biedt, in samenwerking met Good Habitz, al haar 10.000 medewerkers een uitgebreid arsenaal aan cursussen en trainingen aan om zich verder te ontwikkelen, zowel op professioneel als...

14 maart 2025

#Podcast: Schoonmaakcast (2): de mensen van WVS

In deze tweede aflevering van de podcast ‘Schoonmaakcast’ vertelt Lilian van Dongen, algemeen manager bij WVS Schoonmaak,  hoe trots ze is op de mensen van het schoonmaakbedrijf. Ze heeft...

08 november 2023

Hygiëne specialisten op de Recreatie Vakbeurs

De 𝗥𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗯𝗲𝘂𝗿𝘀 gaat weer bijna van start in evenementenhal Hardenberg. Deze beurs tovert Hardenberg van 𝟭𝟰 𝘁/𝗺 𝟭𝟲 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 om tot het infocentrum voor de recreatiebranche. Onder de...

10 augustus 2022

Top 10 boeken voor zomerontspanning

De zomer is de ideale tijd om ‘bij te lezen’. Tijdens een vakantie of gewoon ’s avonds na het werk in de tuin of op het balkon, om je...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

19 november 2024

Wereldtoiletdag: waarom zijn toiletten belangrijk?

Op 19 november is het Wereldtoiletdag. Waarom deze dag jaarlijks wordt geinitieerd? Omdat iedereen toegang zou moeten hebben tot een toilet dat veilig, hygiënisch en privé is. Wereldwijd is...