12 juni 2024

Vebego presenteert jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego heeft vandaag zijn jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het bedrijf kijkt terug op een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Ontwikkelingen zoals de lancering
van Vebego als nieuw merk op de markt, het uitdragen van een nieuwe overkoepelende cultuur en het samenvoegen van bedrijven hebben tijd, energie en – wederom – geld gekost; Vebego heeft in vier jaar tijd € 30 miljoen geïnvesteerd in het opnieuw vormgeven van het bedrijf.

Extern had Vebego in 2023 te kampen met hoge inflatiecijfers en tekorten op de arbeidsmarkt. Maar de inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Vebego heeft vooruitgang geboekt in het
toekomstbestendig maken van de organisatie. De commerciële prestaties waren in overeenstemming met een meerjarige trend: sinds 2021 is de omzet met 40% gegroeid. Het nettoresultaat voor 2023 is
opnieuw positief. Dit gezonde financiële resultaat helpt Vebego om zijn doelen te bereiken: het creëren van betekenisvolle banen op basis van de overtuiging dat iedereen recht heeft op een goede
baan en een fatsoenlijk inkomen.

Solide groei, ondanks lastige arbeidsmarkt
“Tijdens dit jubileumjaar, waarin we ons 80-jarig bestaan vierden, is de omzet van Vebego met bijna 8% gestegen naar een recordhoogte van € 1.480 miljoen (2022: € 1.371 miljoen). De solide groei was vooral te danken aan de activiteiten in Zwitserland en de groenvoorziening- en schoonmaakdiensten in Nederland. Vooral de krappe arbeidsmarkt vormde een uitdaging voor verdere groei. Aanzienlijke investeringen om de organisatie, bedrijfscultuur en het merk te versterken zijn de belangrijkste – en geplande – oorzaken van een lager nettoresultaat in 2023: € 4,3 miljoen (2022: € 10,6 miljoen). Het nettoresultaat werd ook gedrukt door lagere marges en hogere indirecte kosten als gevolg van loonsverhogingen en inflatie.”

Waarde voor klanten, werknemers en de maatschappij
“Een belangrijke mijlpaal in 2023 was de succesvolle lancering van het merk Vebego. Het nieuwe logo, de nieuwe bedrijfsnamen en de nieuwe huisstijl stralen eenvoud, toegankelijkheid en mensgerichtheid uit. De zichtbaarheid van Vebego is groter geworden dankzij de rebranding. Opdrachtgevers geven het aan; ook zij zien meer en meer de grote verscheidenheid van onze diensten en de kracht van ons collectief. Sterker nog, we worden steeds vaker aangesproken op de thema’s waar wij belang aan hechten, zoals betekenisvol werk en inclusiviteit. Op het gebied van waardecreatie hebben we onze inspanningen opgevoerd. Een voorbeeld hiervan is de creatie van een dashboard op basis van de zes pijlers van waardecreatie die dienen als leidraad voor de besluitvorming van de board en als ondersteuning voor transparante rapportage.”

Outlook 2024
In 2024 blijven de marktomstandigheden volgens Vebego uitdagend. Maar het bedrijft zegt te blijven werken aan de toekomstbestendigheid van het bedrijf en het blijven investeren in mogelijkheden om onze impact op het milieu te verminderen en een duurzamere en betekenisvollere sociale impact te creëren. “Onze focus blijft liggen op de uitrol van het merk Vebego en ons herstructureringsprogramma. We verwachten een aanzienlijke prestatieverbetering bij verschillende bedrijven.” Voor 2024 wordt een hogere omzet en een verbeterd nettoresultaat verwacht. CEO Ton Goedmakers kijkt met enthousiasme en vertrouwen uit naar 2024: “Vebego is bezig zich om te vormen van een bedrijf met meerdere entiteiten naar een nieuw, krachtig collectief dat opereert onder één naam: Vebego. Ons op mensen gerichte verhaal landt steeds beter, zowel intern als extern.”

Lees het jaarverslag hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 september 2024

CNV: helft werkenden bereid tot meer stakingen als er geen zwaar werk-regeling komt

De helft (48%) van de werkenden is bereid om op meerdere, verschillende momenten het werk neer te leggen als er geen regeling voor zwaar werk komt. 1 op de...

01 december 2019

#nieuwsnotendop met winnaars Asito, Wenting en NH, gunning Forton, AWOG glazenwassersweek, Facilicom feest en OSB nieuws

Golden Service Awards voor Wenting, Kolkman en NH Amsterdam Schiphol Airport De jury van de Golden Service Awards (GSA) heeft op 28 november tijdens een feestelijk diner de winnaars...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

04 oktober 2022

Van Kessel Fruit blij met snellere en betere schoonmaak met stoom

Deze week neemt Innovi de redactie over. Het bedrijf  uit Vroomshoop laat een klant aan het woord om een eerlijk beeld te schetsen over hun duurzame reiniginsoplossingen. Teelt- en...

13 februari 2023

IWG verlengt en breidt samenwerking met Effektief uit

IWG is sinds 1 juli 2021 opdrachtgever van Effektief. De facilitair dienstverlener is er blij mee: “We zijn zeer verheugd en erg trots dat we onze samenwerking met IWG...

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

29 augustus 2025

Pensioenfonds Schoonmaak bereidt zich voor op de nieuwe pensioenregels 2026

Pensioenfonds Schoonmaak is blij met het akkoord voor de nieuwe regels voor pensioen die op 1 januari 2026 in werking treden. Ze is druk bezig met de voorbereiding. “We...

13 januari 2025

Historisch hoge CAO-loonstijgingen in 2024, ook in de schoonmaakbranche

De CAO-lonen zijn het afgelopen jaar met gemiddeld 6,6% gestegen ten opzichte van 2023. Dat is de grootste stijging sinds 1982, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistieken...

29 november 2024

Het tegengeluid: Green Friday 2024

Niet 'meer, meer, meer', maar 'beter, beter, beter'! Vandaag is het tijd om een ander geluid te laten horen dan Black Friday: Green Friday, een initiatief van o.a. Trees...

07 augustus 2025

Nieuwe generatie aan het roer bij Cleaning Service 2001

Op 4 𝐚𝐮𝐠𝐮𝐬𝐭𝐮𝐬 droeg vader 𝐌𝐞𝐡𝐦𝐞𝐭 𝐘𝐚𝐯𝐫𝐢 officieel de aandelen van Cleaning Service 2001 over aan zijn zoons 𝐌𝐞𝐭𝐞𝐡𝐚𝐧 en 𝐓𝐞𝐨𝐦𝐚𝐧 𝐘𝐚𝐯𝐫𝐢. "Een bijzondere dag voor onze familie én...