21 mei 2020

Lekker lang leesweekend: 6 leestips over gratis geld, arbeidsmarkt, #hackthecrisis en toekomst

Een lekker lang weekend met mooi weer. Vanuit de tuinstoel met een andere blik naar de (schoonmaak)wereld kijken. Zes leestips:

“Onze toekomst zonder nood- en steunmaatregelen van de overheid. Dan kom ik toch op het principe van het basisinkomen. Nee, gratis geld leidt niet tot luiheid, wel tot meer gezondheid”, blogt Edgar van Engelen van Clear4Clean.

Is fijnstof het ‘dodelijke broertje’ van corona? Sowieso een machtige miljoenenbeweging met jaarlijks in Nederland 7000 a 12.000 doden. Daarin ligt een schone taak voor de mensheid en onze branche. Paul Harleman van Vileda Professional onderbouwt.

In het post-corona-tijdperk is niet langer het middenmanagement aan het roer; nee, de schoonmaker. “Eindelijk krijgt de schoonmaker een stem”, stelt Sebastiaan van der Vinne van Leviy en Mycleanworkspace.com

Meer faillissementen, minder werk, minder banen in de schoonmaak? Of juist niet omdat hygiëne juist van nu en de nabije toekomst is? 1nergiek, Blinck Schoon, CSU, Gom en Westerveld beschouwen de arbeidsmarkt.

Hoe mooi zou het zijn als we data nu in kunnen zetten om deze crisis te lijf te gaan? Sneller en meer delen om daarvan te leren en de maatschappij (mensen en bedrijven samen) te helpen, roept Dirk Tuip van Facility Apps op.

“Al geruime tijd zeggen we tegen elkaar dat we anders zouden moeten werken. Nu zijn we anders gaan werken, omdat het niet anders kan”. Net na de corona-uitbraak sloeg Henk Toering reeds de spijker op de spreekwoordelijk Covid-19 kop.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 maart 2019

Blog: Opendeuren nulmetingen

In 2016 schreef ik al eens een blog over nulmetingen, maar die ging over een facilitair inkoopbureau. Nu een aantal jaren verder wil ik het toch hebben over hoe...

01 januari 2019

Gelukkig 2019!

Yessss, we zijn op weg naar een nieuw, bruisend jaar. Het team van Schoonmaakjournaal wenst je een gezond en gelukkig 2019! In 2019 maken wij de overstap van content-snacks...

20 januari 2023

Nicolien Peters nieuwe directeur Total Care

Nicolien Peters is begin januari benoemd tot Directeur Start-Ups bij Total Care, de organisatie die bestaat uit de afzonderlijke bedrijven CSU (schoonmaak), Tzorg (thuiszorg) en Zizo (particuliere schoonmaak en...

26 augustus 2024

Schoonmaakbedrijf CSU neemt branchegenoot ICS over

Schoonmaakbedrijf CSU is voornemens collega ICS over te nemen. Bij het Eindhovense bedrijf werken landelijk ruim 1300 medewerkers. De overname sluit goed aan bij de strategische keuze van marktleider...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

07 november 2018

Gom Onderwijs en Zadkine Startcollege gaan op voor Europese schoonmaak-grammy

De samenwerking tussen Zadkine en Gom Onderwijs is genomineerd voor een European Cleaning & Hygiene Award 2018. De prijs geldt als de ‘Grammy’ in de schoonmaaksector, die uitgereikt wordt...

20 juli 2025

Boekentip: ‘Het komt zoals het komt en zo komt het!’ – een ontroerende dichtbundel van Edgar van Engelen

Na het verlies van zijn oudste zoon Koen vond Edgar van Engelen woorden voor het verdriet dat lange tijd onzichtbaar bleef. In ‘Het komt zoals het komt en zo...

11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn...

07 februari 2025

#FOTOFRIDAY Toine Posthumus 25 jaar bij 1nergiek

Op 1 februari was Toine Posthumus 25 jaar in dienst bij 1nergiek. Dat bijzondere moment werd gevierd met alle collega’s op kantoor. Niet met koffie en taart, maar op...

18 november 2025

Blog Marcel Nagel (Schoonmaakservice Nagel): Hoe heet jouw schoonmaker?

Volgens Marcel Nagel verschilt het per opdrachtgever of locatie, of de naam van de schoonmaker bekend is. Bij de een is het contact oppervlakkig, vanuit opdrachtgever of schoonmaker zelf,...