18 maart 2025

Blog Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

Laura de la Mar – Spreker, auteur, trainer en founder van Gastvrijheid in Bedrijf – over interne gastvrijheid en gastvrij leiderschap

‘Mijn’ nieuwe schoonmaker

“Sinds kort werkt er een nieuw schoonmaakbedrijf in ons kantoorpand. Bijna dagelijks zie ik dezelfde schoonmaakmedewerker. Vanaf dag één viel me iets op: ze maakte liever geen contact. Als ik haar groette, keek ze weg en mompelde ze een reactie. Soms zag ik haar in de kantine, onderuitgezakt, verzonken in haar telefoon, zonder oogcontact of begroeting.

Op een dag betrapte ik mezelf op een ongemakkelijk gevoel. Hoewel het pand zichtbaar schoner werd, voelde haar aanwezigheid voor mij afstandelijk en onpersoonlijk. En toen drong het tot me door: was dat echt háár verantwoordelijkheid, of was het ook aan mij?

Ik besloot het initiatief te nemen. De volgende keer dat ik haar zag, maakte ik een praatje. Eerst bleef ze gereserveerd toen ik haar naam vroeg en wat vragen stelde, maar langzaam ontdooide ze. Het werd een leuk gesprek. Sindsdien krijg ik een glimlach en oogcontact als ik haar tegenkom. En ik? Ik heb opnieuw mijn les geleerd. Gastvrijheid begint niet bij de medewerker, maar bij de cultuur van het bedrijf.

De kracht van contact

Schoonmakers spelen een essentiële rol in de gastvrijheidsbeleving. Vaak zijn hun contactmomenten met klanten of gasten kort, vluchtig of zelfs onzichtbaar. Maar de momenten die er wél zijn, maken impact. Een vriendelijke, betrokken schoonmaker draagt bij aan een positieve ervaring. Een ongeïnteresseerde schoonmaker kan het tegenovergestelde effect hebben.

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat deze dynamiek tweerichtingsverkeer is. Een schoonmaakmedewerker die zich welkom, gezien en gewaardeerd voelt als collega, is vanzelfsprekender gastvrij. Je kunt als organisatie wel zeggen dat iemand moet lachen en groeten, maar als diegene zich niet echt gewaardeerd voelt, kan het aanvoelen als een ‘trucje’.

Van personeel naar collega’s Een schone werkomgeving is prettig. Maar een schone omgeving waar iemand met passie en plezier werkt, maakt het verschil. Wanneer je ziet dat een schoonmaker plezier heeft in zijn of haar werk, valt ineens op hoe netjes en verzorgd de ruimte is. Dan besef je: hier werkt iemand die met energie en aandacht bijdraagt aan mijn werkomgeving. Daarom pleit ik ervoor om schoonmaakmedewerkers niet te zien als ‘personeel’, maar als gewaardeerde collega’s. Collega’s met een naam, maar ook met een achtergrond, familie, passies, hobby’s, emoties, onzekerheden en dromen.

Ja, het is soms lastig. We hebben het druk, er zijn veel wisselingen in personeel en soms is er een taalbarrière. Maar uit mijn onderzoek blijkt dat interne gastvrijheid – naar collega’s – niet alleen bijdraagt aan externe gastvrijheid – naar klanten –, maar ook zorgt voor meer werkplezier, betrokkenheid en betere kwaliteit. En dat leidt weer tot minder ziekteverzuim, minder verloop en loyalere medewerkers.

Reken maar uit

  • Hoeveel tijd en geld kost het om steeds weer nieuwe medewerkers te werven en in te werken?
  • Wat levert het op als je minder verloop en ziekte hebt?
  • Hoeveel tijd ben je bereid te investeren in oprechte persoonlijke aandacht?

Een oproep aan leiders Dus, ken jij de naam van je schoonmaakmedewerker? Ken je de persoon achter die naam? Weet je wat hem of haar motiveert of belemmert om gastvrij te zijn?

Mijn oproep aan leiders

Geef aandacht, echte, oprechte aandacht. Zorg voor gezellige momenten in het team. Weet wat er speelt. Geef vaker gerichte complimenten (een simpel ‘dankjewel’ is geen compliment!). Laat waardering zien, bijvoorbeeld met een klein cadeautje of een attent gebaar. Het hoeft niet ingewikkeld, duur of complex te zijn. Het vraagt alleen dat je net iets vaker de tijd neemt.

Stokje doorgeven

Gastvrijheid begint intern, bij jou. Ik geef het stokje met veel plezier door aan Gabriella Post, Head of Acommodations & Facilities bij Hof van Saksen. Zij verrast mij keer op keer op de manier waarop zij gastvrij leiderschap toepast in de praktijk. Succes!”

Foto: Wijnand Geuze


Ken jij de naam van jouw schoonmaker?

Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 januari 2023

TNO ontwikkelt model om kunststof effectiever te recyclen

Wetenschappers van TNO hebben een model ontwikkeld dat de materiaaleigenschappen van kunststof kan vertalen naar een waarde. Hetzelfde model laat vervolgens zien hoe dat type kunststof het beste kan...

30 januari 2023

Verschil in loonsverhoging is te groot

138 Schoonmakers in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) boden op 30 januari aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. “De schoonmakers willen dit...

19 oktober 2023

De facilitaire koppen bij elkaar

Op 1 november 2023 vindt er een breed facilitair overleg plaats. Dan steken de voorzitters en directies van facilitaire organisaties in de schoonmaakbranche de koppen bij elkaar om van...

18 april 2024

Captains of Cleaning nodigt je uit voor 25 april

Op 25 april 2024 vindt de Captains of Cleaning Live Viewing plaats, gepresenteerd door Rens de Jong. Het evenement, gehouden door het i-team in Eindhoven, biedt professionals uit de...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...

07 november 2018

Mona Pieters wint CSU en Qmusic winactie Feestje op je werk

Mona Pieters is de hoofdprijswinnaar van CSU’s winactie Feestje op je werk. De winactie is onderdeel van de hernieuwde sponsoring van het schoonmaakbedrijf aan de spannende Qmusic radioquiz Het...

06 maart 2025

De kracht van vrouwelijke wijsheid op de arbeidsmarkt

In de week van Internationale Vrouwendag, 8 maart 2025,  zetten we vrouwen en vrouwelijk leiderschap in het zonnetje. Lange tijd domineerden mannen de werkvloer, maar dat beeld verandert in...

26 augustus 2024

SBTi valideert duurzaamheidsdoelstellingen Essity

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity zet een nieuwe stap richting een duurzame toekomst: de doelstellingen om tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren, zijn officieel gevalideerd door...

20 oktober 2021

Wereldwijde Thank Your Cleaner Day!

Op woensdag 20 oktober is het weer Thank Your Cleaner Day! Dit is een speciale dag die één keer per jaar in het teken staat van alle schoonmakers. Samen...

04 maart 2025

Jaro sluit zich aan bij DeFaCo

Per 1 februari 2025 is Jaro BV onderdeel van DeFaCo BV. De overname is een belangrijke stap in de strategie van DeFaCo om de facilitaire sector socialer en duurzamer...