Gaat het om poetsen en presteren of is werkgeluk de basis?
“Werkgeluk, een niet te onderschatten factor voor ondernemerschap” kopt MT Next Generation Leadership in haar artikel over werkgeluk en medewerkerstevredenheid. Want dat is – tegenwoordig – meer dan een goed salaris en secundaire voorwaarden. Werkgeluk levert ook ondernemers heel veel op: “Gelukkige en gewaardeerde werknemers werken harder en hebben meer liefde voor hun bedrijf. Dit zorgt voor meer productiviteit, innovatie en winst, en voor minder personeelsverloop”, meldt MT Next Generation Leadership. Hoe vertalen we dit naar de schoonmaaksector?
Het redactieteam van Schoonmaakjournaal is benieuwd: wat betekent werkgeluk voor jou en je bedrijf? Of heb je niets met werkgeluk, het gaat – met alle respect – om poetsen en presteren? En hoe staat het, vind jij, met het werkgeluk in de schoonmaakbranche? Mail je reactie naar [email protected] en we nemen jouw reactie – zo je wilt – geanonimiseerd mee in ons opiniërende artikel: Schoonmaak schenkt vreugde.
Het kan beter
Dat het beter kan, wijzen onderzoeken uit: wereldwijd voelt een op de zes werknemers zich ongelukkig op het werk. Dat is 16%! En in Nederland ligt dat percentage onder werkenden nog hoger: 27% ervaart een of meer slechte dagen per week tijdens zijn of haar werk, meldt Gom recent in haar nieuwsbericht over de aanstelling van 50 Happy Officers, ambassadeurs van de missie Happy people makes happy people.
Ter inspiratie
Het MT-artikel geeft drie tips voor werkgeluk. De eerste: een kleine attentie. Vertalen we dat naar de schoonmaakbranche, dan is De Dag van de Schoonmaker – op vrijdag 14 juni – een prachtige gelegenheid. Tientallen schoonmaakbedrijven en eigendiensten geven juist op De Dag van de Schoonmaker aan bijna 100.000 schoonmaakmedewerkers (extra) aandacht, een attentie, waardering en zijn samen voor een bak koffie of thee. En toeval of niet, het 4-koppige organisatieteam gaf het startsein voor de 4e editie op de Internationale Dag van het Geluk; het Klavertje 4 staat dit jaar symbool voor De Dag van de Schoonmaker.
De andere tip die MT Next Generation geeft – een schone werkplek – spreekt ons ook aan. Immers, schoonmaak schenkt vreugde, want iedereen is blij met een schone leef- en werkomgeving. En niet in de laatste plaats is de ondernemer blij, want minder ziekteverzuim en schone werkplek zijn met elkaar verbonden. Investeren loont dus.
Voor wie nog meer schone prikkelingen wil, is dit artikel uit De Volkskrant een absolute leestip: De opkomst van Cleanfluencers