16 september 2019

Mariska Arts (Alpheios) over succesvol St. Anna traject: “We moeten af van de zesjescultuur”

Een 9+ als doelstelling voor je ziekenhuis willen behalen qua gastvrijheid en beleving van patiënt en medewerker, dan zet je hoog in. Dan heb je lef. St. Anna heeft lef, zette hoog in en scoort hoog. Door het roer om te gooien, door het schoonmaakteam in haar kracht te zetten, door anders te denken.Natuurlijk… opleiding, coaching en begeleiding kosten geld. Maar als je minder verzuim hebt en meer tevredenheid onder je klanten/patiënten levert dat heel veel op. Bijvoorbeeld voor het imago van de organisatie. Mensen werken graag voor St. Anna. Het schoonmaakteam in dit ziekenhuis heeft dus geen problemen met arbeidskrapte. Hoe bijzonder is dat!” In gesprek met Mariska Arts van Alpheios over de praktische aanpak op weg naar een 9+, die begint met het loslaten van de 6-jescultuur.

Mariska Arts is adviesspecialist bij Alpheios en houdt zich bezig met het verbeteren van de performance van de schoonmaak en “alles wat ermee samen hangt”. Ze leerde het St. Anna Ziekenhuis uit Geldrop kennen en kreeg de vraag: wil jij checken hoe we ervoor staan? “Ik bracht de verbeterpotentie in kaart en hielp vervolgens bij het implementeren van de adviezen voor procesverbetering. Ongeveer 1,5 jaar belde Nicole Muntendam (hoofd Hoteldiensten) met de vraag of ik kon helpen om naar een 9+ beleving te komen. Maar hoe pak je dat aan, hoe bereik je dat doel? We zijn uitgegaan van de kracht van de medewerker, een positieve insteek. Dan kom je al snel uit op andere aspecten en factoren die van invloed zijn op de gastbeleving. Want patiënttevredenheid gaat niet over een schonere vloer, maar waarover dan wel?”, legt Mariska uit.

“Een 9+ haal je niet enkel met een training gastvrijheid”

Meer dan leren
In 2017 deed Vebego samen met MVO Nederland onderzoek naar de succesfactoren van betekenisvol werken. Mariska: “Uit het onderzoek bleek dat weten waarom je iets doet en aandacht en betrokkenheid van ‘bovenaf’ erg belangrijk zijn voor werkplezier. Gevolgd door samenwerking, goede randvoorwaarden en ontwikkeling van vakmanschap. Als je de vraag krijgt om de patiënttevredenheid te verhogen, denk je al snel aan de ontwikkeling van vakmanschap. Natuurlijk is leren een mooi middel, maar een 9+ haal je niet enkel met een training gastvrijheid. Je moet het uit de medewerkers halen. Medewerkers laten inzien dat wat ze doen er toe doet.”

Waardevol
St. Anna heeft een groep medewerkers in de schoonmaak die voor de patiënten echt waardevol zijn”, concludeert Mariska. “Dat waren ze al, maar door dit traject zijn ze dat nog meer”. Ze is daar terecht trots op. Over de aanpak vertelt Mariska: “We zijn met de medewerkers gaan praten en hebben bewustzijn gecreëerd: je doet meer dan alleen een ruimte schoonmaken, je kunt er misschien aan bijdragen dat de patiënt een dag eerder naar huis kan. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. Wat is zijn/haar rol en bijdrage in het ziekenhuis? Eigenaarschap, aandacht, betrokkenheid en plezierig samenwerken zijn de randvoorwaarden geweest.

6-jescultuur
Op Schoonmaakjournaal verwoorden we eind juni reeds het succesverhaal St. Anna – Alpheios – Werk Succesvol: ‘Het Alpheios-geheim ontfutseld: St. Anna Ziekenhuis op weg naar 9+’. “We kennen geen 9+ in schoonmaakland”, reageert Mariska. “Schoonmaak mag niks kosten. Dat is heel erg jammer. We denken te weinig na over opbrengsten, we kijken te veel naar kosten. Mede door de inzet van dit traject bij St. Anna is het verzuim met 60% gedaald!  Dat was niet de insteek. Dat kwam erbij, doordat medewerkers met plezier werken. Zo kan het dus ook. Het is onze rol om bestuurders te overtuigen dat het anders kan. En dat is bij St. Anna gelukt!

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich...

10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

28 november 2024

Maak kennis met Cristiana (Vebego), medeverantwoordelijk voor productieve kantoordagen van 95 collega’s

Cristiana zorgt er dagelijks voor dat de bureaus, werkkamers, vergaderzalen, keuken en toiletten in het kantoor van Vebego in Eindhoven netjes zijn. Dankzij haar inzet werken haar 95 collega’s...

26 juni 2020

Vebego Summit 2020 over grip op je business

Hoe ga je om met de toekomst en hoe anticipeer je op de structurele veranderingen die gaan komen? In 2,5 minuut geven Ton en Ronald Goedmakers en andere board...

20 februari 2025

Vebego Cleaning Services behaalt opnieuw certificaat PSO Trede 2

Vebego Cleaning Services heeft opnieuw de hercertificering behaald voor PSO Trede 2. Gefeliciteerd.  Tijdens de audit op 13 en 14 januari 2025 werd niet alleen de administratie grondig gecontroleerd,...

28 mei 2025

Versterkende samenwerking: Alpheios en Zorggroep Myna

In Bilzen-Hoeselt (BE) ligt een psychiatrisch ziekenhuis van Zorggroep Myna. Al meer dan 20 jaar werkt deze instelling samen met Alpheios. Omdat Myna gespecialiseerde zorg aanbiedt, zijn de werkprocessen...

20 maart 2019

De Dag van de Schoonmaker geeft startsein op internationale Dag van het Geluk

“Juist vandaag, op de internationale dag van het geluk, trappen we af met de organisatie van de vierde landelijke Dag van de Schoonmaker”, vertelt het organisatieteam van De Dag...

10 juni 2025

Vebego blikt terug op 2024: Groei met betekenis in een uitdagend jaar

Vebego kijkt terug op een jaar vol dynamiek en ondernemerschap. Ondanks economische tegenwind in delen van Europa, realiseerde het familiebedrijf in 2024 een omzetgroei van 4%, tot een recordhoogte...

17 december 2018

Hago Zorg en Vitaal Vakmanschap: het geloof in een leven lang ontwikkelen

“Hoe zorgen wij voor een positieve impact op ieder mens in de zorg?” Dat is de vraag die wij ons bij Hago Zorg dagelijks stellen. Het lijkt dan over...