18 maart 2025

Blog Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

Laura de la Mar – Spreker, auteur, trainer en founder van Gastvrijheid in Bedrijf – over interne gastvrijheid en gastvrij leiderschap

‘Mijn’ nieuwe schoonmaker

“Sinds kort werkt er een nieuw schoonmaakbedrijf in ons kantoorpand. Bijna dagelijks zie ik dezelfde schoonmaakmedewerker. Vanaf dag één viel me iets op: ze maakte liever geen contact. Als ik haar groette, keek ze weg en mompelde ze een reactie. Soms zag ik haar in de kantine, onderuitgezakt, verzonken in haar telefoon, zonder oogcontact of begroeting.

Op een dag betrapte ik mezelf op een ongemakkelijk gevoel. Hoewel het pand zichtbaar schoner werd, voelde haar aanwezigheid voor mij afstandelijk en onpersoonlijk. En toen drong het tot me door: was dat echt háár verantwoordelijkheid, of was het ook aan mij?

Ik besloot het initiatief te nemen. De volgende keer dat ik haar zag, maakte ik een praatje. Eerst bleef ze gereserveerd toen ik haar naam vroeg en wat vragen stelde, maar langzaam ontdooide ze. Het werd een leuk gesprek. Sindsdien krijg ik een glimlach en oogcontact als ik haar tegenkom. En ik? Ik heb opnieuw mijn les geleerd. Gastvrijheid begint niet bij de medewerker, maar bij de cultuur van het bedrijf.

De kracht van contact

Schoonmakers spelen een essentiële rol in de gastvrijheidsbeleving. Vaak zijn hun contactmomenten met klanten of gasten kort, vluchtig of zelfs onzichtbaar. Maar de momenten die er wél zijn, maken impact. Een vriendelijke, betrokken schoonmaker draagt bij aan een positieve ervaring. Een ongeïnteresseerde schoonmaker kan het tegenovergestelde effect hebben.

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat deze dynamiek tweerichtingsverkeer is. Een schoonmaakmedewerker die zich welkom, gezien en gewaardeerd voelt als collega, is vanzelfsprekender gastvrij. Je kunt als organisatie wel zeggen dat iemand moet lachen en groeten, maar als diegene zich niet echt gewaardeerd voelt, kan het aanvoelen als een ‘trucje’.

Van personeel naar collega’s Een schone werkomgeving is prettig. Maar een schone omgeving waar iemand met passie en plezier werkt, maakt het verschil. Wanneer je ziet dat een schoonmaker plezier heeft in zijn of haar werk, valt ineens op hoe netjes en verzorgd de ruimte is. Dan besef je: hier werkt iemand die met energie en aandacht bijdraagt aan mijn werkomgeving. Daarom pleit ik ervoor om schoonmaakmedewerkers niet te zien als ‘personeel’, maar als gewaardeerde collega’s. Collega’s met een naam, maar ook met een achtergrond, familie, passies, hobby’s, emoties, onzekerheden en dromen.

Ja, het is soms lastig. We hebben het druk, er zijn veel wisselingen in personeel en soms is er een taalbarrière. Maar uit mijn onderzoek blijkt dat interne gastvrijheid – naar collega’s – niet alleen bijdraagt aan externe gastvrijheid – naar klanten –, maar ook zorgt voor meer werkplezier, betrokkenheid en betere kwaliteit. En dat leidt weer tot minder ziekteverzuim, minder verloop en loyalere medewerkers.

Reken maar uit

  • Hoeveel tijd en geld kost het om steeds weer nieuwe medewerkers te werven en in te werken?
  • Wat levert het op als je minder verloop en ziekte hebt?
  • Hoeveel tijd ben je bereid te investeren in oprechte persoonlijke aandacht?

Een oproep aan leiders Dus, ken jij de naam van je schoonmaakmedewerker? Ken je de persoon achter die naam? Weet je wat hem of haar motiveert of belemmert om gastvrij te zijn?

Mijn oproep aan leiders

Geef aandacht, echte, oprechte aandacht. Zorg voor gezellige momenten in het team. Weet wat er speelt. Geef vaker gerichte complimenten (een simpel ‘dankjewel’ is geen compliment!). Laat waardering zien, bijvoorbeeld met een klein cadeautje of een attent gebaar. Het hoeft niet ingewikkeld, duur of complex te zijn. Het vraagt alleen dat je net iets vaker de tijd neemt.

Stokje doorgeven

Gastvrijheid begint intern, bij jou. Ik geef het stokje met veel plezier door aan Gabriella Post, Head of Acommodations & Facilities bij Hof van Saksen. Zij verrast mij keer op keer op de manier waarop zij gastvrij leiderschap toepast in de praktijk. Succes!”

Foto: Wijnand Geuze


Ken jij de naam van jouw schoonmaker?

Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Veiligheids Cultuur Ladder, wat is dat?’

Heel veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het verbeteren van de veiligheid binnen het bedrijf. Dat doen zij aan de hand van een schema genaamd Veiligheids Cultuur...

23 juli 2019

Regie over je eigen gezondheid: het verhaal van Asito’s schoonmaakkracht Diane

Overal waar mensen werken, komt arbeidsongeschiktheid voor. Het kan de beste krachten overkomen. Arbeidsongeschiktheid overkwam ook schoonmaakkracht Diane Hoebe McMeekin. Vlak na haar vakantie was Diane een paar maanden niet...

25 november 2019

#nieuwsnotendop Uitbreiding Key-Quality, nieuwe identiteit hectas, overname door Gom en nieuw partnership Facility Trade Group

Anouk Rehaen wordt directeur Key-Quality  Onderzoeks-, consultancy- en kwaliteitscontrolebureau in facility management Key-Quality zet volgende stap in haar ontwikkeling. Per 1 maart start Anouk Rehaen als directeur bedrijfsvoering. Anouk...

18 september 2023

Maak kennis met het team van Schoonmaak Vakdagen

Het team van de Schoonmaak Vakdagen is volop bezig met de voorbereidingen van de schoonmaakbeurs die op 14 & 15 november 2023 zal plaatsvinden. Een team dat bestaat uit...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

24 maart 2024

Vloerspecialisten Donovan en Nelson in podcastserie KraakHELDer

De derde aflevering van onze zesdelige podcastserie KraakHELDer staat live. In de podcastserie praat Inge Diepman niet óver, maar mét de personen die de inclusieve arbeidsmarkt vertegenwoordigen. In deze...

24 oktober 2024

Doe mee met de actieweek “Glazenwassers hebben ❤️ voor de zorg”

"De actieweek 'Glazenwassers hebben hart voor de zorg' biedt elk jaar een unieke kans voor ons, de glazenwassers, om meer te doen dan alleen ramen lappen. Het is een...

08 februari 2024

Wat is de invloed van Lisanne van Wijk (CSG) op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Lisanne van Wijk liet meteen van zich horen. Zij is teamleider consultants bij CSG...

03 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein...

27 mei 2024

Werkgevers akkoord cao is bereikt

Op 23 mei 2024 hebben leden van Schoonmakend Nederland in de Algemene Ledenvergadering gestemd over het cao-onderhandelingsresultaat. De aanwezige leden stemden unaniem in met het onderhandelingsresultaat. Hiermee is het...