21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de Code geloven wij erin dat iedereen die meedoet staat voor zijn woord. De Code richt zich ook op hotels. Want het is essentieel dat hoteliers en schoonmaakbedrijven op elkaar kunnen vertrouwen. Met een goede onderlinge band zorg je voor tevreden schoonmakers, die vervolgens het visitekaartje zijn van het hotel. Hetzelfde geldt uiteraard voor de schoonmakers in dienst van het hotel.

Waarom initieert de Code de Actie Hotels?
Het initiatief Actie Hotels is in het leven geroepen om de Code Schoonmaak zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen bij hotels en schoonmaakbedrijven en deze te prikkelen om de Code te ondertekenen – dit inclusief het Protocol Hotelschoonmaak – én om de inhoud van de Code in de praktijk na te leven.

Er doen zich onder de schoonmakers nog steeds te veel misstanden voor in de hotelwereld: in eigen tijd moeten doorwerken, niet betaald krijgen per uur maar per schoongemaakte kamer, geen/nauwelijks contact met de werkgever, gebrek aan loontransparantie en een onveilige werkplek zijn hier enkele voorbeelden van. Hierdoor zijn er nog voldoende uitdagingen wat betreft het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de hotelschoonmaker.

Schoonmaken is voor negentig procent mensenwerk, de arbeidsmarkt is krap en de concurrentie op die markt groot. Schoonmaakbedrijven moeten de grootste moeite doen om voldoende vakbekwame schoonmakers aan te trekken en in dienst te houden. Wanneer ze een grote order in de wacht slepen, dan is het al gauw noodzakelijk om delen van het werk uit te besteden aan onderaannemers die mogelijk weer met andere onderaannemers werken. Onder die omstandigheden is het moeilijk om zicht te houden op de hele keten en wat zich daar allemaal afspeelt.

Vertrouwen op elkaar
De Code Schoonmaak stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appèl, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de Code geloven wij erin dat iedereen die meedoet staat voor zijn woord. Essentieel is dus dat hoteliers en schoonmaakbedrijven op elkaar kunnen vertrouwen. Met een goede onderlinge band zorg je voor tevreden schoonmakers, die vervolgens het visitekaartje zijn van het hotel. Hetzelfde geldt uiteraard voor de schoonmakers in dienst van het hotel.

Om de misstanden in de schoonmaaksector tegen te gaan heeft de Code de ambitie om de hotels hun handtekening te laten zetten onder het convenant van de schoonmaakcode, om te laten zien dat zij bij de schoonmaak niet enkel op de prijs letten, maar schoonmakers ook netjes en eerlijk behandelen.

“Middels Actie Hotels gaan wij met de hotels die ondertekend hebben aan de slag om de Code daadwerkelijk te implementeren. We maken hierbij gebruik van communicatiemiddelen zoals filmpjes en infographics. Wij kweken enthousiasme bij de hoteliers en bouwen de groep actieve ondertekenaars uit tot een ‘coalition of the willing’. Hiermee helpen wij de hoteliers om de boodschap van de Code effectief uit te dragen en ervoor te zorgen dat deze wordt nageleefd.”

Benieuwd wat het protocol precies inhoud? Bekijk het hier: https://www.codeschoonmaak.nl/wp-content/uploads/2023/07/Code_Protocol-hotels.def_.pdf

Top 10 Schoonmaakcode
Hotelschoonmakers verdienen een eerlijke en nette behandeling. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de schoonmaakbedrijven en hotels die de schoonmaakbedrijven inhuren. Steeds meer hotels ondertekenen de Schoonmaakcode. Daarmee laten ze zien hoe belangrijk de hotelschoonmakers voor hen zijn. Hiervoor is een Nederlandstalige en een Engelstalige poster gemaakt. Download deze hier: Nederlandse poster Top-10 Schoonmaakcode en Engelse poster Top-10 Schoonmaakcode.

Ook zijn er filmpjes beschikbaar met uitleg over de top 10 Schoonmaakcode:
Klik hier voor het filmpje voor schoonmakers
Klik hier voor het filmpje voor werkgevers

Welke hotels hebben de Schoonmaakcode al getekend?

Steeds meer hotels nemen hun verantwoordelijkheid en ondertekenen de Schoonmaakcode. Bekijk voor een actueel overzicht van de hotels die de Schoonmaakcode hebben getekend op de site van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 september 2024

Schoonmaak Vakdagen maakt kennisprogramma bekend

Over zeven weken openen de deuren van de Schoonmaak Vakdagen zich. Dit jaar presenteert de organisatie op 5 en 6 november 2024 een interessant programma. Voor iedere schoonmaakprofessional...

26 april 2024

#FotoFriday Monique 25 jaar in dienst

Monique is 25 jaar in dienst bij Schoon Westland. Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum! “Al vele jaren staat Monique elke zaterdagochtend trouw klaar voor haar vaste opdracht....

06 december 2024

Handhaving van schijnzelfstandigheid: steeds meer zzp’ers stoppen

In de eerste 9 maanden van 2024 hebben meer dan 100.000 zzp’ers zich uitgeschreven bij de KVK. Een stijging van 25% t.o.v dezelfde periode in 2023. Dat meldt De...

17 april 2023

8e Dag van de Schoonmaker in teken van dank-je-wel

Bedankt, jij maakt het verschil! Deze pluim verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op donderdag 15 juni in de vorm van aandacht, een compliment of attentie. “De...

23 juli 2024

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt...

22 november 2023

Asito zet regenwater in voor glasbewassing en meer….

Asito is gestart met een pilot om regenwater op te vangen en in te zetten voor diverse doeleinden. Deze pilot is het schoonmaakbedrijf gestart bij hun eigen pand in...

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...

02 augustus 2019

Meest populair op Facebook 1e halfjaar 2019: Yannick de Roos innovator bij Hago Next

Volgens Yannick de Roos van Hago Next moeten we innovaties aanpakken om te overleven. Op de Facebook-pagina Schoonmaakjournaal.nl was de post over zijn boeiende betoog en overtuiging van veranderende...

06 december 2023

CSU en Museon-Omniversum werken aan schonere planeet

Sinds 1 september is CSU de nieuwe schoonmaakpartner van Museon-Omniversum. CSU gaat in het museum en grootbeeldfilmtheater aan de slag om beide gebouwen met minimale milieubelasting fris en schoon...

08 mei 2024

Effektief voor drie jaar schoonmaakpartner Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft op 1 mei 2024 aangekondigd dat Schoonmaakbedrijf Effektief hun officiële schoonmaakpartner wordt voor de komende drie jaar. Dit partnership markeert een belangrijke stap in het streven...