21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de Code geloven wij erin dat iedereen die meedoet staat voor zijn woord. De Code richt zich ook op hotels. Want het is essentieel dat hoteliers en schoonmaakbedrijven op elkaar kunnen vertrouwen. Met een goede onderlinge band zorg je voor tevreden schoonmakers, die vervolgens het visitekaartje zijn van het hotel. Hetzelfde geldt uiteraard voor de schoonmakers in dienst van het hotel.

Waarom initieert de Code de Actie Hotels?
Het initiatief Actie Hotels is in het leven geroepen om de Code Schoonmaak zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen bij hotels en schoonmaakbedrijven en deze te prikkelen om de Code te ondertekenen – dit inclusief het Protocol Hotelschoonmaak – én om de inhoud van de Code in de praktijk na te leven.

Er doen zich onder de schoonmakers nog steeds te veel misstanden voor in de hotelwereld: in eigen tijd moeten doorwerken, niet betaald krijgen per uur maar per schoongemaakte kamer, geen/nauwelijks contact met de werkgever, gebrek aan loontransparantie en een onveilige werkplek zijn hier enkele voorbeelden van. Hierdoor zijn er nog voldoende uitdagingen wat betreft het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de hotelschoonmaker.

Schoonmaken is voor negentig procent mensenwerk, de arbeidsmarkt is krap en de concurrentie op die markt groot. Schoonmaakbedrijven moeten de grootste moeite doen om voldoende vakbekwame schoonmakers aan te trekken en in dienst te houden. Wanneer ze een grote order in de wacht slepen, dan is het al gauw noodzakelijk om delen van het werk uit te besteden aan onderaannemers die mogelijk weer met andere onderaannemers werken. Onder die omstandigheden is het moeilijk om zicht te houden op de hele keten en wat zich daar allemaal afspeelt.

Vertrouwen op elkaar
De Code Schoonmaak stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appèl, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de Code geloven wij erin dat iedereen die meedoet staat voor zijn woord. Essentieel is dus dat hoteliers en schoonmaakbedrijven op elkaar kunnen vertrouwen. Met een goede onderlinge band zorg je voor tevreden schoonmakers, die vervolgens het visitekaartje zijn van het hotel. Hetzelfde geldt uiteraard voor de schoonmakers in dienst van het hotel.

Om de misstanden in de schoonmaaksector tegen te gaan heeft de Code de ambitie om de hotels hun handtekening te laten zetten onder het convenant van de schoonmaakcode, om te laten zien dat zij bij de schoonmaak niet enkel op de prijs letten, maar schoonmakers ook netjes en eerlijk behandelen.

“Middels Actie Hotels gaan wij met de hotels die ondertekend hebben aan de slag om de Code daadwerkelijk te implementeren. We maken hierbij gebruik van communicatiemiddelen zoals filmpjes en infographics. Wij kweken enthousiasme bij de hoteliers en bouwen de groep actieve ondertekenaars uit tot een ‘coalition of the willing’. Hiermee helpen wij de hoteliers om de boodschap van de Code effectief uit te dragen en ervoor te zorgen dat deze wordt nageleefd.”

Benieuwd wat het protocol precies inhoud? Bekijk het hier: https://www.codeschoonmaak.nl/wp-content/uploads/2023/07/Code_Protocol-hotels.def_.pdf

Top 10 Schoonmaakcode
Hotelschoonmakers verdienen een eerlijke en nette behandeling. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de schoonmaakbedrijven en hotels die de schoonmaakbedrijven inhuren. Steeds meer hotels ondertekenen de Schoonmaakcode. Daarmee laten ze zien hoe belangrijk de hotelschoonmakers voor hen zijn. Hiervoor is een Nederlandstalige en een Engelstalige poster gemaakt. Download deze hier: Nederlandse poster Top-10 Schoonmaakcode en Engelse poster Top-10 Schoonmaakcode.

Ook zijn er filmpjes beschikbaar met uitleg over de top 10 Schoonmaakcode:
Klik hier voor het filmpje voor schoonmakers
Klik hier voor het filmpje voor werkgevers

Welke hotels hebben de Schoonmaakcode al getekend?

Steeds meer hotels nemen hun verantwoordelijkheid en ondertekenen de Schoonmaakcode. Bekijk voor een actueel overzicht van de hotels die de Schoonmaakcode hebben getekend op de site van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 oktober 2025

Mark Engels (BOMA): “We maken het zorgmedewerkers zo makkelijk mogelijk om duurzaam te werken”

De schoonmaaksector verandert razendsnel, zo ook de schoonmaaksector in de zorg. Personeelstekorten, stijgende kosten en strengere duurzaamheidsdoelen vragen om nieuwe oplossingen. Mark Engels, Business Unit Manager Healthcare bij BOMA,...

10 juni 2025

Intrakoop en vijf grote facilitaire dienstverleners bundelen krachten om zorgprofessionals te ontlasten

Om de druk op zorgprofessionals structureel te verlichten, hebben de vijf grootste Facilitaire Dienstverleners van Nederland – Asito, CSU, EW, Gom Zorg en Vebego Zorgservice –hun krachten gebundeld. Door...

03 februari 2025

Pact Ondernemingsklimaat moet regeldruk MKB verminderen

Regeldruk is voor veel MKB-ondernemers in Nederland de grootste frustratie. Daarom werkt politiek Den Haag aan een concreet plan om het ondernemersklimaat te verbeteren. Het plan moet voor zomer...

20 november 2018

Weerstand digitalisering dienstencheques leidt opnieuw tot boete Sodexo

Sodexo slaagt er niet in om de Vlamingen massaal te doen overschakelen op elektronische dienstencheques. Het afgesproken aandeel van 95% per eind 2017 blijft met 61% ver achter. Dus...

28 november 2024

Maak kennis met Cristiana (Vebego), medeverantwoordelijk voor productieve kantoordagen van 95 collega’s

Cristiana zorgt er dagelijks voor dat de bureaus, werkkamers, vergaderzalen, keuken en toiletten in het kantoor van Vebego in Eindhoven netjes zijn. Dankzij haar inzet werken haar 95 collega’s...

31 januari 2025

#FOTOFRIDAY Dobber Bedrijfsdiensten reinigt tribune FC Volendam

De tribune in het stadion van FC Volendam is grondig gereinigd. De medewerkers van Dobber Bedrijfsdiensten zorgden ervoor dat deze tribune weer klaar is voor de volgende overwinning. In...

28 september 2023

Nieuwe uitzending van Captains of Cleaning op 12 oktober

Captains of Cleaning brengt ook dit jaar weer de meest actuele inzichten en experts in de schoonmaakbranche voor het voetlicht. Op 12 oktober 2023 is de eerstvolgende uitzending. Presentator...

17 januari 2024

Cassandra zet bijbaan in schoonmaak om in ondernemerschap

De 24-jarige Cassandra Nuis poetste als bijbaantje en zag ‘dat het honderd keer beter kon’, nu is zij de baas. In de rubriek Jong en Ondernemend van Metro, vertelt...

04 oktober 2024

Breedweer wint award diversiteit bij European Cleaning & Hygiene Awards

Tijdens de prijsuitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards in het prachtige Lissabon heeft Breedweer Facilitaire Diensten de felbegeerde award in de categorie Commitment to Diversity in the...

05 december 2023

Best Practice Award finalist: Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes

Dagschoonmaak staat centraal bij de best practice die Nellen Schoonmaakdiensten uit Nuland en Spierings Mobile Cranes hebben ingediend voor de Best Practice Award 2023. Hiermee zijn zij genomineerd voor...