15 april 2024

Blog Bert van Boggelen: Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig op dat de eerste indexatiemogelijkheid die door partijen wordt gegeven overeengekomen ligt op 1 januari 2026. Dit vinden we als Code Verantwoordelijk Marktgedrag zeer onverstandig. Hierbij moeten opdrachtnemers namelijk gaan gissen wat het kosteneffect is van de loonsverhogingen, aangezien de CAO al afloopt op 1 juli 2024. Daar dit vaak nog niet goed in te schatten is, kan dit leiden tot afspraken waar de opdrachtnemer mogelijk zijn marge ziet verdampen nadat de loonsverhogingen bekend worden. Zeker omdat het in dit geval gaat over een periode van anderhalf jaar. Zonder mogelijkheid om dit door te rekenen zal de opdrachtnemer gaan zoeken naar andere mogelijkheden om toch rendement te blijven behalen.

Dit kan eigenlijk niet anders dan resulteren in meer werklast- en druk voor de schoonmakers en/of een lagere kwaliteit voor de opdrachtgever. Als het uurtarief namelijk vaststaat bestaat de mogelijkheid om toch het beoogde rendement te maken, het werk in minder tijd te doen of minder werk uit te voeren. Als Code Verantwoordelijk Marktgedrag zijn we daarom tegen dit soort afspraken en stimuleren we dan ook alle opdrachtgevers om in gelijke lijn hiermee aan te besteden. Zo houden we de verhoudingen in de driehoek schoonmaker, opdrachtgever en opdrachtnemer in balans en komt de rekening niet te liggen bij de schoonmaker of de opdrachtgever. Opdrachtnemers roepen we op om opdrachtgevers hierop aan te spreken en in goed overleg te zorgen dat dit wordt voorkomen. Graag zien we dat partijen daarin met elkaar het gesprek aangaan. Mocht dit niet lukken, dan bieden wij een helpende hand. Je kunt je bij ons meldpunt laten horen: https://www.codeschoonmaak.nl/meldpunt-naleving-code/.

Bert van Boggelen
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiรซnehelden,...

12 augustus 2024

Kinderen medewerkers CSU spelen hoofdrol in radiocampagne Qmusic

Al voor de 12e keer is CSU de sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar...

11 juli 2019

Met CleanJack voldoet Facilicom Belgiรซ aan aanstondse verplichte aanwezigheidsregistratie

Facilicom en CleanJack hebben op 9 juli in Antwerpen hun samenwerking bekrachtigd met het ondertekenen van een mantelovereenkomst.ย โ€œWe zijn de samenwerking met CleanJack ruim een jaar geleden gestart en...

17 september 2019

Care Expert Cleaning opnieuw genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards

Net zoals vorig jaar is Care Expert Cleaning als cleanroom specialist opgenomen in de shortlist voor de European Cleaning & Hygiene Awards. Dit keer in de categorie Excellence in...

19 juni 2019

Fotofilmreview FM Next Generation event Beleef de passie!

Op een heel bijzondere locatie: het state-of-the-art i-team Global Event Center in Eindhoven kwam een bijzondere groep mensen op 18 juni bijeen: young professionals uit de schoonmaak- en FM-branche,...

25 april 2025

Bekijk de Captains of Cleaning uitzending: van technologie tot duurzaamheid en de mens

Op 24 april 2025 vond de eerste live-uitzending van 2025 van de talkshow Captains of Cleaning bij i-team Global plaats. Met Robert Stelling, Paul Fok, Meya Sollman, Yannick de...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer โ€˜traditioneleโ€™ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

04 maart 2024

Carel Lurvink en Kleentec verlengen duurzame schoonmaak-samenwerking

Onlangs hebben Carel Lurvink en Kleentec de samenwerking met vijf jaar verlengd. Ook de komende jaren zorgen beide organisaties samen voor hygiรซne, voedselveiligheid en duurzaamheid bij foodbedrijven door heel...

06 oktober 2022

Samen impact maken

In de Nationale Meewerkweek van eind september reisde de commerciรซle afdeling van Breedweer Facilitaire Dienstenaf naar de provincie Overijssel. Tijd om de zeem en de mop in de hand...