12 juni 2024

Vebego presenteert jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego heeft vandaag zijn jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het bedrijf kijkt terug op een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Ontwikkelingen zoals de lancering
van Vebego als nieuw merk op de markt, het uitdragen van een nieuwe overkoepelende cultuur en het samenvoegen van bedrijven hebben tijd, energie en – wederom – geld gekost; Vebego heeft in vier jaar tijd € 30 miljoen geïnvesteerd in het opnieuw vormgeven van het bedrijf.

Extern had Vebego in 2023 te kampen met hoge inflatiecijfers en tekorten op de arbeidsmarkt. Maar de inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Vebego heeft vooruitgang geboekt in het
toekomstbestendig maken van de organisatie. De commerciële prestaties waren in overeenstemming met een meerjarige trend: sinds 2021 is de omzet met 40% gegroeid. Het nettoresultaat voor 2023 is
opnieuw positief. Dit gezonde financiële resultaat helpt Vebego om zijn doelen te bereiken: het creëren van betekenisvolle banen op basis van de overtuiging dat iedereen recht heeft op een goede
baan en een fatsoenlijk inkomen.

Solide groei, ondanks lastige arbeidsmarkt
“Tijdens dit jubileumjaar, waarin we ons 80-jarig bestaan vierden, is de omzet van Vebego met bijna 8% gestegen naar een recordhoogte van € 1.480 miljoen (2022: € 1.371 miljoen). De solide groei was vooral te danken aan de activiteiten in Zwitserland en de groenvoorziening- en schoonmaakdiensten in Nederland. Vooral de krappe arbeidsmarkt vormde een uitdaging voor verdere groei. Aanzienlijke investeringen om de organisatie, bedrijfscultuur en het merk te versterken zijn de belangrijkste – en geplande – oorzaken van een lager nettoresultaat in 2023: € 4,3 miljoen (2022: € 10,6 miljoen). Het nettoresultaat werd ook gedrukt door lagere marges en hogere indirecte kosten als gevolg van loonsverhogingen en inflatie.”

Waarde voor klanten, werknemers en de maatschappij
“Een belangrijke mijlpaal in 2023 was de succesvolle lancering van het merk Vebego. Het nieuwe logo, de nieuwe bedrijfsnamen en de nieuwe huisstijl stralen eenvoud, toegankelijkheid en mensgerichtheid uit. De zichtbaarheid van Vebego is groter geworden dankzij de rebranding. Opdrachtgevers geven het aan; ook zij zien meer en meer de grote verscheidenheid van onze diensten en de kracht van ons collectief. Sterker nog, we worden steeds vaker aangesproken op de thema’s waar wij belang aan hechten, zoals betekenisvol werk en inclusiviteit. Op het gebied van waardecreatie hebben we onze inspanningen opgevoerd. Een voorbeeld hiervan is de creatie van een dashboard op basis van de zes pijlers van waardecreatie die dienen als leidraad voor de besluitvorming van de board en als ondersteuning voor transparante rapportage.”

Outlook 2024
In 2024 blijven de marktomstandigheden volgens Vebego uitdagend. Maar het bedrijft zegt te blijven werken aan de toekomstbestendigheid van het bedrijf en het blijven investeren in mogelijkheden om onze impact op het milieu te verminderen en een duurzamere en betekenisvollere sociale impact te creëren. “Onze focus blijft liggen op de uitrol van het merk Vebego en ons herstructureringsprogramma. We verwachten een aanzienlijke prestatieverbetering bij verschillende bedrijven.” Voor 2024 wordt een hogere omzet en een verbeterd nettoresultaat verwacht. CEO Ton Goedmakers kijkt met enthousiasme en vertrouwen uit naar 2024: “Vebego is bezig zich om te vormen van een bedrijf met meerdere entiteiten naar een nieuw, krachtig collectief dat opereert onder één naam: Vebego. Ons op mensen gerichte verhaal landt steeds beter, zowel intern als extern.”

Lees het jaarverslag hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 december 2022

#FilmFriday Minicollege Liminaliteit

Verandering vindt plaats in het ondertussen. Daar is een woord voor: Liminaliteit. Cultureel antropologe Danielle Braun vertelt je daarover meer in haar minicollege.  “Het oude normaal is niet meer....

08 mei 2024

Effektief voor drie jaar schoonmaakpartner Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft op 1 mei 2024 aangekondigd dat Schoonmaakbedrijf Effektief hun officiële schoonmaakpartner wordt voor de komende drie jaar. Dit partnership markeert een belangrijke stap in het streven...

27 november 2023

VLS neemt Selectclean over

De VLS Groep uit Zwijndrecht heeft per 6 november 2023 de activiteiten van Selectclean overgenomen. VLS zegt hierdoor nog meer slagkracht te krijgen in de regio Noord-Brabant en Gelderland....

31 oktober 2024

Gezien in de media: Ian Smeijers (Stichting Nelis): ‘Met lastige jongens moet je niet gaan tafeltennissen’

De Volkskrant publiceerde op 25 oktober 2024 een interview met Ian Smeyers, die, ‘geboren als white trash’, op zijn 17de zijn eigen glazenwasserij begon. Toen ging het hem gewoon...

16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...

10 juli 2025

Jasper Schramade nieuw bestuurslied Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Per september 2025 treedt Jasper Schramade toe tot het bestuur van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Hij neemt dan het stokje over van Jan de Kramer (AWVN). De afgelopen driekwart...

11 juni 2024

De allerbeste schoonmaker van Nederland, wie wordt het?

Op dinsdag 18 juni 2024 wordt in Eindhoven de beste schoonmaker van Nederland gekozen. Van de 150.000 professionals die werkzaam zijn in de schoonmaakbranche, strijden finalisten voor de titel...

11 september 2025

Actie tegen btw-verhoging: ook schoonmaakbranche kan geraakt worden

De voorgenomen btw-verhoging op logies, van 9% naar 21%, dreigt niet alleen de horeca en leisuresector hard te raken, maar ook de schoonmaakbranche. Als hotels, vakantieparken en leisurebedrijven minder...

15 mei 2023

De NVWA spreekt op Hygieneforum over risico-gestuurd toezicht & het belang van hygiëne in de voedselindustrie

Bernadette Ossendorp is nu ruim een half jaar werkzaam bij de NVWA. In haar rol als Chief Food Safety Officer is zij verantwoordelijk voor het optimaal inzetten van de...