19 april 2019

Gaat het om poetsen en presteren of is werkgeluk de basis?

“Werkgeluk, een niet te onderschatten factor voor ondernemerschap” kopt MT Next Generation Leadership in haar artikel over werkgeluk en medewerkerstevredenheid. Want dat is – tegenwoordig – meer dan een goed salaris en secundaire voorwaarden. Werkgeluk levert ook ondernemers heel veel op: “Gelukkige en gewaardeerde werknemers werken harder en hebben meer liefde voor hun bedrijf. Dit zorgt voor meer productiviteit, innovatie en winst, en voor minder personeelsverloop”, meldt MT Next Generation Leadership. Hoe vertalen we dit naar de schoonmaaksector?

Het redactieteam van Schoonmaakjournaal is benieuwd: wat betekent werkgeluk voor jou en je bedrijf? Of heb je niets met werkgeluk, het gaat – met alle respect – om poetsen en presteren? En hoe staat het, vind jij, met het werkgeluk in de schoonmaakbranche? Mail je reactie naar [email protected] en we nemen jouw reactie – zo je wilt – geanonimiseerd mee in ons opiniërende artikel: Schoonmaak schenkt vreugde.

Het kan beter
Dat het beter kan, wijzen onderzoeken uit: wereldwijd voelt een op de zes werknemers zich ongelukkig op het werk. Dat is 16%! En in Nederland ligt dat percentage onder werkenden nog hoger: 27% ervaart een of meer slechte dagen per week tijdens zijn of haar werk, meldt Gom recent in haar nieuwsbericht over de aanstelling van 50 Happy Officers, ambassadeurs van de missie Happy people makes happy people.

Ter inspiratie
Het MT-artikel geeft drie tips voor werkgeluk. De eerste: een kleine attentie. Vertalen we dat naar de schoonmaakbranche, dan is De Dag van de Schoonmaker – op vrijdag 14 juni – een prachtige gelegenheid. Tientallen schoonmaakbedrijven en eigendiensten geven juist op De Dag van de Schoonmaker aan bijna 100.000 schoonmaakmedewerkers (extra) aandacht, een attentie, waardering en zijn samen voor een bak koffie of thee. En toeval of niet, het 4-koppige organisatieteam gaf het startsein voor de 4e editie op de Internationale Dag van het Geluk; het Klavertje 4 staat dit jaar symbool voor De Dag van de Schoonmaker.

De andere tip die MT Next Generation geeft – een schone werkplek – spreekt ons ook aan. Immers, schoonmaak schenkt vreugde, want iedereen is blij met een schone leef- en werkomgeving. En niet in de laatste plaats is de ondernemer blij, want minder ziekteverzuim en schone werkplek zijn met elkaar verbonden. Investeren loont dus.

Voor wie nog meer schone prikkelingen wil, is dit artikel uit De Volkskrant een absolute leestip: De opkomst van Cleanfluencers

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 augustus 2019

Werkgeluk: 43% Belgen waardeert job met een 8

Professor Lieven Annemans (sinds 2017 titularis van de NN leerstoel en verbonden aan Universiteit van Gent) voerde de afgelopen jaren een groot wetenschappelijk onderzoek uit naar de mate waarin...

25 oktober 2021

Blog: de nieuwe weg van de schoonmaak-vaktoppers

Het jaar 2021 is bijna voorbij. Een jaar dat voor de één een stilstaand jaar was en voor ander vol uitdagingen. Was het een jaar van voorbijgaande aard of...

21 oktober 2020

Meer dan 30 landen wereldwijd nemen deel aan Thank Your Cleaner Day 2020

Elke dag zijn wereldwijd miljoenen schoonmakers in de weer om ervoor te zorgen dat onze woon- en werkomgeving schoon, veilig en prettig is voor de volgende dag. Reiniging en...

06 mei 2019

Top 5 meest populair op Schoonmaakjournaal in april

De maand starten met een grap verpakt in een vlog, een nieuwe vakbeurs, een nieuwe themaserie en een warm afscheid: dat en meer vormden Schoonmaakjournaal Select-bijdragen in april. Deze...

16 augustus 2019

#filmFriday Tv-presentator John Williams bezorgt 31 Wajongers werkgeluk

In onze Week van het Werkgeluk kun je in 2 minuten kennismaken met een van de deelnemers aan het project van UWV en tv-presentator John Williams. Waarom ervaart hij...

15 mei 2020

Organisatieteam De Dag van de Schoonmaker boost met TikTok estafette: “Nu meer dan ooit”

Nederland viert op maandag 15 juni De Dag van de Schoonmaker. Om iedereen een warm hart toe te dragen, het schoonmaakvak, alle schoonmaakorganisaties, maar onze schoonmakers in het bijzonder....

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

08 juni 2025

Eindspurt Dé Dag van de Schoonmaker 2025 met een dikke 10!

Nog enkele dagen en dan is het zover, dan vieren we de Dag van de Schoonmaker: bedankt, jij maakt het verschil! Deze pluim verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks,...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....