18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim Peters en Christ Schippers – waren best gespannen. Al jaren staan we voor groepen, van directieteams tot allerlei professionals, maar nog nooit voor de professionals van de schoonmaak.

Zijn we te pruimen voor hen? Willen ze zich overgeven aan deze workshop. Net zoals altijd hadden we ons voorgenomen om vooral onszelf te zijn. Met een kwetsbare en gelijkwaardige opstelling. Wij komen niet zeggen hoe het moet maar gaan samen op zoek naar verbeteringen.

30 Schoonmaaksters traden ons tegemoet. We begonnen met het individueel teruggeven van onze eerste indruk over die persoon. Nog steeds noemen ze dat als erg indrukwekkend en prettig. De openingsworkshop gaf alle ruimte voor de rest van het jaartraject: “Oei, ik groei naar een 9+ klantbeleving”. Mariska Arts en Rita Brouwer van Alpheios, en Nicole Muntendam (hoofd Hoteldiensten St. Anna Zorggroep) en Henny Bogers (teamleider Schoonmaak) hadden al veel voorwerk verricht. Samen hebben we het traject ingericht, stap voor stap naar een Gastvrij en Aangenaam Anna.

Hoe bereiken we de 9+ in de gastbeleving? Vanuit de mensen zelf en vertaald naar concreet gedrag op de werkvloer. Een 8 kun je mogelijk nog bereiken door het uitschrijven en voorkauwen, een 9+ moet komen uit betrokkenheid, motivatie en inspiratie. En DOEN wat daartoe staat. Punt. En dat deden deze mensen. Groot compliment!

We hebben
(1) diverse theoriemodellen pragmatisch platgeslagen naar concreetheid en vertaald naar gedrag. (2) meegelopen op de werkvloer, als schoonmaker. Zelf geproefd en ervaren wat en hoe het is. (3) een tastbaar magazine gemaakt. Geweldig. Door de schoonmakers zelf gemaakt. Over hun werk maar ook over de personen zelf. (4) prachtige verhalen uitgewisseld waaruit blijkt dat de patiënt contact ervaart als een belangrijk deel van zijn of haar genezing. (5) nieuwe vormen van patiënttevredenheid metingen bedacht. (6) het traject ludiek afgesloten met BBQ met een gastspreker die wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar de rol en het imago van de schoonmaker.

Uiteindelijk hebben we een prachtig resultaat behaald op het gebied van klantbeleving, teamontwikkeling en als bijvangst een enorme daling van het ziekteverzuim. Het was voor ons een bijzonder prettig en leerzaam traject om te mogen doen. Werk Succesvol in de schoonmaak, het kan!

Wim Peters en Christ Schippers,
Werk Succesvol, opleider in duurzame inzetbaarheid

Leestip:

Mariska Arts (Alpheios) over succevol St. Anna-traject: “We moeten af van de zesjescultuur”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 oktober 2024

Vel-voor-vel-dosering voor verminderd verbruik en verhoogde hygiëne met de Tork Xpress® Gecomprimeerde Multifold Handdoeken

De nieuwste papieren handdoekvulling is 50% compacter, waardoor er twee keer zoveel papieren handdoeken in de dispenser passen. De Tork (gecomprimeerde ) Handdoekbundels voor de Xpress® Multifold serie kent...

11 november 2018

Met Alpheios geborgd infectiepreventiebeleid superbacterie

Trending topics in het nieuws van afgelopen week: jaarlijks overlijden 33.000 Europeanen aan een superbacterie. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet noodzaak om het toezicht in de...

22 november 2024

#FOTOFRIDAY 𝐄𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣𝐳𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 schoonmaak-𝐥𝐨𝐜𝐚𝐭𝐢𝐞

Onlangs hebben medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging een grondige reiniging mogen verzorgen op een wel heel bijzondere locatie. Ze gingen namelijk aan de slag bij een kerk in Wateringen....

10 juni 2025

Vebego blikt terug op 2024: Groei met betekenis in een uitdagend jaar

Vebego kijkt terug op een jaar vol dynamiek en ondernemerschap. Ondanks economische tegenwind in delen van Europa, realiseerde het familiebedrijf in 2024 een omzetgroei van 4%, tot een recordhoogte...

07 maart 2019

Zorgtotaal: prikkel je kennis met deze activiteiten die je niet mag missen

“Elke dag staan meer dan een miljoen mensen weer met hart en ziel voor ons klaar om te zorgen dat wij verzorgd worden, onze medicijnen krijgen, weer gezond worden...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

05 maart 2024

Guus Nieuwlaat (BOMA): “Duurzaamheid zit in ons DNA”

In september 2024 viert BOMA België haar vijftigste verjaardag en dat blijft ook in Nederland niet onopgemerkt. Zo komen er weer kennisevents aan en is de schoonmaakleverancier er daarnaast...

20 oktober 2022

Overname Maburein Hygiëne & Veiligheid door Hazet

Op 1 oktober 2022 heeft Hazet de bedrijfsvoering van Maburein Hygiëne & Veiligheid overgenomen. Op 14 april 2022 is Ron Bults van Maburein Hygiëne & Veiligheid op 62-jarige leeftijd...

23 september 2020

Week van het Werkgeluk: deelnemer Facilicom Group legt nadruk op welzijn

Deze week (van 21 tot en met 27 september) vindt de derde editie van de Week van het Werkgeluk plaats. Facilicom Group geeft met allerlei initiatieven en acties aandacht...

22 november 2022

CSU nieuwe schoonmaakpartner Booking.com

Vanaf 1 november 2022, is CSU de facilitaire partner van Booking.com, de marktleider in de reiswereld. In het nieuwe internationale hoofdkantoor ‘Campus’ van Booking.com, gevestigd op het Oosterdokseiland in...