18 maart 2025

Blog Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

Laura de la Mar – Spreker, auteur, trainer en founder van Gastvrijheid in Bedrijf – over interne gastvrijheid en gastvrij leiderschap

‘Mijn’ nieuwe schoonmaker

“Sinds kort werkt er een nieuw schoonmaakbedrijf in ons kantoorpand. Bijna dagelijks zie ik dezelfde schoonmaakmedewerker. Vanaf dag één viel me iets op: ze maakte liever geen contact. Als ik haar groette, keek ze weg en mompelde ze een reactie. Soms zag ik haar in de kantine, onderuitgezakt, verzonken in haar telefoon, zonder oogcontact of begroeting.

Op een dag betrapte ik mezelf op een ongemakkelijk gevoel. Hoewel het pand zichtbaar schoner werd, voelde haar aanwezigheid voor mij afstandelijk en onpersoonlijk. En toen drong het tot me door: was dat echt háár verantwoordelijkheid, of was het ook aan mij?

Ik besloot het initiatief te nemen. De volgende keer dat ik haar zag, maakte ik een praatje. Eerst bleef ze gereserveerd toen ik haar naam vroeg en wat vragen stelde, maar langzaam ontdooide ze. Het werd een leuk gesprek. Sindsdien krijg ik een glimlach en oogcontact als ik haar tegenkom. En ik? Ik heb opnieuw mijn les geleerd. Gastvrijheid begint niet bij de medewerker, maar bij de cultuur van het bedrijf.

De kracht van contact

Schoonmakers spelen een essentiële rol in de gastvrijheidsbeleving. Vaak zijn hun contactmomenten met klanten of gasten kort, vluchtig of zelfs onzichtbaar. Maar de momenten die er wél zijn, maken impact. Een vriendelijke, betrokken schoonmaker draagt bij aan een positieve ervaring. Een ongeïnteresseerde schoonmaker kan het tegenovergestelde effect hebben.

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat deze dynamiek tweerichtingsverkeer is. Een schoonmaakmedewerker die zich welkom, gezien en gewaardeerd voelt als collega, is vanzelfsprekender gastvrij. Je kunt als organisatie wel zeggen dat iemand moet lachen en groeten, maar als diegene zich niet echt gewaardeerd voelt, kan het aanvoelen als een ‘trucje’.

Van personeel naar collega’s Een schone werkomgeving is prettig. Maar een schone omgeving waar iemand met passie en plezier werkt, maakt het verschil. Wanneer je ziet dat een schoonmaker plezier heeft in zijn of haar werk, valt ineens op hoe netjes en verzorgd de ruimte is. Dan besef je: hier werkt iemand die met energie en aandacht bijdraagt aan mijn werkomgeving. Daarom pleit ik ervoor om schoonmaakmedewerkers niet te zien als ‘personeel’, maar als gewaardeerde collega’s. Collega’s met een naam, maar ook met een achtergrond, familie, passies, hobby’s, emoties, onzekerheden en dromen.

Ja, het is soms lastig. We hebben het druk, er zijn veel wisselingen in personeel en soms is er een taalbarrière. Maar uit mijn onderzoek blijkt dat interne gastvrijheid – naar collega’s – niet alleen bijdraagt aan externe gastvrijheid – naar klanten –, maar ook zorgt voor meer werkplezier, betrokkenheid en betere kwaliteit. En dat leidt weer tot minder ziekteverzuim, minder verloop en loyalere medewerkers.

Reken maar uit

  • Hoeveel tijd en geld kost het om steeds weer nieuwe medewerkers te werven en in te werken?
  • Wat levert het op als je minder verloop en ziekte hebt?
  • Hoeveel tijd ben je bereid te investeren in oprechte persoonlijke aandacht?

Een oproep aan leiders Dus, ken jij de naam van je schoonmaakmedewerker? Ken je de persoon achter die naam? Weet je wat hem of haar motiveert of belemmert om gastvrij te zijn?

Mijn oproep aan leiders

Geef aandacht, echte, oprechte aandacht. Zorg voor gezellige momenten in het team. Weet wat er speelt. Geef vaker gerichte complimenten (een simpel ‘dankjewel’ is geen compliment!). Laat waardering zien, bijvoorbeeld met een klein cadeautje of een attent gebaar. Het hoeft niet ingewikkeld, duur of complex te zijn. Het vraagt alleen dat je net iets vaker de tijd neemt.

Stokje doorgeven

Gastvrijheid begint intern, bij jou. Ik geef het stokje met veel plezier door aan Gabriella Post, Head of Acommodations & Facilities bij Hof van Saksen. Zij verrast mij keer op keer op de manier waarop zij gastvrij leiderschap toepast in de praktijk. Succes!”

Foto: Wijnand Geuze


Ken jij de naam van jouw schoonmaker?

Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

29 mei 2024

Gezien in de media: Interview Vebego over aanpassen businessmodel

De Ondernemer publiceerde op 27 mei 2024 een interview met Ronald en Ton Goedmakers over het sleutelen aan het businessmodel van het facilitaire concern Vebego. ‘De familie achter Vebego...

15 juni 2020

Alpheios-klantencase Webego en Goeree-Overflakkee: veilig schoon na lockdown

Na weken van thuisscholing was het op 11 mei zo ver, de basisscholen mochten als eerste weer van start gaan. Niet alleen voor de leerkrachten en leerlingen een uitdaging,...

06 februari 2019

Wordt Heracles voetbalstadion het Asito Stadion?

Gaat het Heracles Stadion na AFAS Stadion en Philips Stadion de naam Asito Stadion dragen? Het eerste eredivisiestadion met een ‘schoonmaaknaam’? Op 1 juli weten we het. Asito en Heracles...

22 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 1): Aansprakelijkheid opdrachtgever bij inhuur zzp’ers

Als ondernemer ben je wel gewend aan de afwisseling tussen drukke periodes en rustigere tijden. Op het moment dat je alle zeilen moet bijzetten om een grote klus op...

24 januari 2025

Wint jouw schoonmaakTOPPER of schoonmaakTOPTEAM dit jaar de titel?

Werk jij samen met een geweldige schoonmaker of schoonmaakteam? Gun je hem/haar/hen de eer om mee te dingen naar de titel van Schoonmaker of Schoonmaakteam van het Jaar 2025?...

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...

04 september 2023

Workshops in week lezen & schrijven

In de Week van lezen & schrijven (8 t/m 15 september) organiseert Schoonmakend Nederland twee workshops over het herkennen en omgaan met lage basisvaardigheden. In de schoonmaakbranche heeft ruim...

13 februari 2023

IWG verlengt en breidt samenwerking met Effektief uit

IWG is sinds 1 juli 2021 opdrachtgever van Effektief. De facilitair dienstverlener is er blij mee: “We zijn zeer verheugd en erg trots dat we onze samenwerking met IWG...

21 juli 2023

#FOTOFRIDAY Cleanteams van Statiegeld Nederland en Nederland Schoon

Heb jij ze al gespot? De opvallende cleanteams van Statiegeld Nederland en Nederland Schoon. Door het hele land kom je de cleanteams ze tegen op talloze grote en kleinere...