10 oktober 2025

Nieuw onderzoek van Tork onthult: Eén op de vier Nederlanders mijdt openbare toiletten door onvoldoende hygiëne

De staat van openbare sanitaire voorzieningen in Nederland laat te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van Tork, dat tijdens de Week van de Toegankelijkheid wordt onthuld. De resultaten tonen aan dat meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders openbare toiletten niet wil gebruiken of vermijden, wegens een onhygiënische omgeving.¹ Voor mensen met een beperking is dit zelfs een op de drie. Dit tekort aan schone en toegankelijke voorzieningen benadrukt een duidelijke kloof tussen wat gebruikers nodig hebben en wat er wordt geboden. Het gebrek hieraan leidt ertoe dat bijna een op de vijf Nederlanders minder tijd doorbrengt op een openbare locatie.

De verborgen problemen van openbare toiletten
Bij het gebruiken van een openbaar toilet is hygiëne een van de belangrijkste pijlers. Toch blijkt uit het nieuwe onderzoek van Tork dat slechte hygiëne de meest genoemde reden is om openbare sanitaire ruimtes te vermijden. Belangrijke elementen die volgens respondenten vaak over het hoofd worden gezien zijn: een schone toiletpot en de aanwezigheid van zeep (42%), maar ook een schone wasbak (40%) om handen na een toiletbezoek te kunnen wassen.¹

Deze gebreken leiden ertoe dat men de locatie als onhygiënisch beschouwt, waardoor 39% bewust voor een andere locatie kiest. Een derde kiest ervoor om minder te eten en te drinken, zodat het een bezoek aan het bijbehorende toilet kan voorkomen. Ook worden locaties bewust overgeslagen. Zo kiest 55% van de mensen die wel voelen dat ze gebruik moeten maken van het toilet, er bewust voor dit niet te doen op de betreffende locatie. Voor mensen met een beperking zit dit aantal op bijna tweederde (62%).

De discussie over openbare toiletten gaat veel verder dan alleen hygiëne. Toegankelijkheid is een minstens zo belangrijk thema. Vaak wordt de focus hierbij gelegd op de behoeften van rolstoelgebruikers, wat een onvolledig beeld geeft. Naast rolstoeltoegankelijkheid zijn er namelijk veel andere toegankelijkheidsproblemen voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan een grote diversiteit aan fysieke aandoeningen (zoals reuma, incontinentie of een huidaandoening), maar ook cognitieve beperkingen (zoals angst, autisme of overgevoeligheid voor prikkels) die ervoor kunnen zorgen dat een toiletbezoek vermeden wordt.

Respondenten noemen de volgende elementen als cruciaal voor een positieve toilet ervaring:
• Voldoende privacy (62%)
• Fysieke toegankelijkheid voor iedereen (59%)
• Hygiënisch design, zoals touchless systemen (55%)
• Zintuiglijk comfort, zoals gedempt geluid en zachte verlichting (26%)

Inclusieve Hygiëne en bedrijfsprestaties
“63% van de Nederlanders maakt zich zorgen over openbare sanitaire ruimtes. Bij mensen met een beperking loopt dit zelfs op tot 70%,” aldus Jenny Logenius, Global Brand Manager bij Essity voor Tork. “Als een toilet niet voldoet aan de behoeften van diverse gebruikers, heeft dit directe gevolgen voor de reputatie en inkomsten van een bedrijf. Door te investeren in inclusieve hygiëne helpen we organisaties betere ervaringen te creëren voor iedereen.”

De gevolgen van een slechte toiletervaring zijn aanzienlijk:
• Verlies van omzet en reputatieschade: 58% van de Nederlanders onderneemt direct actie na een tegenvallende ervaring. Zo besteedt bijna een op de vijf bezoekers hierdoor minder tijd op de locatie (18%) en kiest 8% ervoor de locatie niet meer te bezoeken.
• Lage productiviteit op de werkvloer: Bijna één op de drie werknemers (33%) brengt minder tijd op kantoor door vanwege vieze toiletten. 13% werkt zelfs vaker thuis om onhygiënische kantoortoiletten te vermijden, en 23% heeft erover geklaagd bij het management.
Anderzijds leidt een positieve ervaring, waarbij men in de openbare toiletten toegang heeft tot eerder genoemde functies, ook tot actie. Zo raadt 31% van de bezoekers de locatie aan in zijn of haar omgeving en keert 30% weer terug naar de locatie.

