21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de Code geloven wij erin dat iedereen die meedoet staat voor zijn woord. De Code richt zich ook op hotels. Want het is essentieel dat hoteliers en schoonmaakbedrijven op elkaar kunnen vertrouwen. Met een goede onderlinge band zorg je voor tevreden schoonmakers, die vervolgens het visitekaartje zijn van het hotel. Hetzelfde geldt uiteraard voor de schoonmakers in dienst van het hotel.

Waarom initieert de Code de Actie Hotels?
Het initiatief Actie Hotels is in het leven geroepen om de Code Schoonmaak zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen bij hotels en schoonmaakbedrijven en deze te prikkelen om de Code te ondertekenen – dit inclusief het Protocol Hotelschoonmaak – én om de inhoud van de Code in de praktijk na te leven.

Er doen zich onder de schoonmakers nog steeds te veel misstanden voor in de hotelwereld: in eigen tijd moeten doorwerken, niet betaald krijgen per uur maar per schoongemaakte kamer, geen/nauwelijks contact met de werkgever, gebrek aan loontransparantie en een onveilige werkplek zijn hier enkele voorbeelden van. Hierdoor zijn er nog voldoende uitdagingen wat betreft het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de hotelschoonmaker.

Schoonmaken is voor negentig procent mensenwerk, de arbeidsmarkt is krap en de concurrentie op die markt groot. Schoonmaakbedrijven moeten de grootste moeite doen om voldoende vakbekwame schoonmakers aan te trekken en in dienst te houden. Wanneer ze een grote order in de wacht slepen, dan is het al gauw noodzakelijk om delen van het werk uit te besteden aan onderaannemers die mogelijk weer met andere onderaannemers werken. Onder die omstandigheden is het moeilijk om zicht te houden op de hele keten en wat zich daar allemaal afspeelt.

Vertrouwen op elkaar
De Code Schoonmaak stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appèl, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de Code geloven wij erin dat iedereen die meedoet staat voor zijn woord. Essentieel is dus dat hoteliers en schoonmaakbedrijven op elkaar kunnen vertrouwen. Met een goede onderlinge band zorg je voor tevreden schoonmakers, die vervolgens het visitekaartje zijn van het hotel. Hetzelfde geldt uiteraard voor de schoonmakers in dienst van het hotel.

Om de misstanden in de schoonmaaksector tegen te gaan heeft de Code de ambitie om de hotels hun handtekening te laten zetten onder het convenant van de schoonmaakcode, om te laten zien dat zij bij de schoonmaak niet enkel op de prijs letten, maar schoonmakers ook netjes en eerlijk behandelen.

“Middels Actie Hotels gaan wij met de hotels die ondertekend hebben aan de slag om de Code daadwerkelijk te implementeren. We maken hierbij gebruik van communicatiemiddelen zoals filmpjes en infographics. Wij kweken enthousiasme bij de hoteliers en bouwen de groep actieve ondertekenaars uit tot een ‘coalition of the willing’. Hiermee helpen wij de hoteliers om de boodschap van de Code effectief uit te dragen en ervoor te zorgen dat deze wordt nageleefd.”

Benieuwd wat het protocol precies inhoud? Bekijk het hier: https://www.codeschoonmaak.nl/wp-content/uploads/2023/07/Code_Protocol-hotels.def_.pdf

Top 10 Schoonmaakcode
Hotelschoonmakers verdienen een eerlijke en nette behandeling. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de schoonmaakbedrijven en hotels die de schoonmaakbedrijven inhuren. Steeds meer hotels ondertekenen de Schoonmaakcode. Daarmee laten ze zien hoe belangrijk de hotelschoonmakers voor hen zijn. Hiervoor is een Nederlandstalige en een Engelstalige poster gemaakt. Download deze hier: Nederlandse poster Top-10 Schoonmaakcode en Engelse poster Top-10 Schoonmaakcode.

Ook zijn er filmpjes beschikbaar met uitleg over de top 10 Schoonmaakcode:
Klik hier voor het filmpje voor schoonmakers
Klik hier voor het filmpje voor werkgevers

Welke hotels hebben de Schoonmaakcode al getekend?

Steeds meer hotels nemen hun verantwoordelijkheid en ondertekenen de Schoonmaakcode. Bekijk voor een actueel overzicht van de hotels die de Schoonmaakcode hebben getekend op de site van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2018

Product specialist Dick Altena versterkt team ICE Benelux

ICE Benelux groeit! “Onze i-Synergy RENTAL producten genieten van grote belangstelling. Ons team is door deze groei ook uitgebreid met nieuwe medewerkers. Een van hen is Dick Altena. Onze...

04 december 2024

Duurzame werkkleding: reparatie verslaat recycling

Repareren in plaats van weggooien – een ‘recht op reparatie’ zoals voorzien in de EU-richtlijn voor elektrische apparaten, zou ook het behoud van hulpbronnen in de kledingindustrie kunnen bevorderen....

22 oktober 2024

Ontmoet UL-Team op de Schoonmaak Vakdagen

“Op 5 en 6 november zijn wij te vinden op de Schoonmaak Vakdagen, stand 5.3`, vertelt het team van UL-Team. Zij nodigt hun relaties en beursbezoekers uit om hun...

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

21 april 2023

#FilmFriday: Maak kennis met Cobi

“Misschien heeft u haar al door de gang voorbij zien komen, maar graag stellen wij onze nieuwe medewerker COBI alsnog even aan u voor. COBI is een aanvulling op...

23 juni 2023

Jury aan de slag met record aanmeldingen Schoonmaker van het Jaar-verkiezing

“Niet eerder waren er zoveel aanmeldingen voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing. 120”, verklapt Esther van der Lelie – een van de organisatoren – in de Captains of Cleaning-uitzending...

28 augustus 2019

Blog: Verbinding

Hoeraaaa! Vandaag bestaat het jongeren(netwerk) platform FM Next Generation precies 1 jaar. Bij Excentr in Oirschot beleefden we op 28 augustus de kickoff. Nu 365 dagen verder mogen we...

29 mei 2025

I-team Global introduceert i-mop 40 en i-mop 40 Pro

i-team Global presenteert de i-mop 40 en i-mop 40 Pro: de nieuwste generatie van de succesvolle i-mop-serie, ontwikkeld op basis van tien jaar innovatie en gebruikersfeedback. Deze i-mops zijn...

17 januari 2025

SBLPlus verrast ‘sterren van de werkvloer’ met gouden enveloppe loyaliteitsbonus

De medewerkers van  SBLPlus werden verrast met een goed gevulde 'gouden' enveloppe en een mooi boeket bloemen. Op deze manier deelden directie en management van het schoonmaakbedrijf de loyaliteitsbonus...

05 juni 2020

Top 5 in mei op Schoonmaakjournaal: van hygiënezuil tot anderhalve meters maken in onderwijs

Total Cleaning Products & ABC Products, Leviy Software, Greenspeed, MTS Euro Products en Asito & EW Facility Services: dit zijn onze graag en meest geziene gasten op Schoonmaakjournaal in...