16 september 2019

Mariska Arts (Alpheios) over succesvol St. Anna traject: “We moeten af van de zesjescultuur”

Een 9+ als doelstelling voor je ziekenhuis willen behalen qua gastvrijheid en beleving van patiënt en medewerker, dan zet je hoog in. Dan heb je lef. St. Anna heeft lef, zette hoog in en scoort hoog. Door het roer om te gooien, door het schoonmaakteam in haar kracht te zetten, door anders te denken.Natuurlijk… opleiding, coaching en begeleiding kosten geld. Maar als je minder verzuim hebt en meer tevredenheid onder je klanten/patiënten levert dat heel veel op. Bijvoorbeeld voor het imago van de organisatie. Mensen werken graag voor St. Anna. Het schoonmaakteam in dit ziekenhuis heeft dus geen problemen met arbeidskrapte. Hoe bijzonder is dat!” In gesprek met Mariska Arts van Alpheios over de praktische aanpak op weg naar een 9+, die begint met het loslaten van de 6-jescultuur.

Mariska Arts is adviesspecialist bij Alpheios en houdt zich bezig met het verbeteren van de performance van de schoonmaak en “alles wat ermee samen hangt”. Ze leerde het St. Anna Ziekenhuis uit Geldrop kennen en kreeg de vraag: wil jij checken hoe we ervoor staan? “Ik bracht de verbeterpotentie in kaart en hielp vervolgens bij het implementeren van de adviezen voor procesverbetering. Ongeveer 1,5 jaar belde Nicole Muntendam (hoofd Hoteldiensten) met de vraag of ik kon helpen om naar een 9+ beleving te komen. Maar hoe pak je dat aan, hoe bereik je dat doel? We zijn uitgegaan van de kracht van de medewerker, een positieve insteek. Dan kom je al snel uit op andere aspecten en factoren die van invloed zijn op de gastbeleving. Want patiënttevredenheid gaat niet over een schonere vloer, maar waarover dan wel?”, legt Mariska uit.

“Een 9+ haal je niet enkel met een training gastvrijheid”

Meer dan leren
In 2017 deed Vebego samen met MVO Nederland onderzoek naar de succesfactoren van betekenisvol werken. Mariska: “Uit het onderzoek bleek dat weten waarom je iets doet en aandacht en betrokkenheid van ‘bovenaf’ erg belangrijk zijn voor werkplezier. Gevolgd door samenwerking, goede randvoorwaarden en ontwikkeling van vakmanschap. Als je de vraag krijgt om de patiënttevredenheid te verhogen, denk je al snel aan de ontwikkeling van vakmanschap. Natuurlijk is leren een mooi middel, maar een 9+ haal je niet enkel met een training gastvrijheid. Je moet het uit de medewerkers halen. Medewerkers laten inzien dat wat ze doen er toe doet.”

Waardevol
St. Anna heeft een groep medewerkers in de schoonmaak die voor de patiënten echt waardevol zijn”, concludeert Mariska. “Dat waren ze al, maar door dit traject zijn ze dat nog meer”. Ze is daar terecht trots op. Over de aanpak vertelt Mariska: “We zijn met de medewerkers gaan praten en hebben bewustzijn gecreëerd: je doet meer dan alleen een ruimte schoonmaken, je kunt er misschien aan bijdragen dat de patiënt een dag eerder naar huis kan. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. Wat is zijn/haar rol en bijdrage in het ziekenhuis? Eigenaarschap, aandacht, betrokkenheid en plezierig samenwerken zijn de randvoorwaarden geweest.

6-jescultuur
Op Schoonmaakjournaal verwoorden we eind juni reeds het succesverhaal St. Anna – Alpheios – Werk Succesvol: ‘Het Alpheios-geheim ontfutseld: St. Anna Ziekenhuis op weg naar 9+’. “We kennen geen 9+ in schoonmaakland”, reageert Mariska. “Schoonmaak mag niks kosten. Dat is heel erg jammer. We denken te weinig na over opbrengsten, we kijken te veel naar kosten. Mede door de inzet van dit traject bij St. Anna is het verzuim met 60% gedaald!  Dat was niet de insteek. Dat kwam erbij, doordat medewerkers met plezier werken. Zo kan het dus ook. Het is onze rol om bestuurders te overtuigen dat het anders kan. En dat is bij St. Anna gelukt!

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2024

Zo draagt het Tork Office Hygiëne Pakket™ bij aan werkgeluk

Een schone werkplek draagt direct bij aan de tevredenheid van werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van Tork. Er is een duidelijk verband tussen een goed onderhouden werkplek en de...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

22 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes gaat de werkdruk omlaag”

“Het is een belangrijk thema in onze branche: werkdruk. We hebben te maken met vergrijzing, ziekteverzuim en nieuw personeel is niet altijd even makkelijk te vinden. Vaak moet het...

05 juni 2020

#film Niels Peeraer van Alpheios: “Beter goed reinigen dan slecht desinfecteren”

Wellicht word je overspoeld door de hoeveelheid informatie over zin en onzin van desinfectie voor COVID-19. Daarom geeft Niels Peeraer, schoonmaakspecialist in de zorg met expertise over vloeren en...

12 juni 2024

Vebego presenteert jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego heeft vandaag zijn jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het bedrijf kijkt terug op een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Ontwikkelingen zoals de lancering van Vebego als nieuw merk...

07 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep,...

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...

27 februari 2023

“Wees als leider open, eerlijk en koersvast”

In januari 2023 gingen Hago Next en nog acht schoonmaakbedrijven van Vebego als één bedrijf verder onder de naam Vebego Cleaning Services. Voor contractmanager Wendy Baams betekende dit dat...

14 juni 2019

Hago viert De Dag van de Schoonmaker met film over geluk

Vrijdag 14 juni 2019 is de vierde Dag van de Schoonmaker. Hago, samen met Hectas en Schoonmaakjournaal initiatiefnemer van deze dag, bedankt schoonmaakmedewerkers vandaag extra voor hun inzet en...

01 maart 2022

Schoonmaakbedrijf Care genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards 2022

De European Cleaning & Hygiene Awards 2022 hebben het Belgische schoonmaakbedrijf Care genomineerd als een van de finalisten. Met een doorgedreven duurzaamheidsfocus hoopt de expert in de reiniging van...