Dit onderzoek maakt duidelijk dat de kwaliteit van sanitaire voorzieningen cruciaal is voor zowel de ervaring van de bezoeker als de bedrijfsprestaties – ongeacht of het om de werkomgeving, een publieke- of een horecagelegenheid gaat. Investeren in inclusieve hygiëne creëert een omgeving waarin iedereen zich welkom en comfortabel voelt.

Inspanningen voor toegankelijke hygiëne
Naast inspanningen in de vorm van product- en dienstontwikkeling, streeft Tork ook naar het bouwen van meer bewustzijn rondom inclusieve hygiëne. Daarom initieert het merk een tweedelige podcastserie waarin experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van inclusieve hygiëne met elkaar in gesprek gaan. Thema’s die aan bod komen zijn de onzichtbare barrières, het belang van toegankelijke hygiëne voor iedereen en praktijkvoorbeelden van een ervaringsdeskundige. Met dit initiatief, dat Tork binnenkort lanceert, wil het merk een actieve rol spelen in de samenleving om hygiëne inclusiever te maken.

Ga voor meer informatie over hoe inclusieve hygiëne uw bedrijf kan verbeteren naar tork.nl/inclusieve-hygiene.

1Tork Insight Survey 2025, uitgevoerd in de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, Mexico, Canada, Australië, Spanje, Zweden, Nederland en Polen onder 11.500 mensen uit het algemene publiek en 1.000 schoonmaakmedewerkers
Deel dit artikel

Ook interessant:

12 mei 2025

Blog Geert van de Laar: Generatie Z en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: een logische match

Voor Generatie Z telt niet alleen wat je doet, maar vooral hoe je het doet. Duurzaamheid, inclusie en werkgeluk zijn bepalend bij de keuze voor een werkgever. De Code...

04 juli 2025

Waterheld Sueba Hammond (EW Facility Services) schittert in Nederlands Watermuseum

Bij EW Facility Services noemen ze schoonmakers naast schoonmaakhelden ook waterhelden. Eén van hen, Sueba Hammond, schittert deze zomer in het Nederlands Watermuseum naast andere waterhelden die Nederland waterland...

27 november 2022

#Favorites ‘Ma part du gâteau’

We hebben weer een film ontdekt met een hoofdrol voor de schoonmaak. ‘Ma part du gâteau’ is een Franse film van Cédric Klapisch (2011) waarin France ‘werkster’ wordt bij...

01 oktober 2024

Aankondiging uitzending Captains of Cleaning 17 oktober

Op 17 oktober 2024 is Captains of Cleaning terug. Onder leiding van Rens de Jong worden de meest actuele inzichten uit de branche besproken. Bij begrafenissen heb je maar...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

25 september 2023

Blog Belinda Dekkers (UL-Team): Duurzaam onderwijs: Het papierdilemma

In de afgelopen decennia hebben we een verschuiving gezien in onze kijk op de wereld om ons heen. Het besef van de delicate balans tussen mens, milieu en economie...

11 april 2024

Hoe staat het met de voorbereidingen én voorpret van Interclean?

Nog enkele weken, dan vindt Interclean 2024 plaats. Een vakbeurs dat zich heeft doorontwikkelt tot een social festival event. Waar mensen van binnen én buiten de schoonmaak, ervaringen en...

22 december 2022

Glazenwassers Breedweer hebben ❤️voor de zorg

Tijdens de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg (18-23 december) steken glazenwassers de zorg een hart onder de riem. Daar doet Breedweer graag aan mee. Het enthousiaste glazenwassersteam...

06 juni 2023

SIEV op Vakbeurs Facilitair: “We zijn een luisterend oor”

Voel de kracht van het mkb, de samenwerking met én tussen de leden, de vele stappen die het SIEV-bestuur zet voor de leden en het luisterend oor voor alle...