18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim Peters en Christ Schippers – waren best gespannen. Al jaren staan we voor groepen, van directieteams tot allerlei professionals, maar nog nooit voor de professionals van de schoonmaak.

Zijn we te pruimen voor hen? Willen ze zich overgeven aan deze workshop. Net zoals altijd hadden we ons voorgenomen om vooral onszelf te zijn. Met een kwetsbare en gelijkwaardige opstelling. Wij komen niet zeggen hoe het moet maar gaan samen op zoek naar verbeteringen.

30 Schoonmaaksters traden ons tegemoet. We begonnen met het individueel teruggeven van onze eerste indruk over die persoon. Nog steeds noemen ze dat als erg indrukwekkend en prettig. De openingsworkshop gaf alle ruimte voor de rest van het jaartraject: “Oei, ik groei naar een 9+ klantbeleving”. Mariska Arts en Rita Brouwer van Alpheios, en Nicole Muntendam (hoofd Hoteldiensten St. Anna Zorggroep) en Henny Bogers (teamleider Schoonmaak) hadden al veel voorwerk verricht. Samen hebben we het traject ingericht, stap voor stap naar een Gastvrij en Aangenaam Anna.

Hoe bereiken we de 9+ in de gastbeleving? Vanuit de mensen zelf en vertaald naar concreet gedrag op de werkvloer. Een 8 kun je mogelijk nog bereiken door het uitschrijven en voorkauwen, een 9+ moet komen uit betrokkenheid, motivatie en inspiratie. En DOEN wat daartoe staat. Punt. En dat deden deze mensen. Groot compliment!

We hebben
(1) diverse theoriemodellen pragmatisch platgeslagen naar concreetheid en vertaald naar gedrag. (2) meegelopen op de werkvloer, als schoonmaker. Zelf geproefd en ervaren wat en hoe het is. (3) een tastbaar magazine gemaakt. Geweldig. Door de schoonmakers zelf gemaakt. Over hun werk maar ook over de personen zelf. (4) prachtige verhalen uitgewisseld waaruit blijkt dat de patiënt contact ervaart als een belangrijk deel van zijn of haar genezing. (5) nieuwe vormen van patiënttevredenheid metingen bedacht. (6) het traject ludiek afgesloten met BBQ met een gastspreker die wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar de rol en het imago van de schoonmaker.

Uiteindelijk hebben we een prachtig resultaat behaald op het gebied van klantbeleving, teamontwikkeling en als bijvangst een enorme daling van het ziekteverzuim. Het was voor ons een bijzonder prettig en leerzaam traject om te mogen doen. Werk Succesvol in de schoonmaak, het kan!

Wim Peters en Christ Schippers,
Werk Succesvol, opleider in duurzame inzetbaarheid

Leestip:

Mariska Arts (Alpheios) over succevol St. Anna-traject: “We moeten af van de zesjescultuur”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 juli 2023

Blog: Goed of Goedkoop?

Iets wat goed is, is duur en als iets goedkoop is, zal het wel niet goed zijn. Zo zijn we als consument geprogrammeerd. Het is de tucht van de...

31 oktober 2023

Doe je mee met de pilotversie van het Factos Vloerpaspoort?

Wat als je als de facilitaire dienst van een scholengroep in het primair onderwijs de voordelen ziet van Vloerpaspoort? Dan is de vraag ´wat kost het?´ zo ongeveer de...

12 april 2024

Jack Stuifbergen in laatste aflevering podcast KraakHELDer

Breedweer Facilitaire Diensten lanceerde op dinsdag 9 april de (voorlopig) laatste aflevering van de zesdelige podcastserie ‘KraakHELDer’. Inge Diepman praat in de zesdelige podcastserie niet óver, maar mét de...

11 november 2022

Ali viert 10-jarig jubileum

Het is feest bij Meijer Multicleaning. Medewerker Ali viert een jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn plaatst het bedrijf een foto van Ali met de reactie: “Feest🥳. Onze Ali...

30 september 2024

CtrlCloud en Nocore: “Samen bieden we een complete ICT ervaring”

CtrlCloud, specialist in cloudoplossingen voor het MKB, is sinds eind 2023 strategisch partner van Nocore. Hoewel de samenwerking tussen de twee partijen al langer bestaat, sluiten de diensten van...

02 augustus 2019

Meest populair op Facebook 1e halfjaar 2019: Yannick de Roos innovator bij Hago Next

Volgens Yannick de Roos van Hago Next moeten we innovaties aanpakken om te overleven. Op de Facebook-pagina Schoonmaakjournaal.nl was de post over zijn boeiende betoog en overtuiging van veranderende...

17 februari 2023

#FilmFriday Anne en de vuilnismannen

Doe ik er wel toe? Theatermaker Anne van der Steen ziet hoe het is om vuilnisman te zijn. Ze gaat achter op de wagen in gesprek met haar collega’s...

02 april 2023

Favorites: I’m just a cleaner

Unseen is een nieuwe serie op Netflix waarin een schoonmaakster de hoofdrol speelt. Een Zuid-Afrikaanse thriller van de makers van ‘Blood and Water’ met Gail Mabalane in de hoofdrol....

22 januari 2024

Webinar Relationeel Contracteren

Op maandag 5 februari 2024 organiseren Facility Management Nederland en Next Level FM een webinar over Relationeel contracteren. Een vernieuwde wijze om invulling te geven aan een samenwerking waarbij...

17 juli 2023

Blog: I have a dream

Martin Luther King, John Lennon en de schoonmaakhelden. I have a dream. Dat schoonmakers in de hele wereld ongeacht hun seksualiteit, huidskleur, religie of leeftijd met respect behandeld worden,...